GumiGuru: Kockásra eszi a gumit a CBR… Mit tegyek?

GumiGuru: Kockásra eszi a gumit a CBR… Mit tegyek?

- Kategória: Gumiguru
1

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Van egy Honda CBR 900RR motorom, amin eddig Bridgestone BT16 gumi futott (már elkopott). Vegyesen használom, közút, autópálya, néha Kakucsring. A váltás oka – a kopáson túl -, hogy nagyon gyorsan kockásra kopik, és akkor már nem igazan használható, baromi nehéz dönteni a motort. Egy többkomponensű gumi szerintem jó ötlet lehet, csak nulla tapasztalatom van velük – ebben szeretnék segítséget kérni.

Köszönöm!

VÁLASZ

Kedves Péter! Kérdésedből kiindulva arra következtetek, hogy az SC33-as modellig bezárva gondolkodhatunk 900RR-ben, (ami már ugye 919 cm3), ebben is még gyárilag elöl 16-os első kerék van, igaz, az ez utáni modelleket már 929 vagy 954 RR-nek hívták, és elöl-hátul egyforma átmérőjű kerekekkel szerelték.  Itthon bevett szokás az említett szériákba is 17″ első felnit rakni, pontosan a gumik elérhetősége miatt.  A kisebb átmérőjű kerék hozadékaként kevesebb abroncs áll rendelkezésünkre, nem könnyű igazán jót találni.

A kockásra kopott gumi nem csak erő kérdése…

A jelenleg használt BT016 PRO is több zónára van felosztva, így nem homogén a futófelület, középen tartósabb a vállrészek felé haladva pedig egy jobban kontrollálhatóbb, tapadósabb anyagkeverék található, azaz jelenleg is többkomponensű gumit használsz. A rendellenes “kockára kopás” a felhasználás jellege miatt alakul ki, továbbá a motor sem gyenge, nem feltétlen kíméli az abroncsokat. A dönthetőségre is, ahogy ezt megtapasztaltad, igen nagy hatással van a rendellenes kopás.

Honda CBR900RR

Viszont érdemes a guminyomásra is odafigyelned, a helytelen (általában alacsonyabb vagy rendellenesen magas) érték is befolyásolja a kezelhetőséget, no meg a kopásképet. Maradva a japán márkánál a legújabb utcai modellből,

az S21-ből is gyártottak a motor paramétereihez illő abroncsokat, gyakorlatilag ez most  legjobb alternatíva, amit javasolni tudok.

Minden elvárásodnak megfelel, több komponensből áll a futófelület, a közepe viszonylag kemény, a szélei pedig nagyon lágyak, a tartósabb egyenesfutást is jól tűri, mindemellett ha néha Kakucson jársz, akkor sem a gumi fog hátráltatni. Régebbi modellek közül a Metzeler M3, Pirelli Diablo, Conti Sport Attack, Dunlop Qualifier II az, ami szerelhető párban a motorra, viszont egyik sem veszi fel a versenyt a fentebb említett modellel.

  • Adam D Nemeth

    S21 mi? 😀