Motorossá válok: fékezés

Motorossá válok: fékezés

- Kategória: Baleset-megelőzés, Motorossá válok sorozat

A motorozás nem csak a gáz húzásából áll, bár kétségtelen, hogy az is nagyon élvezetes dolog. Néha azonban lassítani kell, vagy meg kell állnunk. A motorokat első és hátsó fékkel, jellemzően tárcsafékkel szerelik. Az első féket a fékkarral, a hátsót a fékpedállal működtetjük. A motor súlya fékezés közben az első kerékre terhelődik, így annak fékezésével érhetünk el komoly lassulást. Ha csak a hátsó kereket fékezzük, lényegesen kevesebb fékező erőnk van, mint az első esetén. A helyes fékezést jobb minél előbb megtanulni, hogy élesben már ösztönösen menjen.

Féktávolságnak hívjuk azt a legrövidebb távolságot, amelyen meg tudunk állni. Ehhez intenzív fékezésre van szükség, a biztonságos vezetéshez ismernünk kell a fékezés időbeli lezajlását.
(0) Megjelenik az akadály, veszély
(1) Akadály észlelése, mérlegelünk és döntünk, majd megkezdjük a válaszcselekvést. Eközben az észlelési idő telik el
(2) Megkezdjük a fékkar működtetését. A láb és kéz megmozdulásától a kar megérintéséig a cselekvési idő telik el. Az észlelési és a cselekvési idő összege a reakcióidő (0,6…0,7 s időtartam)
(3) A fékkar/fékpedál működtetésétől a teljes fékhatás kialakulásáig eltelt idő a fékkésedelmi idő. Szokásos értéke 0,15…0,3 s.  A reakcióidő és a fékkésedelmi idő összege a késlekedési idő (kb. 1 s-nak tekinthető)
(4) A létrejött teljes fékhatás következménye az intenzív lassulás és a megállás. A fékkar/fékpedál megérintésétől a megállásig megtett út a fékút
– A féktávolság = reakcióidő alatt megtett út és a fékút összege.
– A fékút hosszát a fékhatás (lassulás), a fékkésedelmi idő és a fékezés előtti sebesség határozza meg.
– A fékút a sebességgel megközelítően négyzetes arányban áll
– Ha kétszeres sebességgel megyünk, négyszeres fékút kell!

motor fék megállás lassítás fékút reakció progresszív fékezés

A. reakció, B. észlelés, C. döntés, D. cselekvés, s: féktávolság, sR: reakció út (reakció idő alatt megtett út), sF: fékút (fékezés kezdetétől a megállásig megtett út)

A motorral való fékezés röviden összefoglalva:
1. Súlypont áthelyezése
2. Fékerő növelése a lehetséges maximumig
3. Megállunk, vagy tovább haladunk

A féket a körülményekhez mérten használjuk, fehér aszfalton, poros, sóderes, vizes úton, macskakövön, füvön, egyenetlen úttesten stb hagyjunk biztonsági tartalékot, ne vegyünk versenypályán látott féktávot. Száraz aszfalton nem könnyű az első kereket blokkolni, de csúszós úton elég egy nagyot fékezni hozzá. Ha az első kerék megcsúszik oldal irányba, akkor már majdnem lehetetlen elkerülni az esést, ezért ilyenkor a hátsó kerékkel óvatosan és előrelátóan kell lassítani. Egyenetlen utakon az első kerék pattoghat, ha levegőben leblokkol, a földre érve túl nagy fékezőerőt kifejtve eséshez vezethet. Fékezés közben figyelned kell a forgalom többi részvevőjére és az útra is.

Gyakorold a fékezést, de előtte ellenőrizd a motor futóművét, gumikat, fékeket. Helyszínnek sima, egyenes, tiszta aszfaltot keress. A fékkar távolságát úgy állítsd be, hogy kényelmesen elérd, kétujjas használatnál ne szorítsd oda a többi ujjadat, amiatt nem tudod behúzni teljesen a féket. Két ujjadat mindig tartsd készenlétben a fék és kuplungkaron. Fokozatosan haladj a sebesség és a fékerő fokozásával, hogy ráérezz a technikára. Fékezés közben ne a kormányon támaszkodj, szorítsd a tankot a térdeddel, hogy ne csússz előre. Bójákkal jelöld a távolságot, ahol elkezdesz fékezni, és ahol sikerült megállnod, így láthatod a fejlődésedet.

