Helyszínelés és kötelező biztosítás motorversenyeken?

Helyszínelés és kötelező biztosítás motorversenyeken?

- Kategória: Kiemelt cikk
2

Néha az élet – és pár uniós döntéshozó – egészen hihetetlen dolgokat produkál. Most éppen azt, hogy egy EU-s bírói döntés miatt várhatóan elmossák a közúti közlekedés és a versenysport közötti határvonalat. Röviden: a tervezett szabályok és a nemrég született bírói ítélet értelmében Rossi és Simoncelli tragikus ütközését is úgy vizsgálták volna, mintha valaki a zebrán ütne el egy gyalogost…

Éppen tíz évvel ezelőtt történt egy szerencsétlen baleset Szlovéniában: magánterületen, egy magasban dolgozó munkás alól az „elszabadult” pótkocsi kiütötte a létrát, szegény ember, név szerint Damijan Vnuk pedig  összetörte magát. Ezután – teljesen érthető okokból – a pótkocsi kötelező felelősségbiztosítására akarta érvényesíttetni az őt ért kárt és sérelmet. Igen ám, de a pótkocsinak, mivel közúti forgalomban nem vett részt, sőt a traktorja sem, ami vontatta, nem volt kötelező biztosítása. Miért is lett volna, tegyük hozzá, hiszen soha nem hajtott ki az udvarból, ahol használták.

Ki fizeti a kárt?

Mit lehet tenni ilyenkor? Kártérítést fizet a pótkocsi tulajdonosa? A föld tulajdonosa? Mi történik, ha egyiknek sincsen semmilyen felelősség- vagy szolgáltatói biztosítása? Elindult a per, és ebből a látszólag egyszerű, mégis bonyolult ügyből – nagyon úgy tűnik -, hogy precedens értékű bírói ítélet kerekedett mostanra, ami kihathat az EU-n belül  egyéb szintekre is, mint például a versenysportokra.

Rendőrségi eljárás minden versenybaleset után? Helló, szép új világ…

A szabályozás alapján megváltoztatnák az eddig megszokott fogalmazást, és nem a 2009/103/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. és 5. cikkének értelmezésében olvasott, „gépjármű forgalomban való részvétele” lesz az irányadó ilyen ügyekben, hanem ezt felülírná – a bírósági ítéletben is szereplő – „gépjármű szokásos funkciója” közben történt baleset kifejezés. Mit takar ez? Nos, ha életbe lép, akkor minden, géppel hajtott járművet (fűnyírótraktor, MotoGP versenymotor, Jet-ski stb.) ugyanúgy kéne biztosítani, mint a személyautókat, és baleseteik után is ugyanolyan vizsgálatot kéne elrendelni.

Érted, a rendőrségnek kell eljárnia, helyszínelnie, amikor Marquez besokall, és kiüti Rossi alól a motort.

Az erről szóló online konzultáció október 20-ig elérhető, utána pedig döntenek, hogy valóban meglépjék-e ezt a drasztikus módosítást.

Akárhogy is, a pilóták veszítenek vele

Egyszerűen nem járható út, hogy mindenkit ilyen gúzsba kössenek a szabályok, ugyanakkor az sem állapot, hogy napjainkban mindenféle biztosítás, háttér nélkül űznek néha szó szerint életveszélyes sportokat. Vegyünk egy hétköznapi példát! Felmész a versenypályára, „padlót fogsz” vagy ütközöl valakivel, ne adj Isten személyi sérülés is keletkezik, akkor rajtad minden felelősség, s a lábadozásod alatt az okozott és elszenvedett kárral is foglalkoznod kell, mintha nem lenne elég bajod. A „standard” biztosításokban nem véletlenül kizáró ok, ha versenypályán történik a sérülés, ezek versenyzésre nem szolgáltatnak, kizárják ezt a fajta tevékenységet, így innen nem remélhetsz segítséget. A hazai pályáknak tudomásom szerint nincsen olyan biztosítása, ami kiterjedne hasonló szituációkra, szóval ez sem járható út.

Tetszik vagy sem, a dolgok jelen állása szerint ezentúl a felelősségbiztosítás is ugyanúgy része lesz a versenyzésnek, mint a D-gyűrűs sisak vagy a bőrruha

Ahogy a nyíltnapokon tapasztaltam, a határaikat feszegető versenyzőknek szintén nincsen másik félnek okozott károkra felelősségbiztosítása, sőt tízből kilencnek még saját védelme sem megoldott. Szinte már ironikus: a profi bőrruha, sisak és csizma árán Borsodban már vehetnének egy lerobbant parasztházat, tehát súlyos összegeket költenek saját védelmükre, ami dicséretes, ezzel nincs is semmi baj. Ugyanakkor arra nem gondolnak, hogy mi lesz velük és családjukkal, ha a minőségi cucc  ellenére is lesérülnek, kiesnek a munkából. Persze nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy aki rendszeresen indul hivatalos versenyeken, van licence, annak kötelező biztosítást kötni – a MAMS nem is engedné pályára őket másként. Ezzel tehát megoldódott a probléma? Aligha…

szervezet honlapján elérhető biztosítást mint szakember, egyszerűen nem tudom értékelni. A fizetendő díj 7100-46 300 Ft között mozog, de például a csonttörés mellett (ami nem egy villámtréfa) mindössze tízezer forintos (!) biztosítási összeg áll! Arról nem beszélve, hogy a versenyzők nem voltak elragadtatva a szolgáltatás minőségétől, ahogy arról Varga Norbert is beszélt tavalyi balesete kapcsán.

Október végén eldől, hogy miként rendezhetők európai autó- és motorversenyek a jövőben. Akárhogy is, a folyamatot látva erős esély van rá, hogy több fontos változásra is fel kell készülni

A megoldás tehát, hogy a versenyzők és versenyszervezők addig tereljék egy fokkal szervezettebb, nagyobb biztonságot nyújtó mederbe a technikai sportokat, amíg ezt meg nem teszi helyettük felülről más. Valaki, aki azt se tudja, hogy Mika Hakkinen F1-pilóta vagy az IKEA egyik kifutó terméke… Ma már nem lehetetlen teljes körű védelemre szerződni, legyen szó bármilyen extrém sportról, beleértve az amatőr vagy profi motorversenyzést. Ráadásul ez nemcsak „hazai pályán” és a futam ideje alatt, hanem a világ minden táján, a nap 24 órájában véd Téged. Azt hiszed, ez üres marketingduma? Íme, ékes példaként itt áll Gábor története,

aki krosszozás közben szintén csonttörést szenvedett. Kiszúrták a szemét tíz rugóval? Nem… 1 200 000 forint landolt a számláján, ráadásul napokkal az esés után, hogy zökkenőmentesen folytathassa életét.

Szerencsére egyre több hivatásos és amatőr szintű versenyző érti meg a szolgáltatás a fontosságát, és él vele, főként, hogy itt nem az „eszi, nem eszi, nem kap mást” elv érvényesül. Minden második pilótánál külön, egyénre szabott portfóliót állítunk fel, többfajta biztosításból, azért, hogy minél tökéletesebben passzoljanak az ő szokásaihoz, életéhez. A kárrendezéshez sem kell végigjárnia a sokszor zsákutcának tűnő útvesztőket – minden esetben szakember, jogász hajtja végre az ügyintézést, s magam is személyesen részt veszek benne.

Mi vár ránk a pályákon?

A bírói döntés és a technikai sportok fejlődése egyértelműen abba az irányba mutat, hogy előbb-utóbb mindenkinek muszáj lesz megoldania saját, személyre szabott védelmét, csak ezentúl ez nem merül ki abban, hogy D-gyűrűs sisakban lép pályára – a balesetek utáni helyzetekre is fel kell készülnie. A végzett tevékenység során, legyen az földművelés, mint Vnuk esetében vagy sport, rendelkeznünk kell felelősségbiztosítással, hogy ne a mi zsebünket nyomja a – nem ritkán – több tízezer eurós kár felelőssége. Lásd, hogy nem a levegőbe beszélek: a Vnuk-eset is egy közel 16 ezer eurós kártérítési ügy, pedig ott „csak” a létráról leeső munkásról volt szó, nem kétszázzal száguldó motorokról.

Ha valaki, hát én pontosan tudom, mit kockáztat az ember, amikor motorra ül. Tavaly sikerült pár hónapot gipszben töltenem egy kedves autós jóvoltából, de azóta újra talpon vagyok és persze motoron, hisz’ az élet nem áll meg…

Sokan azt gondolják, a szerződés egyfajta kötelező rossz, megkötöm a legolcsóbbat, hogy legyen valami a fiókban… Márpedig ennek semmi értelme: ne azért köss biztosítást, hogy letudd a kötelező kört, hanem azért, hogy eseménykor, baleset után a Te érdekeidet védje, szolgálja!

Ezúttal ráadásul fel sem merül, hogy futja-e rá vagy sem, hiszen egy hobbiról, ráadásul igen drága hobbiról beszélünk, melynek költségei mellett szó szerint eltörpül a havi pár ezer forintos összeg.

Ha Te már döntöttél, és versenyzőként vagy csapatvezetőként elébe mennél az új szabályozásnak, gondoskodnál magad, pilótáid, illetve családod biztonságáról, állok rendelkezésedre – az alábbi űrlap segítségével kérhetsz bővebb felvilágosítást vagy ajánlatot az elérhető lehetőségekről. (X)

Üdvözlettel,

Csapó Zoltán Zsolt

www.motorosbiztositas.hu – www.motorosok.hu

0670-360-2990