Olvasói: Sóder a kanyarban – mit tegyek?

Olvasói: Sóder a kanyarban – mit tegyek?

- Kategória: Gumiguru
3

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: 3 éve motorozom, nem mondanám magam tapasztaltnak, sem teljesen kezdőnek, de egy bizonyos helyzetben mindig bizonytalan vagyok. Burkolatszint különbségek (még nem kátyú, csak törések, szinteltérések), illetve apróbb kavicsok a kanyaríven… Mennyire tolerálja ezeket a gumi, mennyire vegyek vissza? Van egy olyan érzésem, hogy mindig túl óvatosan vezetek ilyen helyzetekben.

Köszönöm válaszod!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Kevésbé technikai, pontosabban gumihoz kötődő jellegű a kérdés, de egy érdekes témát feszeget. Véleményem szerint ezt a felvetést nagyon sok irányból lehetne feszegetni, próbálok most a saját véleményem, tapasztalatom és a józan ész által súgott dolgokat megosztani. Először is, amit nagyon bölcsnek tartok: túl óvatos soha nem lehet az ember, főleg ha motorra ül. Mivel aktív és passzív biztonsági rendszerek kevésbé vannak jelen egy motoron, mint manapság egy átlagos autóban, ezt is figyelembe kell vennünk – amennyiben valami baj van, könnyen eleshetünk, aminek számtalan következménye lehet, így az óvatosság minden esetben nagyon fontos.

Minden motor másként reagál

Az ilyen jellegű úthibákat minden eltérő felépítésű motor és gumi más módon kezel. Gondolj bele, egy feszes sportmotor mennyivel érzékenyebb, mint  egy túrázásra épített, nagy kényelmes gép,  amin a gumik is teljesen más jellegűek. Személy szerint előbbivel motorozom, tapasztalatból mondom, hogy minden további nélkül elpattog egy ilyen jellegű útjavításon, de ahogy visszatér az eredeti útfelületre, megy is tovább, tehát nem tragédia, ha megmozdul a motor ilyenkor.

Nem elég, ha kikerülöd a szennyezett részt – ne légy rest megállni, és letakarítani vagy jelezni a közútkezelőnek, nehogy más balesetet szenvedjen miatta

Ez személy függő is, van, akit nem zavar, ha mozog a motor alatta, és van olyan, aki pánikhelyzetbe kerül egy pici megingástól is. ami alapesetben semmilyen vészhelyzetet vagy váratlan szituációt nem generál.

A másik véglet a túraendúró vagy például egy nagyobb cruiser, chopper – azokon lehet, észre sem veszel egy ilyen jellegű hibát, mert a futóműve kidolgozza azt.

A nagyobb problémát mindig a kavicsfelhordás jelenti, főleg a kanyar ívén, ez sokkal kellemetlenebb tud lenni. Pár apró darab elvétve nem okoz problémát, annyi egyébként is van az utakon, viszont ha már szemmel látható a mennyiség, na akkor nagyon óvatosnak kell lenni, mert könnyen és gyorsan érhet meglepetés – jobb elkerülni, ha teheted, azaz (akár az ív azonnali módosításával is) kiszúrni, és lekövetni azt az ívet, ahol a legtisztább az aszfalt.