Garázsmenet: kérlek, ne nyírd ki a motorod!

Garázsmenet: kérlek, ne nyírd ki a motorod!

- Kategória: Kiemelt cikk
30

Használsz gumiápolót? Gondosan kisütöd és feltöltöd az aksit? Rendszeres időközönként megjáratod a motort, hogy ne „gémberedjen” el a téli rabság alatt? Remek, mindent megtettél, hogy tavasszal  csak a gondod, bajod legyen vele… Hidd el, néha a kevesebb több, s igaz ez a téli motorápolásra is.

Beköszöntött a valódi tél, s ennek legbiztosabb jele, hogy nincsenek (nagy)motorok az utakon, helyettük az elsuhanó hókotrót látom éppen, ahogy kitekintek a garázsból. Mit lehet ilyenkor tenni, hogy ne unatkozz a motor nélkül? Például elvégezheted a fontosabb téli javításokat, ápolásokat, de korántsem mindegy, hogyan teszed ezeket. Lehet, sokaknak a fülén folyik ki a „mit hogyan és miért?” monológok olvasása, mégis a motoroscsoportokban felbukkanó kérdéseket és videókat látva sok még a fehér folt, tudniillik sokan pont a vélt gondoskodással nyírják ki a a motorjaiknak. Úgy döntöttem hát, az alapvető igazságok és a saját garázstörténetem alapján megmutatom, mit tegyél, és főleg mit ne ilyenkor télen.

Szenvedek, de muszáj kibírnom…

November eleje óta nem ültem a malacon, akkor – egy hosszabb kiruccanás után – közvetlenül a szerelőpadra parkoltam le. Ezt szó szerint értem, tehát november másodikán este kilenc felé a szomszédom műhelyének nyitott ajtaján gurultam be, s a kulcsot már úgy vettem ki a vasból, hogy fent állt a padon.

Bent vagyunk, hullanak az idomok – kezdődhet a munka

Tehettem volna többet is, ugyanis üres volt az üzemanyagtartály és kosz is akadt a Hondán, de tudtam, lesz még vele dolgom a közeljövőben. Sokszor elolvastam már, hogy kell felbakolni a gépet a téli tárolás idejére, hogy az ne egy ponton terhelje az abroncsokat. Szerencsére nekem ez a középállvánnyal csak egy mozdulat – probléma megoldva. Akiknek csak oldalsztender jutott, javaslom, pár hetente menjenek ki kedvencükhöz, és egy picit tolják előrébb vagy hátrébb, hogy ne egy helyzetben álljon a gép egész télen. Rendben, a modern abroncsok már bírják az efféle igénybevételt, de ártani nekik sem árt a mozgatás, a lassan veteránkorba lépő, régebbi vasaknak pedig egyenesen kötelező.

Jó ötlet volt az üres tank

A téli takarítást elég komolyan űzöm, az idomok mellett az üzemanyagtartályt is leveszem, így kicsit sem baj, hogy nem a húsz kiló benzinnel együtt kell emelgetnem a 3-4 kilós hordót. Egyébként pedig ez a molyolás nemcsak a motornak tesz jót, hanem a lelkemnek is: ha már az elrakás előtt csillogna az XX, akkor egész télen csak nézném, ahogy szárad a festék a falon… Így viszont elfoglalom magam azzal, hogy a motor mellet a gurulós széken száguldok körbe-körbe, és kis ecsettel meg fogkefével takarítgatom hű társamat. Személy szerint ezzel heteket tudok eltölteni, hiszen megérdemli, és talán én is…

Ha nem akarsz a benzin leengedésével szenvedni, az üzemanyag-stabilizálóval könnyedén elejét veheted a gondoknak. Az adalékkal akár két évig (!) gond nélkül tárolható a nafta, ráadásul a flakon rendkívül kiadós: akár 3-4 motorhoz is elegendő

Az alapokon túl

Tehát tiszta lesz a motor, és fagymentes, zárt, szinte párátlan helyen áll – ez az alap, innentől nagy baj már nem lehet. Ezen felül persze akad még teendő, például a karburátoros gépek gazdáinak ajánlott leereszteni (szerelővéna nélküli tulajdonosoknak: kijáratni) a naftát, hogy a karbik üresek legyenek, és tavasszal friss benzinnel indulhasson a gép. Alternatív megoldásként szóba jöhet az úgynevezett stabilizáló adalék, amit a tankba öntve, majd a motort megjáratva elkerülhető, hogy az etanolból és egyéb összetevőkből álló üzemanyag nyúlós, használhatatlan masszává váljon a téli pihenő alatt – ez hatékony és kényelmes módja a gondoskodásnak.

Sokan mondják, hogy egy motort teli tankkal kell eltenni, hogy a bejutó párától ne rozsdásodjon a tartály belső felülete. Jóllehet, erre vannak cáfolatok is, mint például a veteránosok bizonyítékai, de a modern gépeknél mégiscsak a teli tank a megnyugtató megoldás, pláne, hogy aki még októberben töltötte csurig, az megspórolt pár forintot az egyre emelkedő üzemanyagárakon…

Az üzemanyaggal félig töltött, veteránkorú tank belseje a hosszú állást követően. Az elváltozás természetesen nem jellemző minden motorra, a fiatalabb gépek üzemanyagtartálya jóval ellenállóbb már

Már apáink, nagyapáink zseblámpái sem remekeltek a dermesztő hidegben, s a mai elemek, aksik is hasonlóan veszítenek teljesítményükből ilyenkor télen. Tanácsolom hát, hogy mindenki vegye ki vagy legalábbis kösse le a telepet, és tegye valamilyen fagymentes helyre. A régi akkumulátoroknál azt is gyakran emlegették, hogy érdemes (mély)kisütni – kösz a kiegészítést, Yoss -, azaz a telepet jócskán, akár 10 V-os feszültségérték alá meríteni, majd feltölteni.

Nos, ennél rosszabbat nem is tehetnél a modern aksikkal, ugyanis ezek kimondottan rosszul viselik, ha 9-10 V alá esik a feszültség, és gyakran visszafordíthatatlan a károsodás, vagyis ezt semmiképpen nem javaslom.

Ezért aztán jobban jársz, ha néhány hetente megtöltöd, esetleg csepptöltőn pihenteted a téli rabság ideje alatt. Hallottam már többször, hogy érdemes bedugózni a kipufogót, én töredelmesen bevallom, nem szoktam ezzel foglalkozni, mivel – mint említettem – nem ridegtartásban van nálam a gép. Mindenesetre azok, akik fűtetlen, párás helyen tárolják a vasat, mindenképpen tegyék meg, hogy minél kevesebb hideg, párás levegő jusson a leömlőkbe, és azokon át a hengerbe.

Pára és füst száll a garázsban, duruzsol a gép, Te pedig örülsz, hogy végre hallod a hangját. Kár, hogy ezzel kvázi kinyírod szegény motort…

Beindítanád? Ne tedd!

Feltűnt, hogy a téli pihenő alatt sokak kimennek, elindítják a gépet, majd üresben, szinte alapjáraton hosszú perceken át melegítik, és gyönyörködnek a hangjában. Sajnos ezzel csak ártanak szegény párának, mivel üresben, terhelés nélkül, hidegen futnak a dugattyúk, és fűtetlen helyen az első 5-10 percben esélye sincs átmelegedni az erőforrásnak, valamint a teljes kipufogórendszernek.

Gondolj csak bele: például egy Varadero dugattyúi ilyenkor minden főtengelyfordulat alkalmával 13 centis utat tesznek meg a hengerben, mégpedig percenként nagyjából ezerszer. Igen, tíz perc alatt 1,3 kilométernyi mozgás jön össze az apró, 66 millis löketű hengerben, és ezalatt egy pillanatig sem lesz üzemmeleg a motor.

Közben a hengerfalat kenő olajfilmréteg erősen küzd a dúsító miatt beáramló rengeteg benzinnel, vagyis nem elég, hogy a hőmérséklet nem ideális, még csak a kenés sem nevezhető annak. A hab a tortán, hogy legtöbbször nincs idő és türelem kivárni a teljes bemelegedést (a Facebookra szánt körbejárós videó már úgyis elkészült – a szerk.) vagyis a gép félig hidegen, a savas kémhatású kondenzvíztől csöpögő kipufogókkal tér vissza fagyos álmába… Röviden tehát: ha hiányzik, menj le, paskold meg a gépet, de ha nem mész motorozni, inkább ne kínozd. Mindkettőtöknek jobb lesz így.

A legfontosabb kellékeim

Akik hasonló tervekkel tették el a motort, mint jómagam, azoknak szükségük lesz pár fontos apróságra a téli karbantartáshoz. Első helyen a „mindentvivő” Brigeciol áll, mégpedig gyári flakonjából egy pumpás adagolóba áttöltve. Persze itt is figyelned kell, hogy alaposan öblítsd le az anyagot, főleg a műanyag és gumialkatrészekről. Hogy milyen erős szer is, arra remek példa, hogy nekem a kiszuperált fürdőszobai pumpás spray-t is tönkrevágta egy szezon alatt, de legalább a láncspray-t is letisztította a legdurvább helyekről… Emellett szükséged lesz kenőanyagra is, mivel az oldal- és középállvány forgó, mozgó pontjait, a gyújtáskapcsolót, és eleve: minden zsírozásra, kenésre szoruló alkatrészt érdemes leálláskor alaposan befújni, bekenni, kinek-kinek aszerint, hogy mire esküszik.

Gyere tavasz! Én már készen állok…

Ellenben a gumiápolót messziről kerüld el! Ha az abroncs már eleve olyan régi, hogy a repedezés veszélye fenyegeti, akkor ne kockáztass, tavasszal dobd le a fenébe, ennél többet ér a biztonságod. A gumiápolóval egyébként első ránézésre csodás lesz a kopott, megfáradt, hajszálrepedésekre hajlamos köpeny is, de cserébe a futófelülete úgy csúszik majd a hideg aszfalton, mintha jégre futnál, szóval inkább kerülendő.

Akárhogy is, ha végigfutottad ezt a pár sort, talán sikerült egy-két hasznos infóhoz jutnod, az pedig biztos, hogy ezalatt újabb néhány perccel közelebb kerültél várva-várt tavaszhoz. Mindenkinek kívánok kellemes és minél rövidebb holtszezont, találkozunk kikeletkor az utakon!

Velekey Gergő