Olvasói: Burgmanről GSF-re – válthatok kuplung nélkül?

Olvasói: Burgmanről GSF-re – válthatok kuplung nélkül?

- Kategória: Vélemény

Sziasztok! Eddig robogóztam (Burgman400) és most megvettem életem első váltós motorját (GSF600) – írta olvasónk, Szirmai Tibor.

Barátkozom a váltással – folytatta, – jól is megy, de nem hagy nyugodni, hogy sok helyen azt írják: másodiktól felfelé már gyorsabb és hatékonyabb kuplung nélkül váltani, hiszen egyenes fogazású fogaskerekekről van szó. Mi az igazság? Nem árt ez a motornak?

Tibor

 

Kedves Tibor!

Nehéz igazságot tenni, de a korábban, hasonló témában érkezett olvasói levél támpontként megteszi: a kuplung nélküli technika leírása, előnyei, illetve meglepetésként az olvasó bizonyítéka, hogy miért nem jó ötlet…

Sziasztok!

Olvastam a cikket a kuplungolást (és váltást is) helyettesítő ShiftFX-ről. Nem értem, hogy ezért miért adnának az emberek ennyit (ha jól tippelem, legalább 1-2 ezer dollár lesz). Én mindig kuplung nélkül váltok fel, érzetre simább, gyorsabb és kevésbé hangos is, és semmi baja a gépnek: már két-három éve így használom. Ha jól tévedek, a kisebb mechanikai zaj azt jelenti, hogy kevésbé károsodik is a váltó – akkor egyáltalán mi értelme a kuplungolásnak?

Széles utat!

Zoli

Először is a ShiftFX lényege, hogy helyettesíti is a váltást, azaz használható automatikus üzemmódban, ami pl. városban vagy ha a bal kezed foglalt, egészen hasznos. Ami a kuplung nélküli váltást illeti: lassan egyház alakul a két oldal tagjaiból, hogy csak kuplunggal vagy anélkül érdemes-e kapcsolgatni. Egy biztos, hogy jobbára csak a szekvenciális (magyarul: sorozatos, sorban álló) váltóknál alkalmazható, mint például a motoroké, ahol az egyes fokozatok egymás után sorakoznak, vagyis a váltókar felkapcsoláskor csak egy irányba mozog. A kezdő vagy a technikával ismerkedő motorosok kedvéért gyorsan vegyük át, mi is ennek a lényege:

Öt mozdulat helyett csak kettő – egyszerűbb és gyorsabb a kuplung nélküli váltás, már ha jól csinálod…

A kulcsszó: tehermentesítés

Amikor a kuplungkart behúzod, a váltót gyakorlatilag függetleníted a hajtáslánc többi elemétől, megszűnik a gyorsításból vagy a motorfékből adódó terhelés. Miként a neve is mutatja, ez a tengelykapcsoló, vagyis kapcsolatot teremt a motor egyes alkatrészei között. Ezt a kuplung nélkül váltók a következő módon oldják meg:

Enyhén felfelé nyomják a váltókart, kis erővel, éppen csak annyira, hogy érezzék a kar ellenállását a csizma orrán.

A gázt visszaveszik, de nem teljesen, hanem csak annyira, hogy a hajtott kerék szinkronban forogjon a váltó fogaskerekeivel, vagyis se gyorsító, se lassító erő ne hasson a motorra.

Amikor ez létrejön, a felváltás gyorsan, szinte hangtalanul megtörténik, és újra gázt adnak, majd a következő fokozatnál újra.

Ha ilyen egyszerű, akkor miért nem ez terjedt el, és miért nem ezt oktatják, illetve írják a motor kezelési könyvében? A hiba ezúttal is a változó, azaz maga az ember. Ha nem érzi ezt a mozdulatot, akkor a váltót feszítve, bajosan és nagyon lassan kapcsol fel, és ezt a motor alkatrészei is megérzik. Ráadásul a visszaváltásnál már korántsem elég ez az apró mozdulat, ott már tényleg nehezen megoldható – néhány gépen pedig egyáltalán nem lehetséges zökkenőmentesen – a gyors és pontos visszaváltás, ha nem kuplungolsz.

Akárhogy is, a többség marad a hagyományos megoldásnál, vagy éppen benevez egy DCT-s gépre, illetve egy ShiftFX-re, de ettől még nem kerül máglyára az sem, aki ki tudja “dekázni” csuklóval a mozdulatot, és felváltásnál hanyagolja a tengelykapcsolót.

