Téli tárolás: tilos teletankolni a motort?!

Téli tárolás: tilos teletankolni a motort?!

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

Úgy tartják az öregek, hogy a téli pihenőre csak tele tankkal szabad eltenni a gépet, különben rozsdásodhat az üzemanyagtartály belseje. Ez a teszt éppen az ellenkezőjéről árulkodik…

 

Motortank.hu szakemberei úgy vélik, mára megdőlt a régi igazság, ugyanis a benzin magas etanoltartalma nemhogy nem segít, hanem egyenesen káros a fémfelületekre. Tapasztalataik alapján azt szűrték le, hogy a bioetanol miatt – a motorbenzinhez viszonyítva – jelentősen megnőtt a korróziós hatás a tank belső felületét és alumínium alkatrészek tekintetében.

Ezt látjuk a műhelyben

A javításra átvett üzemanyagtartályokban, amelyek korábban félig vagy csak részben voltak töltve üzemanyaggal, a szint alatt sokkal intenzívebb korróziós hatást figyeltekünk meg, mint szint felett. Az etanol megnöveli a víz oldhatóságát az üzemanyagban, így már elegyet alkot azzal, nem pedig külön fázisban a tank alján cseppként gyűlik össze, valamint a környezeti levegő páratartalmát is képes megkötni. A levált rozsdaszemcsék dugulások forrása lehet, a korrózió hosszabb távon tartályperforációt okoz, vagyis kilyukad a tank. Ezen túlmenően az új üzemanyag élettartama a motorbenzinhez viszonyítva mára a gyártástól számított három-négy hónap, a kiszolgálástól számított két hónap véleményünk szerint – áll a Motortank munkatársainak leírásában.

Téli tárolásra letett, teletankolt jármű esetében az üzemanyag „megromlik”, egy bonyolult kémiai folyamat (polimerizáció) miatt kátrányszerű anyag csapódik ki a tartály falára, ami a karburátorba, üzemanyag-szivattyúba, injektorba jutva dugulást okozhat.

Az üzemanyaggal félig töltött tank belseje a hosszú állást követően
Az üzemanyaggal félig töltött tank belseje a hosszú állást követően. Sajnos a kép feltöltője azt elfelejtette mellékelni, hogy mikori gyártású motorról és mennyi ideig tárolt üzemanyagról van szó, mert a 20-30 évnél fiatalabb motorokban nem okoz ilyen elváltozást a benzin. Sőt mi több, ezeket csak teletankolva érdemes hosszabb időre letenni, hogy a tank belső oldalán lecsapódó pára ne okozhasson rozsdásodást!

Ez utóbbit, azaz a benzin kocsonyásodását elkerülhetjük, ha téli leállás előtt adalékoljuk az üzemanyagot. A hozzáadott folyadék meggátolja a benzin „szétesését”, így megelőzhető, hogy tavasszal egy alapos szervizzel kelljen kezdeni a szezont. A rozsdásodás ellen pedig a belső felület tisztításával és gyantabevonattal küzdhetsz, amiben szintén a Motortank szakemberei tudnak segíteni, bár ez jobbára csak az idős vagy a kimondottan mostoha sorsú fiatalabb motoroknál szükséges.

Continental 2019

Facebook Comments

11 Comments

  1. Kivéve, ha műanyag tank van a vasban 😀 Hálaégnek nekem az van, szóval egy karbiürítéssel megoldható a téli pihenés biztosítása. Viszont itt fel is tenném a kérdést(első nagymotorom, és ez lesz az első tele) kipufogó ledugaszolása mennyire fontos/ajánlott? Heti egy indítást biztos be fogok iktatni, nem szeretném, hogy úgy járjak mint édesapám a Bandittal…

    1. Norbert Bokor

      A heti egy inditas nem feltetlenul jo otlet, a motornak nem tesz jot ha jeghidegen, atfagyva jaratod anelkul hogy rendesen, terheles alatt bemelegedne.
      En be szoktam dugaszolni a kipufogot, artani csak nem fog, hogy hasznal-e azt nem tudom, talan 🙂

  2. Honda NT 700V 2006-os tankja 40e km után….

  3. A mostani teleinkkel havonta simán van 1-1 alkalom, hogy be lehet indítani a vasat, és menni vele egy kört. Ha havonta 1x beleteszel pár kilométert a gépbe, akkor tuti nem lesz semmi baja (max. a közbenső időben lehet tölteni az aksit).

  4. Ha a drágább benzinnel rakod el, abban kevesebb az etanol, elvileg nem romlik meg.

    1. ez biztos? mintha azt olvastam volna, hogy mindegyik 5%-os etanoltartalommal készül, csak a drágább az gazdagabban adalékolt, azért bírja jobban az állást.

      1. Passz, meg kell kérdezni a kúton.
        Végül is ha adalékot töltesz hozzá, és jó lesz, akkor nincs nagy köze az etanol mennyiségnek.

  5. Egész télen (meg egy kicsit tovább is) állt a paripám egy baleset miatt, benne majdnem egy tele tank benzinnel. Most olyan szarul megy, hogy az nem is igaz.
    Ha a tankért aggódik valaki, akkor motorozza ki belőle az utolsó cseppet is, mielőtt elteszi, télire töltse fel olajjal, tavasszal pedig eressze le, és locsoljon bele friss nyálat.

    Az állott benzin nem az igazi. Aki nem hiszi, nyugodtan felejtse benne, vagy esetleg kölcsön adom az alig vonagló Kawicskámat egy “gyors” körre, tanulságképpen…

  6. Én ezt a telitank meg ürestank kérdést úgy szoktam megoldani, hogy veszek benzinadalékot / benzinkondicionálót és azt löttyintek a tankba. (Ahogy a cikk is írja) Ha “hosszú tél” van, akkor rendszeresen ellenőrzöm az akkut, töltőre is rakom, néha pedig (kb. havonta 1 alkalommal) beindítom, hogy melegedjen fel kicsit. (Ellenkező esetben mindig használva van.) A garázsban télen sincs 15 foknál hidegebb. Fura módon, nincs gondom a tavaszi első indulásokkal, sem pedig a motor erejével, fogyasztásával.

  7. Inkább az alapján érdemes választani tele, vagy üres tank közt, hogy hol tárolod a motort. Ha valamennyire fűtött, száraz helyen, akkor nyugodtan ki lehet üríteni a tankot, és nem lesz vele gond. Ha hidegben, esetleg nem is teljesen zárt helyen pihen a paripa, akkor inkább csurig legyen.

    Nem tudom, hogy vagytok vele, de én még nem bírtam ki, hogy 2-3 hetente egyszer ne indítsam el télen a motorokat… előtte veszek kannában pár liter friss benzint, beleöntöm, és ha nincs jég az utcán, akkor 1-2 kör ide-oda. Utána 2-3 hétig rendben vannak a hormonok megint.

  8. Zoltan Horvath Dr.

    Fűtetlen garázsban motortakaró alatt kivett akksival telitankkal szezon utani szervizzel leállítva, oktobertol marciusig be sem inditva évek ota problémamentes 3db különböző fajta és évjáratú motorok szezonkezdete. 6 honap alatt valami mástól rohad be meg kocsonyásodik a nafta. Normál üzemben ennyit bőven bírnak.

Válasz