Progresszív fékezés:
– Kigyorsításkor a súlypont hátra, fékezéskor előre helyeződik
– A gázt elvesszük, így a súlypont előrébb kerül, a teleszkóp kissé összébb ül
– A féket nem berántjuk, hanem finoman növeljük a fékerőt a maximumig, hogy összenyomódjon a teló, a gumi szétlapuljon, ezáltal nagyobb felületen tapadjon
– Ha rámarsz az első fékre, a teleszkópok felütnek, és nem tudnak több energiát elnyelni, ezt a guminak kell elvégezni, ami így könnyebben elveszíti tapadását
– Fékezés közben a kuplungot nem húzzuk be, kihasználjuk a motorféket, csak a végén húzzuk be, így nem áll le a motor
– Ha a kerék blokkolását érzed, engedj a nyomáson, hogy biztonságosan lassulhass
– A maximális fékezőerőt akkor érjük el, amikor a hátsó kerék már-már elemelkedik a talajtól
– Bukkanón, úthibán engedd fel a fékkart egy kicsit, majd ha már biztonságos, fékezhetsz tovább
– Kemény, állóra fékezés végén a hirtelen felengedett fékkar miatt kirugózik a teló, ezért célszerű az utolsó méteren óvatosan feljebb engedni a fékkart

motor fék megállás lassítás fékút reakció progresszív fékezés

Kanyar előtti fékezés: Amikor még nem érted el a kanyart, álló motornál fékezz a kívánt sebességre, majd azonos sebességgel haladj végig a kanyar ívén, abból kiérve újra gyorsíthatsz. Ledöntött motornál, ha elkezdesz fékezni az első fékkel, a motor felegyenesedik, és sodródik le az ívről. Ha elmértük a kanyarsebességet, a hátsó fékpedált finoman használva korrigálhatunk.

Eddig megjelent cikkek:

Motorossá válok: a motorvásárlás

Motorossá válok: a jogosítvány

Motorossá válok: a ruházat

Continental 2019

Facebook Comments

11 Comments

  1. Jó lenne még többet olvasni a fékezésről, ugyanis ez az a téma, ami erősen kimarad az oktatásból!
    Mikor még motorjogsi előtt vettem egy smkp-t, az eladó csak annyit mondott, hogy a hátsó fékhez ne érjek hozzá. Ez eléggé bennem maradt. (Bár hamar felkeltette a kíváncsiságomat, miért is nem szabad, kipróbáltam, onnantól rajta csak azt használtam.) Az oktatás során egyetlen szó sem hangzott el az első és hátsó fék közti különbségről. Csak az első féket használtam. Max bringás koromból maradt meg annyi, hogy intenzív első féknél fejre állok, intenzív hátsó féknél meg kifarolok… Az oktatás vége óta meg nem motoroztam, így semmi tapasztalatom nincs.

  2. Sajnos maguk az oktatók sem mindig helyesen tanítják meg a fékek használatát: én pl. negyvenezer kilométer alatt koptattam el a hátsó betétet, de mostantól jóval többet fogom használni, hogy valaki megtanította, miként is kell jól taposni a hátulját.

  3. 3 észrevétel:
    -Fékezés közben, igenis a kormányon kell támaszkodni! Ha van hátizsákunk, méginkább, ha utasunk, feltétlen, hisz az Ő dinamikus tömegáthelyeződését is meg kell tartanunk…
    Minthogy kigyorsításkor a kormányban kapaszkodunk, hogy ki ne szaladjon alólunk a motor…
    -Addig rendben: keress egyenes, tiszta “fehér” aszfaltot a fékezés helyes használatának, kikísérletezéséhez, hatékonyságának begyakorlásához, de ez becsapós, mert az életben, a forgalomban ez sosem ilyen egyszerű! Ott nincsenek ideális körülmények: nyomvályú, kátyú, murva-sóderkiszóródás, olajcsík, -folt, váratlanul víztócsa, párakicsapódás de idegentest, pl csavar, kő, bármi előfordulhat.
    -A motorkerékpár-vezetés és fékezés fizikai tulajdonságait nagyon különbözővé változtatja az a tény, hogy egyedül megyünk (bátran mozoghatunk a motoron), vagy utassal, dobozokkal megpakolva! Nincs mozgási lehetőség, jelentősen, akár 30%-al nagyobb össztömeg és sokkal magasabb a tömegközéppont! Nagyon más ám a motorozás és a felelősség, ha ül mögöttünk valaki!

