Az állam fizesse a hétvégi pályázásunkat? Igen…

Az állam fizesse a hétvégi pályázásunkat? Igen…

- Kategória: Baleset-megelőzés, Vélemény

Sokba kerül… Mondaná az összes (motort csak képen látott) döntéshozó, ha ötletemmel elébe állnék.

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]

„Nincs, ami többet érne” – mondja a Motoros, kórházi ágyán fekve, pótolhatatlan végtagját siratva. Az elmúlt hétvégéken gyakran jutott eszembe a fenti gondolat, miközben felnyitottam a laptop képernyőjét: gyakran olvasott hírportáljaim címsoraiban sorra jelentek meg motoros haláláról vagy súlyos sérüléséről szóló cikkek.

Ne legyünk álszentek, s valljuk meg: az esetek közel felében önhibájából került  baleseti helyzetbe annak elszenvedője.

A rendőrség ezalatt nagy erőkkel reklámozza fel-felbukkanó ötlettelenségét, különböző statisztikákkal igazolva a sebességmérők egyre gyakoribb használatát és a két-három havi fizetést kitevő bírságokat. Eközben a helyzet változatlan, az utak kétkerekű lovagjai további társaikat veszítik, az őket nem kedvelő autósok pedig ’bezzegeznek’ nagyokat a hírek hallatán. „…Fiam, én megmondtam, ezért nem kapsz Te sem motort…és különben is…megérdemlik… Mit száguldoznak meg furakodnak a lámpáknál” A bosszantó, hogy a megoldás kézenfekvő, és már készre fejlesztett – kitalálni sem kell.

Igen, a motorosok utóképzéséről, a különböző vezetéstechnikai tréningekről van szó. Egy átlagos motorvezetői vizsga árából kényelmesen kijön 2-3 részvétel a képzéseken. Ennek birtokában, egy éles helyzetben a motoros már nem kapkodva, hanem a megszerzett és rutinszerűen begyakorolt tudása szerint cselekedne, megóvva saját motorját és épségét. A tudatos vészhelyzet-kezelés könnyedén felismerhető, hiszen az alapvető reakciót, a vészfékezést inkább az intenzív lassítás és a kikerülés kombinációjával váltaná ki, az elnézett kanyart túlfékezés helyett ellenkormányzással, mélyebb dőlésszöggel vagy akár egy taktikus, kisebb veszteséget okozó bukással javítaná. Saját bőrömön tapasztaltam nem is olyan régen, hogy mennyit segíthet a technikák elsajátítása – korábbi eséseimet szinte kivétel nélkül megúszhattam volna ezen tudás birtokában, míg a jogsiszerzéskor magolt rutinpályás gyakorlatom csak akkor segít, ha az udvarban akarok megfordulni…

De ezzel nem a motoros oktatókat akarom pellengérre állítani: tőlük ezt kérik, és ők ezt tanítják, pont. Nagy részük mást nem is tudna – soha nem volt dolga hogy megmutassa, miként álljon meg vizes úton a tanítványa, vagy hogy jávorszarvas-tesztet gyakoroltasson vele. Főleg nem ennyi pénzből… Mert ingyen-csoki, az továbbra sincs. A motorosok nagy részének komoly terhet jelentene a két-háromszorosára emelkedő tandíj, ha a hagyományos képzés mellett a vezetéstechnikai tréning is kötelezővé válna.

Nem a motor méretén múlik: a rendszámos gépek kivétel nélkül alkalmasak a gyakorlásra

A megoldás olyan utópisztikus, hogy az majdnem megfontolásra érdemes: egy végtagsérüléssel járó bukás – mint azt egy kórházi számlából megtudhattuk – néhány nap ápolással simán kiteszi 4-5 ilyen motoros képzés költségét. Mégis nehéz elképzelni, hogy egy hivatalon vagy akár a törvényhozáson bárki is átpréselje azt, hogy az egyébként is ezer sebből vérző OEP, a húszéves kölykök hétvégi motorozását szponzorálja.

Pedig a képlet egyszerű: néhány nagyobb biztosítóval összefogva – hiszen nekik is alapvető érdekük – jól megtérülő befektetés lenne a megelőző beruházás. Mondjuk fizessék ki a cégek a plusz költség kétharmadát. A maradék egy harmadot pedig, igenis fizesse meg a Motoros maga.

Hiszen gazdagodni – valójában – ő fog vele.

Continental 2019

Facebook Comments

19 Comments

  1. Akár merre indulunk, mindig ide lyukadunk ki hogy kell a plusz képzés. (…és egyébként tényleg kell!)

    Ha egy kicsit visszakanyarodunk oda, hogy mennyibe fáj 1 fiatalnak elkezdeni motorozni, akkor megkapjuk a választ miért nem nagyon járnak ilyen továbbképzésekre.
    Akinek eladtam az előző motorom, az bukósisakon kívül nem használt más védőfelszerelést, legalábbis a széldzsekit és a munkáskesztyűt nem lehet annak nevezni. Rossz volt ránézni, mondtam is neki hogy kéne 1 kabát, nem? A válasz az volt hogy majd tavasszal – ez volt júniusban. Egy szezon, csak sisakban, friss jogsival. Az oroszrulett esélyesebb.

    Aztán néhány ezer km elteltével már úgy érzik tudnak is motorozni. Akkor meg azért nem mennek már el. Én sem voltam még. Pedig kellene. Tudom.

    A cikkhez hozzászólván, szerintem sajnos előbb fogják betiltani a motorozást, mint segíteni a továbbképzést, így ez továbbra is ránk hárul. Olyan ez mint a biztonsági öv. Ha baj van, megvéd.

    Következő szezonban jön a következő lépcsőfok nálam is, hogy továbbképzésre mikor kerül sor, még nem tudom, pedig az én érdekem.

  2. Jövőre szeretnék elkezdeni motorozni. A magamnak megszabott feltételek között ott van az a pont IS (többek közt a megfelelő védőruha megvásárlása mellett), hogy jogsi után irány egyből egy ilyen képzés. Ha nem lesz pénzem mindenre halasztom a projektet. Ennyi…ezt más miért nem képes józan ésszel belátni?

  3. @Peeter: mert amikor a motor ott áll az udvaron, és maradt tízezer forintod egy meleg, tavaszi hétvégén, akkor a vágyaid sokszor győznek a józan ész felett.
    Nem visszatolja a motort a garázsba, és elkezd tovább gyűjteni ruhára és tréningre, hanem elindul motorozni, hiszen ezért küzsött, gyűjtögetett eddig.
    (igen, én magam is így kezdtem, sőt: jogsim sem volt, amikor az első métereket megtettem a hatötvenessel… bár akkor még képzés sem volt, ha akartam volna sem)

  4. részemről egyszerű a képlet: képzés helyett egy tapasztalt motorost(aki onnan ahova én még el sem indultam, már megjött!) kértem ugyan tanítsa már meg, hogy ne pusztuljak el! ez a minimum, erre mindenkinek megvan a lehetősége. persze itt fel kell tudni ismerni a különbséget a “Tapasztalt motoros” és a városközpontban egykerekező, elmeháborodott, “Menő motoros” között! NE VEDD MAGADRA!!! aki ennyit nem tesz meg szerintem, érdemes a “Darwin-dijra”! innentől tényleg orosz-rulett.

  5. Kutya! IGAZAD VAN!

    Ingyen csoki nincs!

    Ingyen szerveztem a Kakucsringen a Motoros Testvériség felkérésére egy vezetéstechnikai oktatást! 12 hely volt és 9-en jöttek el a jelentkezők közül.
    Nem bemutató “jellegű” volt, hanem 2 napos, kemény meló!
    Nem elég ajánlani ezt, tudatosítani kéne a kezdő jogsisokban, hogy KELL!!!
    Mennyibe is kerül egy oldalidom? És ez még csak a motor alkatrésze! A motoros alkatrésze? …És, ha nem is pótolható? ……

  6. Ez a szörnyű, hogy nekünk (vagyis ez esetben Nektek) kell melózni olyan dologért, ami mininmum, hogy állami szerepvállalás kéne hogy legyen – ha a motoros nincs kórházban, nincs táppénzen, nem okoz kárt, stb. az mind-mind milliós megtakarítás az állami szférának.

  7. na erre én is leadom a kopogtatómat Gekko! Sőt az “X”-et is odateszem! amúgy meg: “Magyarország… pfu, én inkább leiszom magam!”

  8. Szerintem totál eredménytelen, hogy itt eldugva a neten ilyen fontos és jó elképzelésekről beszélünk. Az állam nézőpontja más. Inkább a pénzügyi rész az ő indíttatásuk, mivel elég adó nem folyt be, ezért lett trafizás ezerrel, az abból befolyó összegből él a rendőrség. Ezáltal minden rendőrörsöt ösztönöztek, hogy tarfizzon egyre keményebben.

    Érdekes módon, kis lakóhelyem vasútátjárójában a falu szélén már megszokták az 50-el történő haladást, hiszen ott elbújva széttrafizzák az arcod. Mivel leesett a bevételük, most 30-as tábla van már kirakva 1 hete kb. Persze forgalmi rend változás tábla nincs kinnt. De a trafi igen… 🙂

    Ebből a tényből és hasonló más tényekből úgy érzem, egyértelműen lehet következtetni, hogy az állam és szervei mit tartanak fontosnak.
    Ennek érdekében akár számokat, statisztikákat is meg lehet hamisítani. Mindent a nemes cél érdekében… 🙂

    Ismét csak magamat tudom ismételni: “Szép ország Izrael!”

    Egyszer majd talán én is elmegyek egy vezetéstechnikai tréningre, de addig sokat kell még gykorolnom, hogy ne törjem össze a motort tréningen. Legfőbbképpen egy komolyabb motort kéne szerezni, amin van esetleg bukócső is, ne zúzzam le…

  9. “Egyszer majd talán én is elmegyek egy vezetéstechnikai tréningre, de addig sokat kell még gykorolnom, hogy ne törjem össze a motort tréningen. Legfőbbképpen egy komolyabb motort kéne szerezni, amin van esetleg bukócső is, ne zúzzam le…”

    Én most voltam ezen a Hondáson. Azért ide mentem, mert itt adtak motort. Úgy már nem drága, és jól oktatnak. De azért az enyémre is készül bukócső, igaz, erre illik is.

  10. Nekem is tervbe van a vezetéstechnikai, amint lesz motor. Főleg mert a jogsi megszerzése óta már eltelt 2 év, és azóta egy métert se mentem. Csak kell találni olyat, ami nem pesten van, mert pestre még autóval se szívesen megyek, nemhogy motorral 0 tapasztalattal.

    Off: hallottátok azt a pletykát, hogy jövőre új kategóriát vezetnek be, 600cc 40kW-ra? Ez igaz lehet? Vagy ez is ugyanolyan rémhír, mint a pár éve felröppent “minden kategóriát ki kell járni” című? (Jó, annak volt annyi előnye, hogy nem halogattam tovább a jogsi letételét, ugyanis egyből korlátlanra szerettem volna menni, csak a suli lebeszélt róla.) De most hirtelen megcsinálni a bővítést se időm, se pénzem…

  11. Szerintem rémhír. Még a gugli se tud róla 😆

  12. Lehet egy van haszna, de szerintem nem ettől fog valaki jól motorozni, hogy lezárt pályán bukócsővel ellátott motorral megy pár kilométert. Vegyünk egy olyan példát, hogy vkinek vagy egy 600as sportmotorja (nem tudom hogy milyen motorok vannak a továbbképzésen), és mondjuk a tanfolyamon egy 500-as, 600-as naked motorral csinálja végig a tanfolyamot, ami ugye nagyon másként viselkedik mint egy gixer.

  13. motorozni, motorozni, motorozni…. ÉSSZEL!

  14. így igaz, vannak ingyenes képzések. sajnos nincs jó tapasztalatunk ezekkel, hiszen éppen a legutóbbin kellett 35 percet (!) várnia a nebulóknak egy-egy bójasor előtt. ráadásul a motorosok semmilyen visszajelzést nem kaptak, egyszerűen végigmentek, és beálltak a sor végére…
    ez kóstolónak, bemutatónak remek, de gyakorlati haszna csekély a fizetős tréningekhez viszonyítva.

  15. Addig agonizáltok , amíg kikötik a motorokból az utolsó három sebességi fokozatot.
    És majdhogynem joggal, mert a világ legvaddisznóbb motorjait veszi meg mindenki, -vagy simson, vagy hayabusa, a kettő között nincs vagy alig van fokozat.
    A piac is rádolgozik erre természetesen, kiszolgálja az igényeket azzal hogy versenymotorokat alakít át közlekedési eszközzé, amelyek alapvető funkciója az A pontból B pontba való szállítás lenne.
    Aztán persze a jónép java nem némasági fogadalmat tett karthauzi szerzetes normáival él, és odacibálja neki akkor is amikor nem kellene, -és egy adattal nő a statisztika.
    Aztán jönnek a fogcsattogtatások hogy ilyen tréning, olyan tréning, meg páncélruha.
    Amíg kötelezővé nem teszik.
    Mert párjaink és kúrmányaink a szocializmusban és azóta is gyereknek néznek bennünket, jól tudják hogy kés-villa-olló, fegyver és motor a magyar kezébe nem való,csoda hogy eddig megtűrték, hogy nem kellett rá biztonsági övet, neonsárga sraffozást,légzsákot szerelni,elég elsősegélynyújtó tanfolyamot, pótizzó készletet, verőfényes napsütésben is világító fényszórókat használni.
    Máshol, pl Jamaikában vagy Amerika egyes államaiban még sisak se kell, ha megpusztul valaki, hát sorry, majd könnyes temetést csinálunk neki.
    A többi meg vagy tanul belőle, vagy sem.

  16. Bregyó mondott pár hete egy jót…. el tudjátok képzelni, hogy egy focista elmegy az edzésére, és mielőtt felmegy a pályára, fizet???

    1. Gerendai Tamás

      #lecso: Ne feledjük, hogy az “tömegsport”, jelentsen ez akármit is ma Magyarországon.

Válasz