Minek nevezzelek?

Minek nevezzelek?

- Kategória: Kiemelt cikk, Vélemény

Nincs, és nem is lehet rendszám a robogókon – persze csak nálunk Magyarországon – határainkon túl már tudják, ami gépjármű, arra azonosító kell, pont. Vagy mondhatnám az egyre népszerűbb benzines rollereket is, melyekkel kényelmesen átléphető a városban megengedett sebességhatár, és hatalmas élmény használni őket  (egyben praktikusak is) de öklömnyi felnijei erős megszokást igényelnek, s jogi hátterük sem tisztázott. Csupa furcsaság, és az áruházakban kapható elektromos kerékpárok is ide tartoznak – ők az itthoni közlekedés igazi démonjai. De honnan is indult a történet?

Nagyjából két éve, futótűzként terjedt a hír: kötelező lesz rendszámmal ellátni, az ötven köbcentiméter alatti két-, három- és négykerekű, robbanómotoros járműveket – a művelet költsége 25 000 forint körül lesz.


Felháborodás a tulajdonosok körében, és “végre!” felkiáltás az összes többi közlekedő ajkán…  “Mit ad Isten…vagyis… Hogy, hogy nem elvtársak” – mondta Hofi anno, és mondta volna most is, a Magyar Közlönyt megpillantva.

A nagy csinnadrattával beharangozott kampány, egy eldugott, apró kétsoros rendeletben visszavonásra került – természetesen az adott év utolsó hetében, amikor a szakértő közönség sem lesi a közlöny paragrafusait – olyankor már fontosabb a Nintendo, ugye.

Igen, ők is előttünk járnak - ez a fémtábla egy robogóra kerül

Miniszterek, államfők jöttek és mentek, de a helyzet nem változott – továbbra sem mehetünk át bevásárolni Tornaljára, vagy Eisenstadtba a robogónkkal, miközben onnan, ide átjöhet a kedves európai rokon – egy pontosan ugyanolyan járművel.

Nekünk mi marad? A járdákon hangtalanul, két- és három személlyel(!) suhanó elektromos életveszélyek, melyek továbbra is szabályosan közlekednek ott – hiszen nem gépjárművek.

Fogalom: gépjármű. A kép NEM illusztráció.

Az aprópénzért megvásárolható elektromos kerékpárokkal mehetünk forgalomban, sőt: kimerészkedhetünk vele országos tranzitútvonalakra is, hogy kisujjnyi vékony kerekein billegve ijesztgessük az elhaladó kamionok, különböző nemzetiségű sofőrjeit.

Városon belül sem jobb a helyzet: mi történik, ha balesetet okozunk vele? Egy új Merci/BMW stb. félmillióba kerülő első fényszóróját ezzel is ki tudjuk törni – de biztosítás hiányában ki fogja kifizetni a kárt?

Tömény élvezet - kusza jogi háttérrel fűszerezve (további info: katt a képre!)

Fura. Megtippelni sem merem, kinek az érdeke volt oly’ súlyos, és messzire érő, hogy visszavonják miatta a már elkészült rendeletet? Továbbá milyen gazdasági lobbi erőlteti, hogy a nyugaton szabadon, B kategóriával használható 125 köbcentis (tehát napi ingázásra alkalmas) motorkerékpárokhoz, itthon kötelezően A kategóriás vizsga kelljen, az autóból átülő állampolgárral kb. még egyszer megfizettetve, az említett jármű árát.

A helyzet tehát továbbra is kaotikus, így a legújabb intézkedés – a mobil, és lokális teljesítménymérő padok beszerzése – ugyan enyhítheti a problémát (a nyolcadliteres, de segédmotorként üzemelő motorok kiszűrésével), de ez is csak tűzoltás. Újabban pedig – csak hogy a bevételi oldal is jól járjon – a mopedautók “személyautósításával” vannak elfoglalva a minisztériumban, vagyis újból feltalálták a fából vasparipa sztorit: egy járművet, melyet milliószámra használnak adott elnevezéssel és besorolással Európában, itthon egyszerűen nem ismernek el, hanem új kategóriába száműzik, mert szerintük oda tartozik. Nem a gyártót, nem a nemzetközi forgalmazókat és jogalkotókat kérdezik meg, hogy mégis milyen jószág ez, hanem kitalálják, kútfőből, hogy ez egy személyautó…

Előre félek, hogy mi fog történni, ha egyszer valamelyik államtitkár fia csuklós buszt akar majd otthonra… Átminősítik tandem-kerékpárnak, mert éppen az esik kézre?

Update: egy borgőzös estén leültünk, és megvitattuk, hogy miként is lehetne rendszámozni az ötven köbcentis kismotorokat. Jogi csűrés-csavarás, pár óra nyomozás a neten és telefonon, egyszercsak tádááám: megszületett. Némi pénzbe természetesen ez is kerül, de semmit nem adnak ingyen ugye… Hamarosan belevágunk, lesz nagy meglepetés.


