Európa legszebb hágói – Montenegró

Európa legszebb hágói – Montenegró

- Kategória: Események, Kiemelt cikk, Túra
3

Egy hely, ahol november elején is 20-22 fok fok és napsütés vár? Igen, ez Montenegró! Az öreg kontinens leglátványosabb hegyi útjait bemutató cikksorozatunk újabb részében egy szezonvégi túrára csábítunk a déli állam bemutatásával…

A csodás Montenegró elnevezése az eredeti szóösszetétel szerint azt jelenti, a fekete hegyek országa, és valóban, a területen igen kevés síkvidék akad. Többek között ez az oka annak, hogy az ország kicsiny mivolta ellenére számos lenyűgöző útszakaszt tartogat.

Ahol hegy és tenger találkozik

Az állam hozzávetőleg 800 kilométer alatt érhető el hazánkból. Ezúttal is többféle módon közelíthetjük meg a helyszínt – aki a leggyorsabb lehetőséget részesíti előnyben, az válassza az M5 autópályát Szeged irányába, azt követően pedig az A1, majd az E-763 jelzésű utakat. Ha inkább a kilométereken spórolnánk, semmint az időn, akkor legrövidebb út gyanánt ez a két szakasz ajánlható. A kalandor szelleműek gurulhatnak akár Horvátországot és Bosznia-Hercegovinát átszelve is, vagy oly’ módon, hogy semmiféle fizetős szakaszt ne érintsen az útiterv.

A Tara folyó hídja, háttérben a Durmitor hegyei domborodnak

Érkezési pontnak Montenegró északi csücskét vettük, hiszen már ezen a környéken számos fantasztikus közút húzódik, s innen tetszés szerinti irányba haladva bebarangolható az ország sok-sok szerpentinje.

Kezdjük rögtön a Tara folyó csodálatos völgyében húzódó P4-es aszfaltcsíkkal! A hely különlegessége, hogy ez a kanyon a leghosszabb Európában és a második leghosszabb a világon. A relatíve keskeny út meredek sziklákkal és dús erdőkkel szegélyezve kanyarog 82 kilométeren át, legmélyebb pontja 1300 méter. Az út átvezet a Tara-hídon, melyről ugyancsak fantasztikus kilátás nyílik. Ennek környékén egyébként parkoló, vendégház, illetve számos hotel és étterem várja a turistákat.

Bámulatos a Durmitor hegység és környéke

Innen elindulhatunk a P5 úton nyugat felé, s a nemzeti park mellett elhaladva letérhetünk a Durmitor hegységen átvezető Sedlo hágóra. A P14 egy keskeny, változó minőségű út 1907 méter magasan, a helység legmagasabb hegycsúcsa, a Bobotov Kuk mellett húzódva. Ennek végén található a különleges, mesterségesen létrehozott Piva tó, Montenegró második legnagyobb állóvize.

Látkép a Sedlo-hágó egyik szakaszáról

Innen a legjobb lehetőség az E762, más néven Piva-kanyoni úton ereszkedni lefelé, ilyen módon visszaérünk a P5 közútra. Itt egy kicsit észak felé tartva rátérhetünk az R18, majd M9 jelölésű szerpentinre, mely utóbbinak része az Mateševo – Andrijevica hágó. A 35 kilométeres szakasz koránt sem sztrádaminőségű, de feledhetetlen kanyarokat tartogat, erdőkkel szegélyezett részeken keresztül és nyílt terepeken. Az út kezdetétől vezet lefelé a P19 út, aki nem fél a kátyúktól és nem retten meg az olykor elvágólagosan véget érő úttesttől, az bátran bevállalhatja azt is, jobb minőségű alternatívaként pedig itt az E65, vagyis a Moraca kanyon.

Ilyen különleges látványban lehet része annak, aki végiggurul a Moraca-kanyonban húzódó aszfaltcsíkon

Másik opcióként folytathatjuk utunkat a 762-őn, mely később már igazán kiváló minőségű aszfalttal borított, s helyenként több sávosra bővül. Egyébiránt viszont ezzel párhuzamosan több alsóbbrendű útra is lelhetünk.

A dél-nyugati vidékek természeti szépségei

A koszovói határ felé vezet az M9-es, melynek része a Čakor-hágó a maga 1849 méteres magasságával. A déli végeken is akad bőven látnivaló, a legkülönlegesebb közülük a Cetinje és Kotor között, a Lovćen hegységen és az azonos nevű nemzeti parkon át húzódó bámulatos, 38 kilométeres útszakasz – ez az aszfaltkígyó igencsak technikás „pálya”. A kihívásokkal leginkább teli része egy 8,3 kilométeres etap, a világ egyik leghíresebb szerpentinje, ahol tizenhat hajtűkanyar követi egymást szoros egymásutánban. Óvatosan érdemes itt közlekedni, mert az út többnyire egysávos és nem túl széles, gyakran csupán 30 km/órával lehet csak haladni.

A Kotor szerpentin egy kis részlete – a szakaszt úgy is nevezik, Stairway to heaven, vagyis lépcső a mennyországba

Ugyancsak itt látogatást tehetünk a második legmagasabb csúcshoz, a Jezerski Vrh-hez 1657 méter magasba. Az ide vezető hágó viszonylag széles és jó minőségű, tetején parkolót és éttermet is találhatunk.

A tenger szerelmeseinek: a Kotori-öböl

Ezeken a területeken barangolva már közel járunk a Kotori-öbölhöz, ahol páratlan élményt nyújtanak a vízpart mentén végighaladó utak, úgy mint az E65 és az E80. Ugyancsak látványos a P16 jelzésű út, mely a Skadar tó mellett kanyarog hosszan.

Látnivalók, nevezetességek

A Jezerski Vrh tetején található a Petar Petrović II Njegoš mauzóleum, ahonnan nem mellesleg lenyűgöző panoráma tárul elénk szinte egész Montenegróra.

A régi korok szerelmesei ne hagyják ki a történelmi Kotorban tett sétát, ahol is a régi építmények mellett számos templom – például a Szent Tryphon katedrális – és múzeum is meglátogatható.

Az Ostrog kolostor egy szerb ortodox templom egy magas hegybe építve. Ez a legnépszerűbb zarándokhely Montenegróban, egyben a Balkán egyik leglátogatottabb temploma

A hegyekben nyáron is hűvösebb időjárás uralkodik, ráadásul a hőmérséklet hirtelen változhat, így többrétegű ruházattal és vízálló felszereléssel érdemes nekivágni a távnak.

Sebességhatárok

Montenegróban lakott területen belül 50, azon kívül 80, gyorsforgalmi úton 100 km/óra a megengedett sebesség, s bizony a rendőrök éberen figyelnek is ezek betartatására. A gyorshajtásért akár 150 eurós büntetést is kiróhatnak, de elsősorban saját érdekünkben érdemes megfontoltan vezetni, hiszen az utak sok esetben rossz minőségűek és gyakran szalagkorlát sem véd. Fontos, hogy a tompított fényszóró használata nappal is kötelező.

A túra várható költségei

– Úthasználati díj

Montenegróban nem kérnek pénzt az úthasználatért, viszont néhány szakasz (pl. a Sozina alagút) fizetős. Bosznia-Hercegovinában, Szerbiában és a horvátoknál egyaránt fizetőkapus rendszer működik, tehát utólag, a megtett út függvényében szükséges bedobálni az érméket.

– Szállás

Kifejezetten baráti áron lelhetünk szállásra az országban, akár már 4-5 ezer forintért egy főnek egy éjre, s az átlag sem sokkal magasabb ennél.

– Üzemanyag

Fel kell törni a malacperselyt, ha van időnk és az egész országot be akarjuk barangolni. Ha az odautat 750 kilométerrel számoljuk, az oda-vissza 1500, és akkor még nem beszéltünk a helyszínről, ahol egy szempillantás alatt beletehetünk további 6-700, de akár 1000 kilométert is a vasba. Montenegróban drágán mérik a nafát, cikkünk megírásakor kb. 372 forint volt a 95-ös literje. A legszűkebb és a legbővebb lehetőséggel számolva, 365 forintos üzemanyagárat és egy 6,0 l/100 km-es fogyasztású motort alapul véve hozzávetőleg 40-60 ezer forintos benzinköltséggel kalkulálhatunk.

Tipp: Bosznia-Hercegovinában sokat spórolhatunk az üzemanyagköltségen, hiszen ott elég olcsó a benzin, literje mindössze 266 forint körül alakul.

A Kotor és Cetinje közötti szerpentin egyik szakasza, bal oldalon a kotori öböl

Szállástippek a környéken és a helyszínen

A Durmitor hegység legmagasabban fekvő turisztikai központja Žabljak, a csodás fekvésű kisváros. Itt több hotel, magánszállás és apartman várja a turistákat. A hely inkább a síelőkre specializálódott, ami nekünk, motorosoknak előny, mert nyáron olcsón kaphatunk fedelet a fejünk fölé. Ezen a helyen már 12 ezer forintért bérelhetünk szobát két éjre még főszezonban, s ebben a festői kilátást biztosító vendégházban is csak 15 ezer forint ugyanez. Társasággal érkezők akár egy komplett, 6 fős faházat is bérelhetnek mindössze 60 ezer forintért két éjre. Akad a környéken több kemping is, ebben például már négy euróért alhatunk egyet. Ha valaki inkább a tengerpart közepében táborozna le, Budva jó választás lehet, bár ott már kicsit drágábban, de változatos szálláslehetőségeket találni.

  • Bulldog1100

    Korrekt leírás. Én is kedvet kaptam Montenegróhoz. Jövőre ott kezdem a szezont egy 4 napos túrával. Újból felfedezem a gyönyörű helyeket, amikor az Alpok még motorozhatatlan a síelőktől.

    Széles utat!

  • Dominika

    Szia Berber!
    Valóban, rossz néven futott a kép, amit illusztrációként lementettünk az internetről, és a mi figyelmünket is elkerülte, hogy ez nem a Sedlo. Köszönjük szépen az észrevételt, cseréltük is a fotót.