MNB: Minél nagyobb a motor, annál gyakrabban okoz balesetet

MNB: Minél nagyobb a motor, annál gyakrabban okoz balesetet

- Kategória: Hírek

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elkészítette a 2019-es baleseti összesítést, amiből kiderült: az erősebb motorok nagyobb kárt okoznak az utakon. Ez nem hangzik valami jól, pedig nincs baj a kétkerekűekkel, ugyanis 15 év alatt 43%-kal (!) csökkent az okozott balesetek száma – le a kalappal előttünk!

 

Leszögezhetjük, hogy itthon nevetségesen alacsonyak a motorkerékpárok KGFB-díjai. Hiába 150-200 lovas egy sportmotor, ha vidéki a tulajdonosa, mindössze havi 1-2 ezer forintból kijön a biztosítás. Hogy ez miért bajos, azt remekül mutatja az MNB 2019-es kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási statisztikája és a motorbalesetek után fizetett kártérítések összegei.

A nagyobb motorral járók gyakrabban okoznak balesetet

A motorosok kevés kárt okoznak, igaz, keveset is mennek az autósokhoz képest. Minimális mértékben nőtt náluk a kárgyakoriság, és rájuk is jellemző, hogy minél nagyobb gépet hajt valaki, annál gyakrabban okoz balesetet – foglalta össze az MNB-jelentés alapján a Napi.hu.

A 100 lóerő feletti motorok kárösszege nagyjából másfélszerese volt az ennél gyengébb gépekének

– Egyenes arányban nőtt a baleset által okozott kár a motor teljesítményével – szögezték le, amit rögtön alá is támasztottak a 2019-es számokkal. Az összes motoros által okozott karambolt nézve átlagosan 650 ezer forintot fizettek ki a vétlen autósnak, ám a 70 kW-nál (95 LE) erősebb gépeknél ez majdnem elérte a 900 ezer forintot. Ráadásul ez kifejezetten jónak mondható, mert korábban volt olyan év, amikor a 95 lóerő feletti motorok balesetei után átlagosan 2,2 millió forintos kártérítési igényt nyújtottak be…

Ez nem hangzik valami jól, de erősen árnyalja a képet, hogy talán nincs még egy járműkategória, ahol ilyen nagymértékben csökkent volna az okozott balesetek száma:

2005-ben 122 705 nagymotor volt Magyarországon és 875 balesetet okoztak vezetőik (713 baleset/100 ezer motor).

Ezzel szemben tavaly 185 943 motorkerékpárt és 766 karambolt jegyeztek fel (412 baleset/100 ezer motor).

Arányaiban tehát 43%-kal csökkent a motorosok által okozott közlekedési balesetek száma 15 év alatt. Igazán szép szám, valamiben mi vagyunk az elsők, és végre jó értelemben.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz