Olvasói: „Hogyan kell kuplung nélküli váltani?”

Olvasói: „Hogyan kell kuplung nélküli váltani?”

- Kategória: Vélemény

Botond nincs egyedül a problémájával, ezért itt is megosztjuk kérdését, illetve a választ.

Sziasztok! Végigolvastam a kommenteket tegnap az „áldás vagy átok a kuplung nélküli váltás?” témában, és mit mondjak: nem vagyok beljebb… Kb. száz hozzászólás jött, és a végén kiderült, hogy ez is pont olyan, mint a lecsófőzés:

ha valaki meglátja, hogy csinálod, csak egy dolgod mond: EZT NEM ÍGY KELL…

Az egyik szerint hatóránként (!) muszáj olajat cserélni, ha így váltasz, a másik azt mondja, 5W-s olajat tegyek bele, úgy könnyebben becsúsznak a fokozatok. A legjobb az volt, aki szerint „csak harmadiktól felfelé” lehet kuplung nélkül kapcsolgatni…

Tegyetek végre igazságot: kíméletesebb vagy károsabb kuplung nélkül felváltani, esetleg tökmindegy? Pont annyira árt/használ a motornak, mint kuplunggal?

Üdv: Botond

 

Kedves Botond!

A kuplung nélküli váltás is olyan, mint az összes többi mozdulat a motoron: ha jól csinálod, akkor nem árt, de ha nincs hozzá érzéked, akkor kár erőltetni… Amennyiben nem vagy biztos benne, hogy jó a technikád és félted a gépet, akkor egyszerűen vegyél hozzá egy utólag beépíthető gyorsváltót. Ma már elfogadható áron találsz itthon is, a saját gépemhez például alig 70 rugó – ennyit megér a lelki nyugalmad szerintem. Persze ki is tanulhatod, hogyan kell így kapcsolgatni, például ez a videó segít benne:

Öt mozdulat helyett csak kettő – egyszerűbb és gyorsabb a kuplung nélküli váltás, már ha jól csinálod…

Kuplung nélküli váltás – áldás vagy átok?

Amikor a kuplungkart behúzod, a váltót gyakorlatilag függetleníted a hajtáslánc többi elemétől, megszűnik a gyorsításból vagy a motorfékből adódó terhelés. Miként a neve is mutatja, ez a tengelykapcsoló, vagyis kapcsolatot teremt a motor egyes alkatrészei között. Ezt a kuplung nélkül váltók a következő módon oldják meg:

  • Enyhén felfelé nyomják a váltókart, kis erővel, éppen csak annyira, hogy érezzék a kar ellenállását a csizma orrán.
  • A gázt visszaveszik, de nem teljesen, hanem csak annyira, hogy a hajtott kerék szinkronban forogjon a váltó fogaskerekeivel, vagyis se gyorsító, se lassító erő ne hasson a motorra.
  • Amikor ez létrejön, a felváltás gyorsan, szinte hangtalanul megtörténik, és újra gázt adnak, majd a következő fokozatnál újra.

Ha ilyen egyszerű, akkor miért nem ez terjedt el, és miért nem ezt oktatják, illetve írják a motor kezelési könyvében?

A hiba ezúttal is a változó, azaz maga az ember. Ha nem érzi ezt a mozdulatot, akkor a váltót feszítve, nagyon lassan, akadozva kapcsol fel, és ezt a motor alkatrészei is megérzik. Ráadásul a visszaváltásnál már korántsem elég ez az apró mozdulat, ott már tényleg nehezebb feladat, hogy csupán a gázkezeléssel kiegyenlítsd a fordulatszámot és zökkenőmentesen visszakapcsolj.

Akárhogy is, a többség marad a hagyományos megoldásnál, vagy éppen hozzánk hasonlóan benevez egy DCT-s gépre, illetve bármilyen gyorsváltóra, de ettől még nem kerül máglyára az sem, aki ki tudja „dekázni” csuklóval a mozdulatot.

Íme, a slusszpoén: ezért ne erőltesd, ha nem megy… (Kép: Zso/SportMotor.hu)

Végül pedig ejtsünk szót arról, hogy mit okozhat a kuplung nélküli váltás, ha nem klappol minden: “Szia! Sokan azt állítják, szakik is, hogy fel- és visszakapcsolás is mehet kuplung nélkül, nem lehet baja a motornak. Nekik üzenném, hogy kár erre biztatni a népeket, mert akinek ez egyszerűen nincs a kezében, az így jár, mint Nori: További képek – Kuplung nélküli váltásaim eredménye…– írta Zso a SportMotoron, és a képet elnézve tényleg ez a legfontosabb tanulság: nem mindenkinek való a gázelvétellel váltás.

Kapcsolódó anyag: ezért nem „automata váltó” a Honda DCT-je – részletes elméleti és gyakorlati bemutató 

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz