Teszt: sportmotoron is utazhatsz szélcsendben!

Teszt: sportmotoron is utazhatsz szélcsendben!

- Kategória: Teszt

A nyurga termetű pilóták komoly problémája, hogy egész napos motorozás után csengő fülekkel és fájó nyakizmokkal szállnak le a motorról, mert a karcsú sportgépek egyszerűen képtelenek megfelelő szélvédelmet nyújtani. Szerencsére ma már erre van megoldás, ráadásul többféle is, ezért nyeregbe pattantunk, hogy kiderítsük: melyik a hatékonyabb utángyártott plexi  – a fix vagy az állítható változat?

A zavaróan nagy menetszél főként akkor okoz gondot, ha magasabb vagy az átlagnál, esetleg hozzánk hasonlóan átépítetted a géped, és ezért a megváltozott üléspozícióhoz már kevés a motorod gyári szélvédelme. Ekkor jöhetnek kapóra a többféle kivitelben kínált, gyakran állítható szögű légterelők, melyek egyik legnépszerűbb fajtája a Puig által készített, magasított fix vagy személyre szabható, úgynevezett varioplexi.

Kicsomagolás után

A motorosok többségét az tartja vissza a hatékonyabb időjárás-védelmű plexik beszerzésétől, hogy félnek fúrógéppel nekiesni a gyári alkatrészeknek, márpedig az utólag felszerelhető légterelők többségét csak így tudják rögzíteni. Ezzel szemben a Puig megoldása már kicsomagolás után kellemes meglepetéssel szolgál: mivel egy csavarral állítható klipsszel kapcsolódik a géphez, csupán egy imbuszkulcsra van szükséged, és fél perc múlva már indulhatsz is kipróbálni új szerzeményed.

Csak rátolod a sínt a gyári légterelőre, megszorítod a csavart, és kész is - a Puig varioplexit roppant egyszerű rögzíteni
Csak rátolod a sínt a gyári légterelőre, megszorítod a csavart, és kész is – a Puig varioplexit roppant egyszerű rögzíteni

Előtte azonban érdemes még megnézni, hogy milyen szögben is használnád az állítható plekót, ugyanis az általunk kipróbált terméken oldalanként két-két csukló dolgozik, így az alkatrész magassága, távolsága, valamint szöge is tág határok között állítható. Csupán arra kell figyelned, hogy mozgatás közben egyszerre állítsd át mindkét oldalon a karokat, mert az erős rugókból és központosító golyókból álló mechanizmust csupán egy-egy bepattintható műanyagborítás rögzíti a helyén, így nehezen viseli a túlzott feszítést – nagy erejű, és ellentétes irányú mozgatás hatására a szerkezet egyszerűen széteshet.

A mechanizmus lelke - a műanyag fülek alatt található rugók és a csuklók segítenek az alkatrész mozgatásában
A mechanizmus lelke – a műanyag fülek alatt található rugók és a csuklók segítenek az alkatrész mozgatásában

A puding próbája

Miután pillanatok alatt felszereltük a Puig szerkezetét, egy egész héten át teszteltük azt a legváltozatosabb időjárási körülmények között, hogy kiderítsük: miben tud többet a gyári megoldásnál? Nos, a különbség egészen elképesztő: már 100-110-es tempónál határozottan érezhető, hogy csökkent a vállakra és a bukósisakra nehezedő szélnyomás, autópályán tovább gyorsítva pedig nem kell az üzemanyagtartály fölé kuporodva görcsölni, hogy hosszú távon se legyen zavaró a menetszél. Az már csak kellemes ráadás, hogy a fix túraplexikkel szemben úgy sikerült növelni az időjárás-védelmet, hogy ettől nem nőtt a turbulencia: a zavaró légörvényeket ügyesen semlegesítette az állítható szárny alatti kis légrés.

Az emelt ívű plexi (balra) a nyurga pilótáknak, míg az állítható szerkezet (jobbra) az igazán magas sofőröknek és az átépített motorok tulajdonosainak ideális
Az emelt ívű plexi (balra) a nyurga pilótáknak, míg az állítható szerkezet (jobbra) az igazán magas sofőröknek és az átépített motorok tulajdonosainak ideális

Csupán a kimondottan viharos oldalszéllel nem tudott mit kezdeni az apró kiegészítő, de ezt aligha lehet felróni neki, hiszen az oldalirányból fújó, rendkívül erős szélre egyszerűen nincs olyan megoldás, ami hatékonyan védené a motorost.

A tesztre – már csak kíváncsiságból is – elvittük magunkkal a Puig fix, de az eredetinél magasabb ívű plexijét is, hogy összevethessük őket működés közben. A két egyforma motor tökéletes volt ehhez, így gyorsan kiütközött a különbség: a fix megoldás még kevésbé hajlamos légörvények keltésére, meglepően halk, ugyanakkor nagyobb védelmet nyújt, mint a gyári légterelő. Persze formájából eredően ez inkább csak azoknak ajánlott, akik néhány centivel magasabbak az átlagosnál, míg az igazán hórihorgas pilótáknak, valamint a túrakormánnyal kényelmesebbé tett vasak gazdáinak inkább az első változat, azaz a varioplexi lesz az ideális.

A magasított légterelő felszereléséhez muszáj kipattintanod a gyári, gumibetétes csavaranyákat
A magasított légterelő felszereléséhez muszáj kipattintanod a gyári, gumibetétes csavaranyákat

A megtett nagyjából 1500 kilométer alatt jeles osztályzatot kapott tőlünk a Puig állítható légterelője, egyszerűen tökéletesen látta el feladatát, tényleg komfortosabbá téve az utazást. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy csak az indulás előtti percekben jutottunk hozzá a néhány mozdulattal felpattintható alkatrészhez,  így különösen örültünk neki, hogy ezúttal nem kellett fúrógéppel bajlódnunk – csak betekertük a két apró csavart, beállítottuk az elsőre ideálisnak tűnő szöget, és már indulhattunk is. A fix plexi felrakása sem volt bonyolult, igaz, ehhez a gyári légterelőből muszáj volt kipattintanunk a gumibetétes anyákat, és áttenni az új alkatrészbe, de összességében ez is megvolt két-három perc alatt.

Nincs legyőzhetetlen távolság - egy jobb sszélvédelmű motorral bármilyen messze elindulhatsz, az egész napos utazás is élmény lesz
Nincs legyőzhetetlen távolság – egy jobb sszélvédelmű motorral bármilyen messze elindulhatsz, az egész napos utazás is élmény lesz

Az olcsó, távol-keleti megoldásokkal szemben klasszisokkal jobbnak és főként méretpontosabbnak bizonyult a Puig két újdonsága, sőt olyannyira meggyőzött bennünket, hogy eldöntöttük: a túrásított ZZR-ek egy újabb Motostyling kiegészítővel gazdagodnak, vagyis ezentúl mi is varioplexivel tesszük még élvezetesebbé a túráinkat. Szívből ajánljuk minden motorosnak, aki szeretne hatékonyabb időjárás-védelmet a gépén, de ezért nem szeretné hólapátnyi méretű plexivel elcsúfítani azt – ez egy tényleg prímán működő és egyszerűen felszerelhető megoldás.

Continental 2019

Facebook Comments

8 Comments

  1. Szokolai Tamás

    Tanúsíthatom: nekem a Hayabusán sokkal jobb így egy erdélyi vagy egy Alpok kanyart lenyomni, hogy fent van a Puig, és már nem cibálja a szél a bukómat. Pedig túl magas se vagyok (179 cm), de a gyári plekó semmit nem ért…

  2. Elérhetőbb árú sisakokból nem akartok csinálni egy tesztsorozatot? 🙂
    Engem speciel érdekelne, melyik mit tud, mik a gyengéi, milyen a zajvédelme, stb.

    Persze, meglehet, csak befolyásol, hogy lassan csereérett a szutykom 😀

    1. Nem rossz ötlet, de ez elképesztően szubjektív téma: az anyagminőség és az összeállítás pontossága még csak-csak mérhető, értékelhető, de azt a vásárló is egyből látja, amint kézbe veszi. Hogy felvéve milyen, azt már tényleg embere válogatja.
      Egyébként sajnos eltolódtak itt is a minőségi szintek: az egykori erős középkategóriájú Nolan mára több túratársunknál is a “nem drága, de elég zajos, nem szeretem” kategóriába csúszott, többen elégedetlenek vele. Garantált nyugalmat tényleg csak a prémiumszegmens ad, de az meg nem mindenkinek fér bele… Jómagam azzal nyugtatom a sajgó lelkem, hogy az igazán jó bukóim 2x többe kerültek, mint az átlag, de kétszer tovább is bírták: a lassan hatéves Schuberth-em például messze jobban néz ki, mint az ugyanennyit futott X-Lite, és jobban is véd, több tízezer kilométer után sem lötyög, karcos stb.

      https://hegylakok.hu/2015/08/meddig-hasznald-a-sisakot/

      1. Na most csak mégkíváncsibb lettem, mit kap az ember fia/lánya a pénzéért 🙂

        Kicsit el is keserítettél, mert az utóbbi időszakban szemeztem a Grex G9.1 Kinetic kupakkal, de ha a Nolan címkés Nolanok zajosak, akkor várhatóan az is az; márpedig 60 ezerért nem biztos, hogy elfogadható, ha vihar van benne.

        1. Peter Horváth

          Jó meglátás – a GREX-ek, Nolan-ok sajnos zajosak. Magam sem tudom, mi lesz a következő sisak, de biztosan nem a fenti kettő közül választok – pedig fülhallgatót is használok.

          1. Köszi a tippet! Akkor ezeket valószínűleg kihúzom a listáról.

          2. ápdét
            …eljött hát ennek is a napja, falidísz lesz a sitykámból, a helyét pedig várhatóan egy pinlockkal felszerelt Kappa Givi X6 veszi át. Alkalomadtán majd beszámolok, jó döntés volt-e.

  3. Peter Horváth

    Alapos megfontolás után én is megvettem a Puig vario plexijét. (GSF1200S, 2001)

    Első tapasztalat: GAGYI! Felszerelés előtt, semmiféle erős hajlítás vagy igénybevétel mellett szétesett a kezemben. Sajnos a csapok közötti csavarnak kinézett rész MŰANYAG, és szoros illetsztéssel (pattintással) vannak egymáshoz rögzítve.

    Felszerelve is csalódtam. Bár az eddigi fejcibálós menetszél megszűnt (110-ről 170-re bővült az utazótempó), azonban a turbolens levegő továbbra is zavarja a hallásomat, ami hosszú távon nagyon fárasztó. Alpine motoros füldugóval is.

    Hamarosan hosszabb túrára indulunk a tengerhez, még bizonyíthat a kis plexi, de az eddigi tapasztalataim alapján még egyszer nem venném meg!

Válasz