Kettős offenzíva - BMW F 750 GS és F 850 GS

Kettős offenzíva - BMW F 750 GS és F 850 GS

- Kategória: Kiemelt cikk
0

Műszaki csemegékkel telezsúfolt, vadonatúj GS-modellekkel veszi fel a kesztyűt a bajor márka a napjainkban oly közkedvelt túraendurók szegmensében. Bemutatjuk, mit rejt a két új GS...

Hosszú évek óta piacvezető szerepet tölt be a GS-modellcsalád, melyet mára jóformán a minőségi kalandmotor szinonimájának tekinthetünk. Legyen szó mindennapos városi közlekedésről, hétvégi kiruccanásról a hegyekbe vagy éppen különböző földrészek felfedezéséről, a GS-modellek mindig sokoldalú és megbízható társnak bizonyultak. A figyelemreméltó eladások mögött természetesen javarészt a nagytestvér R 1200 GS áll, ám a két kisebb modell is kivette a részét a sikerekből, melyek tíz évnyi piaci jelenlét után teljesen megújultak 2018-ra.

Az új váz révén még kényelmesebbé vált a GS-ek nyerge

Ismerős külső, megannyi műszaki csemege

Első pillantásra talán csak egyszerű ráncfelvarrott gépeknek tűnhet az új F 750 GS és F 850 GS, azonban alaposabban szemügyre véve láthatjuk, hogy forradalmi változtatásokon estek át, s teljesen új műszaki tartalommal, illetve eddig nem látott felszerelések tömkelege jellemzi őket. A névhasonlóság ellenére mindkét gép különböző célcsoportokat szólít meg, az F 750 GS alacsonyabb üléspozíciójával és szerényebb teljesítményével, valamint 19 colos első kerekével a városi kátyúvadászatban és változó minőségű aszfaltozott utakon jeleskedik, míg az F 850 GS hosszabb rugóútjaival, fordított első villával és fűzött kerekeivel a komolyabb off-road élményekre vágyó, tapasztaltabb motorosokat szólítja meg.

Igazi műszaki csemege az új, immáron 95 lovas, soros kéthengeres erőforrás

Mindkét masina alapjául ugyanaz a 853 köbcentis, soros kéthengeres erőforrás szolgál, amely az F 750 GS-ben 7500-as főtengelyfordulaton 77 lóerő leadására képes, az F 850 GS esetében pedig 95 lóerő és 92 Nm forgatónyomaték áll a motoros rendelkezésére. A legnagyobb változást az elődmodell sorkettesével szemben a főtengely 90 fokos forgattyú-elékelési szöge jelenti, amely 270 fokos gyújtástávolságot eredményez szívdobogatató és karakteres V2-es hangzással megspékelve. A motor finom járásáról és a motorkoncepcióból fakadó kívánatlan rezgések megszüntetéséről két kiegyenlítőtengely gondoskodik. Külön érdekesség, hogy - a régi modellel ellentétben - a hatfokozatú váltót és a szekunderhajtást a gép baloldalán helyezték el.

Opcionális elektromos futómű-szabályzás a BMW F 850 GS-en

Szintén újdonságnak számít az nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (csúszókuplung) megjelenése, ami a menetbiztonság növelése mellett kevesebb erővel mozgatható kuplungkart eredményez, melyet a szebbik nem motorosai garantáltan örömmel fogadnak majd. Aki azonban ennél is kevesebbet kívánna dolgozni fel- és visszakapcsolgatások közben, az opcióként váltóasszisztenst is rendelhet bármely középkategóriás GS-be, ezzel lehetővé téve tengelykapcsoló használata nélküli váltásokat, ami ráadásul könnyen függőséget is okozhat a váltással járó, markáns visszadurrogásnak köszönhetően...

A 21 colos fűzöttküllős kerekek könnyen megbirkóznak a komolyabb terepakadályokkal is

Erősebb motor és masszívabb váz

Természetesen a váz sem maradt érintetlen, mindkét motor teljesen új acél hídvázat kapott, tovább hangsúlyozva a kalandra termett terepes géneket. Az új váz révén az üzemanyagtartály visszakerült a hátsó ülés alól a nyereg és a kormány közé. Ahogy a bajor gyártótól már megszokhattuk, az új modellek a végletekig kifinomult vezetéssegítő elektronikák egész arzenálját sorakoztatják fel. A kötelező ABS mellett Automatikus menetstabilizáló rendszer (Automatic Stability Control; ASC) és kipörgésgátló (Dynamic Traction Control; DTC) gondoskodik a motoros biztonságáról, valamint alapkivitelben Road és Rain üzemmódok közül lehet választani. Extrafelszerelésként rendelhetőek az úgynevezett Pro menetprogramok (Dynamic, Enduro, illetve az Enduro Pro az F 850 GS modellhez).

