Olvasói: Burgmanről GSF-re – válthatok kuplung nélkül?

Olvasói: Burgmanről GSF-re – válthatok kuplung nélkül?

- Kategória: Vélemény
8

Sziasztok! Eddig robogóztam (Burgman400) és most megvettem életem első váltós motorját (GSF600) – írta olvasónk, Szirmai Tibor.

Barátkozom a váltással – folytatta, – jól is megy, de nem hagy nyugodni, hogy sok helyen azt írják: másodiktól felfelé már gyorsabb és hatékonyabb kuplung nélkül váltani, hiszen egyenes fogazású fogaskerekekről van szó. Mi az igazság? Nem árt ez a motornak?

Tibor

Kedves Tibor!

Nehéz igazságot tenni, de a korábban, hasonló témában érkezett olvasói levél támpontként megteszi: a kuplung nélküli technika leírása, előnyei, illetve meglepetésként az olvasó bizonyítéka, hogy miért nem jó ötlet…

Sziasztok!

Olvastam a cikket a kuplungolást (és váltást is) helyettesítő ShiftFX-ről. Nem értem, hogy ezért miért adnának az emberek ennyit (ha jól tippelem, legalább 1-2 ezer dollár lesz). Én mindig kuplung nélkül váltok fel, érzetre simább, gyorsabb és kevésbé hangos is, és semmi baja a gépnek: már két-három éve így használom. Ha jól tévedek, a kisebb mechanikai zaj azt jelenti, hogy kevésbé károsodik is a váltó – akkor egyáltalán mi értelme a kuplungolásnak?

Széles utat!

Zoli

Először is a ShiftFX lényege, hogy helyettesíti is a váltást, azaz használható automatikus üzemmódban, ami pl. városban vagy ha a bal kezed foglalt, egészen hasznos. Ami a kuplung nélküli váltást illeti: lassan egyház alakul a két oldal tagjaiból, hogy csak kuplunggal vagy anélkül érdemes-e kapcsolgatni. Egy biztos, hogy jobbára csak a szekvenciális (magyarul: sorozatos, sorban álló) váltóknál alkalmazható, mint például a motoroké, ahol az egyes fokozatok egymás után sorakoznak, vagyis a váltókar felkapcsoláskor csak egy irányba mozog. A kezdő vagy a technikával ismerkedő motorosok kedvéért gyorsan vegyük át, mi is ennek a lényege:

Öt mozdulat helyett csak kettő – egyszerűbb és gyorsabb a kuplung nélküli váltás, már ha jól csinálod…

A kulcsszó: tehermentesítés

Amikor a kuplungkart behúzod, a váltót gyakorlatilag függetleníted a hajtáslánc többi elemétől, megszűnik a gyorsításból vagy a motorfékből adódó terhelés. Miként a neve is mutatja, ez a tengelykapcsoló, vagyis kapcsolatot teremt a motor egyes alkatrészei között. Ezt a kuplung nélkül váltók a következő módon oldják meg:

Enyhén felfelé nyomják a váltókart, kis erővel, éppen csak annyira, hogy érezzék a kar ellenállását a csizma orrán.

A gázt visszaveszik, de nem teljesen, hanem csak annyira, hogy a hajtott kerék szinkronban forogjon a váltó fogaskerekeivel, vagyis se gyorsító, se lassító erő ne hasson a motorra.

Amikor ez létrejön, a felváltás gyorsan, szinte hangtalanul megtörténik, és újra gázt adnak, majd a következő fokozatnál újra.

Ha ilyen egyszerű, akkor miért nem ez terjedt el, és miért nem ezt oktatják, illetve írják a motor kezelési könyvében? A hiba ezúttal is a változó, azaz maga az ember. Ha nem érzi ezt a mozdulatot, akkor a váltót feszítve, bajosan és nagyon lassan kapcsol fel, és ezt a motor alkatrészei is megérzik. Ráadásul a visszaváltásnál már korántsem elég ez az apró mozdulat, ott már tényleg nehezen megoldható – néhány gépen pedig egyáltalán nem lehetséges zökkenőmentesen – a gyors és pontos visszaváltás, ha nem kuplungolsz.

Akárhogy is, a többség marad a hagyományos megoldásnál, vagy éppen benevez egy DCT-s gépre, illetve egy ShiftFX-re, de ettől még nem kerül máglyára az sem, aki ki tudja “dekázni” csuklóval a mozdulatot, és felváltásnál hanyagolja a tengelykapcsolót.

Update:

Zso fűzte hozzá az alábbiakat:

“Szia! Sokan azt állítják, szakik is, hogy fel- és visszakapcsolás is mehet kuplung nélkül, nem lehet baja a motornak. Nekik üzenném, hogy kár erre biztatni a népeket, mert akinek ez egyszerűen nincs a kezében, az így jár, mint Nori: Képek – Kuplung nélküli váltásaim eredménye…