GumiGuru: Ezért muszáj abroncsot cserélni?!

GumiGuru: Ezért muszáj abroncsot cserélni?!

- Kategória: Gumiguru
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: A gumim oldala elkezdett színeződni, eddig még soha nem láttam ilyet. (1200-as Suzuki Bandit BT014 gumival). A kérdésem az lenne, hogy ez az abroncs akkor cserés?

Azért meglepő, mert voltam pályázni kb. 2 hete, és ott lábtartóig lehetett még dönteni, magyarán prímán tapadt a gumi.

Köszönöm!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! A motorgumik “kékülése” nagy terhelés következtében szokott előfordulni. Azt nem írtad, hogy pályázás előtt vagy után tapasztaltad ezt a jelenséget, de utcai használat során ez 99%-ban nem szokott előfordulni. Magyarázzuk meg kissé ezt a folyamatot, miért is színeződhet el az abroncsunk?

Miként válik ilyenné az abroncs?

Hőciklusok, ez az egyszerű fizikai jelenség a magyarázata. A gumi használat során folyamatosan hőhatásoknak van kitéve, ezáltal annak hőmérséklete gyakran nagy mértékben és gyorsan változik. Utcai használat során ez kevésbé drasztikus, viszont a mellékelt képeket látva pályázás közben nagyobb mértékű, hisz’ magasabb a terhelés. A melegedés folyamata már tisztázott, viszont ha megállunk a motorral az abroncs bizony veszít ebből, és drasztikusan hűlni fog. Előbb-utóbb tejesen hideg állapotot fog elérni a gumi, ez egy teljes hőciklus. Abroncstípusa is válogatja: minél inkább alacsonyabb hőmérsékletre van tervezve a gumi, annál jobban képes színváltó folyamatokra. A BT014 sem épp pályára való darab, ezért is képződött ez a réteg a gumidon.

Mitől is kék az abroncs? A gumik összetételében különböző olajak is megtalálhatók, melyek a gumi rugalmasságát, lágyságát segítik elő. Ezek az ilyen jellegű adalékok egy hőciklus végére kicsapódhatnak az abroncs felszínére, ettől színeződhetnek el a futófelület egyes részei. Egyértelműen nagyobb hőhatás hatására, például egy pályanapot “kap” az abroncs, ez drasztikusabb, szemmel láthatóbb mértékű lehet. Kis óvatosságra intelek, ez a réteg egy némiképp csúszósabb felületű lesz, plusz ha még egy kicsit meg is “gyűrjük” az abroncsot, ez fokozódhat. Viszont normál használat esetén ez gyorsan lekopik, és minden további nélkül tovább használhatjuk a guminkat. Tehát – a mellékelt képeket megtekintve – egy teljesen természetes folyamat játszódott le az abroncs felületén, ami nem indokolja annak cseréjét.