A LED-fényszóró extraként rendelhető a GS-ekhez

Felár ellenében mindkettőhöz rendelhető elektronikus futómű-szabályozás (Dynamic ESA), mely automatikusan módosítja a csillapítást, így a motorost fokozott biztonságérzettel ruházza fel egyenetlen úton vagy akár terepen. Igény szerint további extrafelszerelések közül választhatunk, beleértve az alacsonyabb üléseket is. Mindemellett új színkoncepciók is megjelentek a kínálatban, nevezetesen a sportos off-road jegyek és a dinamika kihangsúlyozására Rallye és a visszafogottabb Exclusive stílusvariációk között lehet választani.

Kemény terepre tervezve...

A nagytestvérhez hasonlóan immáron a kisebb GS-modellek is elérhetőek LED-fényszóróval, illetve rendkívül informatív és szemrevaló, 6,5 col képátlójú, színes TFT-kijelzővel. Forradalmi újítás Connectivity multifunkciós műszeregység megjelenése, lehetővé téve a motor összekapcsolását okostelefonunkkal és a sisak kommunikációs rendszerével, így a telefonálás vagy a zenehallgatás funkció is egyetlen gombnyomásra elérhetővé válik. Továbbá a BMW ingyenes alkalmazásának segítségével megjeleníthető okostelefonunk navigációja a méretes TFT-kijelzőn, mely vakító napsütésben is jól látható - erről automatikus fényerőszabályozó gondoskodik.

Ütős páros - tavaly ősszel egyszerre jelent meg a BMW F 750 és 850 GS, s a hírek szerint még idén érkezik az Adventure kivitel is...

A bajor mérnökök elmondása szerint a rendszer megalkotásánál a lehető legnagyobb funkcionalitás és praktikusság megvalósítása volt a cél a motoros figyelmének elterelése nélkül. Ha mindez pedig nem lenne elég, a baloldali markolatról működtethető multi-controller segítségével is elérhetünk minden információt és menüt, legyen szó a guminyomás ellenőrzéséről vagy különböző motorüzemmódok kiválasztásáról. A kategóriában először Intelligens segélyhívó rendszer is rendelhető extraként, azonban üröm az örömben, hogy Magyarországon egyelőre nem elérhető ez a rendszer.

Visszatekintő - a BMW endurói

Idestova több mint 25 éve gyárt a bajor gyártó középkategóriás túraendurókat, ám némileg megtévesztő lehet, hogy az F-sorozat első modelljei nem kapták meg a legendás GS modelljelzést, hanem az F 650 Funduro, illetve az F 650 ST Strada neveket viselték.  Az első modellek 1993-ban mutatkoztak be Európában, melyeket Olaszországban az egy évvel korábban megjelent Aprilia Pegasóval közös gyártósoron készítettek. Mindkét motor erőforrásául az osztrák Rotax 652 köbcentiméteres egyhengeres blokkja szolgált, azonban míg a noalei márka modellje ötszelepes hengerfejet kapott, addig a BMW-t már egy továbbfejlesztett, négyszelepes motorral gyártották.

Fontos megjegyezni, hogy az F-sorozat típusai használtak először lánchajtást a márka történetében

A következő modellt 2000-ben  a márka 1999-es Dakar Rally győzelmét követően mutatták be, s ez számos technikai újdonságot vonultatott fel, mint például az elektronikus üzemanyag-befecskendező vagy a NICASIL hengerbevonat alkalmazása. Azonnali sikernek bizonyult az immáron GS márkajelzést viselő motor, tudniillik 2007-ig több mint 105 000 eladott példányt regisztráltak. Mindezek ellenére nem ült a babérjain a gyártó, hiszen 2007-ben bemutatta az új F 650 GS-t és az F 800 GS-t, melyek egy új, soros kéthengeres 800-as erőforrást kaptak. 2013-ban modellfrissítést végeztek mindkét modellen és az F 650 GS-t az új F 700 GS váltotta gazdagabb alapfelszereltséggel. Mára az F-sorozat modellcsaládja egyet jelent a magas fokú túraalkalmassággal, robusztussággal, alacsony fogyasztással és a soros kéthengeres motorkoncepcióval.

Méltó kihívók az erős mezőnyben

Minden jel arra mutat, hogy a BMW ismét nagyon magasra helyezte a lécet az alapjaiban megújult, középkategóriás GS-modellekkel. Az új gépeknek olyan motorokkal kell harcba szállnia a vásárlók elcsábításáért, mint a 2018-ra megújult Triumph Tiger 800 vagy mint a hamarosan érkező, szintén soros kéthengeres KTM 790 Adventure, s ide sorolhatnánk a Ducati Multistrada 950-et, no meg a legendás Honda Africa Twint is.

Szempillantás alatt leolvasható és igényes és automatikusan változó fényerejű TFT-kijelző

Amennyiben az F 750 GS és F 850 GS beváltja a hozzájuk fűzött reményeket, akkor a tapasztaltabb motorosok is fülig érő szájjal nyúlnak majd a modellek kulcsaiért új kétkerekű kalandok reményében.

A BMW F750 GS és F 850 GS modellek pontos műszaki adatai elérhetők a hazai forgalmazó honlapján, ahol az új konfigurátor segítségével bárki kedvére összeállíthatja a neki leginkább tetsző endurókat.

Continental 2019

Facebook Comments