Garmin zümo XT teszt – a motoros navigálás új szintje

Garmin zümo XT teszt – a motoros navigálás új szintje

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Napjainkban azt láthatjuk, hogy az okostelefonok lassan kiszorítják a piacról a fényképezőket, miként a hagyományos navigációs eszközöket is. Persze akad néhány gyártó, amely szembeszáll a trenddel, mint például az éppen 30 éves Garmin – az amerikai vállalat saját fegyvereivel győzné le a mobilokat, és az új XT-t elnézve erre minden esélye megvan.

Régóta foglalkoztat a motoros navigáció (köznyelvben, hibásan: GPS) lecserélése. Egyszerűen nem naprakészek az olcsó, de sok kompromisszumot követelő offline cuccaim, ráadásul azóta nem is vagyunk „nagy barátok” a régi TomTom navimmal, mióta kiderült, hogy a cég eladta a járművek hely- és sebességadatait a rendőrségnek. Kösz, ha már ennyi pénzt költök valamire, akkor nem szeretnék önkéntes traffipaxtelepítő is lenni… Ráadásul már Európa szerte korlátlan wifit tudok csiholni a saját mobilomról, szóval minden afelé mutat, hogy motoron is az online tájékozódásé a jövő. Ennek legegyszerűbb módja, ha felteszem magát a telefont a kormányra, de sajna nem vízálló, így megint csak kompromisszumokra kényszerülök…

Motoros navigáció? Kell valami a félmegoldások helyett!

A zárt, fóliával borított tok ugyan megvédené az esőtől, de a tükröződő fólián át nem látszik a kijelző, mi több, töltés közben durván melegszik is, szóval nem tökéletes megoldás, és emlékeztek: olyanom már van több is, éppen azért akarok váltani. Az már csak ráadás, hogy az érintőképernyődet is fújhatod, mit sem ér, ha tokban van a mobil vagy nem reagál a motoros kesztyűd érintésére…

Már kicsomagoláskor látszik, hogy minőségi, egymáshoz stabilan, pontosan passzoló alkatrészeket rejt az XT doboza, amiben egyébként autós tartó is van. Ha nem buktál meg hetedikben technikából, simán összerakod két perc alatt…

Hiába kerestem hetekig a valóban hibátlan, gond nélkül használható eszközt az eddiginél „okosabb” navigálásra, mindig ugyanaz lett a vége: online is működő, de hagyományos motoros GPS kell, a többi félmegoldás. Mintha egy önbeteljesítő jóslat lett volna, éppen idén tavasszal kaptam meg tesztelésre a három évtizede hódító Garmin újdonságát, a minden eddiginél többet tudó és sok online szolgáltatást rejtő zümo XT-t. Kíváncsian vártam, hogy azt nyújtja-e, amire vártam.

Garmin zümo XT – egy válasz minden kérdésre

Aki esetleg nem ismerné a 2020-ban megjelent készüléket, röviden összefoglalom, mit is tud:

- Szuperfényes, 5,5 colos kijelző

- Élvezetes motoros utak felkutatása a Garmin Adventurous Routing™ funkcióval

- Utcaszintű, topográfiai vagy műholdas (Birds Eye) térképmód

- Előre feltöltött offroad térképek

- Nyomvonalrögzítés, visszavezetés a bejárt ösvényen

- Vészhelyzetekre figyelmeztető funkció

- A túrák egyszerű megosztása

- Foursquare és Tripadvisor gomb városnézéshez, érdekes helyek kereséséhez

- Valós idejű forgalmi és időjárási adatok az útvonalon

Minden eddigi Garmin zümónál nagyobb fényerejű, vakító napsütésben is könnyen leolvasható kijelző teszi igazán könnyeddé az XT használatát

Ahogy megjött az XT, mohón téptem fel a csomagolást és bontottam ki a dobozt – már alig vártam, hogy kipróbáljam. Mivel egyszerű, logikus felépítésű a szett, pár perccel később már a garázsban álltam, és próbáltam a kormányra rögzíteni újdonságot. Sajnos ezúttal is ragaszkodtak a mérnökök a „bevált” módszerhez, és 11-es (!) kulccsal fogható, önzáró anyákra bízták a dolgot, szóval átlagos szerszámkészlettel nem biztos, hogy sikerül a művelet… Persze ez ugyanígy van a rivális márkákon is, szóval nem lóg ki a Garmin a sorból, csak éppen praktikusabb lenne a minden garázsban fellelhető 10-es kulcsra bízni az ilyen feladatot.

Miután kibontottuk az igényes dobozt, pofonegyszerű az összerakás, miként a felrakás-levétel is. Minden részlete prémiumérzetet sugároz, és azt, hogy már harminc éve fejlesztenek ilyen készülékeket

Végül felkerült az XT, bekapcsoltam, és rögtön rákattintottam a felajánlott frissítésre. Szerencsére vezeték nélkül letölthető a friss térkép, de az eszköz wifije „csak” 2,4 GHz-s, ezért a következő felirat jelent meg: hátralévő idő: 2 óra 45 perc… Mivel este hét körül járt, már éppen lemondtam volna a tesztről, de szerencsére „összekapta” magát a Garmin, és jó fél óra múlva jelezte: készen áll a motorozásra.

Minden klappol, mintha ezer éve ezzel navigálnál…

Már az elindulás előtti menüböngészésből kiderült: sokat fejlődtek a motoros navik, mióta utoljára Garminnal vagy TomTommal motoroztam. Ez már sokkal inkább egy okostelefon felhasználóbarát menüjére hajaz, sőt forgatható is a képernyő, mint egy mobilon – lehet álló és fekvő módban is használni. Kitalálom gyorsan a megjelenő motor formáját, a választható utakat, a térképnézetet (észak vagy a cél felé mutasson, esetleg 3D-ben jelenjen meg), végül pedig megkeresem, hogy milyen részletességű utcakép lesz az ideális városi motorozáshoz.

Lehetne egy mérettel nagyobb? 28-as csőre felszerelve átéri a kormányt a bilincs, de ha akarsz, sem tudsz bandázst tenni alá, hogy védd a kormányodat. Így is stabilan rögzül, terepen sem mozdul el, de kényelmesebb lenne egy fél centivel hosszabb kengyellel

Mielőtt útnak indultam volna, próbaképpen még összevetettem a Garmint a garázsban fellelhető, új, de alsó polcos navikkal, illetve pár korosabb, prémiumminőségű vetélytárssal, hogy mennyivel jobb, gyorsabb az új technika. Nos, kézzelfogható a különbség, de ne számíts nagy csodára: száz kilométerenként 2-3 másodperc, vagyis egy hosszabb napi etap úgy fél perccel hamarabb tölt be, mintha gyengébb és/vagy korosabb készüléken próbálnád.

Teljesen személyre szabható az XT, a térkép nézetétől és részletességétől a motor formájáig minden szabadon választható. Ráadásul tud „ennyi időm van” funkciót is (retúr), azaz készít egy érdekes utakat tartalmazó kört, amit az általad beírt idő alatt meg is tehetsz, és a kiindulópontra térsz vissza

Elsőként külvárosi, szűk utcában teszteltem a pontosságát, és mi tagadás, házak között, leárnyékolt részeken sem tévesztett – mindenhol erős, 80-90%-os jelet talált, szinte centire pontosan beazonosította a pozíciómat, illetve az egymáshoz kimondottan közeli utcákat. A telefonom hotspot üzemmódjának hála műholdas térképrészleteket is letölthettem a külvárosi csavargást követő terepezéshez. Így még jobban láthatóak az ösvények, tehát kimondottan hasznos funkció, ráadásul ez is pillanatok alatt megy: egy-egy térképrészlet betöltése csak 5-6 másodpercet vett igénybe.

Idegen környezetben nagy segítség az Adventurous Routing™ funkció – olyan, mintha lenne egy helyi idegenvezetőd, aki megmutatja a legtutibb helyeket és utakat

Megvolt a terepezés, most ki az erdőből, irány a közeli szerpentin, de a legszebb útvonalon! Ebben segít a Garmin saját fejlesztésű szolgáltatása, az Adventurous Routing™, mely megkeresi a legszebb, egyben legkedveltebb motoros utakat. Sőt ha több ilyen akad, akkor Te egy csúszkán beállíthatod, hogy mennyire legyen gyors, kanyargós vagy éppen a kettő keveréke az útvonal. Szinte fel sem tűnik, hogy különösebb utánanézés nélkül, ösztönösen állítom be a sokadik, korábban nem használt funkciót: igazán lelkiismeretes tervezésre utal, hogy az összes részlet magától értetődik, már ismerkedés közben is zökkenőmentesen megtalálok mindent a menüben.

