Elissa: Kassán jártam, szuperkrosszt találtam…

Elissa: Kassán jártam, szuperkrosszt találtam…

- Kategória: Cikkek, Elissa rovata, Verseny
0

A hosszú téli hónapok alatti elvonási tüneteket mi mással orvosolhattuk volna, mint egy kis motoros programmal? Anita barátnőm keltette fel az érdeklődésünket egy külföldi versenyre: Europe Stars Supercross Tournament 2016.

Szöveg: Elissa, kép: MotoLevel és a szerző

A magyar-szlovák határig négy autóval zötyögve haladtunk, azután lendületet fogva körülbelül két órás volt az út a múzeumig. Megérkezve döbbenten olvastuk a nyitvatartást, amin az állt, hogy októbertől áprilisig zárva! – tegyük hozzá rögtön, hogy az interneten erről egy szót sem írtak! Kicsit kifújva magunkat úgy döntöttünk, hogy belefér a városnézés, ha már így alakult. A Steel Aréna mögé leparkoltunk, ahonnét az óváros egy húsz perces könnyű sétára található.

A pályarajz
A pályarajz

Összeszerveztünk egy kisebb csapatot és a jegyeket (csak 15 euró – csoportos kedvezménnyel magyar forintra átszámolva négyezerért) már egy hónappal előre lefoglaltuk a kassai versenyhétvégére. A napokat izgatottan számoltuk visszafelé, hiszen egyikünk sem járt még korábban szuperkrosszon. Az utazással kapcsolatos dolgokat jó előre megterveztük, s a csapat úgy döntött, hogy ha már ott járunk, a Repüléstörténeti Múzeumot is megtekintjük a verseny előtt.

A magyar-szlovák határig négy autóval zötyögve haladtunk, azután lendületet fogva körülbelül két órás volt az út a múzeumig. Megérkezve döbbenten olvastuk a nyitvatartást, amin az állt, hogy októbertől áprilisig zárva! – tegyük hozzá rögtön, hogy az interneten erről egy szót sem írtak! Kicsit kifújva magunkat úgy döntöttünk, hogy belefér a városnézés, ha már így alakult. A Steel Aréna mögé leparkoltunk, ahonnét az óváros egy húsz perces könnyű sétára található.

Egy kis idegenvezetés

A Hernád partján terül el Kassa, mely – Pozsony után – Szlovákia második legnagyobb városa, egyben a magyar történelem szerves része. A város legszebb látnivalója a Szent Erzsébet- főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm. Ez gótikus stílusban épült egy korábbi, Szent Erzsébetnek szentelt plébániatemplom helyén, amely sajnos 1378-ban leégett. A székesegyház építése több szakaszra osztható: Steindl Imre tervei alapján kezdték meg az újjáépítést Franz Schmidt irányításával, amikor is az északi hajó alá kriptát csatoltak, majd 1906-ban itt helyezték örök nyugalomra II. Rákóczi Ferenc édesanyját, Zrínyi Ilonát. A csipkézett elemek és a bélletes kapuzatok csodás látványt nyújtanak kívülről; belül a főoltár díszessége fogad minket, melynek hatását a színpompás üvegablakok fénye fokozza.

A dóm
A kassai dóm

A dómtól északi irányban található az Orbán- torony, amely a hetvenkétmázsás harangjáról híres. Az eredeti harang, amit a torony nem bírt el, jelenleg a négyszögű épület előtti alapzaton van kiállítva. Az új harangot 1999- ben készítették, ami azóta is minden délben megkondul. Tovább folytatva a sétánkat a Kassai Állami Színház került a látóterünkbe. Az impozáns barokk stílusú épületet Láng Adolf tervei alapján készítették el. Érdekesség, hogy itt tartották a magyar nemzeti dráma, Katona József Bánk bánjának ősbemutatóját. Itt azonban félbe kellett szakítani tartalmas városnézésünket, mert az eleredő eső fedett helyre parancsolt minket – utolsó látványosságként még a Mária-szoborra vetettünk egy futó pillantást.

Kassai Állami Színház, Orbán torony, Mária- szobor
Kassai Állami Színház, Orbán-torony, Mária-szobor

Némi pénzmag elköltés után siettünk vissza az arénába a fő attrakcióhoz, a várva várt verseny helyszínére. A bejáratnál már tobzódtak az emberek, sokan voltak kíváncsiak a versenyre, s mi tagadás, a párnázott székes helyünket elfoglalva mi is percről-percre jobban vártuk, hogy feldübörögjenek a gépek. A 18 versenyző közül, akik Kanadából, Észtországból, Franciaországból, Spanyolországból, Olaszországból, Csehországból, Szlovákiából érkeztek, ott volt a mezőnyben a mi Szvoboda Bencénk is.

Szvoboda Bence
Szvoboda Bence

A döngöltföldes pályán három csoportra osztva indultak a pilóták, akiknek kétszer három kört kellett teljesíteniük, majd így jutottak tovább kieséses alapon, amíg a végére csak három versenyző maradt. A kezdés előtti pillanatokat lenyűgöző showelemekkel tarkították, melyet kivételesen tisztán szóló hangtechnikával tettek még emlékezetesebbé:

Először egy rövid tájékoztatóra került sor – a kommentátor minden versenyzőt bemutatott pár szóval -, majd kezdetét vette a valódi viadal. A ricinus illata mindenkinek megcsapta az orrát, kellemes emlékeket ébresztve a 2T motorokon felnőtt nemzedéknek, s mire felocsúdtunk a nosztalgiázásból, már startoltak is a versenyzők. Bence az első futamban nagyon jól teljesített, a magyaroktól volt hangos az aréna, hisz’ teli torokból szurkoltunk neki. A második futamban viszont nagy sajnálatunkra nem jutott tovább, de erős mezőny volt, nem lehet okunk panaszra – így is méltán képviselte hazánkat. A technikásan felépített pályán a résztvevők remekül vették az akadályokat, s a hasonló képességű pilóták között szinte minden másodpercben izgalmas csaták zajlottak. A szuperkrossz meccseket egy whip-csatával zárták le, ahol a legjobb ugrás bemutatóját 500 eurós különdíjjal jutalmazták. A győzelem a francia Loic Rombaut és a spanyol származású Joan Cros között dőlt el: végül mindkét döntő futamot Loic nyerte meg, így ő lett a kassai verseny bajnoka.

"A supercrosst egy whip csatával zárták le, ahol a legjobb ugrást 500 euróval jutalmazták. "
Whip-csata az 500 eurós fődíjért

Magunk mögött hagyva az arénát és a gyönyörű Kassát új élményekkel gazdagodva ültünk be éjjel tizenegykor az autóba, és indultunk hazafelé. Útközben megvitattuk a színvonalas rendezvényt, és bátran mondhatom, hogy szavak nélkül is tudtuk, mit éreznek a többiek – az arcokra kiült, levakarhatatlan mosoly önmagáért beszélt.