Olvasói: Nekem húszezret megér a leállósáv…

Olvasói: Nekem húszezret megér a leállósáv…

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
11

Megint belefutottunk egy városi legendába, úgyhogy közreadjuk Noémi levelét – másoknak is hasznos lehet.

Sziasztok! A minap araszoltam abban a bizonyos, 10,5 kilométeres dugóban az M7-esen Pest felé. Végül meguntam, és mivel középen néha szinte összeértek az autók (fene vinné az összes vaksi sofőrt!), én meg siettem haza a vihar elől, meguntam az araszolást, lementem a leállósávba, és elsuhantam mellettük.

Utólag már vakartam a fejem, hogy mi lesz, ha lefotóztak, de a főnököm azt mondta, már nem él a 150 ezres bírság erre. A leállósáv legfeljebb 20 ezer forintos fix tétel. Igaz ez? Nem vagyok láma, rákerestem, de a bírságkalkulátorokban csak a régi, 150 rugót találtam… Nem esne jól, de a húszezer beleférne, ha már szabálytalankodtam, ezen nincs is mit vitatni.

Köszi!

Noémi

leállósáv
Ha nagy a dugó, akkor is csak a sorok között, a felezőn mehetsz előre – ez alól nincs kivétel, már ha nem akarsz bírságot fizetni (Kép: MTI)

Leállósáv? Felejtsd el!

Kedves Noémi! Nem igaz a 150 ezer és – tulajdonképpen – a húszezer sem. Hogy megértsd, miről is van szó, kezdjük a szabállyal, pontosabban a rövid kivonatával:

KRESZ 37. § – Közlekedés Autópályán

A leállósávon csak járóképtelen, hibás civil járművel állhatsz, kivéve, ha a járműveddel egy továbbhaladásra képtelen autó elszállítását vagy javítását végzed (motorral ez ugye kizárt).

 

Adja magát az ötlet, hogy a szabadnak tűnő sávon gyorsan kikerüld a kocsikat, de a helyedben nem tenném – és nem csak a büntetés miatt

Tehát eleve nem hajthatsz rá, s ha mégis mondjuk ott állsz meg inni, mert meleged van, vagy nyújtózni, akkor a Kormányrendelet szerint 20 ezer forint helyszíni bírsággal „jutalmaznak…” Ez azonban csak a megállás, szó nincs haladásról, mint az esetedben, ami már keményebb dió…

Folytatás a 2. oldalon 

  • Erdélyi Norbert

    Bizony, csak az autók között, leginkább a mentősávban mehetsz előbbre. Csak úgy látom, az illusztráción szereplő dugóban állók hírből sem ismerik azt, hogyan kell ilyen helyezkedni ilyen esetben az autóikkal.. pfff…..

    • Peter Horváth

      Magyarországon legalábbis így van 🙁

      • x102

        Külföldön meg nem biztos hogy használhatod bünti kockáztatása nélkül 😉 .

  • Wez

    Az a baj hogy sorok között is veszélyes. Rángatják ide oda, kinéz, kinyitja az ajtót. Leállóban legalább csak balra kell figyelni.

    • Peter Horváth

      Sajnos így van.

    • Nickmack

      A dugóban azért nem nagyon rángatnak semmit, az ajtónyitás mondjuk reális veszély. A román tréleres viszont simán kirántja a leállóba, ha megunja a várakozást. A sorok között nyugisan gurulva még mindig biztonságosabb. Plusz az szabályos is.

      • Wez

        Szerintem mindannyian tudjuk hogy egyikünk se áll autópályán a sorban ha 10km/h-val gurul a sor.

  • Peter Horváth

    Oszton Wez észrevételét. Dugóban a sorok között index nélkül cikáznak az autók, számtalan veszélyes helyzetet generálva. 🙁 Ez Magyarisztán kérem. 🙁 A leállósávban 40-60-al gurulni a motoron (gyakran pillantva a visszap. tükrbe) sokkal biztonságosabbnak tűnt. Nincs jó megoldás.

    • LaciK

      Az mondjuk gáz, ha annyira állnak, hogy ki is szállnak a belső sávban. Akkor muszáj lassan menni, de a leálló sávban is, szóval oda nem érdemes menni, csak ha valami nagyméretű BMW takarít előtted 🙂

      Ha lassan gurulnak akkor viszont mindig van elég hely egy motornak és kiszállni sem fognak. Természetesen túl nagy sebességkülönbség itt sem ésszerű, de elég jól lehet haladni.
      Egymás mellet menő autóknál a váratlan sávváltás sem kockázati tényező, mert muszáj előbb berinyálnia magát, azt meg jó előre észre lehet venni (TomAce videójában “elvágyódásnak” nevezte 🙂 ), ahol meg van hely ott felkészülsz arra hogy esetleg sávot vált. Motorral nem bonyolult feladat kivédeni, mert az autók nem olyan mozgékonyak.

  • Adykag

    Sziasztok! Nem tudom ti hol éltek, de a leállósávon menni szerintem biztonságosabb, könnyebb, jobb. Persze teljesen szabálytalan. A “birkák” között a felezővonalon veszélyesebb, nehezebb. Egyik autó balról a vonalon, a másik jobbról, össze-vissza kavarognak a sávon belül is, van vagy 5-6m széles, mégis sokszor alig férsz el. M1-M7 bevezetőn ráadásul buszok is járhatnak a leállósávon. Az autósok már megszokták, hogy ott figyelni kell. Sokkal jobb ott menni. Persze nem gyorsan. Sajnos nem buszsáv, így nem szabályos. Azt nem tudja valaki, a Véda rendszer figyeli-e a leállósávon haladást? 🙂 Szép napot!

    • Peter Horváth

      A leállósávban való tiltott haladást tutira figyeli a véda. Szerintem is sokkal biztonságosabb lenne a leállósávban való haladás. Persze nem biztatok senkit, ne menjetek ott. Kisbuszok, tranzitok gyakran kihagyják az indexelést, tavaly hazafelé láttam is élőben egy balesetet az M7-en. 🙁