A masszív, minőséget sugárzó készüléket kétféle billentyűzettel foghatod munkára: van két képernyőre osztott querty, de átlagos vastagságú ujjakkal és kesztyűvel a teljes, egyképernyős billentyűzet is kézre áll, s mi is ezt javasoljuk

Szerencsére van szabadszavas keresésünk, ami elképesztően nagy előny az offline riválisokkal szemben, vagyis nem kell címet megadnod, ha egy ismert motoros találkozóhelyet, éttermet vagy bármi mást keresel. Egy tipp: a virtuális billentyűzet használható egy képernyőn vagy két részre osztva is, de utóbit nem javaslom. Nyári kesztyűben ugyanis kényelmesen kezelhető az egykijelzős mód is, és ha hozzánk hasonlóan azt írnád be: Parlament, akkor az osztott képernyőn hétszer (!) kell oda-vissza ugrálnod, hogy minden betűt beüss…

Időjárásközpont, idegenvezető és szórakoztató társ egyben

Ahogy délnyugat felé indulunk, újra a szabadszavas keresőt nyaggatom, hátha most sikerül zavarba hozni. Vele… kezdem a gépelést, de ekkor már dobja is a legvalószínűbb választ: Velencei pihenőhely?

Ahogy jobbra húzzuk a csúszkát, úgy kerülnek be az itinerbe az egyre kevésbé forgalmas, eldugott utak

Éppen az alsó kilátó felé tartunk, ami csak pár méter onnan – ismét cím nélkül sikerült négy betűből elindítani a navigálást. Ráadásul ha nem vagy biztos a célpontban, bármikor megnézheted, hogy

  • miként fest a kiválasztott hely a térképen?
  • hol van nagyobb, jellemzően szabad parkoló a környéken (külföldön fontos lehet, ahol tilos motorral járdán parkolni)?
  • És persze a szokásos kérdés: miként szeretnél odajutni?
Lenyűgöző a menü sokrétűsége, mégis ösztönösen, egyszerűen kezelhető. Ha terepezünk, gyári offroad térkép, illetve külön letölthető műholdkép segíti a haladást, emellett iránytű, valamint a bejárt útvonalon visszavezető itiner közül is választhatunk

Itt ismét a gyors, illetve kalandos változatok ugranak fel, valamint utóbbinál az ismert csúszka, hogy mennyire legyen kanyargós, vadregényes az út. Ráadásul a mindenre, például forgalmi adatokra és időjárásra is kiterjedő szolgáltatást Kappadókiától Izlandig és Nordkapptól Gibraltárig élvezheted az előre feltöltött térképeknek köszönhetően.

Pont olyan elmés és egyszerűségében logikus a Garmin alkalmazás, mint maga a készülék - feltétlenül érdemes letölteni még az első túra előtt. Ha csatlakoztatjuk a telefont, forgalmi adatokat és radarképet is megjeleníthetünk a kijelzőn, így elkerülhetjük a baleset miatt járhatatlan vagy esőtől áztatott utakat

Kinek ajánlom a Garmin zümo XT-t?

Tény, hogy hihetetlenül gyorsan fejlődik a technika, de egy naprakész, ráadásul online frissíthető készülék „nem megy ki a divatból” egy-két év alatt. Hosszútávú befektetés, így könnyen megbocsátható, hogy – a rivális márkák navijaihoz hasonlóan – közel 180 ezer forintot kell leszurkolni érte. Nem kevés pénz, de öt-tíz évre vesz az ember ilyen navit, és ha eladja a motorját, akkor egy mozdulattal átrakhatja a másikra – így már egyáltalán nem drága. Főleg úgy nem, hogy tapasztalataink szerint az olcsóbb GPS-ek jellemzően 2-3 éven át futottak hiba nélkül motorjainkon, utána pedig pont annyi bosszúságot okoztak, mint amennyit segítettek, azaz párévente így is, úgy is költened kell. Akkor már érdemes egy valóban hasznos holmira…

Az eredeti tervek szerint Alsó-Ausztria, azon belül is Wildalpen környékét jártuk volna be a Garminnal, mert ott igazán sok eldugott, apró, mégis remekül motorozható út rejlik. Sajnos a határzár közbeszólt, de a hazai motoros célpontokat bejárva is kiderült, hogy kimondottan hasznos az Adventurous Routing™ és az Iránytű funkció

Aki tehát sokat motorozik és hosszú távra tervez, de nincs helyi felvezetője, hogy a világ végén, ismeretlen helyeken is megtalálja a legjobb utakat, ideális társra talál a Garminban. Kellemetlen meglepetések nélkül szervezheti a jól megérdemelt nyári túrákat, hiszen az XT segítségével elkerülheti a bringaverseny miatt lezárt hágókat (milyen jól jött volna ez tavaly, amikor a fél Dolomitokat lekordonozták egy napra!), illetve előre láthatod hol lesz csapadék, és tudatosan elkerülheted az eső áztatta utakat.

Az XT egyik legfontosabb erénye, hogy szokatlanul kidolgozottak a hangutasítások. Szépen artikulálva, természetes hangon, egyszersmind választékosan érkeznek az utasítások, ami nagyon nem mindegy a zajos sisakban. Igazán kellemes meglepetés volt a korábbi navijaim „géphangja” után

Nem titok, hogy a motorosok többsége évente néhány napot, esetleg pár hetet tölthet világjárással. Ilyenkor felértékelődik a tartalmasan eltöltött idő értéke, hogy lehetőleg semmiről ne maradjon le a motoron töltött hetekben. Nos, a Garmin pont ebben segít: minden elődjénél „okosabban” segíti a kalandra, felfedezésre éhes túrázót, hogy az a lehető legtöbbet hozza ki a nyaralás minden egyes napjából.

Milyen idő lesz a hágón? Ez is kiderül egy gombnyomásra...

Pont ezért érdemelte ki a szerethető és kompromisszummentes jelzőket a már itthon is kapható Garmin zümo XT. Elvégre nem félmegoldás, hanem különböző készülékek tudását egyesítő célszerszám: az online navik sokoldalúsága és a hagyományos, motoros GPS-ek kezelhetősége egyben.

Műszaki adatok – Garmin zümo XT

Méret (Szél. x Mag. x Mélys.): 8,8 x 14,8 x 2,4 cm

Kijelzőméret: 12,1 x 6,8 cm – 13,9 cm képátló

Kijelző típus: Nagy fényerejű, HD, színes TFT-kijelző fehér háttérvilágítással

Súly: 262 g

Akkumulátor/működési idő: újratölthető lítium-ion telep/akár 6 óra (100% fényerővel 3,5 óra)

Vízállóság: IPX7

GPS-vevő típusa: GPS/GLONASS/GALILEO

Beépített memória/memóriakártya: 32 GB/microSD kártyával bővíthető

Térképkezelés: előre betöltött City Navigator Europe NTU 3D-épületekkel és terepviszonyokkal, illetve BIRDS EYE támogatással

Felbontás: 1280 x 720 képpont

Automatikus útvonaltervezés (fordulóról-fordulóra): Igen

Vezeték nélküli technológiák: Wi-Fi/Bluetooth/ANT+

FourSquare POI adatbázis: Igen

TripAdvisor POI adatbázis: Igen

Hangutasítások: Igen

Forgalmi információ (SmartPhone Link): Igen

Élettartamra szóló forgalmi információk: Igen

Sávinformáció kereszteződés előnézettel: Igen

Bluetooth kihangosító: Igen

Sebességhatár kijelzése és értesítés éles kanyarra: Igen

Okostelefono-értesítések: Igen

Wi-Fi térkép- és szoftverfrissítéshez: Igen, 2,4 GHz

Live szolgáltatások SmartPhone Linken keresztül: Igen

LiveTrack jármű módban: Igen

Tokozás típusa: MIL-STD-810

Egyéb funkciók: Kifejezetten motoros útvonaltervezés és tankolásra figyelmeztetés átlagfogyasztás alapján

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz