Kovács Bálint-interjú – A bajnoki cím csak a kezdet…

Kovács Bálint-interjú – A bajnoki cím csak a kezdet…

- Kategória: Kiemelt cikk
1

Pimaszul fiatalon lett Magyarország leggyorsabb motorosa, ám nem elégedett meg ezzel, és máris a nemzetközi soroztok felé kacsingat a mindössze 17 éves Kovács Bálint. A H-Moto ifjú tehetségét a Losail Ázsia bajnokság szezonzáró összecsapása előtt faggattuk arról, hogy miként jutott el az első krosszmotortól a Magyar Bajnoki címig.

Az utóbbi hónapokban többször olvashattatok már Bálintról, hiszen a székesfehérvári motoros sorra hozta a remek eredményeket – többször is dobogós helyen zárt a Katarban zajló nemzetközi versenysorozatban. Miként sejthettük, egyik családtagtól örökölte a motorozás szeretetét, de erről már meséljen ő személyesen…

Az első méterek négyévesen, két-, pontosabban itt még két plusz két keréken

– Nálunk nagybátyám volt „a motoros”, tulajdonképpen részben neki köszönhetem motoros pályafutásomat, ami kezdetben egy kitámasztókerekes bicajjal indult, majd néhány hét múlva már megvolt az egyensúly, és lekerültek a plusz ballasztok, szóval jöhetett is a következő lépcsőfok, a motor. Négy múltam, mikor a bácsikámtól kapott Yamaha PW50-nel kezdtem gyakorolni az alapvető mozdulatokat egy gyártelep udvarán. Következhettek az egyre nehezebb manőverek, majd amikor már magabiztosan kezeltem a technikát, Szabó Péter (Szabó Kuksi SE) irányításával léptem szintet.

Az a bizonyos első mérföldkő, a Yamaha PW50

Remek iskola volt a Hangár utcai telep, amit mi sem bizonyít ékesebben, minthogy a beiratkozás után néhány hónappal máris ott álltam életem első versenyén… – vágott bele Bálint a másfél évtizeden átívelő történetbe. – Hogy sikerült a verseny? – kérdeznék vissza, de ő magától folytatja, s büszkén veti oda: – Rögtön elsőre dobogóra állhattam, mindezt ötévesen! Ráadásul ez csak a kezdet volt, utána sorra jöttek a győzelmek, amiben nagy szerepe volt, hogy a PW helyett immáron egy épített KTM-mel álltam rajthoz.

Kovács Bálint – cél a világbajnokság!

Az egyesület saját versenyei után kövezhettek az alföldi pályákon (Kecskemét és Kakucs) zajló futamok, s az újabb győzelmek arra sarkalltak, hogy mielőbb feljebb lépjek. Nem is kellett sokat várnom erre: 2008-ban már nagyobb, erősebb motorokkal köröztem, 2010-től pedig barátkozhattam az immáron váltós gépekkel, mint a Honda NSR50, amivel első évemben megnyertem a MAMI Kupát.

Bálint (#27) a legendás balassagyarmati MAMI-futamon. A tempós, huplis íven bemutatott merész előzést elnézve már akkor azon méláztunk, hogy egyszer nagy versenyző lesz a fiúból…

Már alig vártam, hogy 12 legyek, ugyanis onnantól megnyíltak előttem a nagy pályák, a nemzetközi versenyek helyszínei. Elsőként az Alpok Adria futamain álltam rajthoz az Aszalós Racing által – prímán – felkészített Aprilia RS125-tel, és a két tucat indulóból nyolcadikként zártam – erős kezdés volt. Ezzel el is érkeztünk a valódi mérföldkőnek számító 2014-es évhez, amikor elkezdődött közös munkánk jelenlegi csapatommal, a legnagyobb sikereimben mellettem álló H-Motóval.

Egy új éra kezdete – Közös sikerek a H-Motóval

A vártnál is jobban alakult az első, olaszországi versenyem, ahol már egy Öhlins futóműves Apriliával csatáztam, és rögtön megnyertem az első futamot, majd a bajnokságban megszereztem az összesített második helyet, miként a magyar-cseh-szlovák közös kupasorozatban is ezüstérmes lettem a hazai értékelésben. Egyértelműnek tűnt, hogy ideje ismét géposztályt váltani, így ültem át a jelenleg Superbike vb-n versenyszerelőként dolgozó Nagy Győző Yamaha R6-jára, amivel egy felemás szezont teljesítettem. Ugyan örültem a dobogós eredményeknek, de maradt bennem egy kis keserűség, mert pont azt a versenyt törölték a Hungaroringen (szlovák társunk végzetes balesete miatt), amelyiken messze gyorsabb voltam a teljes mezőnynél.

Akik nélkül nem sikerült volna: Szilágyi Noémi csapatkoordinátor (balra), mellette Kelemen Krisztián, a H-Moto Team alapítója és tulajdonosa, no meg Gaylhoffer Gábor, Bálint kiváló szerelője. Jobb szélen Rizmayer Gábor sportigazgató, elöl pedig Szilner János, Bálint nagybátyja és edzője

– Ma már ezres motoron ülsz és nemzetközi szériákban versenyzel – miért jött a viszonylag korai váltás a felsőbb géposztályokba?

– Amint betöltöttem a minimum korhatárt, 2015 őszén máris elindultam Superbike-vb jerezi betétfutamán (European Junior Cup – EJC). Talán nem tűnik túl acélosnak, hogy 21. lettem az egyforma Honda CBR650F-fel pályára lépő pilóták között, nekem mégis fontos állomás volt, mert legfiatalabbként helytálltam életem első valódi világversenyén. Emellett sikerült egy összetett negyedik helyet szereznem az ADAC Junior Cupban a szinte teljesen ismeretlen KTM RC390-nel.

Már az első métereken látszott, hogy Bálint tudása és langaléta termete jobban passzol a literes gépekhez, mint például az ADAC Kupában használt kis KTM-hez, de fiatal kora miatt várnia kellett a kategóriaváltással

Eközben alaposan megnőttem, így némi kompromisszum volt, hogy a testalkatomhoz nem igazán passzoló RC390-nel mentem 2016-ban is, ám ettől függetlenül többször az első sorba kvalifikáltam magam, és sokat csatáztam az élmezőnnyel a 2016-os szezonban. Így aztán adta magát az ötlet, hogy a rendkívül hasznos, téli spanyol edzőtábor után megint feljebb lépjek, és egy ezres motorral, egészen pontosan egy Suzukival folytassam a pályafutásom az IDM GSX-R Kupán.

Egy nagy ugrás – irány az ezres osztály!

Ez egyszerre volt előny és hátrány, mert így megalapozhattam, hogy 18-20 évesen már komoly ezres tapasztalattal induljon felnőtt karrierem, viszont komoly pofon volt az élettől, hogy egy friss szabályváltozás miatt nemes egyszerűséggel eltiltottak a szervezők az indulástól a nürburgringi futamon, mert 16 évre emelték az alsó korhatárt.

Megvan a bajnoki cím!

Nem tudtam mit tenni, kivártam, hogy betöltsem a 16-ot, és ott legyek az oscherslebeni, illetve a hockenheimi zárófutamon. Ahhoz képest, hogy először vettem részt az IDM összecsapásain, kifejezetten jónak mondható az ott elért hetedik-nyolcadik, illetve negyedik és ötödik hely. Ezután jött – az idén is zajló – Losail Ázsia Bajnokság, ahol egy széria Kawasaki ZX-6R-rel próbáltam szerencsét – csakúgy, mint a mezőny többi tagja, – ugyanis itt helyben bérelt gépekkel versenyeznek a résztvevők. Kettős előnnyel járt ez a szereplés, hisz’ magabiztosabb, jobb versenyző lettem az ott elért dobogós helyek által, egyszersmind kiváló téli felkészülés volt a következő szezonra, amikor egész idényben mehettem a GSX-R Kupában, és életem egyik legjobb élményeként megnyertem az asseni fordulót, ahol kölcsönmotorral, szabadkártyásként álltam rajthoz.

Gyönyörű stílus, erős tempó és csupa lazaság – Bálint minden mozdulatáról süt, hogy profi versenyzővel van dolgunk (Kép: Kőházy Tamás)

Innen már nem volt megállás, magabiztosan nyertem meg a Magyarország Nyílt Nemzeti Gyorsasági Motoros Bajnokság és Kupa esős időben zajló nyitófordulóját, majd magyar körrekordot futva (1:50,7) már a zárófutam előtt bebiztosítottam a bajnoki címemet. Emellett a GSX-R Kupában is a dobogó tetejére állhattam az első összecsapáson, majd a sorozatos pódiumoknak köszönhetően az összetett első hely is elérhető közelségbe került.

Gyümölcsöző kapcsolat – Bálint és a H-Moto sikert sikerre halmoz az utóbbi négy évben

Sajnos a Lausitzringen egy műszaki hiba és egy esés keresztülhúzta a számításaimat, míg Hockenheimben kiütötték alólam a motort, így elszálltak bajnoki esélyeim, és harmadik lettem az összesítésben.

Egy újabb téli versenysorozat: Losail Ázsai Bajnokság – 2019

– Ezzel el is jutottunk az idei szezonhoz – köti át Bálint, – és nem is lehetne aktuálisabb a kérdés, hogy mi lesz a közeljövőben, ugyanis éppen ma indulok Katarba a Losail Ázsai Bajnokság zárófordulójára, ahol idén már két dobogós helyet szereztem a 15 fős mezőnyben, mely olyan nagy neveket sorakoztat fel, mint például a világbajnokságon edződött Saeed Al Sulaiti.

Köszönöm a támogatást, srácok!

– Muszáj megemlíteni a lelkiismeretes csapat tagjait is, akik nélkül ma nem tartanék itt. Nagybátyám, egyben edzőm, Szilner János több mint egy évtizede küzd, hogy eredményes legyek, s hasonlóan nagy szerep hárult Rizmayer Gáborra, a H-Moto Team sportigazgatójára, aki egykori versenyzőként rendkívül hasznos tanácsokkal lát el.

Ugyanígy hálás vagyok támogatóimnak, például az Alpinestars hazai forgalmazójának, a Motostarnak, a sok egyéb motoros kiegészítő mellett X-lite bukósisakokat forgalmazó EuroMotornak, az utcai ruházatomat biztosító Dorkónak, valamint a Bubee üdítőitalok magyarországi gyártójának.

Sok sikert kívánunk, Bálint, és remélem, hogy mielőbb a hazai pályákon láthatunk új GSX-R-eddel, és szurkolhatunk neked a bajnoki futamokon!

Legközelebb holnap lép pályára a H-Moto csupán 17 éves tehetsége, Kovács Bálint. Ezúttal a Losail Ázsia Bajnokság zárófordulóján, Katarban láthatják rajongói

Ha téged is érdekel, miként alakul Bálint pályafutása a jövőben, s kíváncsi vagy a legújabb, legérdekesebb vele kapcsolatos hírekre, kövesd Te is a Facebookon és az Instagramon! Továbbá érdemes böngészni csapata, a H-Moto Team honlapján és Facebook-oldalán is!