Akkumulátorteszt: Az olcsó tényleg gagyi?

Akkumulátorteszt: Az olcsó tényleg gagyi?

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
8

Januárban vettünk egy nagy levegőt, és lesz ami lesz alapon kipróbáltuk: vajon a nagy teljesítményt igénylő motorban helytáll-e a piacon elérhető egyik legolcsóbb akkumulátor?

A hozzászólások többsége akkor kétkedő volt, „biztos nem venném meg, a fél év garancia után ki is purcan, Yuasán kívül mást nem szabad” – ilyen kommentek érkeztek többségében. Mi tagadás, magunk is kételkedtünk, hogy mit tudhat a nyolcezer forintos portéka, mikor a hasonló kapacitású, de ismertebb nevű telepek a legnépszerűbb árukereső tanúsága szerint legalább 22-25 ezret kóstálnak. Persze ez egyben azt is jelenti, hogy ha az olcsó megoldás kihúz másfél évet a drágább 4-5 éves élettartamával szemben, akkor már megérte.

Jász Akku? Eddig nem lehet rá panasz

Az ülés alá beépített 12V-os aljzat segítségével töltöttünk róla telefont és tabletet, folyamatosan ment a navigáció, no és a legnagyobb terhelést se felejtsük: gyakran egy nap 30-40-szer beindítottuk az 1352 köbcentis sornégyest. Tíz hónap telt el a beépítés óta, s úgy alakult, hogy ebből az utóbbi jó pár hétben egyszer sem ment a gép, vagyis az utolsó motorozás óta eltelt egy hónapban bőven volt ideje „lemerülni a telepnek”.

Biztató értékek a műszeregységen: a Jász Akku egyperces járatás után máris szépen vette a töltést, azonnal emelkedtek az értékek

Szerencsére nem kellett előtúrni az akksitöltőt, ami már csak azért is jó hír, mert a ZZR-ben a vázba süllyesztve rejtőzik a telep, vagyis néhány idomot és egy marék csavart kell kiszedni – majd visszatenni -, ha tölteni szeretném. Íme, indítás és akksifeszültség egy hónap után:

12,3 voltot mutatott a műszer, azaz nem lehetett gond az indítással, s nem is volt. A két szezonra, azaz húsz hónapra tervezett teszt félidejénél tehát semmi ok aggodalomra, eddig probléma nélkül teljesít az akksi. Tegyük hozzá, az lenne meglepő, ha tíz hónap és hat-hétezer kilométer alatt bármilyen hiba felmerülne. Folytatjuk a próbát, s a tavaszi „hidegindítás” után újra jelentkezünk, hogy miként viselte a hosszabb, téli pihenőt az olcsó, de eddig jelesre vizsgázó akksi.
  • x102

    “12,3 voltot mutatott a műszer, azaz nem lehetett gond az indítással”
    Az “üresjárati” feszültség nem mérvadó. Láttam én már üresben 11,x voltos akkut ami indítózáskor bezuhant 6 V alá…

  • Lbx

    A téli leállás valamelyest vízválasztó lesz. Szezonban a rendszeres használat közelít(het) az ideális körülményekhez. Kíváncsi vagyok a folytatésra – bár gondolom a téli leállás alatt is kap törődést az akksi, így szerintem tavasszal nem lesz gond.
    A olyan gépeken, amelyeken nehéz elérni az akksit (nem elég leemelni a nyerget, stb.) talán érdemes kiépíteni egy kívülről könnyen elérhető töltési pontot (akksi pólusaira direktre kötött DIN-szerinti csati valahol a nyereg alatt, vagy olyasmit, mint a CTek kínál), így a töltés máris csak egy gyors csatlakoztatás, és egy bekapcsolás. Pár ezresből, és egy fél óra ügyeskedéssel örökre megoldva az egyszerű töltés. CanBUs esetén azért nem árt észnél lenni.

    • Attila Nagy

      Nálam az akku töltő nem csipeszben, hanem szivargyújtó dugóban végződik, így a kormányon lévő szivargyújtó aljzatba dugva indulhat a töltés. Ennél egyszerűbbet nehéz elképzelni. 🙂

  • Siposi

    11,x uresjarati feszko mervado. Halott akksit jelent. En is lattam dinoszauruszt a neten. Megsem teny a letezese. A 12,3 V 1 honap utan elfogadhato, de a homersekletrpl nem kozolt a cikkiro. Mert az befolyasol. Nekem a gsx1400-ban 3 eves jp akksi van. Muxik, az iden 5000km-es turan voltam vele. No problem. Egyebkent a Yuasat, Vartat is Kinaban gyartjak. Udv!

    • x102

      “11,x uresjarati feszko mervado. Halott akksit jelent.”
      Üresjárati soha nem mérvadó, ez kb alap dolog mindegy hogy milyen akkuról van szó(illetve az elemekre is vonatkozik).

  • Zoltan Horvath Dr.

    Ha nem fűtetlen garázsban főépület csatlakozás nélküli jégkamrában lesz, akkor nem lesz semmi baja tavasszal. 5-10 fokot gond nélkül el fog viselni. Ha telitöltve kezdi meg a telet és 5 fok alá nem esik a tárolóhelyen a hőmérséklet akkor sanszos lesz, hogy tavasszal indítani fog. Jegesmedve lakban a yuasa is lefossa a bokáját. A kémiát nem lehet átbaszni! 🙂

  • Tamás Zoltán

    Ami engem érdekelne, hogy már létezik lítium akku is ami be tudná indítani a gépet, miért nem árulnak, csinálnak olyat.
    Én is vettem az előző gépemben Juasa-t, pont egy évet bírt…Honda Hornet 600-asban.

    • LaciK

      Árulnak és csinálnak olyat….csak nem fogod megvenni, mert k..va drága.
      Kizárólag olyan helyen éri meg ahol minden gramm számít, mert jóval könnyebb az ólom akkunál, de pl a hidegtűrése az ólomnak jobb.