„Itt a tavasz, szóval légy figyelmes, és vedd észre a motorost!”

„Itt a tavasz, szóval légy figyelmes, és vedd észre a motorost!”

- Kategória: Hírek
1

A motorkerékpáros közlekedés egyik legnagyobb kockázati tényezőjére, a nehezebb észlelhetőségre hívják fel a figyelmet az éppen egy éve indult, és idén tavasszal is központi szerepet játszó kampánnyal az Egyesült Királyságban.

Itthon évek óta nagyjából változatlanok az arányok: a nagymotorosok sérüléssel járó baleseteinek 40-45 százalékát maguk a kétkerekűek okozzák, ezen belül a leggyakoribb baleseti ok a relatív vagy valós gyorshajtás. Persze ebben benne vannak az egyszerű elcsúszások is, melyben senki más nem sérül meg, szóval sokkal beszédesebb, ha az ütközéseket, azaz a többjárműves ütközéseket vizsgáljuk. Ezekben ugyanis négyből háromszor vétlenek a motorosok (egészen pontosan 72-75%-ban csak elszenvedői a karamboloknak).

Itthon évről-évre több nagymotor fut az utakon, mégis jelentősen csökken a kétkerekűek által okozott balesetek száma

Az összeállítást leközlő baleset-megelőzés.hu is kiemeli, hogy a sofőrök – sajnálatos módon – sokszor nem számolnak azzal a ténnyel, hogy a motorosok sérülési/halálozási kockázata kiemelkedően magas, ezen túlmenően a motorok észlelhetősége – méretükből fakadóan – korlátozottabb, azaz nehezebb észrevenni őket.

Az USA-ban már egy évtizede fut a hasonló célú kampány, hogy a sofőrök körültekintőbben vezessenek és figyeljenek a motorosokra

A nehezebb észlelhetőség megköveteli gépjárművezetőktől, hogy pl. kereszteződéshez érve – ahol elsőbbségadási kötelezettségük van – alaposabban, hosszabban és figyelmesebben nézzenek körül, valóban győződjenek meg arról, hogy egyik irányból sem érkezik robogó vagy motor, amit a perspektíva miatt akár a szélvédőre rögzített mobil is kitakarhat.

Azért arról se feledkezzünk meg, hogy az egyjárműves motorbalesetek többsége abból adódik, hogy a pilóta egyszerűen túlvállalja magát, nem  tudásának megfelelő tempóval érkezik a kanyarba (Nyitókép és videó: Baleset- Megelőzés)

Erre a komoly közlekedésbiztonsági kockázatra hívja fel a figyelmet az angol „Take Longer To Look A Bike” közlekedésbiztonsági kampány.

Ha az autóvezetők jobban figyelnek, csökken a motorbalesetek száma

A „Take Longer To Look A Bike” kampány fő üzenete az, hogy az autósok a különböző manőverek során (útkereszteződésbe behajtás, kanyarodáskor elsőbbségadás stb.) legyenek különösen figyelmesek, hosszabb ideig és alaposabban figyeljék meg a közlekedési környezetet.

Itthon is mozdul valami: motoros baleset-megelőzési kisfilm, ami kivételesen az autósoknak szól

Továbbá, ha motort észlelnek, akkor gondoljanak arra is, hogy annak nyergében egy hús-vér ember, azaz sérülékeny motoros is ül.

Az Egyesült Királyság baleseti adatai szerint a motorkerékpárosok a közúti forgalomban részt vevők mindössze az 1%-át teszik ki, ugyanakkor a közúti halálozások 19%-ában motorkerékpáros az áldozat.

Ez az arány messze jobb itthon, ugyanis a 170 000 nagymotor a hazai forgalom négy százalékát teszi ki, és az évi 50-60 motoros áldozat szintén négy százalék körül mozog (Magyarországon 2017-ben 575/57 volt a közlekedési balesetben elhunyt autósok/motorosok aránya).

Jó utat, élményekben gazdag és balesetmentes szezont kívánunk minden motorosnak!