Egy elfelejtett részlet

Egy elfelejtett részlet

- Kategória: Baleset-megelőzés, Karbantartás
0

Keveset foglalkozunk vele, pedig érdemes volna érdemes ellenőrizni a benzincsövek állapotát. Elhasználódás esetén bosszúságot okozhat üzemképtelenség képében, rosszabb esetben a szabadjára engedett benzin lángra is gyúlhat.

Időszakosan érdemes ránézni a csövek állapotára, cseréjük nem kerül sokba, mégis komoly galibától menthetjük meg magunkat. Épp elég kellemetlen, ha összekoszolja a motort és üzemképtelenné válik útközben, rosszabb esetben pedig fel is gyulladhat a motorkerékpár. Maga a csere nem kíván komoly szerszámozottságot, csupán némi odafigyelést, azonban ha nem bízunk magunkban, inkább menjünk hozzáértőhöz.

benzincső csere kirepedezett elöregedett üzemanyagcső
Apró repedések a cső felszínén - változó korba lépett, ideje kiváltani az újjal. Nagyításhoz kattints a képre!

Létezik kétrétegű gumi benzincső, amit a belső- és a külső csőhéj között szövet merevíti, ettől erős és nyomásálló, kialakítástól függően kívül belül benzin és olajálló, átlátszó – műszaki – csőként ismert szintén benzin és olajálló cső,  fémhálóval bevont benzincső…    A benzincsövek extrém igényeknek vannak kitéve, meleget kapnak a motortól menet közben, szelet, port, majd visszahűlnek a környezet hőmérsékletére. Idővel elöregednek, kiszáradnak, megkeményednek, majd porózussá válhatnak, ennek bekövetkezte függ a környezeti terheléstől, a cső minőségétől. A benzincső kiszáradása végett elveszti rugalmasságát, ezért érzékenyebb a motor rezgéseire, külső fizikai hatásokra, amiket repedések, töredezések képében honorál, porózusság esetén pedig átkönnyezi a benzint. Ha nehezen hajlik, feltöredezett, felszakadozott a felülete, megérett a cserére. A benzincső rendszerint a rögzítő bilincs mögött szakad el, ennek megelőzésére vissza szokták vágni a csövet, ha engedi annak hossza.

benzincső csere kirepedezett elöregedett üzemanyagcső
Fémszövettel bevont benzincső a magasabb nyomásállóság és a kidörzsölődés elkerülése érdekében

Új csövet a belső átmérő szerint vásárolhatunk, ehhez előbb mérjük meg a szükséges mennyiséget, figyelve arra, hogy elegendő legyen, ne feszüljön sehol. Egyes motoroknál cserekor le kell venni a tankot, majd leengedni az üzemanyagot. Ha már itt vagyunk, ellenőrizzük a benzinszűrőt is. A csöveket hajszárítóval, hőlégfúvóval felmelegítve könnyebbé tehetjük a fel és leszerelést, fokozottan figyelve a tűz és robbanásveszélyre. A csőben rekedt, kifolyó benzin felfogására tartsunk készenlétben edényt, rongyot.

Az új csöveket vágjuk méretre, kerüljük annak feszülését, és figyeljünk rá, hogy ne nyomódjon össze, ne törjön, valamint kerüljük a forró felületekkel való érintkezést. Más alkatrészekhez rögzíthetjük, elkerülvén a kidörzsölődést, a szorító bilincseket pedig érzéssel húzzuk meg, ezzel is meghosszabbítva az új cső élettartamát. Összerakás után ellenőrizzük, nem-e folyat, szivárog valahol a rendszer.

Filléres tétel, mégis motorunk mozgásképessége múlik rajta – nézzünk rá időnként.