Motoros ruházat házilag, olcsón

Motoros ruházat házilag, olcsón

- Kategória: Ajánló, Cikkek
15

Mi motorosok sokan vagyunk, különböző társadalmi rétegekből, van akinek a pénz kevésbé számít, és vannak, akik a szerényebb rétegeket gyarapítják. Öltözködni viszont mindannyiunknak kell, pláne, ha motorra ülünk…

Mindegy, hogy egy szerényebb motorral közlekedünk, vagy az új(szerű) gép megvásárlása és az adók befizetése után égünk le, a megfelelő öltözék egyik esetben sem elhanyagolható, így erre is muszáj elkülöníteni pár forintot. Egy komolyabb szerelés kemény százezrekbe kerül, amit egy magamfajta motoros például aligha engedhet meg magának. Véleményem szerint egy jó motoros öltözet védi az ízületeket a kifázástól, (szélálló, de szellőző) esetleges baleseteknél védje meg a motorost (protektor), illetve a divat is követendő valamelyest. Nyáron kb. minden harmadik motorost látok utcai viseletben a nyeregben.  Jómagam is így kezdtem, de gyorsan beláttam, hogy más, több kell, és innen jött az ötlet, hogy egy kis turpissággal növelhető a módszer a hatékonysága.

Az alábbi összeállítás sok feltételnek megfelel a fentiek közül, ár/érték arányban ezt találtam  a leghatásosabbnak, hisz’ nem kerül sokkal többe, mint egy átlagos utcai viselet, ebben az összeállításban jártam meg a jéghideg Szlovén hegyeket, illetve a forró tengerpartot egy kalap alatt.

Jómagam egy 50 köbcentis túrasport motort hajtok, ergo elég szolid tempót diktálok az utakon, így az alábbi öltözéket csak kis sebességnél tudtam tesztelni  (70-80 km/h) ahol tökéletesen bevált! Kezdjük alulról felfelé:

Cipő, csizma:

Egy teljesen átlagos magas szárú, vastag talpú bakancsszerű cipőben motorozom, ami szélálló. A Decatlonban vettem 5 000 Ft-ért, és elég jól bírja a strapát! Sima zokni elég alá, ha perecelsz jobban megfogja a bokát, mint egy utcai félcipő, arról nem is beszélve, hogy tavasszal egy kiárusításon olcsón hozzá lehet jutni, illetve télire a hétköznapokra is tökéletes lesz. Két legyet ütünk egy csapásra. Olyat válasszunk, amiben kényelmesen tudunk váltani, illetve fékezni is! A sajátom nem egy kimondott motoros csizma, de átmenet a profi megoldás és a hanyag edzőcipő között… Ha semmiképpen nem jutsz profibb védelemhez, legalább ennyire ruházz be!

Nadrág:

Igen fontos elem, és a sajátom ráadásul egyéni szabadalom!  Egy átlagos farmert (3 000 Ft) varázsoltam át bőrgatyává. Egy motoros bőr nadrág kb. 20 000 Ft, arról nem is beszélve, hogy beleizzad az ember, meg aztán ha szaladgálunk a motorral (munkába, boltba stb.) akkor mindig át kell öltözni, s véleményem szerint ez nem nyerő.

A fent említett sima farmerbe belülről egy varrónővel egy plusz réteget varrattam, az alábbi képeken látható módon
A fent említett sima farmerbe belülről egy varrónővel egy plusz réteget varrattam, az alábbi képeken látható módon

Saját ötletemnek elsősorban a szélállósága fogott meg, de protektor még nincs benne, ám egy egyszerű felcsatolható térdvédővel ez kipótolható.

Hátul nem ér össze a belső réteg, így könnyebb benne a mozgás
Hátul nem ér össze a belső réteg, így könnyebb benne a mozgás

A nadrág szárának hátulján a bőr nem ér össze, így a térdhajlat is szellőzik. Az első pár órában kicsit szokatlan, de utána majdnem azt a feladatot látja el, mint egy rendes bőrnadrág. Kívülről mindebből semmi sem látszik a két halvány csíkon kívül. A farmer 3 000 Ft-ba került, a varrónő 2 000 Ft-ért csinálta, az anyag hétszáz volt, összesen 5 700 Ft. Napközben is gond nélkül hordható, nekem bevált.

Az öltözék következő eleme a kabát.

Nekem két bevett kabátom van; egy bőr, amit édesapám nőtt ki, illetve egy turkálóból származó széldzseki/esőkabát, amely 600 Ft-ba került. Jó strapabíró anyagból van, ez tény, alkalmi vétel volt.

Ha esőben motorozom, minden esetben felveszem, ha nem esik az eső vagy hideg van akkor a bőrkabát töltöm fel, alatta egy sima vékony pulcsival. Van hogy a  kettőt együtt, de az a lényeg, hogy ne fújja át a szél, menet közben ne lebegjen, ha lehet, legyen rajta fényvisszaverő csík, és kényelmesen tudj benne manőverezni.  Egy használtruha boltban pár ezer forintért is be lehet szerezni valódi bőr kabátot, használtan. Az enyém is használt, de nagyon jól bírja.

Kesztyű:

A kesztyű kérdése örökös vita.  Egy jó kesztyű szerintem 10 000 Ft-nál kezdődik. Sokáig használtam hagyományos kínai orkán kézvédőt, de ez nem egy hosszútávú megoldás és nem is biztonságos. Most egy régi síkesztyűt használok, amit egy liciten szereztem tényleg bagóért, pedig boltban  5 000 Ft körül van egy ilyen. Azért váltottam át rá, mivel a tenyér részénél kézvédő protektor van benne, ahogy én látom ha elesel, először általában a tenyered teszed le. Sikerült úgy beletalálni, hogy ne zavarjon a vezetésben, fékezésben, kuplungolásban, a kapcsolókat is gond nélkül elérem benne!

Fejvédő: 

A bukósisakot embere válogatja, de mindig érdemes alá egy olcsó maszkot választani, mivel a bukóban lévő  hajszálak elég kellemetlenek lehetnek, a maszkot pedig egyszerűbb kimosni mint a bukósisakot. Egy olcsóbb uv-szűrős napszemüveg sokat javíthat a komfort érzeten, már ha nincs eleve beépítve a fejvédőbe. Nekem két bukóm van, egy nyitott és egy zárt, előbbit a városban használom előszeretettel, nagy melegben, a másikat inkább túrázásnál.

Jól vizsgázott a szett: az öltözékben bejártam szinte egész Magyarországot, sőt, Szlovéniába is eljutottam benne
Jól vizsgázott a szett: az öltözékben bejártam szinte egész Magyarországot, sőt, Szlovéniába is eljutottam benne

Létezik a fentieknél jobb, komolyabb védelem is, ez nem kérdés. A felsorolás inkább azoknak szól, akik egy kismotorral közlekednek, nincs pénzük profi ruházatra, de ettől még szeretnének alaposan felöltözni a kismotorra is, mondjuk munkába járáshoz. Ennyi pénzt igazán megér, hogy vízhatlan és némi védelmet is nyújtó öltözék legyen rajtunk az eséskor csak rongyolódó utcai viselet helyett…