Olvasói: nem tudok mit kezdeni a krosszosokkal…

Olvasói: nem tudok mit kezdeni a krosszosokkal…

- Kategória: Vélemény
1

Sokszor felemeljük a hangunkat a bennünket érintő bosszúságok, anomáliák miatt, de nem hunyhatunk szemet a motorosok, quadosok által gerjesztett problémák felett sem… Íme, a másik oldal, azaz hogy látnak minket, terepmotorosokat, akik lóháton járnak a természetben.

Szerzőnk már korábban is jelentkezett egy rendkívül hasznos írással, amiben arról mesélt, mire érdemes felkészülni a motorosoknak, ha lovasokkal találkoznak. Most egy komorabb téma miatt keresett meg minket, ami nem más, mint a két- és négykerekűek által okozott balesetek és azok törvényi háttere…

Komoly probléma a sok quad és krosszmotor

Több adrenalinra vágysz? Találkozz a terepen rendszám nélküli, névtelen, a sisak takarásában pedig arctalan quadossal vagy krosszmotorossal! Ha ez nem elég, esetleg vigyél magaddal néhány gyereket, esetleg fogyatékkal élőket – ettől már biztosan felmegy benned a pumpa… Nem szerettem volna ennyiben hagyni a dolgot, hiszen áldatlan állapot, hogy a fenti járművek, mintha törvény felett állnának, rendszám nélkül közlekednek, ezért felvettem már kapcsolatot a Rendőrkapitányság vezetőjével, hogy megtudjam: kit terhel felelősség a földúton, erdei úton bekövetkező balesetért, illetve mit tesznek ennek megelőzésére? A paragrafusok között kutatva inkább elsötétültek, mint megvilágosodtak a dolgok

A hirtelen felbukkanó, gyors tárgy és az éles hang egyaránt pánikot okozhat a lovaknál – kérlek, ezt tartsd szem előtt, ha terepen motorozol!

Ugyanis az 1/1975 (II. 5) KPM-BM, azaz a KRESZ szerint

erdőben, mezőgazdasági területen történő balesetek nem minősülnek közvetlenül közúti balesetnek. Ekkor, ha az elkövető magán kívül nem okoz másnak 8 napon túl gyógyuló sérülést, illetve ha az ütközés csak anyagi kárral jár, akkor rendőrségi eljárás nem indul, polgári peres eljárásban érvényesíthető a kártérítés.

Tehát ha országúton üt el egy motor, akkor helyszínelnek és eljárást indítanak, ha egy olyan földúton, amit nem minősítenek közútnak, akkor nem, pedig a baleset és következményei ugyanazok. Félre ne értsetek, nem vagyok a motorozás ellen, sőt motoroztam már a Hungaroringen, képeztem magam a Safetynél, szóval megvan a kilométerem, de elhihetitek, így még kevésbé értem ezt a kaotikus állapotot.

Biztosítás és rendszám? Az nincs…

Megvan a magunk felelőssége is, s erre nekünk, lovasoknak nagyon is figyelnünk kell, ahogy a KRESZ kimondja: éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselni. Ezt kiegészíthetjük a kifejezetten a lovainkra tervezett fényvisszaverő felszerelésekkel, aminek rendszerint eleget is teszünk, hogy ne érhessen az a vád minket: bort iszunk, és vizet prédikálunk.

Különös figyelmet igényel, ha gyalogos túrázókba vagy lovasokban botlasz terepezés közben. Ilyenkor soha ne feledd, hogy te vagy a vendég a természetben, s viselkedj ennek megfelelően…

Ha ezzel megvagyunk, azaz teljesítünk mindent, ami ránk vonatkozik, szépen lassan elgondolkozhatunk – akár mi, lovasok vagy közösen a motorosokkal: mit tehetünk azért, hogy nyugodtan tudjunk hódolni kedvenc hobbinknak, akár gyermekeink társaságában is? Mit tegyünk, hogy ne kerüljünk veszélybe a természetben szabadon, azonosíthatatlanul járó motorosok miatt?

Szerző: Kelemen Zoltánné Gabriella
Agrármérnök-Lovasoktató

  • Szlejer

    Előrebocsájtom, az esetleges hisztit megelőzendő: “körbelovagoltam” a világot Argentinától-Afganisztánig, évente ezer km körül tereplovaglok. Terepjárózom és motorozom. Sosem volt gondom motorossal, se traktorossal.

    Az NKH állásfoglalása szerint a földút közútnak minősül, hacsak nincs más kitáblázva, sorompóval lezárva… A közút nem erdő vagy mezőgazdasági terület. Tetszik, nem tetszik, a motorosnak pont ugyanannyira van helye a földúton, mint a lónak. Ha a lovas és lova nem elég felkészült (ez mondjuk a lovasok túlnyomó többségéről nyugodtan kijelenthető), hogy megoldja ezeket a találkozásokat, akkor bocs, de neki van kevesebb keresnivalója a földúton.