Csináld magad! – IV. rész – Gyorskötözőtől a fémgyurmáig

Csináld magad! – IV. rész – Gyorskötözőtől a fémgyurmáig

- Kategória: Kiemelt cikk

Új sorozatunkban sorra vesszük az összes olyan kelléket és technikát, ami kihúzhat a csávából, ha a semmi közepén robbansz le a motorral. A negyedik részben jön a „kincsesláda”, vagyis a nyereg alatt lapuló, filléres apróságok, melyekkel elháríthatod az apróbb hibákat.

 

Hogy ne a levegőbe beszéljünk, gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be, mikor és miben segítettek nekünk az életmentő szerszámok és segédanyagok. Duplán nyersz egy ilyen javítással: nem késed le a szállást/kompot, nem kell motormentőre költened, és Te leszel a vasember személyesen. Ugye megvan a diadalittas mosoly, mikor egyedül, rögtönözve életre kelted az elromlott motort? Lám, a lelkednek és a technikának is jót tesz, ha felkészülten indulsz útnak.

1. Első vagy hátsó lábtartó? Nem mindegy?

Elég egy eldőlés a parkolóban, máris oda a lábtartó, és innentől már csak felkészültség, illetve találékonyság kérdése, hogy tudod-e folytatni az utat. Velünk éppen idén nyáron történt ilyen, mikor túratársunk egy lejtős, sóderes parkolóban – szinte álló helyzetben – eldőlt, és a baloldali lábtartója bánta.

A legtöbb motoron simán felcserélhető az első-hátsó lábtartó – mint itt a képen is -, legfeljebb egy alátétre lesz szükséged a kisebb csap miatt. Ha utasod van vagy bármi más miatt nem cserélheted fel, megteszi egy hosszabb, 80-as, 100-as, a lábtartókonzol felfogatásával megegyező átmérőjű csavar és anya is. Ezt bármikor betekerheted ideiglenes lábtartónak, az anyával lekontrázva pedig tuti nem jön ki a helyéről – a szállásig vagy hazáig biztosan megteszi

Kétféle módon tudod elhárítani hibát: mi az egyszerűbbet választottuk, azaz előkaptuk a gyárinál jóval bőségesebb szerszámkészletet (amiről később még szót ejtünk), a zégergyűrűt lepattintva levettük a bal hátsó lábtartót, átraktuk előre, és tíz perc múlva már folytathattuk is az utat. Persze ehhez elengedhetetlen volt, hogy legyen nálunk olyan fogó, amivel lepattintjuk a kimondottan rideg, merev zégergyűrűt. Anyagköltség: gyakorlatilag nincs, néhány csavar és anya tényleg említésre sem méltó tétel.

2. Gyorskötöző

Utolsó 2019-es túránkon arra lettem figyelmes, hogy a mellettem haladó motorról hevesen integetnek nekem, lefelé, a csizmámra mutatva. Lepillantottam, de semmi furát nem láttam, viszont ők csak nem adták fel: hevesen mutogattak, hogy valami nincs rendben. Igen, kiesett egy hatos idomtartó csavar, s majdnem eltört a drága burkolat.

Fillérekbe kerül, és megelőzhető vele az idomtörés, ha – hozzám hasonlóan – elhagynál egy csavart. Ne aggódj a hossza miatt: simán egymásba toldhatók az egyforma szélességű darabok…

Ilyen esetekre tökéletes megoldás a gyorskötöző, de lényeges, hogy többféle szélességű, erősségű legyen a nyereg alatt, viszont a hossza miatt kár aggódnod: túl rövid darabok egymásba fűzve is megtoldhatóak. Anyagköltség: jellemzően egy forint/db körül alakul, tehát egy nagy csomag is legfeljebb egy százasba kerül.

3. Hűtőtömítőpor

Érzem, most darázsfészekbe nyúlok, mert sokan úgy tekintenek a hűtőtömítő porra, mintha egyenesen az ördögtől származna. Való igaz, hogy ez a „csodaszer” eltömítheti a hűtő furatait, bár ez inkább autókban, és ott is a vízköves, eleve beszűkült és gyárilag apró furatú fűtőradiátorokra igaz. Szóval a „tönkremegy tőle a motorod” inkább városi legenda, mintsem valós tapasztalaton alapuló vélemény.

