„Kitiltják a motorosokat a Dolomitokból?”

„Kitiltják a motorosokat a Dolomitokból?”

- Kategória: Események, Hírek, Túra

Balázs felháborodott, s mi is, erre már tényleg szavak sincsenek. 2018. július 23-tól nem használhatják a motorosok a Dolomitok egyik legszebb részét, nevezetesen a Sella szerpentinjeit. És ez csak a kezdet…

 

Sziasztok Hegylakók! Gondoltam, megosztom veletek idei túránk történetét. Most sajnos nem gyönyörű utakról lesz szó, pontosabban nem úgy, ahogy megszokhattátok. Nemrég voltunk a Dolomitokban, Pordoi-Falzarego-Giau és a kihagyhatatlan Sella-kör. Éppen fent kávéztunk, mikor jött a hidegzuhany: kedves olasz szállásadónk, Andrea mutatta a helyi újságot, benne a rossz hírrel. Legközelebb már nem kell ide jönnünk…

Júliustól korlátozzák a behajtást a Sella-hágóra

Idézem, nehogy pontatlanul osszam meg az infót.

2018. július 23-tól egészen szeptemberig tilos motorkerékpárral (és autóval) hétköznap felhajtani a Sella-hágóra. Pontosabban reggel kilenc és délután négy között 200 szerencsés felmehet, aki előzetesen regisztrál, és behajtási engedélyt is kap. (A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy napközben a Miramonti kereszteződéstől csaknem a Pordoi-hágóig lezárják az SS242/SS243 utat – a szerk.)

Ez azonban csak a kezdet. Úgy tervezik, jövőre tovább szigorítanak a szabályokon, 2019 után pedig teljesen kitiltják a belső égésű motorral felszerelt járműveket a Sella környékéről, s ha nem ütköznek ellenállásba, akkor a Dolomitok további hágóiról is.

sella
Máris kihelyezték a behajtani tilos táblákat, s aki megszegi a szabályt, legalább 300 eurós bírságra számíthat. Viszlát, gyönyörű Sella! Legközelebb akkor látlak, ha elektromos motorral megyek Olaszországba?!

Értetlenül állok a döntés előtt. Ha egy Grossglockneren, Nockalmon stb. meg lehet oldani, hogy behajtási díjjal korlátozzák a forgalmat, akkor itt miért nem? Tegyük fel, hogy a lengyel, magyar stb. motoros nem olvassa a bolzanói napilapokat, akkor ő csak a helyszínen tudja meg, hogy feleslegesen jött el ideáig? Ez nem állapot…

Osszátok meg, nehogy valaki pórul járjon, és ide szervezze az augusztusi túráját! Köszönettel,

Balázs

Nyitókép: PredazzoBlog

Frissítve:

Többen kérdeztétek, miként juthattok úgynevezett behajtási engedélyhez, ha szeretnétek felfedezni a Sella környékét. Nos, az olasz hatóságoktól azt az információt kaptuk, hogy a DolomitesVives Pass-tulajdonosok hajthatnak fel a hegyre, ezt pedig az OpenMove alkalmazásból vagy honlapról tudjátok letölteni.

Continental 2019

Facebook Comments

21 Comments

  1. Komlós Edina

    Ostoba döntés… Féltik a hágót a hétvégén ott járó 4-5000 járműtől, erre betiltják a közlekedést hétköznap, munkaidőben.

    1. Vajon hogy pihennek ott az emberek, ha minden hétköznap 16:01 perckor egyszerre zúdul fel a tömeg, akinek nem jutott jegy?
    2. Miért hétköznap korlátozzák a forgalmat, ha szerintük a hétvégi dömping viseli meg az utakat?
    3. Szerte Európában bevált a fizetőkapus rendszer, számtalan előnye van. Olaszországnak nem jó persze…

  2. Nem lehetne a helyi vendéglátósokkal összeállva kiverni a hepajt?

    1. Megtörtént. Azért lett ez a „laza” tiltás, eredetileg több hágóra és teljes blokádot akartak. A végső terv, hogy kizárólag elektromos kisbuszok vihessék fel az embereket…

      1. “A végső terv, hogy kizárólag elektromos kisbuszok vihessék fel az embereket…”

        Tehát valaki nyerészkedni… bocsánat… lopni akar.

        1. Benjamin Simon

          vagy vedeni a kornyezetet a levego minoseget meg ugy amblok az ottani termeszetet a belsoegesu motorok alltal kibocsatott mocskos gazoktol. . . ez is egy opcio nem kell mindig az osszeeskuves elmeleteket gyartani. . . . latni akarjatok a gyonyoru tajat es kornyezetet? !! megakartok szallni a kornyezo szallasokon?? csak a gepjarmuveket tiltottak ki nem az embereket! huzzatok turabakancsot aztan jarjatok be gyalog hidd el tobbet latsz mint 160al a motorodon! ha meg kanyarokat akarsz meg utat vezetni menj palyara!!!!

          1. Látom te is csak sztereotípiákra támaszkodsz tények helyett. Ha fogalmad sincs a témáról inkább tartsd csukva a szádat…

          2. Benjamin Simon

            eloszor is nem beszeltem hanem irtam… . masodszor meg ugy egyebkent mirol beszelsz milyen szteretipiakra tamaszkodom egyszeru tenyeket lehet leszurni a posztrol elektromos jarmuvekkel kozlekedhetsz belsoegesuvel nem ennyi nincs ezen mit tulgondolni. . . de igazad van te izomszagu titan mindenre megoldas balhezni te vagy az a tipus akinek mindig elso gondolata hogy verjuk ki a hepajt ha valami nem tetszik lehet inkabb neked kene csendben maradni mert gondolkodni nem nagyon szoktal ugylatom. . ..

          3. Vagy csak az autós szakmám miatt átlátok a “”környezetvédők”” süketelésén, illetve hazugságain. Egy elektromos járgány fényévekkel szennyezőbb mint egy belsőégésű, már önmagában a gyártása is. Nyugodtan nézz utána, bár a megnyilvánulásod alapján nem fogsz mert megint sztereotípiákra támaszkodsz. A legnagyobb szégyen pedig az hogy észre se veszed.

          4. Hogy fogalmazzam meg finoman… ez nem az a fórum, amely a környezetvédelem és a motorizált közlekedés egymásnak feszülő problematikáját hivatott megoldani – gondolkodni, érvelni persze lehet, sőt kell. Ha te úgy gondolod, hogy a fenti kommenteddel mindezt megoldottad, akkor sajnos nekem is jeleznem kell: tévedsz. Másoknak (szakembereknek) sem sikerült. Különösen nem néhány sorban.
            Az nem érv, hogy “huzzatok turabakancsot aztan jarjatok be gyalog…!” Mert akkor nem ér megsértődni mondjuk egy olyan kijelentésen sem, hogy akkor meg te, mint gyalogos közlekedj falhoz lapulva, a bokádra spanizott gyerekeddel a 30 centis járdán, hogy több parkolóhely jusson másoknak. Vagy négykézláb a parkban, így egységnyi felületre kisebb teher jut, hogy ne taposd ki a füvet! Majd’ elfelejtettem: mondd meg lécci, mit és hogy csináljak, motorral vagy anélkül! Köszi. Nem. (a jólneveltség margójára)

            x102-vel egyet kell értenem és tovább árnyalnom a véleményét.
            Nem csak hogy sztereotípiákat öklendeztél össze, de elég demagóg módon, épp mint a legegyszerűbbeknek szóló bármely környezetvédő röpcédulán. És még arról is kioktatod, hogy irsz vagy beszelsz.
            Jobb lenne, ha
            1: utánanéznél néhány dolognak (különösen a saját állításaid helyénvalóságának), mielőtt pocskondiázni kezdesz
            2: meg tudnád fogalmazni, mi a célod a kommenttel, mielőtt pocskondiázni kezdesz
            3: nem mást vádolnál azzal, hogy pocskondiázni (balhezni) kezdett.
            A kommented értelmét azért összefoglalom Neked, hátha a tanulság átmegy: ha valaminek a védelmében kiállok, akkor azt érdemes úgy tenni, hogy ne utáljanak meg érte.
            /egy környezetét szerető, védő, házas-autós-motoros-biciklis-kéktúrázó gyalogos/

      2. Hát nem volt elég kemény ezek szerint…

  3. Hát a leírás szerint nappal vannak kitiltva, és 200 jármű mehet. 2020 tól tervezik a teljes kitiltást. Két év múlva tervezik, és már nem is mégy oda?

  4. Borbély Zsolt

    Mi a helyzet szeptembertől-erről van valami megbízható információ? Mi szeptember elején mennénk, a túraterv alapján harmadikára érnénk oda.

    1. Egyelőre úgy fest, csak a szigorúan vett turistaszezonra vonatkozik, azaz július 23-augusztus 31.

  5. Szabad Európa rádió, híreket mondunk: Nem Szabad Európában 80-nál többel menni, Nem Szabad túramotorral hegyek közt túrázni, Nem Szabad Európai jelzés nélküli alkatrészt motorra szerelni, Nem Szabad Európai vagy más gyártmányú ÚJONNAN VÁSÁROLT BELSŐÉGÉSŰ(!) motorral (sem) szabadon közlekedni. Megoldottuk a környezetvédelem problémáját.
    Más: biztonsági okokból Nem Szabad leengedett tetővel közlekedni a kabrió autóval, Nem Szabad papucsban utcán sétálni, Nem Szabad gurulós bőrönddel, kiskorú gyermekkel vagy kutyával tömegközlekedni. Megoldottuk a közlekedésbiztonság problémáját.
    “Demokrácia, te csodás…!”
    U.i.: Ezúton tájékoztatom a házunk előtt elhaladó gyalogosokat, biciklistákat, hogy fagypont alatti hőmérséklet esetén nem használhatják a járdánkat, illetve este 19:00 és reggel 9:00 között se jöjjenek arra, hogy a kutyám véletlenül se ugasson (bár ritkán szokott, de fő a biztonság!). Köszönöm a szomszédok nevében is!
    A Magyar Posta már regisztrált nálam felmentésért, a DHL, GLS, stb. alkalmi jegyet vásárolhat, mely tartalmazza a csúszásmentesítést és 1 jutalom falatot.
    Ül fekszik álmodik

  6. Bár mélyen felháborít a hír, azt hiszem kénytelen leszek még idén ellátogatni oda, amíg egyáltalán lehet…
    Valahogy most nem érzem azt, hogy “ha bezárul egy ajtó, nyílik egy másik” – legalábbis a szabad nyugati irányban

    1. Azért utánanéztem, hogy mit mondanak erről a helyiek és többek közt két érdekes dologra bukkantam: egy, a Grüne Fraktion – Gruppo Verde tartományi tanácsnak írt elég sarkos beadványra 2009-ből, melyből kiragadnék egy részt: azért sem megoldás a fizetős forgalomcsökkentés, mert akkor a kapukhoz parkolót, közműveket, wc-t, stb. kell kiépíteni a várhatóan megjelenő alapigények kiszolgálására. Tehát teljes blokád. Ha valakit érdekel, lefordítom, elküldöm. Durva.
      A másik, hogy a a helyiek egy része, a “Comitato per la salvaguardia dei passi dolomitici” (Dolomitok Hágóiért Egyesület sz.ford.) és 79 vállalkozás is kártérítést követel a tavalyi bevételkiesés és egyéb nehézségek miatt, amikoris csak minden szerdán volt zárva az út!
      Talán mégis van remény. Egy vicces apróság, hogy az ADAC emailben tájékoztatást kért az üggyel kapcsolatban a következőképpen: “hat eben im Adac-Heft gelesen, dass der Sellapass in den Sommermonaten von 9 bis 16 Uhr gesperrt ist. Stimmt das wirklich? Das ist doch eine Durchgangsdtraße. Geht es Ihr gut?” Ennél diplomatikusabban nem is lehetne megkérdezni, hogy eszeteknél vagytok? 😀
      Ha nem is ettől, de talán magukhoz térnek Trentoban.
      /forrás: ladige.it, ildolomiti.it/

      1. „Ha valakit érdekel, lefordítom, elküldöm. Durva.”

        Nagyon is érdekes – kösz a többiek nevében is, ha megosztod velünk!

  7. Csaba Papp

    Ma voltam fenn. Hát a Sella hágó élvezhetetlen jelen állapotában. Durván folyik az útépítés. Jól tele is verte a motort szurokkal.
    Érdekes a döntés, mert akkor kinek csinálják az új burkolatot? A bicikliseknek? Annyi elektromos járgány még nem szaladgál azért…

  8. Basszus, a múlt héten voltam ott. Életemben másodszor, és lehet, hogy utoljára???
    Én azért remélem, hogy a tapasztalatok alapján újragondolják majd a dolgot.

  9. János Krajnyák

    Tavaly az SS48-on 15 km-es álló kocsisor mellett mentünk el. Nem a motorosok miatt nem lehet haladni, nem mi okozzuk a dugót… Sokkal ésszerűbb lenne az autósokat kitiltani, így lehetne a közfelháborodást mérsékelni minden oldalon (közlekedők, vendéglátósok), és persze örülhetnének a zöldek is….
    Főleg ez után a hír után lennének jófejek, hogy kedvezményt tettek, hogy a motorokat beengedték…
    A sok elektromos vacakhoz meg mehet majd fel a dízeles teherautó a mobil töltőkkel, mert a hegymenetben elfogy az áram 😀

  10. Gábor Győri

    Mi tegnap még simán megkerültük a hegyet, sajnos csak autóval, de ez januárban talán megbocsátható.

Válasz