Garmin, WayteQ vagy xRider Smart? A legnépszerűbb motoros navikról pro és kontra

Garmin, WayteQ vagy xRider Smart? A legnépszerűbb motoros navikról pro és kontra

- Kategória: Teszt

Parádés összefoglalót készített Horthy György, aki arra kereste a választ, hogy melyik navigációs eszközt érdemes választania a motorral túrázóknak. Bemutatójában a WayteQ xRider alapmodelljét, ennek „okosított” Smart változatát és a jelenleg elérhető egyik legjobb készüléket, a Garmin zumo XT-t hasonlította össze. Ha navicsere előtt állsz, érdemes elolvasnod…

 

Rendszeresen felmerül a kérdés, hogy „milyen GPS-t vegyek a motoromra ”. Mivel nekem háromféle is van, ráadásul kimondottan népszerű típusok, leírtam az eddigi tapasztalataimat velük kapcsolatban.

Milyen motoros GPS-t válassz?

Sajnos évről évre visszatérő probléma, hogy a téli holtszezonban  hajlamos az ember kiadásokba verni magát. Egyre lapozgatjuk az oldalakat, melyekre szezon közben csak csorgattuk a nyálunkat, s ez oda vezet, hogy egy gyenge pillanatunkban rákattintunk a „Kosárba” ikonra, és mire egyet pislognánk, már úton is van felénk az új szerzeményünk. Nálam úgy három hete jött el ez a pillanat…

Hiába a 700 nit fényerő, déli napsütésben gyakran gondot okoz a kijelző leolvasása

De menjünk vissza az időben úgy öt évet! Ekkor jelent meg a Wayteq xRider, a kifejezetten motorosoknak szánt GPS (az egyszerűség kedvéért most használjuk ezt a navigációs eszköz helyett – a szerk.), melyen WinCE operációs rendszer futott, Abban az időben elég nagy durranás volt a motyó, főleg az ára miatt.

Az első kör: WayteQ xRider

Némi kompromisszummal egészen jól használható volt, 4,3 colos kijelzőjének egészen jó fényereje volt (700 nit, ami tényleg nem számított gyengének akkoriban, bezzeg ma..). Egy iGo-val párosítva egyszerű célszerszámnak megfelelő volt, ezért nem is zavart a csupán 480 x 272-es felbontás, hiszen nem filmnézésre vettem. Mondjuk az tréfás, hogy a gyári adat szerint 4 órás az üzemideje. Ha fel van húzva a fényerő, akkor nagy mázli kell, hogy egy órát kibírjon (igazolhatom: nálam is nagyon szűken jött ki a két óra, de négy semmiképpen). Az akkori gépemen, egy FJR-en esélyem sem volt a csomagban levő kormánybilinccsel feltenni. Igaz, ki sem akartam próbálni, mert az a kis pilinszka tartó nem sok bizodalmat gerjesztett.

Van rá megoldás, hogy stabilan álljon a cucc, de nem olcsó, sőt aránytalanul drága: a GPS árát még egyszer elköltve végül RAM Mount cuccokkal atomstabilan sikerült rögzíteni az eszközt

Offline készülék révén azért jó párszor előfordult a túráink során, hogy elő kellett kapni a telefont, ha baleset, építkezés stb. miatt útlezárásokba futottunk – sajnos ez az offline navik hátránya, és ezt nem is lehet kiküszöbölni. Ha nem túl szerencsésen süt a nap, akkor a relatíve nagy fényerő és a tartó bölcső sem ér túl sokat: a kijelzőből semmi sem látható.

Mielőtt úgy tűnne, csak negatívumok vannak, szögezzük le: mindezekkel együtt lehet élni, így amikor a motor eladásra került, és a vevő belealkudta az árába a GPS-t is, a következő motor vásárlásakor is az xRider mellett döntöttem.

„A Sygic egész Európa térképet ad csomagban egészen kedvező árért, csakhogy az sehogy nem fér el a szűkös rendelkezésre álló memória miatt. Ha nem teszel be memóriakártyát, akkor meg kell elégedni egy pár ország térképével…”

Fura módon engem a sokak által jelzett kijelzőpúposodás sem ért el, nem tapasztaltam ilyen gondot, sőt a kezelhetősége egészen kiváló – egészen kényelmesen használható kesztyűben is. ITN Converterrel nagyobb túrákat is össze lehetett állítani előre és feltölteni rá.

Jó pont, hogy kijelzőt nálam nem védte külön fólia, ennek ellenére teljesen karcmentes maradt – igazi strapabíró szerkezet.

Hiba, hogy amikor sisak kommunikációval van összekötve, és bejön egy telefonhívás, vagy az utas szeretne valamit közölni, akkor a beszélgetés után visszaváltva durván elcsúszik a szinkron a kép és a hang között. Már régen árkon bokron túl jár az ember és kiér egy városból, amikor a szántóföldnél szól, hogy fordulj jobbra. Tréfás… Csak az újraindítás segít a dolgon, ami kesztyűben nem is annyira egyszerű, mert a besüllyesztett, apró  bekapcsoló gomb kesztyűben nem igazán elérhető.

Megjelent az xRider Smart, és én is váltottam

Tavaly aztán felbukkant az XRider smart verziója. Éppen két motor lakott a garázsban, és felmerült, hogy egy újabb tartó-bölcső beszerzése helyett lehetne mondjuk két GPS-ünk, és lett is. Első ránézésre semmi sem változott a korábbihoz képest, sőt igazából másodikra sem… Ez egészen addig nem változik, amíg be nem kapcsolod a masinát. Itt már szembetűnő a változás: Android rendszert kapott, ami kb. úgy működik, mint a sok-sok évvel ezelőtti okostelefonok. A kijelző felbontása elvileg sokkal nagyobb lett (800 x 480), de nekem ez nem annyira tűnt fel a használat során. Rettentő törvénytisztelő lévén szoftvert sem lopok, megvettem hát hozzá a Sygicet.

WayteQ xRider Smart (Kép forrása: WayteQ)

Szuper program, nem értem miért fanyalognak sokan miatta (szerintem aki iGóról vált át, nehezen szokja meg. Nekem telefonon is az futott, így ösztönösen tudtam kezelni, de aki először találkozott vele, nehezen ismerte ki magát a rendszerben – a szerk.) A Sygic egész Európa térképet ad csomagban egészen kedvező árért, csakhogy az sehogy nem fér el a szűkös rendelkezésre álló memória miatt. Ha nem teszel be memóriakártyát, akkor meg kell elégedni egy pár ország térképével (tetszőlegesen törölhető és tölthető le helyette másik). Ha a telefonod hotspotként használod, akkor a GPS-en az online tartalmak is elérhetőek – komoly előrelépés az offline navival szemben.

Végre helyretették az adatokat is, melyek most már közelebb állnak a valósághoz. Már nem állítja a gyár, hogy 4 órát fut egy töltéssel, sőt az erősebb proci és az új kijelző még gyorsabban meríti a telepet, mint elődje. Persze ez sejthető volt, mert az akku maradt ugyanaz, 1500 mAh-s kapacitású telep.

Szintén fontos előrelépés, hogy sisakkommunikációs hiba egyáltalán nem jelentkezett, ezt tökéletesen kiküszöbölték. Viszont a sokak által említett púposodást itt már megtapasztaltam, s kesztyűvel nem mindig akarta fogadni a tapizást, de ez csak kánikulában fordult elő. Hatalmas bátorságról tettem tanúbizonyságot, amikor a GS-re a gyári tartóbilincsével szereltem fel – vajon kibírja? Nos, nem tört le az első próba utakon, viszont úgy rezgett az egész miskulancia néha, hogy semmit nem lehetett látni a kijelzőn.

„Miért szűnik meg a tápellátás, amikor direktben akksira bekötve is próbáltam? Ja és egyszer simán kézben tartva is produkálta, szóval itt valami gebasz van. Nem kicsit lett elegem belőle, úgyhogy megkapja a gyerek a WayteQ-et, küzdjön ő tovább a szervízzel…”

Délidőben a beeső napsugarak ugyanúgy láthatatlanná tették a kijelzőt, és más hibát is tapasztaltam: rapszodikus időközönként közölte velem, hogy megszűnt a tápellátása, ezért kikapcsol. Sokszor aztán magától meggondolta magát és mégsem, de volt, hogy csak gombnyomás hatására tett le erről a tervéről. Ha pedig nem voltam kellőképpen résen, akkor tényleg ki is kapcsolt én meg mehettem tovább a vakvilágba.

