Olvasói: Tíz liter kevesebb, mint három?

Olvasói: Tíz liter kevesebb, mint három?

- Kategória: Vélemény
0

Csaba levele és a szmogriadó módosítása nyomán újabb ingázó jelentkezett pár sorral és gyakorlatból merített adatokkal. Tényleg az a kevésbé szennyező megoldás, ha elégetünk tíz liter benzint három helyett?

Szevasztok!
Magam is értetlenül állok a szmogriadó szigorítása előtt, de nagyon érdekelne, hogy lesz-e bármi megmozdulás, demonstráció a döntés ellen, a szmogriadó alatti szabad motorozásért. Nem vagyok egy nagy “lázadó típus”, de ha lesz ilyen, akkor ott a helyünk, sokunknak…

Az előzmények:

A nemrég elfogadott határozat szerint 2018. október elseje után a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú – Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát. A képviselők döntöttek arról is, hogy riasztási fokozat elrendelése után tilos belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárokkal közlekedni. Mivel a nagymotoroknak jelenleg nincs környezetvédelmi besorolása – és a főpolgármesteri hivatal tájékoztatása szerint nem használhatók környezetvédelmi besorolás nélküli járművek – ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy szmogriadó esetén immáron semmilyen motorkerékpárral nem szabad közlekedni Budapesten.

Nyolc hónapon át motoron

Egy kétéves Suzuki Address 110 típusú, négyütemű robogóval járok munkába egy évben minimum 8 hónapon át, ha tehetem, minden nap. Ha a tél engedi, akkor a szezon ennél csak hosszabb lehet. Ez napi 66 km-t jelent, és minden túlzás nélkül: végig dugóban, a rostokoló autók között.

Suzuki Address 110

Tapasztalataim szerint ez napi 70-80 perc utazás motorral (2,5 l/100 km fogyasztással), vagy napi 2-2,5 óra autóval (7,5 l/100 km). Ha az utazási idő és az elfogyasztott üzemanyag arányát nézzük, akkor barátok között is minimum 3-4-szer annyit pöfögök ki a négyéves, modern erőforrással felszerelt autómmal, mint motorral. És akkor az út terhelését még nem is néztük…

Ők mehetnek, de én nem? Ki érti ezt?

Jobb megoldás is akad…

Úgy gondolom, hogy Budapest legnagyobb problémáját nem ez a törvény fogja megoldani.  Sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a széles körben hirdetett, reklámozott alternatív közlekedés formák népszerűsítésére, mint például a kerékpár vagy éppen a motor vagy a robogó. Biztos vagyok benne, hogy sok autóhasználó azért nem ül kerékpárra vagy motorra, mert „veszélyes” és még sorolhatnám a sztereotípiákat. Ezt a szemléletet terjesztve a légszennyezettségen is jelentősen javíthatnánk.

Üdv,

Imre