A. korl. jogosítvány: 25KW-os motor “okosan”?

A. korl. jogosítvány: 25KW-os motor “okosan”?

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek

Manapság a legtöbb fiatal nem akarja végigjárni a ranglétrát – tapasztalati létrát – egyből 600-as/750-es, száz lóerő feletti gépekkel döntögetnének. Ebből van aztán a zakózás, mert ezek már közel sem játékmotorok, kis húzás a gázkaron, máris csúszol a hátadon…

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]

Előbb szerezz rutint, aztán ülj nagyobb gépre! Lehet kapni nagyobb gépeket, 25 kilowattos – 34 lóerő – fojtással, így nem kell később motort váltanunk, csupán használatba vehetjük az addig nyugvó lovakat, ráadásul legálisan használhatjuk.
– Tud valaki olyan helyet, ahol át lehetne íratni a motor forgalmiját 25kw-ra?
– Benzinnel megy nem jogsival!
– Ne is foglalkozz vele, igazoltattak engem is, a rendőr azt sem tudta, mi az az A korlátozott…
Ismerős duma, igaz?
Azért a rendőröket nem kellene hülyének nézni, haladnak a korral, nem fogják elhinni az ezres speedgépről, hogy 34 lóerő mozgatja, és a menetszél kapott alá, azért emelkedett fel az eleje…

A korlátozott kategória:
Legfeljebb 25 kW (34 LE) teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár. A korlátozás nem köbcentifüggő, vagyis ezres sportmotort is vehetünk – elméletben – ha megfelel a fenti paramétereknek.

Rengetegszer felmerült már a kérdés, hogy lehet átíratni a meglévő vagy kiszemelt motorunkat 25kw-ra, hogy azt vezethesse a jóember az A korlátozott jogosítványával. El kell keserítenem az ebben reménykedőket, szűkösek a lehetőségek.

– Legegyszerűbb, ha kitartóan keresgélünk a hazai piacon.
– Alternatíva, külföldről behozni motort, azonban csak akkor érdemes, ha annak forgalmijában 25kw szerepel, nem tudod átíratni kisebbre, ekkor megismerkedhetünk a külföldi motor forgalomba helyezésének gyönyöreivel.
– Néhány itthoni típusnak van fojtott/korlátozott verziója, ezeket az importőrtől lekért típuskóddal, típusbizonyítvánnyal le lehet vizsgáztatni, miután lefojtattad a gyári fojtással az új motort, azaz első forgalomba helyezéskor.
– Ha két éve van A1, vagy A korlátozott jogosítványod, leteheted a különbözeti vizsgát, amivel megkapod a korlátlan kategóriát motorkerékpárra, és kötöttség nélkül válogathatsz.

A korl 25kw vissza fojtással korlátozott jogositvány
A1 kategóriára az első sor érvényes, A korlátozottra a második, a harmadik pedig már a korlátlan bejegyzés. Valószínűleg lehetne ezt egyszerűbben is, de legyünk biztosak benne, hogy igazoltatáskor a rendőr tudni fogja, hogy melyik sort kell néznie…

Van az a történet, ha van ismerősöd az okmányirodában véletlen kisebb számot ír be teljesítményként… Lehet javítani tényleg a téves adatot, de ne keverjük össze a javítást, korrekciót az adatok meghamisításával. Nem lehet a teljesítményt kedvünk szerint változtatni. Ha itthon forgalomba helyeztek egy motorkerékpárt pl 29 kw teljesítménnyel, abból sehogyan sem lesz 25 kw, mert semmilyen jogszabály nem engedi Magyarországon regisztrált motor teljesítményét csökkenteni. Mondanom sem kell, ez az államnak sem érné meg, hiszen bevételkiesést okozna. Csak a gyári adatok alapján és hivatalos okmányok alapján állítanak ki forgalmit. A rendszer ment mindent, visszaellenőrizhető, néhány tízezer forintér értelmes ember nem kockáztatja a munkahely elvesztését, büntetést.
Itthon is akad néhány A. Korlátozottal vezethető motor, csak meg kell keresni őket. Ezek gyakran csak papíron fojtottak, gyakorlatilag ugyan azt tudja, mint a többi társa.

Mivel egyre gyakoribb a mobil teljesítménymérő padok jelenléte az utak mellett, fel kell készülnünk, hogy ha motorunk teljesítménye eltér a forgalmiban szereplőtől, akkor akár egy igazoltatás alkalmával is bevonhatják a motor forgalmi engedélyét. Ez azonban csak a kisebb baj: ugyanis a teljesítményadót a bejegyzett érték után fizetjük, vagyis a szabálysértési eljáráson felül adócsalásért is felelnie kell annak, akinek a gépe elbukik ezen a vizsgálaton…

Térjünk vissza oda, amikor reménykedsz, hogy nem igazoltatnak, vagy nem foglalkoznak a kategóriával. A 26kw =25kw? Ugye nem. Nincs olyan sem, hogy naaa, csak egy, kettő, x… kilowattal több. Képzeld el ezt egy szakadékként: mész a meredély felé, 25 lépés, és megállsz a szélén, lenézel: ha leesel, véged. Mi lesz, ha huszonhatot lépsz, vagy még többet?! Egy lépés pont annyira veszélyes, mint tíz, vagy még több.
A motor kategóriájára érvényes vezetői engedély nélkül vezetsz, plusz támadási felület a rendőrnek, jogosan! Elvehetik a meglévő jogsidat is, a büntetés alsó határa néhány tízes, eltiltás 3 hónaptól két évig a jogsi megszerzésétől.
Mi van akkor, ha baleseted van? Még ha teljesen szabályos vagy, motorosként rosszabb pozícióból indulsz. A kötelező biztosítás ez esetben nem ér semmit, fizetheted minden kárát a baleset másik résztvevőjének. Előfordulhat, hogy életed végéig nem lesz gond, de a para ott lesz, elrontja a szabadság érzetét, amiért motorozunk.

Néhány 25kw-os fojtással vásárolható motor a teljesség igénye nélkül:

Kawasaki ZZR250-400, Z750, Suzuki Bandit 250-400, RF 400, GSX-R 400-600,GS500, SV650, Honda CBF 500, Hornet, VFR400 – ezekből a hazai piacon is találhatsz bármikor megfelelő darabot.

Continental 2019

Facebook Comments

31 Comments

  1. Hello,

    a Triumphnak is vannak kitjei az alábbi típusokhoz: America, Speedmaster, Bonneville, Scrambler, Thruxton, StreetTriple, Daytona675

    üdv

  2. A kollektív tudás érdekében köszönjük 😉

  3. nincs mit 😀 ez itt a reklám helye 😈

  4. Ohh, már látom 🙂 Szerény véleményem szerint nagyobb reklám értéke lenne valami tartós – vagy nem tartós – tesztnek… Tudtommal a szerkesztőségben mindenkinek bejön legalább egy Triumph, sőt – halkan súgom – az egyik kolléga épp egy angol telivért készül vásárolni 😉

  5. A tartós tesztekre még várni kell picit .. 🙁 de 1-2 naposról szinte bármikor lehet szó!

    Melyik tipust ? újat vagy használtat ?

  6. Szia NoBo!

    Az oldal elsősorban a túra/sporttúra gépekkel motorozóknak szól, akik nem riadnak vissza a több országot érintő kiruccanásoktól sem, így bármely típus szóba jöhet, mely egy- vagy kétszeméllyel alkalmas a világjárásra: a motorkiállításon már szemeztünk az XC800-al, mely érdekes alternatíva lenne ilyen célra.

    Tervezünk egy a nagyköbcentis, csupasz motorokat összehasonlító tesztet is a közeljövőben, ehhez elsősorban az elmúlt évekből származó használt Speed Triple lenne ideális.

    Megkérlek, hogy küldj egy levelet a kutya(kukac)hegylakok (pont) hu címre, és megbeszéljük a részleteket!

    1. szia!
      25 kw-os verzióban mindig találsz a piacon, ezek általában 6-800 ezer között mennek, állapottól függően.

  7. 44LE-s a Dominatorom.
    34LE-ig érvényes az Akorlátozott jogsim.
    Szerintetek hol fojtathatnám le a Domit? Mennyiért?

  8. Tudtommal sehol. Sokan próbálkoztak már vele, régen ment. Jelenleg csak az új motorokat lehet első forgalomba helyezésnél. Javaslom a különbözetit A korlátlanra, ha korlátozottad van legalább két éve, vagy elmúltál 21 éves, akkor kb 50.000Ft-ból megvan, A1-el kicsit több.

