Olvasói: Sóder a kanyarban – mit tegyek?

Olvasói: Sóder a kanyarban – mit tegyek?

- Kategória: Gumiguru
3

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: 3 éve motorozom, nem mondanám magam tapasztaltnak, sem teljesen kezdőnek, de egy bizonyos helyzetben mindig bizonytalan vagyok. Burkolatszint különbségek (még nem kátyú, csak törések, szinteltérések), illetve apróbb kavicsok a kanyaríven… Mennyire tolerálja ezeket a gumi, mennyire vegyek vissza? Van egy olyan érzésem, hogy mindig túl óvatosan vezetek ilyen helyzetekben.

Köszönöm válaszod!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Kevésbé technikai, pontosabban gumihoz kötődő jellegű a kérdés, de egy érdekes témát feszeget. Véleményem szerint ezt a felvetést nagyon sok irányból lehetne feszegetni, próbálok most a saját véleményem, tapasztalatom és a józan ész által súgott dolgokat megosztani. Először is, amit nagyon bölcsnek tartok: túl óvatos soha nem lehet az ember, főleg ha motorra ül. Mivel aktív és passzív biztonsági rendszerek kevésbé vannak jelen egy motoron, mint manapság egy átlagos autóban, ezt is figyelembe kell vennünk – amennyiben valami baj van, könnyen eleshetünk, aminek számtalan következménye lehet, így az óvatosság minden esetben nagyon fontos.

Minden motor másként reagál

Az ilyen jellegű úthibákat minden eltérő felépítésű motor és gumi más módon kezel. Gondolj bele, egy feszes sportmotor mennyivel érzékenyebb, mint  egy túrázásra épített, nagy kényelmes gép,  amin a gumik is teljesen más jellegűek. Személy szerint előbbivel motorozom, tapasztalatból mondom, hogy minden további nélkül elpattog egy ilyen jellegű útjavításon, de ahogy visszatér az eredeti útfelületre, megy is tovább, tehát nem tragédia, ha megmozdul a motor ilyenkor.

Nem elég, ha kikerülöd a szennyezett részt – ne légy rest megállni, és letakarítani vagy jelezni a közútkezelőnek, nehogy más balesetet szenvedjen miatta

Ez személy függő is, van, akit nem zavar, ha mozog a motor alatta, és van olyan, aki pánikhelyzetbe kerül egy pici megingástól is. ami alapesetben semmilyen vészhelyzetet vagy váratlan szituációt nem generál.

A másik véglet a túraendúró vagy például egy nagyobb cruiser, chopper – azokon lehet, észre sem veszel egy ilyen jellegű hibát, mert a futóműve kidolgozza azt.

A nagyobb problémát mindig a kavicsfelhordás jelenti, főleg a kanyar ívén, ez sokkal kellemetlenebb tud lenni. Pár apró darab elvétve nem okoz problémát, annyi egyébként is van az utakon, viszont ha már szemmel látható a mennyiség, na akkor nagyon óvatosnak kell lenni, mert könnyen és gyorsan érhet meglepetés – jobb elkerülni, ha teheted, azaz (akár az ív azonnali módosításával is) kiszúrni, és lekövetni azt az ívet, ahol a legtisztább az aszfalt.

  • LaciK

    Nekem is pont ez ugrott be. Motoron nincs olyan hogy túl óvatos vagy.
    Kisebb úthibák nem probléma, kicsit megvezeti a kereket, mocoroghat, ennek figyelembe vételével nagyobb rátartással kell menni, viszont problémát nem okoz, és főleg pánikolni nem kell emiatt. Tartani a motort a tervezett pályán, és nem túlkompenzálni.
    Némi terepmotorozás üthető motorral jó gyakorlat ehhez 🙂
    Kavicsos részeket úgy kezelem mint a jeget. Csúszik.
    Ezért kell előre nézni és időben észrevenni, kellően lelassítani, szinte függőlegesen, fékezés nélkül átmenni rajta és ha lehet elkerülni.
    Autók keréknyomában általában tiszta az út.

  • Túraenduróm van. A kisebb huplikat jellemzően csak a kulcs csörgése jelzi, viszont a kavics már meredekebb dolog, mennyiségtől függően akár aqua-planinghez hasonló viselkedést is elő tud idézni, terepképes gép ide vagy oda. Jobb észnél lenni, ha ilyesmi kerül alánk, nem születik mindenki Meoninak; magas gép, magas súlyponttal, ha elmegy az eleje a jóisten sem fogja meg.

  • gabimany

    A kisebb úthibák nem gond, ha van tartalék a kanyarban (közúton mindig úgy érdemes sebességet választani, hogy legyen), akkor nem lehet gond. Ami veszélyes, sokszor előfordul, hogy a két keréknyom között olyan magas a felgyűrt aszfalt, hogy esélytelen, ívet módosítani. Itt kell, hogy jól tud belőni a kanyar sebességet.
    A sóderről meg annyit, hogy a legjobb, ha szinte ledöntés nélkül tudsz átmenni rajta, ha ismered az utat, akkor tudod, hogy hol kell rá számítani, ott érdemes kellően lelassítani. Ha hirtelen “kerül eléd”, akkor minél kevésbé terheld a kormányt a súlyoddal, és imádkozz!