Fontos, hogy mindig az előírásnak megfelelően használd, adagold a tömítőport, és hazaérve rögtön tisztítsd és/vagy cseréld ki a hűtőt! Egy ilyen csupaszmotoron simán csak le kell tekerni a hűtősapkát, de idomos gépen némi szerelés után férsz csak hozzá – erre nyújt megoldást a lenti szerszámkészlet

Velünk a Magas-Tátrában esett meg, hogy egy teherautó kereke alól felpattanó kő kilyukasztotta a ZZR hűtőjét. Ott álltunk az út szélén, dög melegben, legalább 20-30 kilométerre a legközelebbi nagyvárostól, ahová tuti nem juthat el az ember lyukas hűtővel. Ezúttal nem volt nálunk az „életmentő adalék”, de egy kedves szlovák ténérés kérés nélkül megállt, hozott hűtőtömítőt a benzinkútról, amivel visszamotorozhattunk a szállásra.

Jelzem, hazatérve kimostuk és megjavíttattuk a lyukas hűtőradiátort, ami azóta is tökéletesen működik, semmilyen tünetet nem produkál amiatt, hogy egyszer csapvízzel és hűtőtömítővel töltöttük fel. Akinek pedig mégis eltömíti a hűtőjét, annak valószínűleg már eleve beszűkültek a radiátor furatai a vízkőtől, tehát cserére ítélt darabról van szó, amit ma már 90-100 euróért kiválthat egy új, utángyártott, a gyárinál nagyobb hűtőteljesítményű alkatrésszel. Anyagköltség: márkától és kiszereléstől függően 1200-2500 forint a por alapú, kis helyet foglaló adalék.

4. Bandázsszalag

Egy jó minőségű bandázsszalaggal rögtön MacGyverré válsz, és úgy érzed, hogy a falsot szívó tömlőtől a lumbágóig bármit meggyógyíthatsz az út szélén. Kiszakadt nyereg? Kilyukadt csizma? Elrepedt szívócsonk vagy hűtőcső? Egyszerűen nincs olyan tömítetlenség, amit ne lehetne ideig-óráig megszüntetni a szövetes szalaggal.

Még a balesetben megsérült, szétszakadt csizmát is összetartotta, amíg társunk hazaért – lám, erre is jó…

Miért jobb a szigetelőszalagnál? Nos, egyrészt a bandázs erősebb, sokoldalúbban használható, ráadásul kifejezetten tartós is. Nekünk legutóbb éppen a motorokat szállító furgon turbócsöve adta meg magát (jó pár)száz kilométerre otthonról – hála a bandázsnak, nem kellett késő éjszaka szerelő vagy autómentő után kutatni, a megragasztott cső simán kibírta a négy-öt órás utat. Anyagköltség: méterenként 40-80 forintos árral számolhatsz, vagyis a tízméteres tekercs sincs ezer forint.

5. Szerszámkészlet

Gyakran nincs hely az ülés alatt az itthon és külföldön is kötelező elsősegélycsomagnak, ezért a szerszámkészletet dobja ki elsőre az ember, elvégre azért nem kap 80 eurós csekket Ausztriában, az EÜ-csomag hiányáért viszont igen. Így viszont nem tudja megjavítani a legegyszerűbb műszaki hibát sem – mi lehet a megoldás?

Általában 10-20 eurót kóstálnak svájcibicska szerű, rendkívül kicsi, összecsukható készletek – mi is ilyet tartunk a motorokban. Ezek tökéletes kiegészítők, főként, ha sima és csillagcsavarhúzó, valamint imbuszkulcs és fogó is van rajtuk

Legutóbb éppen akkor jött kapóra az „okoskulcs”, mikor a fenti hűtőtömítőt töltöttük a ZZR-be. Sajnos az egyébként rendkívül könnyen szerelhető Kawán nem fér hozzá az ember a hűtőradiátor sapkájához, csak ha leveszi a fejidom felső, vízszintes elemeit és meglazítja az oldalidomot, de ehhez kétféle imbuszra van szüksége. Ha akkor nincs nálunk, még mindig ott állnánk a Tátra lábánál… Anyagköltség: itthon négy és nyolcezer forint között elérhetőek a kisméretű, összecsukható készletek, külföldön jellemzően tíz-húsz euróba kerülnek.

6. Defektjavító spray

Ez talán még jobban megosztja a motorosokat, mint a hűtőtömítő… Egyesek inkább hagynák az út szélén a gépet, minthogy „kipurhabozzák” a drága abroncsot, míg mások el sem indulnak nélküle hosszabb túrára. Akárhogy is, ha már erősen elhasznált a köpeny, akkor nincs mit veszítened – még mindig jobb itthon a felnit takarítgatni, mint egy olasz vagy svájci hágón motormentőt keresni (és fizetni).

Ha időre mész a komphoz, szálláshoz stb., akkor nem mérlegelhetsz, hogy mit tegyél defekt után. Csak az számít, hogy gyorsan elhárítsd, és erre bizony a defektspray a legegyszerűbb válasz. Hatalmas előnye, hogy pumpára sincs szükséged, mert egyben fel is fújja a gumit, de mindenképpen ellenőrizd a nyomást a következő benzinkúton!

Korántsem mindegy, hogy miként és mikor használod a defektsprayt, ezért később külön részt szentelünk a leeresztett gumi javításának és a defektelhárítás módszereinek. Vásárláskor arra figyelj, hogy lehetőleg fémcsatlakozós legyen a palack, mert azzal stabilabban rögzíthető a csöve és kisebb az esély rá, hogy a szelepbe is beleköt a hab. Anyagköltség: 1500 és 3000 forint között.

7. Zsebbikázó

A modern motorok nem működnek akksi nélkül, vagyis egy teljesen használhatatlan, zárlatos, töltésre nem reagáló telepet hiába szeretnél bebikázni – amint leveszed a csipeszt, újra leáll a motor. Viszont ha csak rajta felejtettél egy fogyasztót, és ezért illantak el az amperek, akkor gyors és hatékony módja a hibaelhárításnak az úgynevezett zsebbikázó (leánykori nevén: indítássegítő, indításrásegítő)

Az autók, motorok indításán kívül világításra, telefontöltésre vagy fűthető motoros mellény/kabát működtetésére is tökéletesek a 10-15 ezer forinttól kapható indítássegítők

Szinte hihetetlen, de a zsebben elférő akkumulátorokkal simán beröffentheted a kétliteres, benzines autót is, illetve a motorok bármelyikét. Pedig a legkisebb modellekben akkora akksi van, mint a telefonokban – 5-6 Ah-s készülékek már megteszik bármilyen átlagos jármű indítására. Anyagköltség: 10 800 Ft (5600 mAh), 19 700 (12 000 mAh)

A rovat támogatója a Kamaraerdei úton működő Cribmoto autó-, motor- és gumiszervizköszönjük!

8. Gyorskötésű tömítőgyurma

Talán ez a legritkábban előforduló, mégis vészhelyzetben életmentő segédanyag. Vitathatatlan erénye, hogy nedves felületen is megtapad (!), tehát az eldőléstől megsérült, szivárgó olajteknőre, blokkfedélre, üzemanyagtartályra is bátran használható.

Általában kétkomponensű, gyorsan megkötő, acélkeménységűre szilárduló keverék van a tankjavító gyurmában, amivel az út szélén is „befoltozhatod” a lyukas üzemanyagtartályt, sőt a deknit, olajteknőt is

Ellenáll az olajnak, benzinnek, illetve a hidegnek és forróságnak is, csupán annyi a hátránya, hogy némelyiknek több óra kell a teljes kikeményedéshez. Ha veszel egyet, arra figyelj, hogy minél előbb csiszolható, fémkemény legyen a folt, hiszen így nem kell órákig a motor mellett rostokolnod, amíg rendesen meghúz. Anyagköltség: 1100 – 1800 forint.

Miként ígértük, legközelebb a defektjavítás módszereivel foglalkozunk: mivel és hogyan háríthatod el a hibát, és mikor nincs értelme a leeresztett abronccsal vesződni? Tartsatok velünk a következő részben is!

Kapcsolódó anyag: Csináld magad! – új sorozat a Hegylakók Motoros Magazinban

(Képek: Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László)

Continental 2019

Facebook Comments

3 Comments

  1. Én eddig Powertape-t hordtam magammal, de nagyon nagy tekercs. Alig fér el a hátsó ülés alatt. A bandázs is van ilyen jó?

    1. Ha kipufogót (vagy vízcsövet) kell ragasztanod, rögtön kiderül, hogy miért jobb a bandázs 😀

      1. TeslaB100stereo

        Van ilyen önvulkanizáló gumi szalag. Én azt szeretem ilyen helyekre.

        Ahogy megnyúlik aktivizálódik, kicsit melegszik és szépen összegyógyul.
        Ilyen szigetelésekre jobb az, de persze a szövet szalag hasznos, vagy a ductape.

        Gyorskötöző, drót darab, kombinált fogó, bicska, kis gáz páka, forrasztóón, alap villáskulcsok csavarhúzók kompakt kivitelben.

        Persze ezt csak az MZ-hez hordtam, pontosabban bent van az dekliben.
        Hondával csak Mastercardot hordok 😀

Válasz