  9. Az egyik ok, hogy nem vettük meg a kiszemelt, akciós 400-as Zephyr-t, pont ez volt, 27kW-os a forgalmi szerint. (A másik, hogy a fényképen kis cuki, élőben hatalmas disznó. :mrgreen: )
    Vannak helyette szebb és jobb 25 alattiak. Nem kockáztatok. Kategóriabővítés, meg kizárt, tuti egy sulinak sincs olyan motorja, amiről legalább az egyik lábam leér, már a 4 centit ültetett CB250-es se volt egyszerű menet. (Egy láb, lábujjhegyen, finoman oldalra csúszva.) Saját motor a tanuláshoz meg… megveszem a nagyot, letárolom a suliban, és akkor hozhatom el, ha sikerült a vizsga? ❓

  10. @NoBo: Bár sem itt sem máshol nem vagyok szerkesztőségi tag, de bármelyik felsorolt gépet tesztelném! 🙄

  11. Köszi a választ! Befizetek.

  12. “Mivel egyre gyakoribb a mobil teljesítménymérő padok jelenléte az utak mellett, fel kell készülnünk, hogy ha motorunk teljesítménye eltér a forgalmiban szereplőtől, akkor akár egy igazoltatás alkalmával is bevonhatják a motor forgalmi engedélyét. Ez azonban csak a kisebb baj: ugyanis a teljesítményadót a bejegyzett érték után fizetjük, vagyis a szabálysértési eljáráson felül adócsalásért is felelnie kell annak, akinek a gépe elbukik ezen a vizsgálaton…Mivel egyre gyakoribb a mobil teljesítménymérő padok jelenléte az utak mellett, fel kell készülnünk, hogy ha motorunk teljesítménye eltér a forgalmiban szereplőtől, akkor akár egy igazoltatás alkalmával is bevonhatják a motor forgalmi engedélyét. Ez azonban csak a kisebb baj: ugyanis a teljesítményadót a bejegyzett érték után fizetjük, vagyis a szabálysértési eljáráson felül adócsalásért is felelnie kell annak, akinek a gépe elbukik ezen a vizsgálaton…

    ott áll a forgalmiban feketén fehéren hogy 25kw és a 0.16kw/kg arány is megegyezik (igen amugy több) de nekem sejtésem sincs róla és jóhiszemüen megveszem a motort. nah akk mivan? én nem látok bele… 😉

  13. amikor 220-nál rakod a hatodikat a 600-as motornak, ott már elég életszerűtlen, h nem tűnt fel a motor virgoncsága… 😀

  14. Hüm. akkor esélyem nincs egy Suzuki Dr650 est így megcsinálni?
    nekem a felsorolásnál szemetszúrt valami odanem illő[ Kawasaki ZZR250-400, Z750] pont az utolsó. ennyi erővel a dr szerintem 10 kW-s papírokat is kaphatna… Javítsatok ki. Ha nincs igazam és kaphat a dr is 25 “kávés” papírokat : )

  15. Hali! nézegettem használtautó.hu-n motorokat(mert ott nem csak autókat lehet nézni) és találtam 1 600-as 25 KW-s Suzuki Banditot… Érdeklődnék, hogy arra is jó az A.Korl.? Mert itt írtad hogy ccm független csak lényeg hogy 25kw legyen.

  16. Tényleg ccm független.
    Ha a forgalmiban az van, hogy 25kW (vagy 24.99? :D), akkor az Ak-val vezethető. A gyártók jó néhány nagymotorból kínálnak 25kW-ra fojtott verziót.

    Ha meg a korlátozást kiszedik, elvileg elkaphatnak vele. Nálunk egyelőre a rendszám nélküli 250-eseken is vígan nyargalásznak, ez persze változhat.

  17. helo!!Tudnátok irni olyen oldalt ahol nézhetek/vásárolhatok CBF 500-at 25Kw papírokkal??
    előre is köszi

  18. 313 / 2011/10/23 – legegyszerűbb, ha a hirdetési újságok hírlevelében/keresőjében beállítod az összes eladó CBF500-as figyelését (ha ragaszkodsz ehhez a típushoz), biztosan lesz előbb-utóbb egy jó állapotú, fojtott darab. (pl. http://www.kepesmotor.hu , http://www.hasznaltauto.hu )

    Érdemes a német oldalakat is böngészni (www.mobile.de, http://www.ebay.de), kint is sok ilyen motort adtak el korlátozott kivitelben.

  19. Egyébként legszívesebben a saját kezével verném agyon azt a rosszindulatú, vogon idiótát, amelyik ezt kitalálta…

  20. Tényleg nem férnek bele. Az, hogy rendszám nélkül közlekednek velük, és megússzák, az nem több puszta szerencsénél.

  21. F650.hu-n valaki nemrég megcsinálta a procedúrát, de sajna nem találtam meg a leírását 😕

  22. nem sok embernek sikerült itthon a művelet 🙁 a hallott problémák alapján célravezetőbb, ha eladjátok, és egy eleve 25 kw papírokkal rendelkező darabot vásárolsz helyette.

  23. Sziasztok…!

    Nekem van egy Honda Cbr 600 f3-as gepem, azt mondta egy ismerosom vezethetem Ak-val (mert o elintezi nekem) ha megoldom hogy tenyleg le legyen fojtva!
    Igazabol annyi erdekelne hogy le lehet e valahogy fojtani a bringat?

    1. Jelenleg, ha jól tudom nincs ilyen lehetőség itthon, hogy utólag visszafojtsd. Egyébként halál egyszerű: teszel rá egy másik kipufogót, amin csak egy 4-5 millis lyuk lesz, és máris feleannyi lesz a vas teljesítménye.

  24. Megbüntetnek ha nem olyan erős a motorom mint a forgalmiban, és forgalmiba csak az kerülhet ami “gyári” adat?? De akkor mit csináljak, ha korlátlan jogsim van, és van egy ezres speed mocim. Nah ha már használtam vettem, akkor van forgalmi, és az is marad (elméletileg). De mi történik akkor h ha én elkezdem tuningolni? és erősebb lesz? nem vizsgáztathatom le erősebbre (és ha valaki folytja, akkor gyengébbre) és akkor megbüntetnek a zsaruk? ebbe nem látok logikát. Valaki magyarázza el nekem. mért büntet meg valaki azért, hogy ha nem csinálhatok semmit az átiratásért? és akkor ha ilyen helyzetbe átlehet iratni, hogy ne büntessenek meg, akkor folytásnál is kivitelezhető. De ha valamit rosszul írtam akkor bocsánat, fáradt vagyok, ilyenkor nehéz a felfogásom, nah meg nemis vagyok valami zseni ebben a témában. Én csak mint értetlenkedő kérdeznék valamit.

    VÁLASZOKAT KÖSZÖNÖM!!! =)

  25. Powerslave

    Srácok, nem értem, mi ez a szerencsétlenkedés az Ak -val. Régebben ugyanez még legitim dilemma lehetett volna, de ma, amikor bemész az okmányirodába, és 4 ezer forint eljárási illeték fejében a kezedbenyomják az A2-t, nem tudom felfogni, mi ez a 25kW-mánia.

    Az A2 35kW-jába már nagyon sok paripa belefér: GS500-ak, XT600/660-ak, Pegaso 650-ek és még sorolhatnám vég nélkül a 48 lónál nem izgágább vasakat. Akinek meg “jajj, de hát az olyan kevés”, mert “rögtön elsőre Hayabusa/Desmo/RC8/CBR600/vajaskenyér/lánchíd kell”, annak meg pláne nem kellenek ilyen gépek, mert fel sem képes mérni azokat, illetve a saját képességeit; megsúgom: közútra, szabályosan közlekedve elég az a 35 ezer wattocska is.

    @RuK: A dolog úgy néz ki, hogy az a teljesítmény mérvadó, amely a forgalomba helyezés pillanatában hivatalos forrásból rendelkezésre áll. Ez azt is jelenti, hogy ha te az élezgetett taligádat “átpapíroznád”, akkor abból valószínűleg mindenféle szakhatósági vizsgák, átépítési engedélyek és új forgalomba helyezés lesz (ha van a témában szakértő, aki nem így látja, kérem javítson ki). Ez kissé erős költség lenne, így nem hiszem, hogy megjátszanád, mert nincs értelme. Emellett, a valós teljesítményt az út szélén igazoltató rendőr nem sűrűn fogja neked megvizsgálni/-tatni, csak ha alapos gyanú merül fel annak szükségességére (vö. 125-ös 2T endurók rendszám nélkül, vagy “Ak-val vezethető” Ducati Monster).
    Ha KPM-re küldenek, állítsd el a lambdát valahova gyulladáshatár közelébe 😀 (nehogy komolyan vedd).

    @Kutya: Fojtani, azt hiszem, inkább a szívó oldalon érdemes.

  26. meg kell csinálni rendesen azt a jogsit, amit tud az ember és kategórián belül kell motort választani. már egy A1-es jogsihoz kapható 125-ös vassal is élvezetes a motorozás, nem kell mindjárt nagy gépre ülni. aztán meg azért is érdemes megcsinálni kisebb kategóriákat, mert most jelenleg 24 éves kortól van az A korlátlan (javítsatok ki, ha rosszul tudom), de én tavaly megcsináltam az A2-t, azaz jövőre, 20 évesen nekiállhatok az A korlátlannak. addig meg veszek szépen egy 250-es endurót, aztán jóság van 😀

  27. Motoros Oktató

    A cikk megjelenése óta kicsit változtak a dolgok: itt vannak az új szabályok és gyakorlati tanácsok egy helyen: http://www.sportmotor.hu/motoros_hirek/biztonsag/motor-jogositvany-a2-ak.html

Válasz