Motorossá válok: fékezés

Motorossá válok: fékezés

- Kategória: Baleset-megelőzés, Motorossá válok sorozat
11

A motorozás nem csak a gáz húzásából áll, bár kétségtelen, hogy az is nagyon élvezetes dolog. Néha azonban lassítani kell, vagy meg kell állnunk. A motorokat első és hátsó fékkel, jellemzően tárcsafékkel szerelik. Az első féket a fékkarral, a hátsót a fékpedállal működtetjük. A motor súlya fékezés közben az első kerékre terhelődik, így annak fékezésével érhetünk el komoly lassulást. Ha csak a hátsó kereket fékezzük, lényegesen kevesebb fékező erőnk van, mint az első esetén. A helyes fékezést jobb minél előbb megtanulni, hogy élesben már ösztönösen menjen.

Féktávolságnak hívjuk azt a legrövidebb távolságot, amelyen meg tudunk állni. Ehhez intenzív fékezésre van szükség, a biztonságos vezetéshez ismernünk kell a fékezés időbeli lezajlását.
(0) Megjelenik az akadály, veszély
(1) Akadály észlelése, mérlegelünk és döntünk, majd megkezdjük a válaszcselekvést. Eközben az észlelési idő telik el
(2) Megkezdjük a fékkar működtetését. A láb és kéz megmozdulásától a kar megérintéséig a cselekvési idő telik el. Az észlelési és a cselekvési idő összege a reakcióidő (0,6…0,7 s időtartam)
(3) A fékkar/fékpedál működtetésétől a teljes fékhatás kialakulásáig eltelt idő a fékkésedelmi idő. Szokásos értéke 0,15…0,3 s.  A reakcióidő és a fékkésedelmi idő összege a késlekedési idő (kb. 1 s-nak tekinthető)
(4) A létrejött teljes fékhatás következménye az intenzív lassulás és a megállás. A fékkar/fékpedál megérintésétől a megállásig megtett út a fékút
– A féktávolság = reakcióidő alatt megtett út és a fékút összege.
– A fékút hosszát a fékhatás (lassulás), a fékkésedelmi idő és a fékezés előtti sebesség határozza meg.
– A fékút a sebességgel megközelítően négyzetes arányban áll
– Ha kétszeres sebességgel megyünk, négyszeres fékút kell!

motor fék megállás lassítás fékút reakció progresszív fékezés

A. reakció, B. észlelés, C. döntés, D. cselekvés, s: féktávolság, sR: reakció út (reakció idő alatt megtett út), sF: fékút (fékezés kezdetétől a megállásig megtett út)

A motorral való fékezés röviden összefoglalva:
1. Súlypont áthelyezése
2. Fékerő növelése a lehetséges maximumig
3. Megállunk, vagy tovább haladunk

A féket a körülményekhez mérten használjuk, fehér aszfalton, poros, sóderes, vizes úton, macskakövön, füvön, egyenetlen úttesten stb hagyjunk biztonsági tartalékot, ne vegyünk versenypályán látott féktávot. Száraz aszfalton nem könnyű az első kereket blokkolni, de csúszós úton elég egy nagyot fékezni hozzá. Ha az első kerék megcsúszik oldal irányba, akkor már majdnem lehetetlen elkerülni az esést, ezért ilyenkor a hátsó kerékkel óvatosan és előrelátóan kell lassítani. Egyenetlen utakon az első kerék pattoghat, ha levegőben leblokkol, a földre érve túl nagy fékezőerőt kifejtve eséshez vezethet. Fékezés közben figyelned kell a forgalom többi részvevőjére és az útra is.

Gyakorold a fékezést, de előtte ellenőrizd a motor futóművét, gumikat, fékeket. Helyszínnek sima, egyenes, tiszta aszfaltot keress. A fékkar távolságát úgy állítsd be, hogy kényelmesen elérd, kétujjas használatnál ne szorítsd oda a többi ujjadat, amiatt nem tudod behúzni teljesen a féket. Két ujjadat mindig tartsd készenlétben a fék és kuplungkaron. Fokozatosan haladj a sebesség és a fékerő fokozásával, hogy ráérezz a technikára. Fékezés közben ne a kormányon támaszkodj, szorítsd a tankot a térdeddel, hogy ne csússz előre. Bójákkal jelöld a távolságot, ahol elkezdesz fékezni, és ahol sikerült megállnod, így láthatod a fejlődésedet.

Progresszív fékezés:
– Kigyorsításkor a súlypont hátra, fékezéskor előre helyeződik
– A gázt elvesszük, így a súlypont előrébb kerül, a teleszkóp kissé összébb ül
– A féket nem berántjuk, hanem finoman növeljük a fékerőt a maximumig, hogy összenyomódjon a teló, a gumi szétlapuljon, ezáltal nagyobb felületen tapadjon
– Ha rámarsz az első fékre, a teleszkópok felütnek, és nem tudnak több energiát elnyelni, ezt a guminak kell elvégezni, ami így könnyebben elveszíti tapadását
– Fékezés közben a kuplungot nem húzzuk be, kihasználjuk a motorféket, csak a végén húzzuk be, így nem áll le a motor
– Ha a kerék blokkolását érzed, engedj a nyomáson, hogy biztonságosan lassulhass
– A maximális fékezőerőt akkor érjük el, amikor a hátsó kerék már-már elemelkedik a talajtól
– Bukkanón, úthibán engedd fel a fékkart egy kicsit, majd ha már biztonságos, fékezhetsz tovább
– Kemény, állóra fékezés végén a hirtelen felengedett fékkar miatt kirugózik a teló, ezért célszerű az utolsó méteren óvatosan feljebb engedni a fékkart

motor fék megállás lassítás fékút reakció progresszív fékezés

Kanyar előtti fékezés: Amikor még nem érted el a kanyart, álló motornál fékezz a kívánt sebességre, majd azonos sebességgel haladj végig a kanyar ívén, abból kiérve újra gyorsíthatsz. Ledöntött motornál, ha elkezdesz fékezni az első fékkel, a motor felegyenesedik, és sodródik le az ívről. Ha elmértük a kanyarsebességet, a hátsó fékpedált finoman használva korrigálhatunk.

Eddig megjelent cikkek:

Motorossá válok: a motorvásárlás

Motorossá válok: a jogosítvány

Motorossá válok: a ruházat