Hűtőtisztítás: Takarítsam ki vagy vegyek másikat?

Hűtőtisztítás: Takarítsam ki vagy vegyek másikat?

- Kategória: Cikkek, Karbantartás
0

Két éve szenvedek a motor túlmelegedésével, de most - úgy tűnik - végre révbe értem... Elmesélem a kálváriát, hátha másnak is segít, és nem kell éveken át keresgetnie a hiba okát.

Szokványos tünettel indult a sztori 2017 tavaszán: szezonkezdő motorozáskor, úgy 15-20 fokban azt vettem észre, hogy a dugókban lassan araszolva hiába kapcsolnak be a hűtőventilátorok. Száz fok körül elkezdtek búgni a motorok, de ahelyett, hogy elkezdett volna visszahűlni a gép, a műszerfalon egyre magasabb számok jelentek meg: 98-100-101-102 fok... Gondoltam, ennek fele se tréfa, hiszen ha ezt csinálja most tavasszal, akkor mi lesz itt nyári kánikulában?

A hűtőtisztítás megoldja a melegedést?

Mivel csak lassan csorogva jelentkezett a gond, így mentem tovább, mondván majd másnap megnézem. Szinte újkora óta nálam van a motor (CBR1100XX), azaz kizárható, hogy az előző tulajdonos barkácsolása (pl. hűtőtömítő) miatt melegedjen, és egyébként is: soha nem csinált ilyet korábban, tehát tuti, hogy valami nincs rendben. Elkezdtem hát felkutatni az okot saját ötleteim, valamint a fórumokon látott tapasztalatok alapján:

- Kimostam a hűtőt, de csak a helyén, átfolyatva rajta a tiszítószert

- Nem segített, így jött a vezetékek átvizsgálása (nem kap elég áramot a ventilátormotor?)

- Levettem, átvizsgáltam a ventilátorlapátokat, motorokat

- Nem találtam valódi hibát rajtuk, de 110 ezer kilométer nem telik egy nyomtalanul, így kicseréltem a ventilátort

- Ráolvastam, könyörögtem neki - jobb híján -, de ez sem segített...

Hiába öblítettem át a helyén a hűtőradiátort: végül muszáj voltam leszedni, és alaposan, kívül-belül kimosni

Végül idén tavasszal vettem egy nagy levegőt, lekaptam a helyéről a hűtőt, hogy még alaposabban kimossam. Több mint 110 000 kilométer van már a motorban, s bár mindig ügyeltem a tökéletes hűtőfolyadékra, így is lehetnek lerakódások az apró csatornákban, csövekben.

hűtőtisztítás
Néhány óra külső-belső fürdetés, és máris alakul a dolog...

Először  a belsejével kezdtem, ázott egy órát 20%-os ecetben, utána többször kimostam slaggal, majd újra és újra ugyanez, hátha a jól bevált ecet és a forró-hideg fürdő megteszi a hatását. A koros, vízköves kávéfőzőket is pont így tisztítják - talán itt is beválik? Jöhetett a külső rész, ami szintén megviseltnek tűnt, ezért azt is egy órát áztattam a forró lében, s amíg ázott, ránéztem a vízpumpára is, ami hibátlan volt, csakúgy, mint a termosztát.

hűtőtisztítás
Megviseltnek tűnik, tehát nézzünk helyette másikat? Már új hűtőt, termosztátot és vízpumpát akartak vetetni velem, hogy az majd megoldja a melegedés problémáját... Igen, megoldotta volna, de 431 000 (!) forintért kösz, inkább kihagytam

Összerakás után jött a meglepetés: valóban csak ennyi volt a hiba, hogy a túl sok lerakódás miatt egyszerűen nem zajlott elég hatékonyan a hőcsere, s most már amint bekapcsolnak a ventilátormotorok, rögtön 6-8 fokkal visszahűl a motor, pontosabban a hűtőfolyadék.

Kedves Motorostársam! Nem mondom, hogy neked is ugyanez lesz a problémád, de az gyanús, hogy ha sok kilométer van már a gépben és hasonlóak a tünetek, akkor ugyanígy kell eljárnod, hogy úrrá legyél rajta. Jó munkát és sok sikert a tisztításhoz!

Continental 2019