Motoros ruházat házilag, olcsón

Motoros ruházat házilag, olcsón

- Kategória: Ajánló, Cikkek

Mi motorosok sokan vagyunk, különböző társadalmi rétegekből, van akinek a pénz kevésbé számít, és vannak, akik a szerényebb rétegeket gyarapítják. Öltözködni viszont mindannyiunknak kell, pláne, ha motorra ülünk...

[wp_bannerize group="cikkek" limit="1"]
Mindegy, hogy egy szerényebb motorral közlekedünk, vagy az új(szerű) gép megvásárlása és az adók befizetése után égünk le, a megfelelő öltözék egyik esetben sem elhanyagolható, így erre is muszáj elkülöníteni pár forintot. Egy komolyabb szerelés kemény százezrekbe kerül, amit egy magamfajta motoros például aligha engedhet meg magának. Véleményem szerint egy jó motoros öltözet védi az ízületeket a kifázástól, (szélálló, de szellőző) esetleges baleseteknél védje meg a motorost (protektor), illetve a divat is követendő valamelyest. Nyáron kb. minden harmadik motorost látok utcai viseletben a nyeregben.  Jómagam is így kezdtem, de gyorsan beláttam, hogy más, több kell, és innen jött az ötlet, hogy egy kis turpissággal növelhető a módszer a hatékonysága.

Az alábbi összeállítás sok feltételnek megfelel a fentiek közül, ár/érték arányban ezt találtam  a leghatásosabbnak, hisz' nem kerül sokkal többe, mint egy átlagos utcai viselet, ebben az összeállításban jártam meg a jéghideg Szlovén hegyeket, illetve a forró tengerpartot egy kalap alatt.

Jómagam egy 50 köbcentis túrasport motort hajtok, ergo elég szolid tempót diktálok az utakon, így az alábbi öltözéket csak kis sebességnél tudtam tesztelni  (70-80 km/h) ahol tökéletesen bevált! Kezdjük alulról felfelé:

Cipő, csizma:

Egy teljesen átlagos magas szárú, vastag talpú bakancsszerű cipőben motorozom, ami szélálló. A Decatlonban vettem 5 000 Ft-ért, és elég jól bírja a strapát! Sima zokni elég alá, ha perecelsz jobban megfogja a bokát, mint egy utcai félcipő, arról nem is beszélve, hogy tavasszal egy kiárusításon olcsón hozzá lehet jutni, illetve télire a hétköznapokra is tökéletes lesz. Két legyet ütünk egy csapásra. Olyat válasszunk, amiben kényelmesen tudunk váltani, illetve fékezni is! A sajátom nem egy kimondott motoros csizma, de átmenet a profi megoldás és a hanyag edzőcipő között... Ha semmiképpen nem jutsz profibb védelemhez, legalább ennyire ruházz be!

Nadrág:

Igen fontos elem, és a sajátom ráadásul egyéni szabadalom!  Egy átlagos farmert (3 000 Ft) varázsoltam át bőrgatyává. Egy motoros bőr nadrág kb. 20 000 Ft, arról nem is beszélve, hogy beleizzad az ember, meg aztán ha szaladgálunk a motorral (munkába, boltba stb.) akkor mindig át kell öltözni, s véleményem szerint ez nem nyerő.

A fent említett sima farmerbe belülről egy varrónővel egy plusz réteget varrattam, az alábbi képeken látható módon
A fent említett sima farmerbe belülről egy varrónővel egy plusz réteget varrattam, az alábbi képeken látható módon

Saját ötletemnek elsősorban a szélállósága fogott meg, de protektor még nincs benne, ám egy egyszerű felcsatolható térdvédővel ez kipótolható.

Hátul nem ér össze a belső réteg, így könnyebb benne a mozgás
Hátul nem ér össze a belső réteg, így könnyebb benne a mozgás

A nadrág szárának hátulján a bőr nem ér össze, így a térdhajlat is szellőzik. Az első pár órában kicsit szokatlan, de utána majdnem azt a feladatot látja el, mint egy rendes bőrnadrág. Kívülről mindebből semmi sem látszik a két halvány csíkon kívül. A farmer 3 000 Ft-ba került, a varrónő 2 000 Ft-ért csinálta, az anyag hétszáz volt, összesen 5 700 Ft. Napközben is gond nélkül hordható, nekem bevált.

Az öltözék következő eleme a kabát.

Nekem két bevett kabátom van; egy bőr, amit édesapám nőtt ki, illetve egy turkálóból származó széldzseki/esőkabát, amely 600 Ft-ba került. Jó strapabíró anyagból van, ez tény, alkalmi vétel volt.

Ha esőben motorozom, minden esetben felveszem, ha nem esik az eső vagy hideg van akkor a bőrkabát töltöm fel, alatta egy sima vékony pulcsival. Van hogy a  kettőt együtt, de az a lényeg, hogy ne fújja át a szél, menet közben ne lebegjen, ha lehet, legyen rajta fényvisszaverő csík, és kényelmesen tudj benne manőverezni.  Egy használtruha boltban pár ezer forintért is be lehet szerezni valódi bőr kabátot, használtan. Az enyém is használt, de nagyon jól bírja.

Kesztyű:

A kesztyű kérdése örökös vita.  Egy jó kesztyű szerintem 10 000 Ft-nál kezdődik. Sokáig használtam hagyományos kínai orkán kézvédőt, de ez nem egy hosszútávú megoldás és nem is biztonságos. Most egy régi síkesztyűt használok, amit egy liciten szereztem tényleg bagóért, pedig boltban  5 000 Ft körül van egy ilyen. Azért váltottam át rá, mivel a tenyér részénél kézvédő protektor van benne, ahogy én látom ha elesel, először általában a tenyered teszed le. Sikerült úgy beletalálni, hogy ne zavarjon a vezetésben, fékezésben, kuplungolásban, a kapcsolókat is gond nélkül elérem benne!

Fejvédő: 

A bukósisakot embere válogatja, de mindig érdemes alá egy olcsó maszkot választani, mivel a bukóban lévő  hajszálak elég kellemetlenek lehetnek, a maszkot pedig egyszerűbb kimosni mint a bukósisakot. Egy olcsóbb uv-szűrős napszemüveg sokat javíthat a komfort érzeten, már ha nincs eleve beépítve a fejvédőbe. Nekem két bukóm van, egy nyitott és egy zárt, előbbit a városban használom előszeretettel, nagy melegben, a másikat inkább túrázásnál.

Jól vizsgázott a szett: az öltözékben bejártam szinte egész Magyarországot, sőt, Szlovéniába is eljutottam benne
Jól vizsgázott a szett: az öltözékben bejártam szinte egész Magyarországot, sőt, Szlovéniába is eljutottam benne

Létezik a fentieknél jobb, komolyabb védelem is, ez nem kérdés. A felsorolás inkább azoknak szól, akik egy kismotorral közlekednek, nincs pénzük profi ruházatra, de ettől még szeretnének alaposan felöltözni a kismotorra is, mondjuk munkába járáshoz. Ennyi pénzt igazán megér, hogy vízhatlan és némi védelmet is nyújtó öltözék legyen rajtunk az eséskor csak rongyolódó utcai viselet helyett...

Continental 2019

Facebook Comments

15 Comments

  1. Nem értem miért nem szerzel használt dolgokat! Nagyon jó ruhákat találni apró oldalakon. Persze szerencse is kell hozzá, meg türelem és várni a legjobbra.
    Nekem sok ruhám van használt oldalakról.
    És a kesztyű igen, nagyon kényes kérdés! Én egy leárazott kesztyűt vettem 20e-ért és még ez sem az igazi!
    T

    1. Én is hordok maszkot (turkálóból) és tényleg sokkal jobb, nem kell anyait szenvedni a tisztítással és hidegebb időben még véd is. A kesztyűnél pedig csak tényleg szerencse, hogy egy jót fogj ki jó áron (de ez használattól is függ). A bukónál meg érdemesebb szerintem olyat nézni aminek cserélhető a plexije. Sajnos én bele futottam az első fejvédőmnél hogy nem lehetett és idővel kellemetlen volt a sok karc. Kis motoron tényleg jó ez a megoldás, de nagyobb gépnél szerintem ebből két réteg ( 😀 ) kell. De átmenetileg jó.

    2. Én is hordok maszkot (turkálóból) és tényleg sokkal jobb, nem kell anyait szenvedni a tisztítással és hidegebb időben még véd is. A kesztyűnél pedig csak tényleg szerencse, hogy egy jót fogj ki jó áron (de ez használattól is függ). A bukónál meg érdemesebb szerintem olyat nézni aminek cserélhető a plexije. Sajnos én bele futottam az első fejvédőmnél hogy nem lehetett és idővel kellemetlen volt a sok karc. Kis motoron tényleg jó ez a megoldás, de nagyobb gépnél szerintem ebből két réteg ( 😀 ) kell. De átmenetileg jó.

    3. Mondjuk a jó kesztyű nem (sem!) csak pénzkérdés, nem feltétlen a legdrágább a legjobb. Én egy Kawa kesztyűt vettem leárazáskor 10e Ft körül, és hihetetlen jó, kb. 4 éve tart, túlélt pár nagyobb esést, megvédett, és még mindig egyben van, pedig napi szinten nyüstölöm, ráadásul tökéletesen kényelmes – nem tudom elképzelni, hogy ennél jobb lehetne, és mégsem került 20e-be. Nagy gondban leszek ha egyszer cserélni kell, de ahogy nézem, még jó pár év benne van.

  2. “Jómagam is így kezdtem, de gyorsan beláttam, hogy más, több kell…”

    Szerintem nem láttad még be. Akkor fogod belátni, ha egyszer elfikázol (ne így legyen!), és egyenként szedegetik majd ki a kavicsokat a térdedből, hogy a többi, esetenként sokkal súlyosabb sérülés lehetőségét ne is említsem. Utólag persze majd könnyű lesz okosabbnak lenni.

    Ahogy előttem említették, lehet venni jó minőségű használt motoros cuccokat, amik nem kerülnek nagyságrendekkel többe attól, amit Te az írásban megemlítettél… nem vicc a dolog, javaslom, még egyszer gondolkozz el a témán, mielőtt megvan a baj!

    “Jól vizsgázott a szett…”

    Pont ez az: még nem vizsgázott!

  3. Ennek éppen az a lényege hogy nem motoros ruha, hanem egy olyan hétköznapi utcai viselet, amely motoron is tökéletesen megállja a helyét!

    1. Csak abba gondolj bele, hogy mi különbség van a protektoros bőr ruha és a Saját fejlesztésű ruhád között.

      Egy oldalon olvastam: a motoros ruhája olyan mint a kaszni az autónál.
      A ruha amit motorozni használsz az egy “trabant” a bőrruha meg egy “BMW” kasznija.

      Én mindig azt vallottam, hogy azért veszek minőségi ruhát, hogy legyen esélyem túlélni egy esetleges balesetet.

      És a 110ccm-es robogómra is felveszem a protektoros ruhát és csizmát is. Múlt évben elütöttek, és azóta mindig minden alkalommal protektoros ruhát veszek fel.
      A barátnőm is egyszer azt mondta hogy sportcipőben jön motorozni Én meg vettem fel éppen a csizmát, aztán mondtam neki hogy egy bokatörés nem a legjobb, és már vette is fel a csizmát. Azóta csak csizmában hajlandó felülni a motorra.
      🙂

    2. Igazuk van a többieknek. Persze mindenki úgyis megy a saját feje után, de jószándékból írom, inkább közelíts a másik oldalról: olyan motoros ruhát keress, ami hétköznapi viseletként is megállja a helyét. Pl. a nadrágodra 5700 Ft-ot írsz – kerekítsük 6000-re, mert amúgyis kihagytad a járulékos költségeket 🙂 (felhívom a varrónőt – telefon, elviszem neki az anyagot – benzinpénz stb., az időről nem is beszélve). Ha beírod ezt az összeget egy aukciós vagy hirdető oldalra és motoros nadrágra keresel, meg fogsz lepődni, mennyi találatot dob ki a gép.

      A fényképet is elnézve én kerestem rajtad a védőruhát, de nem nagyon találtam – még a bőrkabát sincs rajtad, nemhogy protektorok. “A térdhajlat is szellőzik” – igen, ott, abban a csíkban fog először leégni a bőröd egy csúszásnál, aztán lehet kihúzgálni a szövetszálakat a lábad maradékából.

      Persze a jó védőruha sem garancia mindenre, meg régen is életben maradtak mindenféle motoros ruha nélkül, meg kismotorral lassan mész, tudom… Bár a motor köbcentije nem segít amikor a részeg SUV-os körülnézés nélkül ront ki a mellékutcából és oldalba kap… Tudom, ez is 10.000 motorosból eggyel történik meg, de ha pont Te vagy az, akkor game over, és nincs új játék.

      Szóval, ahogy nálam okosabbak mondották vala: don’t gear up for the ride; gear up for the crash! Nem a motorozáshoz kell felöltözni, hanem a bukáshoz!

      Széles utat!

    3. (Egyébként olvastam a tengeri/Balaton túrás írásaidat, gratulálok hozzá, elismerésem! Meg a szép motorhoz is, nekem is van egy Derbim. Plusz én is debreceni vagyok/voltam. 🙂

      És mivel nem kocamotoros vagy, nem csak a kert végében a földúton mész néha egy-egy kört – pont ezért is fontos, hogy megengedd magadnak a normális védelmet. Meg persze hogy példát mutass a többieknek is az úton. 🙂

      Széles utat, további balesetmentes motorozást és kalandokat!)

    4. Még egy utolsó, bocs, hogy így szétkommentelem a cikket:
      Azt írod “ahogy én látom ha elesel, először általában a tenyered teszed le” – igen, ha az utcán megbotlasz és elesel. Bár ez sem megy mindenkinek…

      Motoron viszont kicsit más a helyzet, ha kiütnek a nyeregből, ott azért nagy erők dobálják a testedet, a karod meg kifelé fog csapódni, neki az aszfaltnak, motornak stb. – nem véletlenül ha egy motoros kesztyűn más protektor nincs is, legalább a bütykökhöz mindig raknak egy nagy kemény “púpot”. Szóval nem látom a képen, de remélem van védelme a kesztyűdnek a kézháton/bütyköknél is.
      Nem mellesleg menet közben is jól jön, ha pl. felcsapódik egy kő…

      Ja meg még egy, tényleg utolsó: ha más protektorra nem is, legalább egy (kabát alatt hordható) hátvédőre én beruháznék a helyedben (meg mindenki helyében). Szerintem a bukósisakkal egyenértékű, én kötelezővé tenném, sokat számít egy balesetnél: nem mindegy, hogy sajgó háttal állsz fel, vagy tolókocsiba kerülsz – rosszabbról ne is beszéljünk…

  4. Tényleg olcsónak tűnik, de Ádám és Tomi véleményén vagyok én is. Lehet, hogy meg van oldva a szélvédelmet de a szakító szilárdsága az öltözetednek messze nem ugyanaz mint egy motoros ruháé. Én 30-40 km/h val estem el robogóval farmerban és egy motoros dizájnnal ellátott Levis széldzseki/tavaszi kabát ami szintén nem vékony az aszfalt viszont kifogott rajta és a bőrömön is kicsit. Tehát úgy gondolom ha egy vastagabb dzseki ilyen kicsi esésnél így szakad akkor a pár száz forintos széldzsekidet sem tartom jó ötletnek.
    A bőr kabát tényleg jó ha van de a varratai szintén nem arra vannak kitalálva mint egy motoros ruhánál egy hosszabb csúszásnál az se sokáig bírja.
    Hallgass illetve a többieknek is mondom, hogy hallgassatok az előttem szólókra és használt ruhában gondolkodjatok inkább és egy akár két hónapot is várjatok inkább mint, hogy alul öltözve bekövetkezzen az elkerülhetetlen…

  5. Félre értitek, én fogalmaztam rosszul 🙂 arról van szó, hogy egy rengeteg motoros amikor “boltba szalad” vagy részemről suliba járás végett utcai viseletben pattan nyeregbe főleg kismotoron, és egy ilyen tényleg filléres befektetés sokat számíthat egy egy esésnél, (a sima utcaihoz képest) vagy több év után az ízületeid meghálálják, ha nem fújja a farmeron át a szél 🙂 persze, ezt a szerelést nem lehet egy lapon említeni egy komolyabb szereléssel, ez egy gyengébb átmenet az utcai ruha és a komolyabb motoros szerelés között. Szerintem ennyit megér 🙂

    1. Na jó, akkor én is egyszerűbben fogalmazok: ez NEM motoros ruha. Időjárásálló ruha, hosszú erdei sétákhoz tökéletes. De balesetkor nem véd. Nálam a motoros ruha ott kezdődik, hogy protektoros, itt meg nem látok egyet sem.

      Ráadásul ez nem pénzkérdés, nem muszáj a milliós felszerelés, kb. ugyanennyiből lehet igazi VÉDŐruházatot venni.

      Nem tudnék megbarátkozni pl. azzal, ha a gyerekem ilyen ruhában járna motorral iskolába, mert egy motoros oldalon írták, hogy ez is elég. NEM ELÉG!!!

  6. Nekem sincs rendes motoros ruhám, de sikerült olcsón megúsznom egyelőre.
    Nálam a “motoros ruhába” való öltözés a következőképp zajlik:
    1. Gatyáig leöltözök.
    2. Alulra és felülre felveszem a lidl-ben vásárolt thermo ruhát ami a testre simul. kb 36 euró volt komplett (ilyesmi-> http://www.insportline.hu/p16492/F%C3%A9rfi-Thermo-kompresszi%C3%B3s-hossz%C3%BA-ujj%C3%BA-fels%C5%91-SKINS.jpg)
    3. Alulra felveszek egy vastag otthoni melegítős nadrágot, rá pedig egy szűkebb meleg gatyát ami összehúzza ezeket a rétegeket.
    4. Lábra aztán megy egy komplexebb térd és sípcsont védő (kb 30 eur) ami szél ellen is nagyon jó, mert azt biztos nem fújja át, így se a sípcsontom se a térdem nem fázik.
    5. Ezekre egy számmal nagyobb rifle hogy beleférjek 🙂
    6. Lábfejemre, úgy hogy ezeket a rétegetek átfedje megy 3 vastagabb zokni.
    7. Felülre, a thermora ráveszek egy rövid ujjút, arra pedig egy jó vastag pulóvert.
    8. Felülre derekamra megy vesevédő melegítő (lild kb 5 eur)
    9. Felveszek egy vastag bélelt bőrkabátot ami alá be sem fúj a szél hálisten.
    10. Lábomra egy teljes hosszú szárú vastag füdzős cipő és vagy 3 vastag zoknival használom.(hál istennek nem annyira izzadós a lábfejem) Ha nagyon hideg van 5 fok alatt, akkor inkább téli bundás csizmát húzok.
    11. Bukósisakot azt újat vettem természetesen mert hát a fej a legfontosabb 🙂 Az volt egy olyan 80 eur LS2 mostanság kezd elterjedni ez a márka. Sisak alá ha kell húzok olayn betörős thermo harisnyát a fejemre ami hosszú és leér a nyakamra is 😀

    12. Kesztyű az szintén lidlös protektoros kb 20 eur volt, sokan dícsérik. Nyárra pedig van egy ebay-es szintén protektoros vékonyabb.

    Ezeket ha felveszem, úgy nézek ki mint egy medve, a soványka testemhez képest, na meg persze meleg is.
    Haveroknak van textilből rendes motoros ruha színig protektorokkal, BUSE márkájú, de többnyire ők szoktak panaszkodni, hogy már fáznak mennének haza nem én 😀
    Szóval fázásra nekem biztos, hogy nincs problémám egészen 5 fokig tutibuli.
    Védelemre hát egy 125-ös motrom van ha tegyük fel egyenes szakaszon feldőlnék vagy 100-nál kb hemperegnék és hemperegnék és csak karcolások lennének rajtam.
    Dőltem már fel 50-nél rövidgatyába és rövid ujjúba valamint slapkiba, hemperegtem vagy fél órát de csak karcolások horzsolások voltak rajtam de az vagy 30 helyen, de semmi komoly varrni sem kellett.
    Jövőre tervezek egy 5-600-as gépet venni és akkor azonnal egy komplett új motoros bőrruhát is!
    Mert ott már mese nincs 🙂

    Szóval megoldható olcsóbban is, alulra felülre thermo ruha, ezekre sok rétegben vastag nadrág valamint pulóver, felülre vastag bélelt bőrkabát, vesevédő, alulra síp és térd védő, sok zokni és vastag bélel magas szárú cipő, kesztyűn ne spóroljunk, vastagat tele protektorral és olyat ami hosszú szárú és rátudjuk húzni a kabát ujjára kívülről így nem fúj be a kabát ujjába a szél! Bukó alá fillérért thermo harisnya.

    Széles utat lufifákat!

  7. Mindenki addig játszik a tűzzel,amíg meg nem égeti magát. Okos motoros azért a más kárán tanul,és próbálja kiszűrni a veszélyes faktorokat,amelyek a motorozás velejárói. Két éve volt egy, az önhibámon kívül történt balesetem. ) 90 km/h-nál letúrt az útról egy Tranzit. Nem szeretnék részletekbe hajlóan beszélni erről,mert nagyon rossz emlék. Annyit ezért leírok az esetemmel kapcsolatban,hogy nagy perec volt,de a protektoroknak,és a gondviselésnek hála,másnap mentem dolgozni,igaz sajgott mindenem,nem beszélve a lelki megpróbáltatásról. Ha nem vagyok “felvértezve”,akkor a sípcsontom, és a jobb kézfejem törik,de a bal térdem sem úszta volna meg komolyabb ápolás nélkül. Hogy a hátamon viselt, jól kitömött hátizsák mitől óvott meg,arra gondolni sem nagyon merek… Sokan magánügynek tekintik ezt a “megfelelő ruházat”,és védőfelszerelés dolgot. Pedig nem az! Ha jól tudom, vannak országok,ahol a biztosító nem fizet,ha nem megfelelő a motoros védőöltözete,és balesetet szenved. Így az egész ápolás költsége a balesetet elszenvedő motoros nyakába szakad. Valljuk be,azért elég vicces látvány egy fürdőruhás motoros… Szerintem, egyszerűen idétlen. Amikor meg felbiggyeszti maga mögé a lefűrészelt csövű farmerben,papucsban,pólóban pompázó szíve hölgyét,akkor csak az idióta jelző jut eszembe. Pár éve egy ismerősöm valamelyik Görög szigeten nyaralt a kedvesével,és béreltek egy robogót,hogy kellemesebben teljenek a napok. Persze papucs,izompóló,sort kombóban gurulgattak. De csak addig, míg egy figyelmetlen autós miatt nem csúsztak egy jókorát a forró aszfalton. A 3 hétre tervezett nyaralásból 2 hét egymás ápolásával telt el,miután kiengedték őket a kórházból. És hogy,milyen embert próbáló feladat volt rácsücsülni a wc-csészére,amikor jött a szükség… Éppen ezért nem is nagyon táplálkoztak az ottlétük alatt. Megfelelő protektorokat mindenki beszerezhet,akár használtan,de bizonyos turkálókban is láttam már Németországból behozott kiegészítőket,és tényleg pár száz forintért.

Válasz