BMW-teszt: ez a harminc modell csak Rád vár!

BMW-teszt: ez a harminc modell csak Rád vár!

- Kategória: Hírek
0

Több mint harminc motorkerékpár áll menetre készen a BMW Motorrad kereskedésekben, és csak arra várnak, hogy Te is leteszteld őket! Válaszd ki a neked tetsző gépet, és próbáld ki most!

Legyen szó a könnyed G 310 R-ről, a sokoldalú F 750-850 GS duóról vagy a lenyűgöző K 1600 Grand Americáról, most bármelyiket megkaparinthatod a BMW 2018-as tesztprogramjában! Nincs más teendőd, mint az alábbi űrlapon regisztrálni, kiválasztani a neked tetsző motort és bejelölni hozzád legközelebb eső kereskedést.

A próba feltétele – természetesen – az adott gépre érvényes jogosítvány, no meg egy e-mail cím és egy telefonszám, melyen értesíthetnek a részletekről. Hogy milyen élmény is egy ilyen BMW-tesztmotorozás, arról korábban Milka számolt be, aki egy R 1200 RS nyergében hódította meg a Mátra szerpentinjeit:

Egy nem sokat ígérő vasárnapon éppen a Mátrában motoroztam, amikor – szó szerint – belecsöppentem egy színes, hangos kavalkádba, ami nem volt más, mint a bajorok tesztnapja. Ha már így alakult, nem hagytam ki…

Úgy hallottam, elkezdték felújítani a 24-es főutat, ami valljuk be, az állapotát tekintve már inkább hasonlított földúthoz, mint valódi szerpentinhez – ideje volt már a renoválásnak. A Mátra felé vettem hát az irányt, s motorozás közben jött az üzenet: gyere, találkozzunk Parádon, mert ott éppen BMW tesztnap zajlik, és aki regisztrált, mehet a kiválasztott motorral. Klucsik Tamás (Oldklu) barátom már a parkolóban várt, mégpedig egy meglepetéssel: kiderült, attól, hogy nem regisztráltam, mégis örömmel látnak, nosza – itt írjam alá, és már ülhetek is a vasra!

bmw-tesztnap-parad
Egy, kettő, három – melyik lesz a párom?

Először azt se tudtam, mit mondjak, bukómon kilószám a bogarak, plexin szinte át se láttam, de egy ilyen felajánlásnak egyszerűen nem lehet ellenállni. Gyorsan letámasztottam a motoromat, átpattantam a Bömösre, és már indultunk is! A gép bemelegítve várt rám, még annyi időm se volt, hogy megnézzem, egyáltalán milyen típusú masinán ülök, milyen gumik vannak alattam, a beállításokat nem is említve, pedig azokból akadt bőven.

BMW R 1200 RS – Kellemes meglepetések egész sora…

Ezek után, gondoltam, érdekes egy menet lesz az ismeretlen vassal, de már nem volt visszaút, és ilyet még úgysem csináltam. Szépen elindultunk, elöl egy felvezető haladt, és végét is egy tapasztalt motoros zárta.  Remek, ha nagy a baj, legalább lesz, ki összekanalazzon vagy válaszoljon, ha feltenném a bukóban megfogalmazódott ezernyi kérdést. Tehát nekivágtunk a Parád-Egerbakta útvonalnak, ami saccra úgy 25 kilométer lehetett.  Szépen terelgettem motort, pedig, hiszetek vagy sem, még tényleg azt sem tudtam, pontosan min ülök – oké, BMW, de melyik? Még arra sem volt időm indulás előtt, hogy a típusra vessek egy pillantást…

Jönnek a kanyarok, előtte már próbálgatom a fékeket, hogy ne a tömény szerpentinen érjen meglepetés. Finom döntögetek, mintha kátyúkat kerülgetnék, szóval kezdem felvenni a motorral a kapcsolatot, ismerkedünk egymással.  Az már az elején feltűnt, hogy a fék rendkívül erős, jól harap, kicsit talán túl jól is az XX után, mert a nyomáspontot valahogy nem találom. Végig könnyed, nincs az a fokozódó ellenállás, azután egyszer csak jön a vasmacska-effektus, amit a profi ABS kontrollál.