Update:

Zso fűzte hozzá az alábbiakat:

“Szia! Sokan azt állítják, szakik is, hogy fel- és visszakapcsolás is mehet kuplung nélkül, nem lehet baja a motornak. Nekik üzenném, hogy kár erre biztatni a népeket, mert akinek ez egyszerűen nincs a kezében, az így jár, mint Nori: Képek – Kuplung nélküli váltásaim eredménye…

 

Continental 2019

Facebook Comments

8 Comments

  1. Lakatos Imre

    Senki nem beszél arról, hogy a kupplung felengedéskor összefékezi a motort a váltóval, így veszi fel a motor a következő fokozat fordulatszámát. Ha én 5000-nél elengedem a gázt és felkattintom a váltót, a fordulatszám hirtelen leesik de a főtengely-lendkerék párost így lefékezve elég nagy ütést adunk a váltónak és a főtengelynek… Max annyi csillapítás van a blokkon belül, hogy kicsit megcsúszhat a kupplung a hirtelen fellépő erőtől.. Részemről inkább kupplungolok.

    1. Macko Sárvári Zsolt

      Ja, vagy 300-at esik a fordulat. 😊

      1. Kemenes András

        Az iróniát leszámítva van az (sokkal inkább) 1-2 ezer fordulat is, ha csak nem valami szétkopott karbis öreg GSX-F-ről van szó, ami cseszik rendesen ejteni a fordulatot 🙂
        Másrészt az, hogy a nullát öt- vagy hétezerhez igazítod, az pont tökmindegy, szóval a kuplungkar szerepe – ilyen tekintetben – mellékes.

        (u.i: …s ha már magyarok vagyunk, könyörgöm: tengelykapcsoló. ennyi erővel az önindítózásra is mondhatnánk, hogy “sztertörözés”, de az pont olyan szarul hangzik, mint a kuplungolás.)

        1. Lakatos Imre

          A szakma tanáromon kívül senkit nem ismerek, aki tengelykapcsolónak hívta valaha.
          Azt értem, hogy ha már váltasz, legalább ne húzd a gázt, ezzel növelve annak a bizonyos ütésnek az erejét váltáskor, de attól, hogy épp közel terheletlenek a fogaskerekek, ez közel sem igaz a másik sebesség fogaskerekére, ami nem ugyanolyan fordulaton pörög. Tény az, hogy két, különböző fordulatszámon pörgő fogaskereket kapcsoltok össze, ezzel hirtelen lecsökkentve a motor fordulatszámot ami még nagyon ügyes váltáskor is jobban öli a váltót, mint egy Tengelykapcsolós normál váltás. Aki akar, váltson úgy, csak azért írom, hogy ennek tudatában tegye. Vagy ne tegye.

        2. Ettől függetlenül a kuplung elterjedt köznapi szóhasználat, ezért helyes, míg a starterezés inkább csak a külső indítópad használatát jelenti a magyar köznyelvben.

        3. “önindítózásra”
          Indítómotor a hivatalos neve de nem baj… (szakmai tanárunk igen csúnyán nézett ezért 😀 )

  2. Felfelé lehet váltani kuplung nélkül, viszonylag kicsi az igénybevétellel, mivel a szétkapcsolás is csak a gáz elengedése miatti tehermentesítésre jöhet létre, illetve a kapcsolókörmök sem tudnak össze akadni nagyobb fordulatszám különbség esetén, így végül is a motor váltója automatikusan szinkronizálja magát. Visszaváltásnál gázt kéne húzni, ami viszont már nem olyan egyértelmű.
    Persze könnyedén motoroztam én is amikor elszakadt a kuplungbowden. Beraktam 1-be és önindítóval indultam, gyújtás lekapcsolással megálltam haladás közben meg nem okozott gondot a váltogatás. Illetve a motor váltók nagyon strapabíróak és könnyűek is, ezért is nem túl nagy probléma, de alapvetően a kapcsolókörmöket és az egész hajtásláncot gyepálja mégis.
    Én szoktam kuplungolni, de pont olyan gyorsan mint ahogy átrúgom a váltót. Öreg motorom van, nem mindig akad be a következő fokozat, míg kuplunggal ilyen gond nincs.

  3. @disqus_lj6zMggAar:disqus „a kuplung elterjedt köznapi szóhasználat, ezért helyes”

    Persze, változik a nyelv, és ezt érdemes követni, de nem mindig.
    Pl. a robbanómotor is elterjedt (minap egy szórólapon is feltűnt, hogy robbanómotoros járművek), de attól még nem helyes 😉

Válasz