Többen kérdeztétek, így egy cikkben válaszol a NAV a nagymotorok elszámolásával, ÁFA-visszaigénylésével kapcsolatos kérdésekre.
Pár éve röviden foglalkoztunk már a témával, de azóta annyi új, akkor még nem elterjedt járműkategória lett érintett (pl. nagy teljesítményű villanymotorok), hogy ideje újra összefoglalni a lényeget.
Visszaigényelhető a motorkerékpárok és robogók ÁFA-ja?
Először is a lényeg: számos motorkerékpár ÁFA-ját visszaigényelheti a céged, de ehhez teljesülnie kell az első, legalapvetőbb feltételnek. Ez nem más, minthogy a motort a vállalkozás céljaira használod, például bérbe adod, azzal futárkodsz, azt használod céges ügyek intézésére stb.

A KSR Moto Magyarország megkereste a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, hogy hivatalos állásfoglalást kérjen arról, milyen motorokból és miként igényelhető vissza a vételár, a karbantartás stb. ÁFA-ja. Íme, a NAV szakértőjének válasza:
- Az Áfa. törvény hivatkozott pontja értelmében (2007. évi CXXVII. törvény 120., 121. és 124. §) alapján a 125 cm3-nél nagyobb motorkerékpárok előzetesen felszámított adója nem vonható le, viszont a 8711 vámtarifaszámú, 125 cm3-nél kisebb motoroké igen.
Vagyis gyakorlatilag minden olyan motorkerékpár ÁFA-ja visszaigényelhető, amit céges célokra használnak és nem nagyobb a hengerűrtartalma 125 cm3-nél.

Igen ám, de mi a helyzet az elektromos motorokkal, melyeknél nincs egyáltalán hengerűrtartalom? Szerencsére erre is kitértek a NAV-válaszban:
- Abban az esetben, ha a beszerzett motorkerékpár nem a 8711 vtsz. alá sorolandó vagy 8711, de hengerűrtartalma nem értelmezhető (nincs belsőégésű erőforrása), akkor annak Áfa. tartalmára tételes levonási tilalom nincs – tehát levonható az ÁFA.
Ez alapján az összes elektromos motorkerékpár ide tartozik, azaz a futárok, kölcsönzők és bárki, aki a vállalkozás érdekében használja a motort, levonhatja az ÁFA-t. Nem kis pénzről van szó, elvégre az A1-es e-robogóknál ez 3-400 ezer forint megtakarítást hoz, arról nem beszélve, hogy az ilyen gépek „tankolása”, fenntartása is jóval gazdaságosabb, mint a benzines vetélytársaké, vagyis teljesen indokolt, hogy ilyet válasszon egy cégvezető a hagyományos gépek helyett.
Pingback: Olcsóbb, mint a BKV-bérlet: 700 km-es hatótávú 125-ös a KSR-től - Hegylakók