Minek nevezzelek?

Minek nevezzelek?

- Kategória: Kiemelt cikk, Vélemény
17

Nincs, és nem is lehet rendszám a robogókon – persze csak nálunk Magyarországon – határainkon túl már tudják, ami gépjármű, arra azonosító kell, pont. Vagy mondhatnám az egyre népszerűbb benzines rollereket is, melyekkel kényelmesen átléphető a városban megengedett sebességhatár, és hatalmas élmény használni őket  (egyben praktikusak is) de öklömnyi felnijei erős megszokást igényelnek, s jogi hátterük sem tisztázott. Csupa furcsaság, és az áruházakban kapható elektromos kerékpárok is ide tartoznak – ők az itthoni közlekedés igazi démonjai. De honnan is indult a történet?

Nagyjából két éve, futótűzként terjedt a hír: kötelező lesz rendszámmal ellátni, az ötven köbcentiméter alatti két-, három- és négykerekű, robbanómotoros járműveket – a művelet költsége 25 000 forint körül lesz.


Felháborodás a tulajdonosok körében, és “végre!” felkiáltás az összes többi közlekedő ajkán…  “Mit ad Isten…vagyis… Hogy, hogy nem elvtársak” – mondta Hofi anno, és mondta volna most is, a Magyar Közlönyt megpillantva.

A nagy csinnadrattával beharangozott kampány, egy eldugott, apró kétsoros rendeletben visszavonásra került – természetesen az adott év utolsó hetében, amikor a szakértő közönség sem lesi a közlöny paragrafusait – olyankor már fontosabb a Nintendo, ugye.

Igen, ők is előttünk járnak - ez a fémtábla egy robogóra kerül

Miniszterek, államfők jöttek és mentek, de a helyzet nem változott – továbbra sem mehetünk át bevásárolni Tornaljára, vagy Eisenstadtba a robogónkkal, miközben onnan, ide átjöhet a kedves európai rokon – egy pontosan ugyanolyan járművel.

Nekünk mi marad? A járdákon hangtalanul, két- és három személlyel(!) suhanó elektromos életveszélyek, melyek továbbra is szabályosan közlekednek ott – hiszen nem gépjárművek.

Fogalom: gépjármű. A kép NEM illusztráció.

Az aprópénzért megvásárolható elektromos kerékpárokkal mehetünk forgalomban, sőt: kimerészkedhetünk vele országos tranzitútvonalakra is, hogy kisujjnyi vékony kerekein billegve ijesztgessük az elhaladó kamionok, különböző nemzetiségű sofőrjeit.

Városon belül sem jobb a helyzet: mi történik, ha balesetet okozunk vele? Egy új Merci/BMW stb. félmillióba kerülő első fényszóróját ezzel is ki tudjuk törni – de biztosítás hiányában ki fogja kifizetni a kárt?

Tömény élvezet - kusza jogi háttérrel fűszerezve (további info: katt a képre!)

Fura. Megtippelni sem merem, kinek az érdeke volt oly’ súlyos, és messzire érő, hogy visszavonják miatta a már elkészült rendeletet? Továbbá milyen gazdasági lobbi erőlteti, hogy a nyugaton szabadon, B kategóriával használható 125 köbcentis (tehát napi ingázásra alkalmas) motorkerékpárokhoz, itthon kötelezően A kategóriás vizsga kelljen, az autóból átülő állampolgárral kb. még egyszer megfizettetve, az említett jármű árát.

A helyzet tehát továbbra is kaotikus, így a legújabb intézkedés – a mobil, és lokális teljesítménymérő padok beszerzése – ugyan enyhítheti a problémát (a nyolcadliteres, de segédmotorként üzemelő motorok kiszűrésével), de ez is csak tűzoltás. Újabban pedig – csak hogy a bevételi oldal is jól járjon – a mopedautók “személyautósításával” vannak elfoglalva a minisztériumban, vagyis újból feltalálták a fából vasparipa sztorit: egy járművet, melyet milliószámra használnak adott elnevezéssel és besorolással Európában, itthon egyszerűen nem ismernek el, hanem új kategóriába száműzik, mert szerintük oda tartozik. Nem a gyártót, nem a nemzetközi forgalmazókat és jogalkotókat kérdezik meg, hogy mégis milyen jószág ez, hanem kitalálják, kútfőből, hogy ez egy személyautó…

Előre félek, hogy mi fog történni, ha egyszer valamelyik államtitkár fia csuklós buszt akar majd otthonra… Átminősítik tandem-kerékpárnak, mert éppen az esik kézre?

Update: egy borgőzös estén leültünk, és megvitattuk, hogy miként is lehetne rendszámozni az ötven köbcentis kismotorokat. Jogi csűrés-csavarás, pár óra nyomozás a neten és telefonon, egyszercsak tádááám: megszületett. Némi pénzbe természetesen ez is kerül, de semmit nem adnak ingyen ugye… Hamarosan belevágunk, lesz nagy meglepetés.