Ez eleinte kissé zavar, de  megállni nem lehet, így kanyarról-kanyarra barátkozom vele. Jön az egyenes, ráérek körülnézni, így a figyelmem a műszerfalra terelődik. Tele van információval, túl sokkal is, ami számomra elég kusza. Kis betűk, számok tömkelege, és mindez narancssárga alapon fekete karakterekkel. Nincs gond a szememmel, a sas elbújhat mögöttem, de ilyen tempónál még az enyémnél is jobb látás kellene a leolvasásukhoz. Közben persze, csak hogy ne unatkozzam, ízlelgetem kicsit a továbbfejlesztett, immáron részben folyadékhűtésű, kéthengeres boxer erejét. Kigyorsítások, finomabb, és erősebb gázreakciók – egyelőre tetszik! Közben elérjük a dús kanyarokat, örömmel konstatálom, hogy nagyon szépen terelhető a gép, ultrapontosan követi az általam mutatott ívet, s még az úthullámokon is csak alig mozdul, pedig akad belőlük bőven errefelé. Ahogy forszírozom, hamar kiderül, hogy a BMW futóműve kemény, de nem elég feszes, vagyis a csillapításon lehetne még állítani. Mivel indulás előtt nem tudtam ismerkedni a motorral, fogalmam sincs, hogy tudnám ezt orvosolni – no, majd a fordulónál rákérdezek.

Ember legyen, aki ezt a sok infót leolvassa - szerencsére a BMW mérnökei is gondoltak erre, ezért a műszer könnyedén személyre szabható
Ember legyen, aki ezt a sok infót leolvassa – szerencsére a BMW mérnökei is gondoltak erre, ezért a műszer könnyedén személyre szabható

Először finoman, majd egyre hevesebben használom a féket a kanyarokban. Ilyenkor érzek egy kis bizonytalanságot, határozott felállási hajlamot, miközben újra műszerfalra pillantok, amit még mindig nem sikerült megszoknom. Jön az egyenes rész, vissza kettő, nyélgáz. Szépen kúszik a sebességmérő mutatója felfelé, és pillanatok alatt elérjük a tempót, amiért már komoly gyorshajtáscsekket kapnék – ez igen! Csak két henger, de milyen dinamikusan gyorsít a BMW! Beérünk Egerbaktára, itt félreállunk, bevárjuk a többieket, akik óvatosabbra vették a figurát.

Tessék mondani, milyen gép ez?

Kihasználom az időt, megyek is a felvezetőhöz, mondom a problémám a futómű feszességét illetően. – Mi sem egyszerűbb! – vágja rá, hamar lepattan a motorjáról, és készségesen hozzám, illetve az elvárásaimhoz igazítja a gépet. A vendéglátás mintapéldája – ezúton is köszönöm! Amíg állít rajta, van időm szemügyre venni a masinát. Lám, ez egy BMW R 1200 RS, és az is rögtön kiderül, hogy Michelin Pilot Road 4 gumik feszülnek a felniken. Tovább csemegéznék rajta, de nincs időm, mert közben megérkeznek a többiek, indulunk vissza. Immáron nagyobb reményekkel, jóval bátrabban iramodom, mivel láttam a gumikat, illetve valamennyire hozzám állították a vasat.  Nos, így már messze felülmúlta a várakozásaimat, mintha egy másik motort toltak volna a fenekem alá! A futómű feszes, de csak pont annyira, hogy szépen kövesse az íveket, és már az úthullámok se okoznak gondot. Sportosabb vezetési stílusra váltok, elkezdem  a határokat feszegetni.

"Mintha csak teleportálnánk, észrevétlenül telik az idő, és azon kapom magam, hogy a príma kanyarok után beértünk Parádra..."
“Mintha csak teleportálnánk, észrevétlenül telik az idő, és azon kapom magam, hogy a príma kanyarok után beértünk Parádra…”

Közben bevillan, hogy a regisztrációnál a lap alján állt:  önrész 200 000 forint vagy 10%. Gyorsan elhessegetem a gondolatot, és ilyen tempónál amúgy sincs időm morfondírozni – száguldunk, és roppantmód élvezem a kanyargást. Mintha csak teleportálnánk, észrevétlenül telik az idő, és azon kapom magam, hogy a príma kanyarok után beértünk Parádra. Gőz vissza, még annyi időm marad, hogy a tempomattal kicsit játszadozzak. A “régi iskola” gépei után újabb meglepetés: a sebességtartó automatika a gázkar mozdítására nem kapcsol ki, csak ha fékhez és a kuplunghoz nyúlok vagy szándékosan kikapcsolom. Ez elég zavaró, pontosabban megszokást igényel, bár alaposabban belegondolva jogos: ha a kormányon pihenő jobb kéz apró mozdulatára is változna a sebesség, akkor mi értelme a rendszernek? Visszaérvén a szervezők egyből megrohamoznak a kérdésekkel, sorolom az észrevételeimet, főként a fura műszeregységgel kapcsolatban. Az értékesítő kolléga mondja, semmi gond, ezeket mind be lehet állítani. Tehát egyszerre kevesebb információ, más háttér- és betűszín, ahogy szeretnéd – újabb fura részlet kipipálva.

Nem véletlen a mosoly: a finomhangolás után tényleg rám szabott, lenyűgöző vas lett az RS!
Nem véletlen a mosoly: a finomhangolás után tényleg rám szabott, lenyűgöző vas lett az RS!

Nagy meglepetés és príma élmény volt ez a rövid tesztelés, amit csak bearanyozott, hogy a BMW-s csapat minden tagja végtelenül kedves, segítőkész és felkészült volt – egyszerűen nem tudtunk olyan kérdést feltenni, amire ne kaptunk volna azonnal választ! Azt már tényleg csak halkan teszem hozzá, hogy vendéglátás terén is ötösre vizsgáztak, ugyanis a motorról leszállva egyből terülj-terülj asztalka várt a parkolóban, hogy tényleg mindenkinek  felejthetetlen legyen a rendezvény.

Akárhogy is, példaértékű nap volt, amit csak megfejelt, hogy valóban meglepetésként ért ez a rögtönzött menetpróba, ahol alaposan lenyűgözött a bajorok új sporttúragépe. Ha Te is próbára tennéd, nincs más teendőd, mint ellátogatni a BMW honlapjára, lefoglalni egy masinát a tesztnapra, és már karikázhatod is a naptárban a dátumot!

Műszaki adatok: BMW R 1200 RS:

Erőforrás:
Furat/löket (mm): 101/173
Hengerek/szelepek: 2/4
Keverékképzés: BMS-X
Lökettérfogat (ccm) 1170
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám: 125/6500
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám: 92/125/7750

Erőátvitel:
Tengelyhajtás: kardántengely
Tengelykapcsoló: olajfürdőben futó tengelykapcsoló Anti-Hopping funkcióval
Váltó: körmös kapcsolású, hatfokozatú sebességváltó

Futómű:
Gumiabroncs elöl: 120/70 ZR 17
Gumiabroncs hátul: 180/55 ZR 17
Rugóút elöl/hátul (mm): 140/140
Utánfutás (mm): 114,8
Váz típusa: acélcsőből készülő hídváz, amelyben a motor is teherviselő elem
Villaszög: 62,3

Menetteljesítmények:
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 3,3
Fogyasztás (l/100km) 120 km/órás sebességnél: 5,5

Vételár: 4 548 000 Ft