Párhuzamos dimenziók: elektromos motorom benzinesre cserélném – mire számítsak?

Párhuzamos dimenziók: elektromos motorom benzinesre cserélném – mire számítsak?

- Kategória: Vélemény

Evelin levele egy párhuzamos világba kalauzol minket. Különös hely: itt Edison nem vetette vissza évtizedekkel a váltakozó áram terjedését, és így a XIX. században feltűnt, piszok gyors villanyautók terjedtek el a Földön. Ám most itt az „új, jövőbe mutató” technika, a belső égésű motor, amire sokan átváltanának, de tele vannak kérdésekkel…

 

– Képzeljétek, milyen fura lenne? – írta Evelin, aki érdekes fikciót osztott meg velünk. Az egész életében elektromos gépet használó motoros bemegy a szalonba, hogy vegyen egy benzines vasat, de tart a hátrányoktól… Íme, a tíz legfurcsább kérdés, ami persze kísértetiesen hasonlít a való világ e-motorokkal szembeni aggályaira…

1. Azt hallottam, hogy otthon nem tudok benzint tankolni. Akkor ezzel mindig el kell mennem a kútra? És fogalmam sincs, mennyibe is kerül majd egy liter üzemanyag a nyáron vagy egy-két év múlva? Hát így hogy számoljam ki, mennyibe kerül vele az ingázás?

2. Úgy mesélték, hogy néha elinduláskor úgymond „lefullad” a motor. Ez mit jelent? Nem kap levegőt? A villanymotor még nem csinált ilyet…

3. Tényleg muszáj olyan modellt választanom, ami nem tud gázadásra gyorsítani, csak ha előbb kiválasztom a sebességének megfelelő fokozatot? Ugye ezt a „váltót” meg „kuplungot” soha nem kell javítani? Épp elég, hogy városban araszolva folyton kapcsolgatnom kell, mint valami villamosvezetőnek, mikor váltóhoz ér…

Ha nincs ilyen alkatrész, nem is törhet el…

4. Várhatóan mikor lesznek olyan benzines erőforrások, melyek rugalmasabbak és ezért jobban gyorsulnak, mint az e-motorok?

5. Ez már tényleg csak vicc lehet, de azért megkérdezem: eddig 1 Ft-ba került egy kilométer, és azt mondják, ezentúl 22 forint lesz. Évi tízezret megyek, és az 210 ezer forint különbség… Persze nem hittem el, biztos a benzines lobbi terjeszti ezt a hülyeséget.

Évi 10 ezerért tölteni vagy 200 ezerért tankolni – ez itt a kérdés

6. A benzin gyúlékony? Azért tárolhatom éjszaka a tankban, vagy jobb ha leszívom az üzemanyagtartályból, és biztos helyen tartom? Nehogy leégjen a ház előtt parkoló motor, ha belemegy valaki…

7. Állítólag nem lehet elindítani a garázsban, muszáj kitolnom előtte az utcára, mert szénmonoxid-mérgezést kaphatok. Ez is csak valami hülye összeesküvés-elmélet lehet, az e-motorral még soha nem történt ilyen…

8. Olajcsere? Szelephézag-állítás? Kopott dugattyúgyűrű? Lánccsere? Kardántörés? Kompressziómérés? Tavaszra „belerohadt a benzin”? Ezeket értelmezni sem tudom, de remélem, nem is találkozom velük soha…

Vezérműláncnyúlás? Még nem hallottam róla…

9. Állítólag egy csomó osztrák és német szerpentinről kitiltották ezeket a… hogy is hívják? Külsőégésű motor? Biztos ez is valami kacsa, amit álhírekben terjesztenek az elavult elektromos motorok hívei.

10. Végül a legnagyobb butaság: azt szajkózzák, hogy a drágán megvett benzin háromnegyede csak fűti a környezetet, haszontalanul ég el. Hogy csak 20-25%-át használja a motor gyorsításra? Persze ezt már én sem hittem el, hisz’ nem vagyok hülye…

Lám, valahogy így néznek a villanyautók és -motorok rajongói, használói is, amikor a benzines technikát hajtók nekik szegezik a kérdéseket. Persze egyik félelem sem alaptalan, élen az akksik öregedésével és az itthon egyelőre foghíjas töltőhálózattal, de a fenti szatíra ügyesen rámutat, hogy a benzinesek használata sem sokkal egyszerűbb, legfeljebb másként bonyolult.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz