Használtmotor – Suzuki DR125 SM – Ne ítélj elsőre!

Használtmotor – Suzuki DR125 SM – Ne ítélj elsőre!

- Kategória: Kiemelt cikk
2

Azt hinnéd, a vagány megjelenés és a szerény tömeg a Suzuki DR125 SM legfontosabb erénye, pedig ennél sokkal fontosabb, hogy milyen étvágytalan és megbízható technikáról van szó. Egy év alatt negyvenezer (!) kilométert gyűjtöttem a fürge Suzukiba…

Egészen a nyolcvanas évek derekáig nyúlik vissza a motor története, ugyanis akkor kezdték gyártani a modell közvetlen elődjét, a DR125 S-t, majd a továbbfejlesztett DR125 SE-t. Tagadhatatlan, hogy a kétezres évek végére egyre népszerűbb lett a supermoto kategória, így nem csoda, hogy a Suzuki is előrukkolt egy A1 kategóriájú géppel. Ez lett a 2008 és 2012 között forgalmazott DR125 SM, mely főként szerény fogyasztása, strapabíróssága és gazdaságos fenntarthatósága révén lett népszerű.

Elképesztő hatótáv a kis DR nyergében

Meglepő volt, hogy  a mindössze 124 köbcentis motor alacsony fordulaton is élénk, már amennyire egy nyolcadliteres az lehet, s ez is hozzájárul, hogy városban nyomatékból cirkálhatok vele, ami már-már hihetetlenül alacsony fogyasztással jár. Az erőforrásra tehát nem lehet panasz, nem úgy a futóműre, mert az sajnos nem állítható, ami kapóra jöhetne azoknak, akik például pályáznak a géppel vagy nem éppen átlagos testalkatúak. Tegyük hozzá, az egyszerű teleszkóppár és a központi rugóstag változatos, rossz minőségű úton így is remekül viselkedik – példásan nyeli el az úthibákat, és bőséges visszajelzésekből sincs hiány.

Rögtön beleszerettem a GPR sportkipufogó hangjába… Mindig azt hiszik, hogy valami jóval nagyobb motor duruzsol alattam

Noha a karcsú masina üzemanyagtartályába csupán kilenc liter benzin fér, így is túramotorokat megszégyenítő, 410-430 km-es hatótávot értem el vele – ez több mint megsüvegelendő a 125-ösök között. Persze a szerény étvágynak megvannak a hátrányai is, ezért a DR ideális utazótempója alig 90 km/h, alaposan kihúzatva pedig – óra szerint – 105-öt megy.

Suzuki DR125 SM – a tulajdonos véleménye

Amikor eldöntöttem, hogy motorozni szeretnék, már tudtam, hogy az endurók között lelem meg az igazi párom. Igen ám, de akadt egy kis gond, mivel eléggé gyerekméret maradtam (151 cm), szóval nem igazán ért le a lábam egyikről sem. Így kompromisszumként az első motorom egy Yamaha Virago 535 lett, de hamar rájöttem, hogy bármennyire is praktikus az alacsonyan rögzített ülés, ez nem az én világom, ezért lecseréltem egy Yamaha XJ6 Diversion-re. Az már egy fokkal jobban tetszett, meg is tartottam, de továbbra is vonzottak a sárdagasztók, melyek rohangálni, ingázni is alkalmasabbak. Ezért aztán mélyebben beleástam magam a témába, és rátaláltam az endurós üléshelyzetű, de alacsonyabb, 17-es felniken futó supermotókat.

Egyéves, még szőrös Heidenau K66 abroncsok voltak a DR-en. Remek papucsok, télen-nyáron jól tapadnak, esőben sem sikerült megcsúsznom velük – annyira bejött a típus, hogy most ugyanilyen gumikat vásároltam rá

Első kiszemeltem a Yamaha XT125 X volt, de sajnos egyetlen olyan motort se találtunk, ami megérte volna az árát. Megnéztünk egy Yamaha WR125 X-et is, de az sokkal magasabb volt, mint ami ilyen testalkattal megfelelne. Viszont felbukkant egy hirdetés, igen, ez a bizonyos, 2009-es Suzuki DR125 SM 11 200 kilométerrel. Mit tagadjam – szerelem volt első látásra. Utánaolvastunk, és arra jutottunk, hogy ez talán még jobb is lehet az XT-nél, mivel újabb konstrukció, injektoros motorral, tehát kevesebbet eszik, és még így is egyszerű technika – nincs túlbonyolítva mindenféle elektronikával.

Az eredeti,  836 mm-es ülésmagasság miatt nem igazán ért le a lábam, ezért meg lett ültetve kb. 7-8 centit – így már tökéletes. Még mielőtt használatba vettem volna, kapott markolatfűtést, USB-aljzatot, csomagtartót, LED-indexeket és LED-es kézvédőt – így már tényleg fullos a gép

Miként vizsgázott a kis DR a gyakorlatban? Nos, kicsivel több, mint egy éve használom, most 49 378 kilométer van benne, szóval „körbemotoroztam a Földet” az utóbbi egy évben, és teljesen elégedett voltam vele. Azt hiszem, önszántamból soha nem válnék meg tőle, de sajnos

mostanában elég sokat járok autópályán, ahová muszáj erősebb, nagyobb motort vennem, ami bírja a 120-130-as tempót. Ezért aztán  meghirdettem a Suzukit (akit érdekel, ITT találja), mert az XJ és az új enduró mellett nincs hely egy harmadiknak a garázsban.

Típushibák, javítások a DR125 SM-en

Szinte hihetetlen, de a kopóalkatrészeken, kötelező szervizeken kívül semmit nem kellett cserélnem a gépen az együtt töltött negyvenezer kilométer alatt.  Persze akadtak apróbb hibák, például elszakadt a gyári kuplungbowden, ami helyett csináltattam egyet, de ez nem sokáig húzta, szóval újra visszatértem az eredetire. Nem mondanám típushibának, de bosszantó részlet, hogy a kormányzár – mely a kulcs balra fordításával zárható – elég hektikusan működik, van, hogy fél percig kell játszani vele, mire a helyére ugrik.

Nagyszerű egy évet töltöttünk együtt a Suzukival, de most muszáj megválnom tőle, mert itt a gyorsabb és erősebb utód, a BMW G 310 GS

A váltó sem hondásan precíz, ha kicsit is határozatlanul kapcsolgatsz, azt megbosszulja, és a legváratlanabb helyeken ugrik üresbe. Ezeket leszámítva megbízható és igencsak szerethető masina, amit szívesen ajánlok minden kezdőnek és újrakezdőnek, aki – hozzám hasonlóan – aszfalton és terepen is használható, kedvező fogyasztású motort keres.

Piaci információk, vételár

Igencsak népszerűek a kis supermotók, ezért remekül tartják az árukat, pedig lassan kamaszkorúak már. Félmillió alatt csak a javításra szoruló vagy honosításra váró példányok bukkannak fel, szóval, ha nem akarsz macerát, és egyszerűen csak motoroznál, akkor legalább 6-700 ezret kell rászánnod – ennyiért már hazai, elsőgazdás DR-ek is akadnak. Ha mégsem találnál megfelelőt belőle, érdemes megnézni a közvetlen vetélytársakat is, mint a Yamaha XT125 X, WR125 X. a Husqvarna SM125, a Derbi Senda SM 125 vagy a KTM nyolcadliteresei.

Kezes, fordulékony és könnyebb, mint egy 125-ös robogó, egyszóval ideális városi motor. Más kérdés, hogy itthon csak 4-5 eladó példányt találni egy időben, szóval ha ilyenre vágysz, muszáj résen lenned

Jómagam – a már említett autópályázás miatt – egy erősebb gépre váltottam, mégpedig erre a BMW G 310 GS-re, mely nem veszi zokon, ha 130-cal hasítok vele, de hasonlóan könnyű és ugyanilyen kezes, mint a Suzuki volt. Remélem, az új BMW is ilyen praktikus és szerethető lesz a gyakorlatban – már alig várom, hogy együtt gyűjtsük tovább a kilométereket és az élményeket!

Műszaki adatok – Suzuki DR125 SM

Motorkonstrukció: egyhengeres, négyütemű, léghűtésű

Teljesítmény: 14 LE

Hengerűrtartalom: 124 cm3

Üzemanyag ellátás: elektronikus üzemanyag-befecskendező

Ülésmagasság: 836 mm

Saját tömeg: 121 kg

Erőátvitel: ötfokozatú váltó, lánchajtás

Abroncsméret elöl/hátul: 100/80-M17/130/70-M17

Tesztfogyasztás: 2,2 l/100 km

4sr HUngary