    Amit hiányolok: egyáltalán nem kaptunk iránymutatást a helyes és hatékony fékhasználatra!
    Mindenképpen javasolt a (gázelvétel melletti) hátsófék használatával megkezdeni a fékezést (a motor eleje “rásimul” az útra, az első teleszkópok összenyomódnak, e.gumi belapul, felkészül a jobb tapadásra), a hátsó kerék elemelkedése nélkül. Mi pedig toljuk magunkat hátra kézzel és lábbal. (a hátizsákunkat, vagy az utasunkat is megtartva)
    Kis időkésedelemmel határozottan, intenzív első féket használunk. Feltétlen csúszáshatáron belül maradunk! (és szükség szerint menekülőutat keresünk!!! életeket menthet)
    A fékhatás megszüntetését a hátsófék elengedésével kezdjük (ill., ha intenzív fékezéskor oldalirányban kitörne a motor hátulja, a hátsóféket engedjük fel, hiszen fékeznünk továbbra is kell), majd az elsőfék elengedésével fejezzük be.

    Az újszerű motorkerékpárokon korszerű fékrendszerek vannak, amik könnyítik a vezetést (fékezést): dual fékrendszer, ABS, stb.

  4. Pár különvélemény:

    “javasolt a (gázelvétel melletti) hátsófék használatával megkezdeni a fékezést (a motor eleje “rásimul” az útra, az első teleszkópok összenyomódnak, e.gumi belapul, felkészül a jobb tapadásra)”
    ha hátsó fékkel kezded meg a fékezést, az pontosan azt szolgálja, hogy a motor hátulja üljön meg, átvéve az első teleszkóp terheléséből, ezáltal kevésbé változik a motor geometriája és emiatt emelkedik el nehezebben a hátulja.

    “Ha van hátizsákunk, méginkább, ha utasunk, feltétlen, hisz az Ő dinamikus tömegáthelyeződését is meg kell tartanunk…”

    az utas súlyát szerintem ne mi tartsuk, egy sportos motoron épp elegendő az terhelés a csuklónak, ami fékezéskor a saját súlyunkból ered… igenis a kapaszkodás mellett a fékezéskor történő “kitámasztást” is tanulja meg a hátul ülő.

    az is igaz persze, hogy egy ilyen rövid cikk kevés ahhoz, hogy minden praktikát betanítson (főleg, hogy a városi közlekedésben gyakorlatilag nincs szükség az első fékre, ha nagyköbcentis motorral közlekedsz: a motorfék és a kanyarstabilitást adó hátsó fék a vészhelyzetek kivételével elég kell hogy legyen.)

    inkább gondolatébresztő ez, aki jobban el akar mélyedni benne, az tovább tud kutatni ezek alapján.

  5. Az utas súlyát is nekünk kell megtartani (ugyanis nincs más választásunk, az utasnak meg nincs más lehetősége), főleg, ha nem figyel és nem felkészült… A kis lassulások történhetnek az utas részéről “kitámasztással”, de az intenzív és a vészfékezés sajnos számára nem kivitelezhető! Nincs mihez, csak a vezető a stabil, a biztos pont. (a hátsó ülés mögötti fogantyú/kapaszkodó utas részéről kapaszkodásra használata hosszútávon nem tartható, nem kényelmes, fárasztó. pont akkor nem kapaszkodik, mikor a legjobban lenne rá szükség… marad a vezető! sok utas egyszerűen a vezető derekába kapaszkodik…)
    De a túramotorok kivételével, a “sportosabb” motorokon főleg, nézzük már meg, milyen “helye” van az utasnak? Magasan, összekuporgott testhelyzetben… abszolut kényelmetlen üléspozícióban (nem is engedném, hogy két személyes legyen). Ott a “kitámasztás” nincs hogyan, mihez, csak a vezetőhöz képest.

    Nagyon sok márka, még több tipusa volt/van nekem, van tapasztalatom bőven, de nem elég… az első fékre nagyon is szükség van, használom is rendesen. Nagyköbcentis motorral is ugyanez a helyzet, nekem a csak hátsófék nem elég. Dual fékrendszer szinte megkívánja az elsőfék használatát: az egyik első féknyereg “fékereje” egy kis fékhengerre hat, a hátsó fék egyik köréhez (a lábfék főhengere a másik körre). Értelemszerűen a csak hátsófék nagyon kevés…

  6. akkor az én “nevelésem” a hibás, miszerint a tankon van az ő kis kezének a helye, így tud támaszkodni fékezéskor…

    szándékosan írtam városi közlekedést, ott nincs akkora szükség az első fékre, hiszen az alapvetően a nagy mozgási energia elnyelésére szolgál, viszont kedvezőtlen, ha irányváltás közben kell használnod – ellenben a hátsó féket (stabilgázzal) kanyarodás közben is használhatod.

  7. Nem hibás!!! Sőt… (de ezt legközelebbi találkozásunkkor látni is szeretném)
    Volt már igazi vészfékezésetek? Akkor tudhatod, gyakorlatilag “felkenődik” a hátadra az utasod… és Te tartod meg.

    De az én méreteim esetében megnézem azt a (kétméteres) valakit, aki az én motoromon eléri a tankot… (kényelmes üléspozícióban, egész utazás alatt)

    A “stabilgáz/sovány hátsófék kanyarodás közben” így nincs meg az emlékeim között, lehet, nem tudatosan csinálom is, de kipróbálom.

  8. A vészfékezés természetesen más, de mondjuk egy hegyi szerpentinen, ahol folyamatosan fékhez kell nyúlni, ott stabilan támaszkodhat elöl az utas – persze ehhez az adott motor is szükséges, a Tiéden a Vara felépítése miatt nem lehetséges ez.

    a fék-gáz kombinációt legegyszerűbb szlalomozás közben kipróbálnod: ha elveszed a gázt a bólya előtt, akkor megtörik az ív, mivel összeül a motor eleje. ha simán lenyomod a hátsó féket (változatlan gázállás mellett) , akkor könnyedén egy íven meg tudod kerülni a bóját, akár 360 fokban is.

    ezt gyakoroltuk pár hete a ZZR-e csapattal is:
    https://picasaweb.google.com/sosemalszik/ZZREkABojakKozottKormanytekergetesOkosan#

  9. F650CS-en elég könnyű elérni a tankot: a hátsó ülés mellett jobbra van a betöltő :mrgreen:
    Ellenben elöl támaszkodni, az problémás lenne rajta.

  10. A cikk nem teljes, ahogy Kutya írta, gondolat indítóként is funkcionál, nem tértünk ki mindenre részletesen, hiszen hatalmas anyag lenne. Azonban örülök, hogy ilyen hasznos hozzászólásokat olvashatunk, az olvasó pedig eldönti, melyik technikát alkalmazza 😉

  11. Nekem így ennyi idő után is ezzel a ponttal van súlyos bajom: > Fékezés közben a kuplungot nem húzzuk be, kihasználjuk a motorféket <

    Mivel nem pörgetem a motort fölöslegesen, városban (legtöbbször ott kell fékezni, országúton jobban tervezhető, mit fogok tenni) mire a sebességem felét elvesztem, már rég alapjárat alatt lennék, és ez ellen az egy henger _nagyon_ határozottan tud tiltakozni. Szükség esetén (kevés az első) inkább adok hozzá hátsó féket: mivel azzal is állóra fékezhető a hátsó kerék, így semmit nem tud a motorfék, amit a tárcsa nem.

    (Na jó, hazudtam: igazából a motorfék az, amivel jól meg lehet csúsztatni a hátsót, mert arra nem figyel az ABS :D)

    (12 óra nappalos hétvége, ráérek kötekedni, na…)

Válasz