Téli tárolás: tilos teletankolni a motort?!

Téli tárolás: tilos teletankolni a motort?!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás
11

Úgy tartják az öregek, hogy a téli pihenőre csak tele tankkal szabad eltenni a gépet, különben rozsdásodhat az üzemanyagtartály belseje. Ez a teszt éppen az ellenkezőjéről árulkodik...

Motortank.hu szakemberei úgy vélik, mára megdőlt a régi igazság, ugyanis a benzin magas etanoltartalma nemhogy nem segít, hanem egyenesen káros a fémfelületekre. Tapasztalataik alapján azt szűrték le, hogy a bioetanol miatt - a motorbenzinhez viszonyítva - jelentősen megnőtt a korróziós hatás a tank belső felületét és alumínium alkatrészek tekintetében.

Ezt látjuk a műhelyben

A javításra átvett üzemanyagtartályokban, amelyek korábban félig vagy csak részben voltak töltve üzemanyaggal, a szint alatt sokkal intenzívebb korróziós hatást figyeltekünk meg, mint szint felett. Az etanol megnöveli a víz oldhatóságát az üzemanyagban, így már elegyet alkot azzal, nem pedig külön fázisban a tank alján cseppként gyűlik össze, valamint a környezeti levegő páratartalmát is képes megkötni. A levált rozsdaszemcsék dugulások forrása lehet, a korrózió hosszabb távon tartályperforációt okoz, vagyis kilyukad a tank. Ezen túlmenően az új üzemanyag élettartama a motorbenzinhez viszonyítva mára a gyártástól számított három-négy hónap, a kiszolgálástól számított két hónap véleményünk szerint - áll a Motortank munkatársainak leírásában.

Téli tárolásra letett, teletankolt jármű esetében az üzemanyag „megromlik”, egy bonyolult kémiai folyamat (polimerizáció) miatt kátrányszerű anyag csapódik ki a tartály falára, ami a karburátorba, üzemanyag-szivattyúba, injektorba jutva dugulást okozhat.

Az üzemanyaggal félig töltött tank belseje a hosszú állást követően
Az üzemanyaggal félig töltött tank belseje a hosszú állást követően. Sajnos a kép feltöltője azt elfelejtette mellékelni, hogy mikori gyártású motorról és mennyi ideig tárolt üzemanyagról van szó, mert a 20-30 évnél fiatalabb motorokban nem okoz ilyen elváltozást a benzin. Sőt mi több, ezeket csak teletankolva érdemes hosszabb időre letenni, hogy a tank belső oldalán lecsapódó pára ne okozhasson rozsdásodást!

Ez utóbbit, azaz a benzin kocsonyásodását elkerülhetjük, ha téli leállás előtt adalékoljuk az üzemanyagot. A hozzáadott folyadék meggátolja a benzin „szétesését”, így megelőzhető, hogy tavasszal egy alapos szervizzel kelljen kezdeni a szezont. A rozsdásodás ellen pedig a belső felület tisztításával és gyantabevonattal küzdhetsz, amiben szintén a Motortank szakemberei tudnak segíteni, bár ez jobbára csak az idős vagy a kimondottan mostoha sorsú fiatalabb motoroknál szükséges.

Continental 2019