Megnézed és elütöd – ez ilyen egyszerű

Megnézed és elütöd – ez ilyen egyszerű

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
7

Számtalanszor elhangzott már, hogy a motorral ahová nézel, oda is mész, de ennél látványosabban talán még senki nem mutatta be, hogy néz ki ez a gyakorlatban…

A TheRideAdvice szerkesztői három igencsak hétköznapi példán keresztül mutatják be, miként fordulhat elő, hogy a motoros egy menthető helyzetben is rossz döntést hoz, és egyenesen az akadálynak vezeti a gépét:

Lesodródsz az ívről, pedig simán bevehetnéd a kanyart? Nekimész az autónak, mikor két méter hely van mellette? Igen, ezek mind a vezetőn múlnak, akik ösztöneiktől vezérelve rossz döntést hoznak…

A motorozás tanulható!

A megoldás pedig pofonegyszerű: soha ne az akadályt, a veszélyt nézd, még ha ősi reflexed – az ún. vadászösztön – erre is biztat. Fókuszálj a megoldásra, azaz a kanyar belső ívére vagy az álló autó melletti szabad sávra, s így automatikusan oda is hajtasz a géppel. Persze ez nem megy elsőre, de csak rajtad múlik, hogy elsajátítsd. Gyakorlással és egy tapasztalt segítővel vagy oktatóval könnyedén kitanulhatók ezek a fogások, így biztonságosabbá, egyszersmind élvezetesebbé válik a motorozás.

 

  • CyberPunk

    “Oda mész ahová nézel”
    Tanították a Honda safety tréningen.

    “Abból lehet látni, hogy ki mennyire jó/képzett motoros, hogy a profik azonnal oda néznek, ahova menni akarnak, a kezdők meg még lassan fordítják a fejüket”
    Mondták a kawasaki tréningen.

    Lehetne egy jó cikk arról, hogy pályán mikor hova kell vinni a tekintetet.
    Mikor kéne átvigyem a kanyarcsúcspontról a kijáratra?
    Vagy nem is jó helyen keresgélek?

    • LaciK

      Oda kell nézni ahova menni akarsz felmérni azt az ívet amit be akarsz járni és minél jobban előre nézni.
      Nem pontokat nézni, hanem a nyomvonaladat.
      Az akadályokat, mint a pálya széle meg érezni kell mint tánc közben a partnered lábát…de persze nem úgy hogy rálépsz 😀

      • CyberPunk

        Én mikor felkészültem a kanyarodásra, akkor a csúcspontra szoktam nézni, majd amikor az mér elég közel van, akkor amilyen messzire csak ellátok, és a pályát meg érzem.
        De akkor ezek szerint nem jól csinálom.

        Ez a nyomvonalat nézés pont ellentmond annak, ami miatt a vezetéstechnikán azt oktatták, hogy ne a motor elé nézzünk folyamatosan, mert nem lesz szép íve.

        • LaciK

          Igazából jól tanítják, távolba kell nézni ahova tartasz, mert úgy stabilabb a motor mintha magad elé néznél, meg szerintem jól is csinálod, csak szerintem más szemléletről beszélünk.

          Azt hiszem rosszul magyarázok, de mentálisan előre elképzelem ahogy végigmegyek az íven, és így nem kell nézelődnöm hol vagyok, az agyamban már benne van a környezetem, nézhetek előre a legtávolabbi helyre amit látni lehet és ahova menni szeretnék.
          Persze ez így nem mindig sikerül nekem sem 😀 különösen így újra kezdőként, de ha így csinálom akkor vagyok jó.

          Sokszor elkövetem azt a hibát hogy annyira görcsölök hogy mélyre döntsem, hogy csak adott kanyart gondolom végig hogy csinálom, aztán amikor befejeztem akkor jut eszembe, hogy vazz, ott van a másik kanyar, és akkor kiesek a ritmusból.
          De ez is gyakorlás és rutin kérdése.

          Nem érdemes görcsölni, inkább lazán, siman, finom mozdulatokra kell törekedni, nem erőltetni a jobb köridőt, a technikát finomítva az majd jön magától.

          Videóban mondja, hogy beszélj magadhoz…na azt én is szoktam. Figyelmeztetem magam, hogy lazán, ne erőltesd, emeld fel a könyököd, lóg a lábfejed, nem döntöttél elég mélyre 😀 azt hittem hülye vagyok, de ezek szerint másnak is működik ez a technika.

          • Lbx

            “…, hogy beszélj magadhoz…na azt én is szoktam. …”
            Szintén zenész :-))) Bár nem mindig hangosan…

      • CyberPunk

        Basszus, az gondolom te vagy az avatarképeden.
        Te szoktad kerülgetni jobbról-balról a spormotorosokat a kakucs-ringen? 😀
        Most vasárnap is téged láttalak?

        • LaciK

          Nem, én hétfőn voltam egy fekete CBR-el, de én is most tanulom újra a motorozást. 3 év kimaradt meg még új a motor is, de igen, én vagyok a képen.
          Akkoriban előfordult hogy körbemotoroztuk a kevésbé rutinos sportmotorosokat, gondolom ez még mindig divat, de azért a modernebb motorokban nagyobb lehetőségek vannak mint az MZ-ben….de igen, vicces amikor azt hiszik hogy elég egy jó motor a fölényhez 😀
          Mondjuk Kakucs is olyan hogy inkább a könnyebb motoroknak és a technikásabb pilótáknak kedvez, mint az erőnek, de én pont ezt szeretem benne.
          Beraktam a CBR-t 4. fokozatba, és egyenletes tempóval váltás nélkül igyekeztem javítani a technikámon.