Egy futár nyílt levele: Szmogriadó, mi?

Egy futár nyílt levele: Szmogriadó, mi?

- Kategória: Vélemény
7

Magvas gondolatok egy 125-ös motor és egy kivénhedt céges teherautó volánja mögül. Köszönjük, Csaba, ennél velősebben aligha lehetne összefoglalni, hogy mi a baj a rendelettel…

Sziasztok Hegylakók!

Döbbenten olvastam múlt héten a közgyűlés döntését, mikor kitiltottak minden motort a városból szmogriadó idejére. Mondanám, hogy felháborodtam, de ennél csúnyább szavak jutnak eszembe, hogy mit éreztem. Napokig kattogtam rajta, de most, szombat reggel úgy döntöttem, kiírom magamból. Ha megosztjátok, azt hálásan megköszönöm, hátha a nyilvánosság ereje segít.

Kedves Döntéshozók!

Szeretnék pár kérdésre választ kapni, mert józan paraszti ésszel fel nem foghatom, mi áll a háttérben, azaz hogy szmogriadó idején miért nem léphet utcára semmilyen, „belső égésű erőforrással felszerelt robogó, motorkerékpár és segédmotoros kerékpár”.

  1. Mi az összefüggés a porkoncentráció és a motorkerékpárok közlekedése között? Én napi 1-2 órát töltök motoron (ha nem havazik), élő példa vagyok rá, hogy a gépem (Honda CB125F) károsanyag-kibocsátása össze sem hasonlítható egy autóéval. Amíg kocsival az út (oda-vissza) legalább 120-150 perc volt, motorral ez nagyjából a fele, legtöbbször megvan kétszer 30-40 perc alatt. Vagyis, ha kétszer szennyezőbb lenne a Hondám, mint egy kocsi (nem az), a valós környezetterhelés akkor is kevesebb.

2. OK, a kétütemű füstöl, büdös, semmi helye az utakon, mikor amúgy sem látni a szmogtól! De miért kerültek tiltólistára a négyütemű, 50 köbcenti alatti robogók? Ezek általában 2-3 literrel eljárnak száz kilométeren, azonosításuk egy másodperc (füstöl és visít: kétütemű, ha nem, akkor négy), vagyis nem lenne gond könnyen kiszúrni a szabálytalankodókat.

Milyen lesz a levegő, ha a tiltás miatt minden robogósfutár autóba ül? (MTI Fotó: Balázs Attila)

3. Miért lehetetlen itthon bejegyeztetni a motorkerékpárok környezetvédelmi besorolását? (Utánajártam: hiába teljesíti az Euro 4-et, akkor sem jegyzik be a forgalmiba). Vagyis hiába felel meg a szabályaiknak, mégsem közlekedhetnek velük

4. Egyáltalán miért lenne szükség a bejegyzésre? Ha egy motor 2007 utáni, akkor EURO 3-as, ha 2017-es, akkor pedig EURO 4-es. Kár azért tiltani a közlekedésüket, mert hiányzik egy szám a forgalmiból, miközben egy másik – az életkor – egyértelműen mutatja, hogy milyen környezetvédelmi besorolású.

5. Mi lesz a város levegőjével, ha Budapesten az a 3500-3800 robogóspizzás, -levélfutár, -csomagszállító stb. motorról autóba ül? Mennyivel nő majd a légszennyezettség? Készült erre bármilyen számítás, hatástanulmány?

Nevetek, de sírnom kéne

Legvégül pedig: Képzeljék kedves döntéshozók, amikor télen, a rizikót vállalva motorral jövök majd dolgozni (mert azzal jövök!), minden bizonnyal nevetek majd. Nevetek, mert a kis CB-met letéve átveszem a munkaruhámat, beülök a 16 éves, 1,6-os, benzines, 321 ezret futott céges furgonba, és szabályosan folytatom az utamat. Száz kilométerenként 8-9 liter benzinből, lámpáknál, dugóban állva, füstöt eregetve.

Nevetek majd, pedig sírnom kéne… A józan észt úgy belepte a por és a szmog, hogy az igazság fentről már nem is látszik.