Garázsmenet: kérlek, ne nyírd ki a motorod!

Garázsmenet: kérlek, ne nyírd ki a motorod!

- Kategória: Kiemelt cikk
20

Használsz gumiápolót? Gondosan kisütöd és feltöltöd az aksit? Rendszeres időközönként megjáratod a motort, hogy ne „gémberedjen” el a téli rabság alatt? Remek, mindent megtettél, hogy tavasszal  csak a gondod, bajod legyen vele… Hidd el, néha a kevesebb több, s igaz ez a téli motorápolásra is.

Beköszöntött a valódi tél, s ennek legbiztosabb jele, hogy nincsenek (nagy)motorok az utakon, helyettük az elsuhanó hókotrót látom éppen, ahogy kitekintek a garázsból. Mit lehet ilyenkor tenni, hogy ne unatkozz a motor nélkül? Például elvégezheted a fontosabb téli javításokat, ápolásokat, de korántsem mindegy, hogyan teszed ezeket. Lehet, sokaknak a fülén folyik ki a „mit hogyan és miért?” monológok olvasása, mégis a motoroscsoportokban felbukkanó kérdéseket és videókat látva sok még a fehér folt, tudniillik sokan pont a vélt gondoskodással nyírják ki a a motorjaiknak. Úgy döntöttem hát, az alapvető igazságok és a saját garázstörténetem alapján megmutatom, mit tegyél, és főleg mit ne ilyenkor télen.

Szenvedek, de muszáj kibírnom…

November eleje óta nem ültem a malacon, akkor – egy hosszabb kiruccanás után – közvetlenül a szerelőpadra parkoltam le. Ezt szó szerint értem, tehát november másodikán este kilenc felé a szomszédom műhelyének nyitott ajtaján gurultam be, s a kulcsot már úgy vettem ki a vasból, hogy fent állt a padon.

Bent vagyunk, hullanak az idomok – kezdődhet a munka

Tehettem volna többet is, ugyanis üres volt az üzemanyagtartály és kosz is akadt a Hondán, de tudtam, lesz még vele dolgom a közeljövőben. Sokszor elolvastam már, hogy kell felbakolni a gépet a téli tárolás idejére, hogy az ne egy ponton terhelje az abroncsokat. Szerencsére nekem ez a középállvánnyal csak egy mozdulat – probléma megoldva. Akiknek csak oldalsztender jutott, javaslom, pár hetente menjenek ki kedvencükhöz, és egy picit tolják előrébb vagy hátrébb, hogy ne egy helyzetben álljon a gép egész télen. Rendben, a modern abroncsok már bírják az efféle igénybevételt, de ártani nekik sem árt a mozgatás, a lassan veteránkorba lépő, régebbi vasaknak pedig egyenesen kötelező.

Jó ötlet volt az üres tank

A téli takarítást elég komolyan űzöm, az idomok mellett az üzemanyagtartályt is leveszem, így kicsit sem baj, hogy nem a húsz kiló benzinnel együtt kell emelgetnem a 3-4 kilós hordót. Egyébként pedig ez a molyolás nemcsak a motornak tesz jót, hanem a lelkemnek is: ha már az elrakás előtt csillogna az XX, akkor egész télen csak nézném, ahogy szárad a festék a falon… Így viszont elfoglalom magam azzal, hogy a motor mellet a gurulós széken száguldok körbe-körbe, és kis ecsettel meg fogkefével takarítgatom hű társamat. Személy szerint ezzel heteket tudok eltölteni, hiszen megérdemli, és talán én is…

Ha nem akarsz a benzin leengedésével szenvedni, az üzemanyag-stabilizálóval könnyedén elejét veheted a gondoknak. Az adalékkal akár két évig (!) gond nélkül tárolható a nafta, ráadásul a flakon rendkívül kiadós: akár 3-4 motorhoz is elegendő

Az alapokon túl

Tehát tiszta lesz a motor, és fagymentes, zárt, szinte párátlan helyen áll – ez az alap, innentől nagy baj már nem lehet. Ezen felül persze akad még teendő, például a karburátoros gépek gazdáinak ajánlott leereszteni (szerelővéna nélküli tulajdonosoknak: kijáratni) a naftát, hogy a karbik üresek legyenek, és tavasszal friss benzinnel indulhasson a gép. Alternatív megoldásként szóba jöhet az úgynevezett stabilizáló adalék, amit a tankba öntve, majd a motort megjáratva elkerülhető, hogy az etanolból és egyéb összetevőkből álló üzemanyag nyúlós, használhatatlan masszává váljon a téli pihenő alatt – ez hatékony és kényelmes módja a gondoskodásnak.

Sokan mondják, hogy egy motort teli tankkal kell eltenni, hogy a bejutó párától ne rozsdásodjon a tartály belső felülete. Jóllehet, erre vannak cáfolatok is, mint például a veteránosok bizonyítékai, de a modern gépeknél mégiscsak a teli tank a megnyugtató megoldás, pláne, hogy aki még októberben töltötte csurig, az megspórolt pár forintot az egyre emelkedő üzemanyagárakon…

Az üzemanyaggal félig töltött, veteránkorú tank belseje a hosszú állást követően. Az elváltozás természetesen nem jellemző minden motorra, a fiatalabb gépek üzemanyagtartálya jóval ellenállóbb már

Már apáink, nagyapáink zseblámpái sem remekeltek a dermesztő hidegben, s a mai elemek, aksik is hasonlóan veszítenek teljesítményükből ilyenkor télen. Tanácsolom hát, hogy mindenki vegye ki vagy legalábbis kösse le a telepet, és tegye valamilyen fagymentes helyre. A régi akkumulátoroknál azt is gyakran emlegették, hogy érdemes (mély)kisütni – kösz a kiegészítést, Yoss -, azaz a telepet jócskán, akár 10 V-os feszültségérték alá meríteni, majd feltölteni.

Nos, ennél rosszabbat nem is tehetnél a modern aksikkal, ugyanis ezek kimondottan rosszul viselik, ha 9-10 V alá esik a feszültség, és gyakran visszafordíthatatlan a károsodás, vagyis ezt semmiképpen nem javaslom.

Ezért aztán jobban jársz, ha néhány hetente megtöltöd, esetleg csepptöltőn pihenteted a téli rabság ideje alatt. Hallottam már többször, hogy érdemes bedugózni a kipufogót, én töredelmesen bevallom, nem szoktam ezzel foglalkozni, mivel – mint említettem – nem ridegtartásban van nálam a gép. Mindenesetre azok, akik fűtetlen, párás helyen tárolják a vasat, mindenképpen tegyék meg, hogy minél kevesebb hideg, párás levegő jusson a leömlőkbe, és azokon át a hengerbe.

Pára és füst száll a garázsban, duruzsol a gép, Te pedig örülsz, hogy végre hallod a hangját. Kár, hogy ezzel kvázi kinyírod szegény motort…

Beindítanád? Ne tedd!

Feltűnt, hogy a téli pihenő alatt sokak kimennek, elindítják a gépet, majd üresben, szinte alapjáraton hosszú perceken át melegítik, és gyönyörködnek a hangjában. Sajnos ezzel csak ártanak szegény párának, mivel üresben, terhelés nélkül, hidegen futnak a dugattyúk, és fűtetlen helyen az első 5-10 percben esélye sincs átmelegedni az erőforrásnak, valamint a teljes kipufogórendszernek.

Gondolj csak bele: például egy Varadero dugattyúi ilyenkor minden főtengelyfordulat alkalmával 13 centis utat tesznek meg a hengerben, mégpedig percenként nagyjából ezerszer. Igen, tíz perc alatt 1,3 kilométernyi mozgás jön össze az apró, 66 millis löketű hengerben, és ezalatt egy pillanatig sem lesz üzemmeleg a motor.

Közben a hengerfalat kenő olajfilmréteg erősen küzd a dúsító miatt beáramló rengeteg benzinnel, vagyis nem elég, hogy a hőmérséklet nem ideális, még csak a kenés sem nevezhető annak. A hab a tortán, hogy legtöbbször nincs idő és türelem kivárni a teljes bemelegedést (a Facebookra szánt körbejárós videó már úgyis elkészült – a szerk.) vagyis a gép félig hidegen, a savas kémhatású kondenzvíztől csöpögő kipufogókkal tér vissza fagyos álmába… Röviden tehát: ha hiányzik, menj le, paskold meg a gépet, de ha nem mész motorozni, inkább ne kínozd. Mindkettőtöknek jobb lesz így.

A legfontosabb kellékeim

Akik hasonló tervekkel tették el a motort, mint jómagam, azoknak szükségük lesz pár fontos apróságra a téli karbantartáshoz. Első helyen a „mindentvivő” Brigeciol áll, mégpedig gyári flakonjából egy pumpás adagolóba áttöltve. Persze itt is figyelned kell, hogy alaposan öblítsd le az anyagot, főleg a műanyag és gumialkatrészekről. Hogy milyen erős szer is, arra remek példa, hogy nekem a kiszuperált fürdőszobai pumpás spray-t is tönkrevágta egy szezon alatt, de legalább a láncspray-t is letisztította a legdurvább helyekről… Emellett szükséged lesz kenőanyagra is, mivel az oldal- és középállvány forgó, mozgó pontjait, a gyújtáskapcsolót, és eleve: minden zsírozásra, kenésre szoruló alkatrészt érdemes leálláskor alaposan befújni, bekenni, kinek-kinek aszerint, hogy mire esküszik.

Gyere tavasz! Én már készen állok…

Ellenben a gumiápolót messziről kerüld el! Ha az abroncs már eleve olyan régi, hogy a repedezés veszélye fenyegeti, akkor ne kockáztass, tavasszal dobd le a fenébe, ennél többet ér a biztonságod. A gumiápolóval egyébként első ránézésre csodás lesz a kopott, megfáradt, hajszálrepedésekre hajlamos köpeny is, de cserébe a futófelülete úgy csúszik majd a hideg aszfalton, mintha jégre futnál, szóval inkább kerülendő.

Akárhogy is, ha végigfutottad ezt a pár sort, talán sikerült egy-két hasznos infóhoz jutnod, az pedig biztos, hogy ezalatt újabb néhány perccel közelebb kerültél várva-várt tavaszhoz. Mindenkinek kívánok kellemes és minél rövidebb holtszezont, találkozunk kikeletkor az utakon!

Velekey Gergő

  • Yoss

    Az akku kisütése-töltése egyáltalán nem ellenjavallt. Amit írtál, hogy 8-9V-ra meríteni, az tényleg nem javasolt, mivel az már mélykisülés, ami tönkreteszi az akkut. Normális eszközök nem is engedik ennyire lemeríteni. Viszont egy normális kisütés-töltés ciklus igenis hasznos. Mint ahogy a csepptöltés is az lehet, ha normális, intelligens töltővel csinálják. Egyébként kárt is okozhat. Manapság már nem nagyon javasolják az egész télen csepptöltőn tartást. Én feltöltöm, hagyom csepptöltésen még pár napot, aztán leveszem és 5-6 hét után ismétlek. Két ciklussal ki is húzom a telet 🙂

  • mazsi-night

    Úgy látom valakinek megártott a karácsonyi beigli Üres tank
    meg ne járasd a vasat stb. Azt aláíróm hogy a mai benzin egy szemét, a kuvaiti emir tevéje különbet hugyozik a sivatagban mint a mi kilencvenötösünk 🙂 De még ez is kibírja a telet (persze minőségi
    kútnál vásárolt benzinre gondolok) és nem a Mol- ra Lényeg a lényeg én a téli
    letámasztás előtt feltankolom a paripát 100 oktán számú benzinnel és ezzel
    az első probléma kilőve. Akku, na igen ha már nagyon régi vagy valami
    gyenge kinai zsebtelepről van szó,
    célszerű a szelektív hulladék gyűjtőbe helyezni nem pedig töltögetni. Jó magam
    minőségi aksit használok (nem akarom reklámozni, mert nem fizetnek érte) ami
    vidáman kibír öt évet töltögetés nélkül, még kisem veszem a mociból, nem viszem
    meleg helyre, kint van a vasban a nulla fok körüli garázsban. Persze riasztó és
    egyéb amper cumizó szemét nincs a motoromban
    Gumi abroncs, vannak kimondottan a kétkerekűekhez is ápoló szerek, de én
    nem élek ilyesmivel, lehet hogy hasznos ezen nem vitatkozom, én négy évente lecserélem a gumit ha nem kopik el hamarabb. Egy gumi ennyit
    bír, három négy év alatt kiszárad és rengeteget veszít a tapadásából, kenegetheted utána akár mivel,
    maximum fényes lesz , persze kishajó vagy csónak oldalára még tökéletes. Persze a mocit én is lemosom , a bogaraktól
    megtakarítóm, a króm felületeket WD40 lefújóm ne kapjon bele a vak rozsda. A
    lánccal nem foglalkozom, azt majd tavasszal alaposan letakarítom petróleummal,
    olaj csere légszűrő tisztítás, fékek – futómű alapos átvizsgálása és a lengő
    villa zsírzása, ugye azt sokan elfelejtik és akkor lehet cserélni a tűgörgös
    csapágyat, persze van még sok más tenni való is A vasat a téli álmában csak egy kincstári honvédségi
    lepedővel takarom le hogy ha van egy kis nedvesség az kitudjon száradni. Ezeket
    a műanyagos motor ponyvákat nem ajánlom annak aki fedett helyen tárolja a mocit,
    mert nem tud a nedvesség elpárologni. Ha
    nem bírsz magaddal akkor nyugodttan bedörrenheted a gépet a szomszédok nagy
    örömére, semmi baja nem lesz ha ésszel csinálod. Finoman felmelegíted üzemi hőfokra
    télen az lehet egy húsz harminc perc is és nem bántod a vasat csak finom, és
    nem tiltásig húzod neki Ha végeztél nem takarod le, csak majd másnap, amikor
    teljesen kihűlt. Ja és lehetőleg fagyálló
    legyen a hűtődben, bár szerintem mindegyikben az van, de lehetnek még véletlenek.

    • KrovaFej

      “a téli letámasztás előtt feltankolom a paripát 100 oktán számú benzinnel és ezzel az első probléma kilőve”

      Leszámítva, ha nem öreg, karbis géped van (pl. GSF, GSX-F, GPX, ZZR stb.) Akkor cseszheted a 100 oktánost, mert az ugyanolyan etanoltartalmú, mint a 95-ös, és tavasszal csak karbipucolás után fog indulni.

      “Finoman felmelegíted üzemi hőfokra télen az lehet egy húsz harminc perc is és nem bántod a vasat csak finom, és
      nem tiltásig húzod neki”

      20-30 percig hidegen húzkodni neki? Gratulálok, így már mindent értek… 😀

      • mazsi-night

        95 –s Zephyr1100 vagy
        az 1200 REX. hól karbis „kollega” ??? soha nem kellet az üzemanyag miatt hozzányúlnom
        a karbikhoz, tavaszi indításnál ráhúztam a szívatott hármat négyet húztam a gázon és indult a
        vas. De volt hogy kilencvenötössel
        raktam el és akkor is gond nélkül indult és nem volt karbi pucolás. És az úszóházakból sem engedem le a
        benzint, nem vacakolok ilyennel, max ha évekre garazsíroznám a vasat. De anno a
        VF FII Hondánál sem vacakoltam, megjegyzem
        az is karbis volt 1984 ből. Nem azt írtam hogy húsz harminc
        percig húzd neki. De most már, én is mindent értek 😀

      • Stukov Jokeph

        Üres karbi, ez bevált nekem mindig, és tele tank 🙂
        akksi nincs lekötve, egyszer kap egy töltést és kész. (nincsenek ampernyelő egyéb szerkezetek a vason) ZX9-r ninja 2003-ból 🙂 aztán ha indulni kell, az AC-val feltöltetem a karbikat és indul elsőre (az önindító ilyenkor nincs használatban, csak az AC dolgozik). 😀

    • HaryKiry

      Idén márciusban lesz 4. éves Bosh akksi már halódik. Tölthetem ahogy akarom 3-4 nap múlva már szépen leesik a feszültsége, be sem tudja indítani a mocit. Már a nyár vége felé is volt, hogy a biztonság kedvéért mielőtt elindultam, előző nap csepptöltővel feltöltöttem. Ennyit a márkás akksikról. Ja és nem a generátor a kaka.

      • Ati

        A bosch sajnos ma már a legalja, csak a neve cseng jól, dekalap kaka.

      • mazsi-night

        Nem a Bosch ra gondoltam, mert sajnos a Bosch már nem az a régi minőségi termék. Tapasztalatból tudom, nekem az autóban egy év alatt tönkrement (jó a generátor, nincs hifi, stb) Sajnos ide már nem érdemes konkrét dolgokat leírni, (pl. melyik aksi vált be) mert tuti hogy egyesek egyből „fikázni” fogják 🙁

        • HaryKiry

          köszi a választ, márciuaban kipróbálom, mert muszáj vennem újat.

          • KutyaZX14

            Ha akksi, akkor ma már csak Li-ion vagy Lifepo4, már mi is ezt használjuk. Az eredeti, 6-7 kilós telepek helyett egy kicsi, 0,8 kilós elemke lapul az idom mögött, és stabilabban, gyorsabban indít. Befektetésnek se rossz egy kicsit többet költeni, hogy 5-6 kilót lefaragj a géped tömegéből.

          • mazsi-night

            Igazad van, egy új sport gépbe biztos megéri könnyebb modernebb akkut venni. Csak kérdés hogy ezek az új Li-ion vagy a lithium cellás akkuk lesznek e, olyan vagy tartósabbak mint a savas testvéreik.

          • mazsi-night

            Amúgy nekem VARTA volt a Kawakban 😉 és öt hat évet bírtak. Én a kilókkal nem foglalkozom nekem 250kg üresen a paripa úgy hogy öt hat kiló ide vagy oda, oly mindegy,

          • HaryKiry

            Megnéztem. Banner Bike Bull az akksim és idén februárban vettem!!! Előkerült a jótállás is. A Banner importőr azt mondta, vigyem vissza a kereskedőhöz, ők majd megnézik. A kereskedő pedig azt, hogy fél év a garancia, sorry. Na ez szép. Egyébként ugyanerre a tipusra más kereskedőnél egy év garit is találtam és 4 ezerrel olcsóbb eladási árat. Nekem is nagyjából annyi a moci tömege.

          • mazsi-night

            Hát ez szivacs. Nem értem miért nem egy év a gari, főleg egy Banner aksira, gondolom az osztrák anya cég ezt nem így gondolja, mint a magyar kiskereskedő 🙂 Az aztán a pofátlanság
            határa hogy a piaci árnál többért adja az akut és még hülyének is nézik a vásárlókat. De valahol olvastam hogy a bannar aksi vételára, meghaladja a tízezer forintot akkor egy év a garancia.

          • HaryKiry

            18 ezerért vettem és csak fél évet adtak. Mint írtam, ma nézegettem a neten az árgépen is többek között és ott találtam olcsóbban ugyanezt 1 év garival. Azt tudom, hogy annál a kereskedőnél nem vásárolok többet.

  • Hajdú Gábor

    Vannak benne jó dolgok, s igazságok! Én személy szerint télen is nonsztop használom munkahelyem végett, ha esik a hó, vagy – 10 fok van. Egy hónapban 13 napot dolgozok 12 órában benzinkutas- ként részben autópályát érintve, össz.: 140 km oda- vissza megtéve! Az ápolás, ahogyan írva is volt, NAGYON fontos!!! Ha használja az ember a vasát, mint személy szerint a sűrű mosást se feledd a só mihamarábbi eltávolítása végett. Heidenau k73 mat ajánlom, kiváló a tapadása! Ha valaki szintén űzi télen is, szívesen válaszolok kérdésére a. Faiparprof@gmail.com. emailomon! De természetesen, jöjjön a tavasz, a jó idő!!! 🙂

    • Hajdú Gábor

      Ja, Vasam Honda CB500 F ( 2013 )

      • Gergő Velekey

        É is gondoltam rá hogy megyek vele de én félek. Nem a hidegtől hanem a meglévő erőtől. Angyalkát használok egész jól fog de 250 Kiló a menetkész tömeg plusz én és tetemes teljesítmény és nyomaték társul hozzá. egyszerűen túl nagy a az erő hogy kontrollálni tudjam.

  • Roland

    hát ezt beindítós, hidegen járatós dolgot hülyeségnek tartom. x idő után éri el az üzemi hőfokot, de ha nem járatod pöccröff és elindulsz vele, terhelés alatt akkor nincs baja hidegen? na ne már…mert akkor azonnal üzemi hőfokra kerül, hála a hideg szél fűtő hatásának igaz? mielőtt elindulok vele tavasszal is ősszel is, de még sokszor nyáron is hagyom alapjáraton hogy mozduljon fel a mutató

    • Rosszul értelmezed. A motornak hidegen elégtelen a kenése, nem csupán télen, de a melegebb időszakban is, mivel a kenőanyagokat 100°C körüli üzemi hőmérsékletre tervezik, hidegen meg olyanok, mint a méz. Amíg ez a hőmérséklet nincs meg, addig az olajfilm nem alakul ki, vagy inadekvát. Konkrétan olyannyira, hogy az erőforrás élettartama alatt jelentkező kopás lényegében az indítás és az üzemi hőmérséklet elérése közt keletkezik, üzemmelegen pedig elhanyagolható. Alapjáraton kotyogtatva lemegy a Nap, mire bemelegszik annyira, hogy minden normális kenést kapjon. Emiatt rossz ötlet beröffenteni, ha nem mész vele sehová, és emiatt nem jó semmire, ha részterheléses közlekedés helyett alapjáraton próbálod melegíteni.