Teszt: BMW F 900 R – Zsák a foltját

Teszt: BMW F 900 R – Zsák a foltját

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Nehéz is, nem is túl erős – hajtogatják a szkeptikusok az új F 900 R kapcsán, amíg nem mennek vele egy kört. A menetpróba során nekem is alaposan megváltozott a véleményem, sikerült beleszeretnem a BMW-be, pedig akadnak hibái is…

 

Nagy csinnadrattával jelentették be a bajorok az EICMA-n, hogy 2020-tól két új modell, az F 900 R csupaszmotor és az F 900 XR crossover színesíti a kínálatot. Mi tagadás, nagy szükség volt a két középméretű gépre, elvégre a túraendurók (GS) és a túramotorok (RT) piacán tarolnak a németek, de napjaink leggyorsabban bővülő géposztályában, az ezresnél kisebb nakedek között nem tudták megvetni a lábukat. Egészen eddig, ugyanis nemrég felbukkant az F 900 R, ami pont úgy találja meg a leendő vevőket, mint zsák a foltját – épp az ilyen nakedek a legkapósabbak most Európában.

BMW F 900 R: ez is Roadster, de nem úgy

Aki lemaradt volna a tavalyi bemutatóról, gyorsan összefoglalom, mi az új kilencszázas lényege. Elődjével, az F 800 R-rel szemben ez egy fiatalos külsejű, kimondottan vagány megjelenésű gép, amibe az F 850 GS felfúrt, 895 köbcentis sorkettese került 105 lovas csúcsteljesítménnyel. Hogy ne rázkódjon zabolátlanul, rögtön két kiegyenlítőtengelyt kapott, rugalmasságát pedig mi sem jellemzi jobban, minthogy a forgatónyomaték 95%-a 4500 és 8500-as fordulatszám között elérhető.

Több mint elég: a 105 lóerő és a 92 Nm játszi könnyedséggel bánik el a csurig tankolva 211 kilós F 900-zal

Acél hídváz öleli körbe a karcsú erőforrást, ehhez pedig ZF-felfüggesztés és a Brembo fékrendszer kapcsolódik – utóbbi akár szenzációként is említhető a hárommillió forint alatti árkategóriában. De elég a nézelődésből, lássuk, mit tud az újdonság!

Sokkal sportosabb az üléshelyzet, mint az F 800 R-en, de nem annyira kényelmetlen, hogy ne indulnék el vele egy hosszabb-rövidebb túrára. A kormány előrébb, a lábtartó pedig hátrébb került – szerintem jót tett neki

Rövid autópályás vonatozással melegítünk, majd lekanyarodunk a hegyek felé, és kezdetét veheti a valódi teszt Spanyolország talán legjobb szerpentinjein. Az már az első pár kanyarban kiderül, hogy a váltót elfelejthetem, ugyanis a kéthengeres konstrukció dacára kifejezetten széles a használható fordulatszám-tartomány. Háromezertől kimondottan fickós a BMW-Loncin frigyből született erőforrás, és pont elég hosszú a fokozat, hogy ne tiltson le a következő féktáv előtt. Persze nem vetkőzheti le a felépítés alapvető hátrányait, tehát soha nem lesz olyan selymes, simulékony, mint a vetélytársak három- és négyhengeresei, de a dupla kiegyenlítőtengely ügyesen kisimítja a zavaró rezgések nagyrészét.

Tagadhatatlan, hogy az MT-09 és a Z900 is erősebb a BMW-nél, a KTM 890 pedig könnyebb nála, igaz, jóval drágább is… Viszont azt ne feledjük, hogy milyen hitvány központi rugóstagok dolgoznak néhány csupaszmotorban – szerintem a BMW profi és megfizethető felfüggesztése sokkal többet ér, mint plusz öt vagy tíz lóerő

– Na, szerintem az MT itt már elkezdene pumpálni! – mondom magasban félhangosan, miközben vadul gyorsítunk a gyors, enyhén hullámos jobbosból. Bezzeg az F 900 R fara meg sem mozdul, mivel félaktív, a terheléshez, a tempóhoz és az útviszonyokhoz igazodó, ZF-Sachs központi rugóstag tartja földön a kereket. Jómagam szeretem a tempót és a nyers teljesítményt, de közúton nagyobb hasznát veszem a parádés futóműnek – már csak azért is, mert hiába erős egy gép, ha éppen a hajtott kerék tapadásával vannak bajok az alultervezett hátsó felfüggesztés miatt.

Kanyar-ABS funkcióval is kiegészíthető az F 900 R fáradhatatlan, Brembo fékrendszere. Meglepetés, hogy ilyen minőségi alkatrészek vannak a hárommillió forint alatti motoron

Az erőforrás részemről rendben van, mondjuk ötből négyesre értékelem, míg a – Dynamic ESA – felfüggesztés egyértelműen jelest érdemel. A fékrendszer szintén négyes-ötös között billeg, de ha alapáras lenne a kanyar-ABS, akkor semmi kétség, ez is ötöst kapna. Már-már beleszerettem volna a 900-asba – és a príma spanyol utakba -, de a következő osztályzatom már kevésbé fényes… és ez a jegy bizony gyorsváltóé.

Megcélzod a szerpentineket, beszúrod háromba, és élvezed a príma felfüggesztést. Élmény a kanyarvadászat az F 900 R-rel

Sajnos az S 1000 RR-en és XR-en tökéletesen, oda-vissza pontosan, gyorsan működő gyorsváltó itt néha feladatot téveszt, és kipörgetve is késlekedik kicsit, alacsony fordulatszámon pedig néha érezhetően ránt, bár ez részben a sorkettes motorkonstrukcióból fakad. Igazán kár érte, mert maga a váltó egyébként hibátlan: a TFT-műszerre rá sem pillantva megvan az üres, kis erővel, pontosan és viszonylag halkan jár.

Anno az S 1000 RR-en és XR-en imádtam a gyorsváltót, itt már kevésbé. Ha már extráznám a gépet, sokkal inkább a viccesen olcsó és kimondottan hasznos félaktív felfüggesztésre szavaznék

Észrevétlenül telnek a kilométerek és órák a nyeregben, tulajdonképpen meglepő, hogy egyszerre ilyen sportos és viszonylag kényelmes a gép. Persze a szélvédelme csapnivaló, de ez aligha felróható egy teljesen csupasz motornak. Mindegyik ilyen, másrészt tuti, hogy pillanatok alatt lesz hozzá gyári és utángyártott plexi is, ha valaki arra vágyik. Részemről 130-140-ig elviselhető a szél, autópályázni meg nem szoktam, szóval ha ilyet vennék, biztosan nem bajlódnék plexivel…

Hibaként a nem éppen tökéletes gyorsváltó és a szokást igénylő formaterv említhető, míg a serpenyő másik felében a parádés futómű, a kedvező ár és a feltűnően gazdag alapfelszereltség áll. Nagyítóval kell keresni a hárommillió forint alatti kategóriában a LED-lámpás, Brembo fékes, fordított telós és színes TFT-vel megspékelt gépeket

Nem is az a meglepetés, hogy végtelenül kiegyensúlyozott és könnyedén vezethető az új F 900 R, hiszen a bajor vasak többsége ilyen. Sokkal inkább szenzáció, hogy színes TFT-kijelző, Connectivity funkció, teljes LED-világítás és minőségi fékrendszer jár ennyi pénzért – itt nem olcsójánoskodnak Bybre nyergekkel és ügyesen elrejtett, de csóróságot tükröző megoldásokkal. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az alapmodellben hagyományos központi rugóstag dolgozik – ez utas és csomagok nélkül, átlagos tempóhoz elég is. Viszont aki párjával túrázik vagy szereti a tempót, annak feltétlenül javaslom, hogy jelölje be az extralistán a félaktív felfüggesztést, ami csak 127 ezer forintba kerül – ennyiért tényleg ajándék.

Meglepően nagy a sorkettes használható fordulatszám-tartománya, ezért szerpentinezés közben simán elég volt a harmadik fokozat, nem kellett váltásokkal foglalkoznom kanyarvadászat közben.

Így már tényleg kompromisszummentes motort kap, ami keskeny felépítésének és rugalmasságának köszönhetően ugyanúgy alkalmas mindennapos ingázásra, mint kisebb-nagyobb túrákra. Tulajdonképpen pont ez a BMW legnagyobb erénye: sokoldalú, egyben sportos, ráadásul árban is versenyképes – nem lepődöm meg, ha év végén a naked géposztály élmezőnyében látjuk a modellt.

Elődjénél sportosabb, egyben messze jobb ár/érték arányú gép lett az F 900 R, hiszen erre van komoly igény napjainkban.

Műszaki adatok – BMW F 900 R

Motorkonstrukció: Négyütemű, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres, 270 fokos főtengely-elékeléssel

Összlökettérfogat (cm3): 895

Furat x löket (mm): 86 x 77

Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 77 kW (105 LE)/8500 f./perc

Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 92 Nm/6500 f./perc

Sebességváltó: hatfokozatú

Szekunder hajtás: lánc

Futómű és fékrendszer

Első felfüggesztés: Fordított, 43 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok

Hátsó felfüggesztés: Kétkarú alumínium lengővilla, közvetlenül kapcsolódó központi rugóstag, hidraulikusan állítható rugó-előfeszítés, állítható húzófokozat-csillapítás (Dynamic ESA elérhető)

Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17/180/55 ZR 17

Fékrendszer elöl: 320 mm-es átmérőjű féktárcsák négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo féknyergekkel

Fékrendszer hátul: 265 mm-es átmérőjű féktárcsa egydugattyús féknyereggel

Méretek, árak

Tengelytáv (mm): 1518

Ülésmagasság (mm): 815 mm, választható nyergek 775-től 865 mm-ig

Kormányszélesség (mm): 815

Üzemanyagtartály térfogata (l): 13

Menetkész tömeg (kg): 211 kg

Vételár: 2 998 000 Ft

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz