Olvasói: Futó, LED-indexet szeretnék – lehet?

Olvasói: Futó, LED-indexet szeretnék – lehet?

- Kategória: Vélemény
1

Attól, hogy láttál már egyet utcán, még nem lesz szabályos…

Üdv Hegylakók! Sok hasznos tanácsot olvastam már nálatok, gondoltam, hátha ebben is képben vagytok. Nagyon tetszenek az új Audik indexei. Tudjátok, azok a „futó” csíkok! Frankón mutat, könnyebben kiszúrja a sok bamba, szóval eldöntöttem, kell. A műszaki részét vágom, az elhelyezés sem nehéz (Suzuki GSX-F 750), bár egyelőre még nem találtam ilyet utángyártottban. Igazából az érdekel, hogy mit szól hozzá a yard? Nem vagyok láma, tudom, nem lesz (teljesen) szabályos, de  megtűrhetik? Hivatkozva arra, hogy ugyanilyen van  az autókon is?

Kösz! Gyuri

Kedves Gyuri!

Korábban, a villogó féklámpa és a LED-fényszóró kacsán már alaposan kitárgyaltuk a dolgot, és bár az ötlet jó, nem véletlenül vezette be az Audi, ettől még a motorodon soha nem lesz szabályos, sőt abban is kételkedem, hogy egyáltalán E-jelű változatot tudnál szerezni. Márpedig a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet egyértelműen kimondja:

63. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott irányjelző lámpát szabad felszerelni.

Ha nem haragszol, azt is hozzáteszem, hogy a felszerelés – mint írod – nem bonyolult, de a szép, egyszersmind hatékony elhelyezés már annál inkább…

Mit kockáztatsz az engedély nélküli átalakítással?

Miként azt Dani válaszában is írtam, az, hogy “néhány felsőkategóriás autóba gyárilag is szerelik”, még sajnos nem lesz szabályos a motorodon. Ha valaki rávállal, hogy szabálytalan lámpa beépítésével nagyobb vélt biztonságra vágyik, lelke rajta, tökéletesen megértem, hiszen az épségünk az első. Viszont számítson rá, hogy műszaki vizsgán és egy sima közúti ellenőrzéskor is bajba kerülhet miatta. Az NKH szakemberei gyakran találkoznak ilyen átalakításokkal, és bármennyire is nem átépítés ez, attól még ez az elnevezése, szóval az mit sem változtat a megítélésén, hogy az eredeti helyett vagy mellett van beépítve.

Egy kis segítség: Ha mégis belevágnál, a kínai webáruházakban „Dynamic turning LED” néven érdemes keresned

Így fogalmaznak a szakemberek az NKH honlapján:

Amennyiben a jármű engedély nélkül került átalakításra, úgy az a vizsgán „megbukik”, a műszaki érvényesség nem kerül meghosszabbításra, a járművet visszaalakítás után, vagy az átalakítási engedélyeztetési eljárás után ismételten vizsgára kell állítani. Amennyiben a közúton találnak ellenőreink engedély nélkül átalakított járművet, akkor a műszaki érvényességet jelző matricát a rendszámról eltávolítják, a forgalmi engedélyben a műszaki dátumát érvénytelenítik és elveszik a forgalmi engedélyt, valamint továbbítják azt okmányirodának. Az okmányt a jármű visszaalakítása és friss műszaki vizsga után kaphatja vissza a tulajdonos.

Tehát azt kockáztatod, hogy onnantól nem használhatod a gépet, muszáj elvinned NKH-műszakira, és természetesen le kell venned a kiegészítő fényforrásokat. Emellett a „tett” szabálysértési bírsággal sújtható, melynek összege jellemzően 30 000 forintig terjedhet. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Nos, a megkérdezett egyenruhások egybehangzóan állították, hogy itthon az ilyen átalakítások jelentik a leggyakoribb problémát az utakon.

 

  • Nitro500

    GSX 750 F-em van nekem is. Már úgy vettem a motort, hogy nem az oldalába van “gyárilag” az index hanem a tükrökbe. Az oldala így helyzetjelző lett. Többen mondták már, hogy jobban látszik szemből merre akarok kanyarodni. A hátsók is ledesek. Tudom jól hogy ez nem szabályos de sokkal szembetűnőbb még nappal is. Ez év elején direkt olyan helyre vittem vizsgázni ahol úgy voltam vele tuti hogy mindenképpen bele fognak kötni. Megkapta a műszakit, de lehet hogy csak szerencsém volt. Én most ezzel nem buzdítok senkit se semmire és lehet hogy csak nekem jelent ez több biztonságot, de próbálok minél többet megtenni érte. Nekem még a dobozaimba is van index és féklámpa.