Continental 2019

Facebook Comments

17 Comments

  1. Ne legyetek már oly türelmetlenek, a Közlekedési Minisztériumnak vannak mostanában fontosabb dolgai is 🙂

  2. közödhozzá

    Miért mi a baj a rendszám nélküli robikkal-talán nem az , hogy nincsenek annyira leszedve mint a rendszámos kollégák? Itt úgy látszik -vagy olyan érzetet próbál kelteni a cikk írója mintha egyetértés lenne abban az ügyben , hogy rendszámozni kell a robogókat ami korántsem igaz! Én élvezem azt , hogy meg tudok állni a városban akárhol és a kedves ” Parkolóhely Hiéna Kft” tulajdonosa nem az én pénzemből versenyezik a balatoni vitorlás regattán mondjuk . NEM KELL MINDENT MEGSZABÁLYOZNI! Kedves ujságírók és szoros gallérú polgártársak inkább növelni kéne a közlekedés kúltúráját mondjuk , büntetni aki állat módon vezet , meg hangos a motorja, autója meg tanítani a KRESZ-t a suliban igazából mondjuk segédmotor fokozatig minimum /21. század könyörgöm/ A regulációt meg a radarral aljas helyen pénzszívást gyakorló rendőröket meg hagyjuk már mielőtt a szar eléri a ventillátort mint a franciáknál azután meg égnek esténként a kocsik százával…a rendőrök szemétkedésére válaszul mert az senkinek nem lesz jó. A bitosító tuti nem fizetne egy kanyit sem, annak is csak a zsíros üzlet kell. Ez nem fenyegetés , ez már megtörtént máshol!!
    Csak legyen már lazítás is egy kicsit ebben a nagy feszülésben-de minek ,elvtársak, urak üdv

  3. @közödhozzá: örülök, hogy a “másik oldal” is megszólalt az ügyben. Motorral – ha rendszámos akkor is – ingyen parkolhatsz, sőt, idéntől akkor is megállhatsz a járdán is, ha azt egyébként tábla tiltja. Ez nem érv a rendszámmentes lopakodás mellett.
    És a robogók azonosítása? Gondolj csak bele: Ózd, Miskolc, Sopron – az ottani fiatalok milyen szívesen túráznának a határon túlra. Megtehetik? Nem, mivel nincs rendszámuk.
    Vagy képzeld el az autóst, akinek megsérül a négykerekűje, amikor egy robogós megkarcolja/megüti a lámpás tolakodásnál. Ha önként nem áll meg a robogós, utólag soha nem találják meg.

    Egyszerűen nem fair, hogy egyfajta törvényen kívüli állapotban hagyják a sokszázezer kerékpárt és segédmotort azzal, hogy a forgalomban előbbiek rendszám, utóbbiak rendszám és biztosítás nélkül közlekedhetnek.

    Lehet pfújolni a költségek miatt, de egyelőre – hála az égnek – senkit nem knyszerítenek fegyverrel, hogy motorozzon: önkéntes hobbi, és ráadásul itthon még kedvezőek az adózási/biztosítási feltételei is – igazán nincs miért lázadnunk.

    (vagyis van, de az inkább a balkáni állapotú utak, és a hasonló szintű közlekedési kultúra)

  4. Van miért lázadni! A “közödhozzá”-hoz hasonló FASZKALAPOKNAK köszönhető a naccsirkén kb.: 5-6 sérülés. Mit gondolsz, miért rakatom vissza a gallytörőt?

  5. Kedves cigó!
    Minden robogóra kötelező biztosítást kötni, úgyhogy bármilyen furcsa is, nyugodtan meg lehet ezt is beszélni a robogó tulajdonosával. Csak ehhez nem kéne rögtön megrugdosni a földön fekvő robogóst bunkókám.

    Ja, remélem futja még benyára a csirkédbe akkor is ha 400 lesz. Nekem tuti fogja. 😉

  6. nyugi öcsi, futja. még akkor is amikor neked már kenyérre sem lesz! nem szoktam rugdosni senkit aki nem szolgált rá(és aki rá szolgált, azt is csak ritkán) DE! téged szívesen megrugdosnálak!

  7. Azon vigyorgok csak, itt majd’ mindenki azzal a névvel regisztrál, ami a beceneve (gy.k. ezen a rá jellemző néven szólítják legtöbbször)

    Mindent értek. :mrgreen:

  8. fjkfjhfkjfk

    A baj csak az hogy még németországba 50 euróból ( 14000FT) nevemre írtam egy személyautót nálunk ugyanez ennek több mint 3szorosa. Elképzelem előre hogy a kis horgászós simsonomat majd rendszámozni kell meg eljárási illeték meg anyám tyúkja minden szart fizetni kell majd tuti benne lesz vagy 40 ezerbe mire minden elintéződik. Nem lenne gond ha ezeken túl kell esni csak ne kerüljön már egy fél havi fizetésbe. És nekem senki ne mondja h ezeket most a biztonságra hivatkozva találták ki. Mint minden más ez is pénzbehúzásra fog szolgálni. A következő lépés az lesz pár éven belül hogy vihetjük a bicikliket az NKH-ba ( régi KPM) vizsgáztatni és az is kerül majd vagy 20 ezerbe ……pheeeeejj hányok az egész országtól.

  9. Csíkos Béka

    “határainkon túl már tudják, ami gépjármű, arra azonosító kell, pont. ” 2011-es KRESZ- könyvben azt olvastam, hogy a segédmotoros kerékpár (amit a cikkben “robogó”- nak hívnak, jármű, de NEM gépjármű, mint ahogy pl. a villamos sem az.
    ” I.függ /II./b) Gépjármű: olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt. A mezőgazdasági vontató, a lassú jármű, a segédmotoros kerékpár és a villamos azonban nem minősül gépjárműnek.”

  10. Túri Gábor

    Ez az egész mind a pénz miatt van, nem tudják már eltalálni, hogy miként húzzák le a szegény “parasztokat”. Nem elég, hogy tankolni is nehéz mert drága az üzemanyag + vegyük mellé a sok kétütemű motort amihez + olaj kell a benzinbe..

  11. génius666

    ha pedig valakinek ellopják vagy már ellopták a motorját akkor könnyebb elökeriteni
    ezt se felejtsétek

  12. Jól mondod lehet,hogy még nincs is jogsija a 125 vagy 400 cm3 motorról!!!!!!!!!!!!!!!

Válasz