Karbantartás: a teleszkópszimmering cseréje

Karbantartás: a teleszkópszimmering cseréje

- Kategória: Karbantartás
2

A legtöbb motoros csak akkor kapkod a telószimmering cseréjével, mikor már látható nyomai vannak az elhasználódásnak, pedig ez a lazaság nem használ a motornak… Karbantartás rovatunk következő részében a megelőzés és a javítás a téma, egyszerűen, sok-sok képpel.

Ha nincsenek megfelelő szerszámaid és főként gyakorlatod, javasoljuk, bízd ezt a műveletet szakemberre, mert a kontárkodással sok olyan galibát okozhatsz, amelyek kijavítása utólag többe kerül, mintha egyszer tisztességesen elvégeztetted volna a cserét. De miért is kell rendszeresen cserélni a teleszkópokban dolgozó kenőanyagot?

Idővel a futóműre is rá kell nézned, hogy a gép pontosan úgy kanyarodjon, mint mikor hozzád került (vagy még jobban...), Mi is ellátogattunk a szervizbe, hogy megnézzük, mi is a teendő az első felfüggesztéssel
Idővel a futóműre is rá kell nézned, hogy a gép pontosan úgy kanyarodjon, mint mikor hozzád került (vagy még jobban…) Mi is ellátogattunk a szervizbe, hogy megnézzük, mi is a teendő az első felfüggesztéssel

Minden öregszik

Nem mindegyik gépkönyv írja le pontosan, de alapvetően igaz, hogy legkésőbb 3-4 évente vagy 25-30 ezer kilométerenként érdemes egy kis időt és energiát fektetni abba, hogy a motorod futóműve továbbra is prímán dolgozzon, segítve a biztonságos kanyarodást és megállást. Az elöregedő olaj már nem biztosít olyan hatékony csillapítást, mint újkorában, lassú fáradása pedig észrevétlenül teszi tönkre a futóműved.

Első teendő az alapos tisztítás, hogy szerelés közben ne kerülhessen semmilyen kosz, szennyeződés a nyitott rendszerbe
Első teendő az alapos tisztítás, hogy szerelés közben ne kerülhessen semmilyen kosz, szennyeződés a nyitott rendszerbe

Persze a motorosok többsége egyszerűen megfeledkezik erről, és csak akkor fordul segítségért a szerelőhöz, amikor már úgy gyöngyözik a felfüggesztés, mint a másnapos diák homloka az érettségin… A szépen, lassan kibuggyanó olaj arra utal, hogy már komoly a baj – a kenőanyag kijutott, a kosz meg be, vagyis elkéstünk a cserével. Akárhogy is, ekkor már ne húzd tovább, mert a fékre és a gumira folyó olaj már közvetlen balesetveszélyt rejt, vidd hát mielőbb szervizbe a masinát!

A féktisztító csodákra képes: eltávolítja a szabad szemmel alig látható zsíros szennyeződéseket is
A féktisztító csodákra képes: eltávolítja a szabad szemmel alig látható zsíros szennyeződéseket is

Ha már cseréled az alkatrészeket, ne spórold el a teleszkópok szimmeringjét és porvédőjét se, mert ezek tökéletes tömítése garantálja, hogy nem jut szennyeződés az első villa belső alkatrészeihez, illetve biztosítja, hogy az alaposan elvégzett munka újabb 4-5 évre megnyugtató védelmet adjon az alkatrésznek. Ehhez először is ki kell emelni a villaszárakat a motorból, majd alaposan letisztítani őket.

Két szimmering, két porvédő és 1-2 liter teleszkópolaj - mindössze ennyire lesz szükséged, no meg némi szakértelemre és spéci szerszámokra
Két szimmering, két porvédő és 1-2 liter teleszkópolaj – mindössze ennyi kell, no meg némi szakértelem és spéci szerszámok…

A művelet anyagszükséglete nem egy veszélyes történet: feltétlenül szükséged lesz az új szimmeringekre és porvédőkre – ez típustól függően összesen 12-25 ezer forintba kerül -, továbbá a gépkönyv által előírt mennyiségű teleszkópolajra. Figyelj rá, hogy a leírásban rendszerint két különböző érték szerepel: az egyik az egyszerű csere, míg a másik a teljesen szétszerelt villa esetén értendő – utóbbi értelemszerűen nagyobb. Általában 0,8-1,3 litert nyel el egy motor.

Mindig alaposan ellenőrizd az adatokat, mert a nem megfelelő viszkozitású vagy mennyiségű olaj alapjaiban megváltoztathatja a motor viselkedését!
Mindig alaposan ellenőrizd az adatokat, mert a nem megfelelő viszkozitású vagy mennyiségű olaj alapjaiban megváltoztathatja a motor viselkedését!

Már csak azért is lényeges, hogy minden alkalommal cseréld a porvédőt is, mert az elhasználódott gyűrűk miatt berágódott szár alkatrészei szétszereléskor sérülhetnek, újabb súlyos összegekkel megdobva a következő szerviz költségét, mint az a lenti képen is látszik:

Ha a porvédő már nem áll a helyzet magaslatán, az rövid úton ilyen sérüléseket okozhat a drága alkatrészen. Az elkopott gyűrűk cseréje 25-30 ezer forintot is kitehet...
Ha a porvédő már nem áll a helyzet magaslatán, az rövid úton ilyen sérüléseket okozhat a drága alkatrészen. Az elkopott gyűrűk cseréje 25-30 ezer forintot is kitehet…

Ha sérült, cseréld!

Ugyanígy költségnövelő tényező lehet, ha egy baleset után javított, egyengetett első teleszkóppal folytatja a motor a pályafutását, mert a kis egyenetlenségek, karcok rövid úton tönkretehetik a frissen beépített szimmeringeket. Az ilyen sérülések után érdemes inkább egy bontott, de szép állapotú villát beszerezni:

A sérült, karcos teleszkóp az új tömítéseket is tönkreteszi, nem érdemes hát kockáztatni vele...
A sérült, karcos teleszkóp az új tömítéseket is tönkreteszi, nem érdemes hát kockáztatni vele…

Ha egyébként jó állapotú a géped, a javítás pikk-pakk megvan, a telók kiemelése után 1-2 órával már újra a helyükön lesznek az alkatrészek, s újabb négy-öt szezonon át megbízhatóan szolgálnak téged.

A rövidke beavatkozás során sok apróságra kell figyelni, ugyanakkor szakavatott kezekben ez nem egy nagy ördöngösség: leeresztik a használt, fáradt olajat, helyére betöltik a száranként – jellemzően – azonos mennyiségű, 4-6 dl friss folyadékot, majd következhet az összeszerelés, és a tömítések elhelyezése.

IMG_1860
Egyes cruisereknél eltérhet a jobb és a bal szár előírt feltöltési mennyisége

 

Igazán megéri futásteljesítménytől függően 3-5 évente egyszer rászánni ezt a kis időt és pénzt, hiszen az anyagköltséggel és munkadíjjal együtt nagyjából harmincezer forintos beruházás nagyban hozzájárul, hogy tényleg élvezd a motorozást. Arról nem beszélve, hogy éles helyzetben (vészfékezéskor, tempós kanyarban, terhelésváltáskor stb.) biztos lehetsz benne, hogy a géped – tudása legjavát adva – segít majd a manőver sikeres végrehajtásában.

Az összerakáshoz elengedhetetlen a meghúzási nyomatékok ismerete és a megfelelő szerszámkészlet
Az összerakáshoz elengedhetetlen a meghúzási nyomatékok ismerete és a megfelelő szerszámkészlet

Gondolj csak vissza: cseréltél vagy cseréltettél már teleszkópolajat és -szimmeringet az elmúlt években? Ha nem emlékszel rá, ideje felkeresned a szervizt, hogy egy délelőtt alatt újjávarázsolják a géped.

mfmotors-logoszerviz

Köszönjük az MFmotorsnak és Mihály Ferencnek a motor szervizelésében nyújtott segítségét!