Bevittem a szervizbe, ahol azzal adták vissza, hogy a cucc hibátlan, ha nem tetszik, hogy áramellátás megszűnésekor kikapcsol, akkor kapcsoljam ki ezt a funkciót, amit kissé nehezít, hogy minden újraindításkor újra ki kell kapcsolni…

Apropó, miért szűnik meg a tápellátás, amikor direktben akksira bekötve is próbáltam? Ja és egyszer simán kézben tartva is produkálta, szóval itt valami gebasz van. Nem kicsit lett elegem belőle, úgyhogy megkapja a gyerek, hogy küzdjön ő tovább a szervízzel (az ő motorjára azért kapott egy normális RAM Mount felfogatást, biztos ami biztos). A kijelzőn alapból van egy védő fólia, ami a szűk egy éves használat során csúnyán össze karcolódott, de legalább cserélhető.

Elég a félmegoldásokból: megrendeltem a Garmin zumo XT-t…

Szóval három héttel ezelőtt ráböktem a kosárba, majd a megrendelés gombra, és már úton is volt a Garmin Zumo XT. Ugrottam egy nagyot high end irányba, és még nagyobbat a pénztárcám teljes kiürítése felé… Ezt két motoron fogom használni, ezért még plusz 20 520 Ft volt a második kábel a bekötéshez és még egy tartó talp. Ha valaki mindezt el meri árulni az asszonynak, azt tuti megharapom… Raktárban persze nem volt, ezért két hetet kellett várni, amíg beérkezett az országba, plusz pár napot a kiszállításra. De jó, hogy mínusz 10 fok van – épp nem sürgős.

Eltérő összegek: a WayteQ ára kedvezőnek tűnik, de muszáj ráköltenünk, hogy tökéletesen működjön. Az xRider jelenleg 39 ezret kóstált, viszont ehhez még meg kell venned a szoftvert, majd feltölteni stb. Az xRider Smart 48 ezerbe fájt Sygic programmal együtt, viszont mindkettőhöz melegen ajánlott egy komolyabb tartó beszerzése, hogy lásd is a kijelzőt menet közben. A Garmin zumo XT-t 165 ezerért vettem…

Megjött, felpattintottam a dobozt, és nyomdafestéket nem tűr, ami a látványtól kiszakadt belőlem: ez nagyon jól néz ki! A motoros tartója RAM Mount koppintásnak tűnik, szóval atomstabil. Az autós tartója… na, az már gagyibb benyomást kelt elsőre, talán tűnik még a Wayteq konzoljánál is. Viszont elég durva, hatórás üzemidőt ígér a gyár egy feltöltéssel, megjegyezve, hogy teljes fényerőn használva ez „csak” 3,5 óra. Na erre kíváncsi leszek.

Megjött, felpattintottam a dobozt, és nyomdafestéket nem tűr, ami a látványtól kiszakadt belőlem: ez nagyon jól néz ki!

Egyelőre csak autóban sikerült kipróbálni, és ott –  az imént még gyengécskének tűnő – tapadókorongos tartó meglepően hatásosan tartott, vagyis fennmaradt az üvegen. A kijelző csodás, 5,5 colos, tényleg részletgazdag (1280 x 720 felbontású, micsoda előrelépés!). Az ilyen gyűrött fejűeknek, mint én, kell is a nagy kijelző, mert már szemüveggel sem olyan éles a világ, mint pár éve.

Más navikkal szemben ezt ragyogó napsütésbe kitéve is bárhogy forgathatom, akkor is mindig minden részlet tökéletesen látszik

Garmin Drive appot kell csak a telefonra telepíteni, és máris elérhetőek a Garmin online funkciói. A BaseCamp programmal a számítógépen komolyabb túrákat is össze lehet állítani és roppant egyszerű a navira áttenni a kész utat. Mondjuk aki a BaseCampet megálmodta, nos ahhoz is lenne néhány keresetlen szavam… Ennyire túlbonyolított és nehezen kezelhető felületet rég láttam. Mondom ezt úgy, hogy ismerőstől egy rövid gyorstalpaló képzést is kaptam – köszi Alibiman!

Akárhogy is, már csak egy párat kell aludni (remélhetőleg), hogy végre élesben is tesztelni tudjam a motoron – kíváncsian várom, mit tud a Garmin a gyakorlatban.

Continental 2019