Használtmotor - VI. rész - Honda Deauville

Használtmotor - VI. rész - Honda Deauville

- Kategória: Kiemelt cikk
0

Folytatódik használtmotor-sorozatunk, melyben Magyarország legkedveltebb, legnagyobb darabszámban importált gépeit mutatjuk be. Jöjjön egy igazi közönségkedvenc, a 71 darabos mennyiséggel hatodik helyezett Honda Deauville!

Idestova 21 éve, 1998-ban láthattuk először a Honda sajátos megjelenésű utazómotorját, az akkor még 647 köbcentis V2-essel színre lépő Deauville-t (ejtsd: Dóvil). Technikáját az 1988-ban leleplezett Bros/Hawk csupaszmotortól örökölte, ezt csomagolták át a mérnökök egy rendkívül hatékony időjárás-védelmű idomzatba, egyszersmind az üléshelyzet is kényelmesebbé vált, így született meg a Honda mai napig népszerű túragépe.

Nem a szépsége miatt szerettünk bele az első Deauville-be...

Persze a vérmes Bros/Hawk páros erőforrás nem illett a kedélyes túragéphez, ezért a vezérlés és a gyújtás átfésülésével kezdték a munkát, valamint átdolgozták a kipufogórendszert is, hogy még nyomatékosabbá váljon az 52 fokos hengerszögű, háromszelepes erőforrás. Mindezt megkoronázta a szerény fogyasztás, mely a tulajdonosok szerint simán öt liter alatt tartható.

Egy célszerszám mindenre - a Honda Deauville

Noha mélyreható átalakítás zajlott, a 647 köbcentis V2-es így is csak 55 lóerőt szabadított a karcsú hátsó gumira, ami nem éppen acélos egy csaknem 260 kilós motoron, amit jellemzően utassal és csomagokkal használnak. Ugyanakkor komoly előnyökkel is járt a szerény teljesítmény, hiszen a Transalpban már bizonyított blokk elképesztő megbízhatósággal szerzett újabb híveket a márkának, ezért 2006-ban igyekeztek úgy átdolgozni, hogy a lóerőket nézve is versenyképes legyen a vetélytársakkal szemben. Így született meg az NT700V, melyben már nagyobb, 680 köbcentis, 65 lovas motor dohogott, és az is mellette szól, hogy szerényebb ülésmagasságával (805 mm), ABS-es fékrendszerével és nagyobb üzemanyagtartályával még sokoldalúbbá vált.

Nehéz, nehéz, de legalább nem láncos! Megfelelő karbantartással a Deauville kardánhajtása is örökéletű

Kevés olyan motort találunk a hirdetésekben, melyek gyárilag nagyméretű dobozokkal készültek volna, ám a Deauville pont ilyen. Csaknem ötvenliternyi holmit nyel el az első Deauville két koffere, s ha ez is kevés lenne, ott a 700-as utód, ami 11 literrel nagyobb csomagteret kapott. Természetesen kiegészíthető a gyári szetthez illő felső dobozzal is a rendszer.

Hogy kerül a baguette a motorba?

A lelkiismeretes mérnöki munka iskolapéldája, hogy milyen leleményesen oldották meg az NT700V gyári oldaldobozainak kialakítását. Karcsúbbak lettek a kofferek, ennek dacára 11 literrel nőtt a csomagtér, de így sem volt képes befogadni a keskeny, hosszú tárgyakat, mint például egy összecsukott horgásszék.

Ötletes „átjáró" köti össze a két gyári oldaldobozt (az úgynevezett baguette hole), mely színrefújt felső dobozzal is kiegészíthető

Ezt hidalták át azzal, hogy nemes egyszerűséggel „alagutat fúrtak” a két koffer közé, s ide már simán elrejthetőek a hosszabb tárgyak. Ötletesen „bauegette hole-nak” nevezték el a megoldást, arra utalva, hogy egy jókora franciakenyér is befér a Honda sajátos dobozába.

Egyszerűen elpusztíthatatlan a Deauville

Kezdjük is rögtön a jó hírrel: ha 2006 utáni, 700-as Deauville-t veszel, csak arra kell figyelned, hogy gondosan karbantartotta-e az előző gazdája. Az újabb modell mentes a típushibáktól, és ha megkapja a törődést, szinte soha nem hagy cserben. Ezzel szemben a 650-es üzemanyag-szivattyúja szereti megadni magát, bár a márkafórumokon megtalálható a gyógyír - egy dióda beépítésével megelőzhető, hogy elfüstöljön a drága benzinpumpa. Érdemes alaposan átnézni az olaszból vagy Angliából behozott példányokat, mert a 2006 előtti motorok hajlamosak voltak a korrózióra, és bizony nyomot hagyott rajtuk, ha a tengerpart közelében használták őket.

Mák Attila videója arról, hogy miként lehet javítani a 650-es Deauville problémás üzemanyag-szivattyúját. Köszönjük!

Csupán egy apróságot jegyeztek fel a 700-as kapcsán, ez pedig - a Pan Europeanra is jellemző - ABS-hiba, ami akkor jelentkezik, ha a hanyag tulajdonos éveken át nem cseréli le a fékfolyadékot, és a bejutó nedvesség kárt tesz a blokkolásgátló vezérlőegységében. Persze nem véletlen, hogy sok a méltatlanul elhanyagolt példány, ugyanis kifejezetten nehéz szerelni a motort. Például a teljes idomzatot, a hűtőt és a tankot is le kell bontani a szelephézag-ellenőrzéshez, ráadásul ez kifejezetten gyakran 12 ezer kilométerenként (!) esedékes.

Modelltörténet - Honda Deauville

1998 - Leleplezik a Honda Bros átdolgozott technikájára épült, 647 köbcentis Deauville-t, mely RC47 modellkódot kap. V2-es, hengerenként háromszelepes motorja 55 lóerőt tud.

2002 - Nő a csomagtér és kissé átdolgozzák az erőforrást is, de első ránézésre szinte változatlan formában folytatja pályafutását a Deauville.

Erősebb, kényelmesebb és jobb időjárás-védelmű a 2006 utáni 700-as változat

2006 - Színre lép a hatékonyabb világítással és időjárás-védelemmel, valamint hengerenként négyszelepes, 65 lovas motorral büszkélkedő NT700V, ami RC52 modellkódot visel.

Mennyibe kerül az alkatrész a Honda NT650V-hez?

Cikkünk végére összegyűjtöttük nektek azokat az alkatrészeket és felszereléseket, melyeket legtöbbet kerestetek a modellhez. Ebből kitűnik, hogy jobbára csak kopóalkatrészekre van szükség, s ezek ára kifejezetten kedvező, miként azt megszokhattuk a hasonló korú japán motorok kapcsán.

- Olajszűrő - 1850 Ft
- Légszűrő - 5040 Ft
- Gyújtógyertya - 890 Ft/db
- Első (hátsó) fékbetét - 6590 Ft (6590 Ft)
- Akkumulátor - 9680 Ft
- Féktárcsa: első 25 500 Ft, hátsó 22 420 Ft
- Kormánycsapágy szett (japán): 10 960 Ft
- EBC kuplunglamellaszett: 18 100 Ft

A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatrész.eu

- Automatikus akksitöltő - 6490 Ft
- Defekt javító szett patronnal - 6990 Ft

Mennyibe kerülnek a Honda Deauville egyes változatai?

Mivel koros túramotorról van szó, gyakorlatilag nem létezik keveset futott példány, vagy ha igen, akkor ott jó eséllyel cserélték a műszert, tehát érdemes alaposabban utánanézni az előéletének. Talán nem meglepő, hogy kimondottan erős értéktartás jellemzi a kényelmes, megbízható vasat - a múlt évezredben gyártott, szép állapotú darabok is 7-800 ezer forintért cserélnek gazdát, pedig némelyiknek már 80-90 ezer kilométert mutat az órája. A legolcsóbb, bizonytalan előéletű, külföldi papíros Hondák sem olcsóbbak hatszázezernél, míg az RC47-kínálat tetején a a garanciával kínált, néha csupán 15-20 ezret futott darabok állnak egymillió forint körüli vételárral.

Általában negyven-ötven Deauville-t hirdetnek itthon eladásra, ezek többsége, úgy kétharmada a régebbi, RC47 jelű, 55 lovas változat

Mélyebben zsebbe kell nyúlni a 65 lovas RC52-t kereső motorosoknak, ugyanis ezek ára kereken egymilliótól indul, és állapottól, felszereltségtől függően akár a kétmillió feletti összeg (!) is szerepelhet az árcímkén, igaz, az ilyen példányok jellemzően 4-5 évesek, szerény futásteljesítménnyel. Persze ha azt nézzük, hogy a fiatal, megkímélt motorral garantáltan nem lesz bajunk a következő százezer kilométeren, akkor máris érthető, hogy miért kérik el egy idősebb Hayabusa árát a szerény teljesítményű, de végtelenül harmonikus és kényelmes motorért.

Műszaki adatok - Honda Deauville NT700V

Motorkonstrukció: 680 köbcentis, folyadékhűtésű, 52 fokos hengerszögű V2-es

Furat x löket: 81 mm x 66 mm

Sűrítési viszony: 10,0:1

Vezérlés: SOHC, hengerenként négy szelep

Váltó: ötfokozatú

Erőátvitel: kardántengely

Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkópok 11,43 cm-es rugóúttal

Hátsó felfüggesztés: állítható rugó-előfeszítésű központi rugóstag 12,2 cm-es rugóúttal

Első fékrendszer: két darab 296 mm-es átmérőjű tárcsa, háromdugattyús féknyergekkel, kombinált fékrendszerrel és blokkolásgátlóval

Hátsó fékrendszer: 276 mm-es átmérőjű tárcsa kétdugattyús féknyereggel

Első abroncs mérete: 120/70 ZR 17

Hátsó abroncs mérete: 150/70 ZR 17

Tengelytáv: 1476 mm

Villaszög: 28° 50'

Utánfutás: 115 mm

Ülésmagasság: 805 mm

Menetkész tömeg: 257 kg

Üzemanyagtartály mérete: 19,7 liter, ebből tartalék: 3,4 liter

Kapcsolódó anyag: Használtmotor-tesztek a Hegylakók Motoros Magazinban

(Képek: Honda Motorcycles, videó: Mák Attila)

Continental 2019