Csúszik télen, csúszik nyáron

Csúszik télen, csúszik nyáron

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
4

A síkosság-mentesítő anyag érdesíti az útfelületet (ha kell), azonban a hó és jég elmúlásával épp  ellenkező hatást vált ki – csak útban van nekünk, közlekedőknek.

Évek óta tilos a környezetre káros síkosság-mentesítő szerek használata Magyarországon. A rendelet nem tiltotta be a hagyományos útszórósó használatát, csupán szigorúbb kertek közé szorította annak használatát, a rendelet tiltása nem vonatkozik a közutakra.  Az idei télen is só, bazalt- és dolomitzúzalék keveréket, homokot és egyéb síkosság mentesítőket szórnak az utakra.

A hóekézés mellett, másik hatékony eszköz a sók és különböző érdesítő anyagok- só, sós homok, sós fűrészpor, homok és bazalt zúzalék – használata, amelyek együttesen fejtik ki fizikai-kémiai hatásukat a már megtisztított útfelületen. A só súlyos károkat okoz mind a természetes, mind az épített környezetben. A sózás leginkább az út menti növényzetet károsítja. A NaCl-ból a kloridion ugyanis a gyökéren keresztül felszívódik, majd lelassítja a fák növekedését, a fiatalabbakat akár el is pusztíthatja. A konyhasó a gépkocsik kipufogógázaiból származó nitrogén-oxidokkal reagálva maró anyagokat alkot, amelyek korrodálják többek között a hidak, felüljárók fémszerkezetét, magukat a gépkocsikat, de a talajba rejtett közművek is jelentősen károsodnak.

meszko zuzalek
Az édesvízi mészkő 1-5 mm közötti szemcsékkel a csúszós felületek érdesítését kiválóan teljesíti. Nem ártalmas a fásszárú növényzetre. A hideg idő elmúltával elmorzsolódva lemosódik a csapadékvízzel, vagy egyszerűen ÖSSZESÖPÖRHETŐ.

Ezen szempontokat figyelembe véve egyre inkább az egyéb környezetbarát anyagokat és érdesítő zúzalékok használatát részesítik előnyben, mint a zöldsó, ami mészkő zúzalék és  kálcium-klorid 20%-os elegye. A kalcium-klorid a leghatékonyabb olvasztószer, még -30 foknál is működik. Feloldódás közben intenzíven hőt termel, ezért a saját tömegénél sokszorta több nedvességet képes megkötni. A hagyományos nátrium-kloridhoz képest, nem tartalmaz nátrium iont, ezért a növények nátrium – kálium egyensúlyát nem borítja fel. 4-5-öd annyi anyag is elég belőle, ezért kevésbé terheli meg a környezetet.

Mi történik a síkosság-mentesítővel a tavasz beköszöntével?

A síkosság elmúlásával visszamaradó apró kavicsok nem tűnnek el nyomtalanul. Egy részét elhordja a szél, forgalom, lakott területen feltűnő ruhás emberek összesöprik, valamint söprőgépekkel tisztítják útjainkat, azonban ez koránt sem eredményez teljes körű tisztulást. Mindannyian láttunk már poros, kavicsos útpadkát, kanyar ívet, ahova a síkosság mentesítőt – valamint az útpadkáról az útra kerülő kavicsot –  össze hordta a forgalom, akár még a nyár közepén is. Autóval ez nem veszélyes normál közlekedés esetén, azonban motorral ráhajtva hamar a földön találhatjuk magunkat.  Bizonyos helyeken mindig maradnak egybefüggő vastag kavics ágyak az úton, ami veszélyes ránk. Megfigyeléseim alapján ezek nagyobb kereszteződéseknél fordulnak elő a jobbra kanyarodó sáv külső és belső részén, utak szélén, kanyarok külső ívén, 2×2 sávos utat középen elválasztó záróvonalán, valamint forgalom elől elzárt terülteken. Természetesen utóbbi kettőre ráhajtani tilos, azonban a veszély jelen van. Nem tartana sokáig ezeket felszámolni némi humán erőforrás bevetésével. Ismerősi körben történt már ilyen, jelentős anyagi kárral járó csúszás, pedig nem ment gyorsan az illető, csak épp a laza talajon a motor eleje elment legelni… Mindez lakott területen történt, miközben egy szupermarkethez kanyarodott be. Költői a kérdés: a közútkezelő vajon miért nem foglalkozik ezen veszélyhelyzet megszüntetésével még a tavaszi kirajzás előtt?