Jönnek a 600 km-es hatótávú elektromos motorok?

Jönnek a 600 km-es hatótávú elektromos motorok?

- Kategória: Hírek
5

A waterloo-i egyetem kutatója, Linda Nazar csapatával forradalmi felfedezést tett: a lítium-kén akkumulátorok – mangán-dioxid használatával – sokkal tartósabbá tehetők, azonos tömeg mellett teljesítményük 300%-kal meghaladja a lítium-ion telepekét.

– Ez óriási előrelépés, munkánk révén a Li-S akkumulátorok egy fokkal közelebb kerültek a hétköznapi felhasználáshoz – nyilatkozta Dr. Nazar az új áramforrás bemutatóján. Felfedezésük lényege, hogy – egyebek mellett – kén hozzáadása révén háromszoros kapacitás érhető el, míg az újratöltések száma kísérleteik szerint eléri a kétezret, miközben a teljesítmény nem változik számottevően.

A csapat vezetője, Dr. Linda Nazar

A lítium-ion akkumulátor már a múlt?

Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy az elektromos motorok eddigi 150-200 km-es hatótávja helyett immáron közel 600 kilométerrel számolhatnánk, vagyis hozzávetőleg kétszer annyit mennének el egy töltéssel, mint a benzinesek tankolás nélkül.

Az olasz Energica gépein máris elérhető a 30 perces feltöltés, ha ehhez a jövőben 5-600 km-es hatótáv társul, az igazi áttörés lehet a motorozásban

Mivel a gyorstöltés már évek óta elérhető, ez egy csapásra megoldaná a villanymotorok összes problémáját, tekintve, hogy a 600 kilométer már a motorosok 99%-ának megfelelne mint napi hatótávolság, éjszaka pedig egyszerű konnektorról néhány óra alatt újra feltölthetők lennének a telepek.

  • LaciK

    Ez tök jó, csak még mindig nem boltban kapható termék, csak laborban működő példány. Ilyenből kijön minden évben 1-2 hír, hogy most aztán már tényleg itt a kánaán, de a gyakorlatban továbbra is csak kínkeserves lassúsággal és áron fejlődik az akku technológia.

  • Dénes Kiss

    Én is örülnék az ilyen *működő* újításoknak. Kicsit ünneprontóként azért gondolkodásra buzdítom a T. nagyérdeműt: a gyorstöltők ugyan honnan fognak “benyát” szerezni?? Ha ugyanannyi idő alatt akarjuk feltölteni a 3x-os kapacitást, akkor min 3x-os áramot kell beletolni – de honnan?? AZ otthoni konnyektor (röfi…) gy éjjel (10/16A) nem fogja feltölteni!! És újra kérdem, ki teszi be a drót másik végébe a delejt??
    Jaaa, hogy Paks 2-nek mégiscsak lesz létjogosultsága? (mondjuk igen, nem is ez a kérdés, hanem, hogy miért ilyen módon kellett nekiugrani 🙁 )
    A gerinchálózat nincs erre méretezve. Aztán persze jön a jövedéki adó is egyből a konnektorokra – ami rendesen odab@sz majd a mostani olcsó (a benzinnél olcsóbb) áramnak… Hát, That’s all, Folks!

    Meg egyébként is, jobban fognak ezek menni nyitottabb kipuval? 🙂

    • LaciK

      -100-150kW-osak a gyors töltők. Majd szólj ha ez kevés 🙂
      Egyenlőre az akku a szűk keresztmetszet.
      ELMŰ azt nyilatkozta, hogy a JELENLEGI hálózatban annyi tartalék van, hogy ha a gépjármű park 30%-át hirtelen lecserélnék villanyautóra, az sem okozna gondot nekik. Ez meg nem mostanában lesz és nem hirtelen, szóval a hálózattal nem lesz gond. Gond inkább az, hogy az állam az ígért 500 töltőpontból egyet sem épített meg 5 év alatt.

      -Paks bővítését támogatom. Csak az árát tartom soknak.

      -Az adót pótolni fogják, ez igaz, hiszen az infrastruktúrát valamiből üzemeltetni kell, szóval azt a pénzt valahogy be kell szedni. Viszont tuti nem a konnektorra lesz kivetve, mert felrakok napelemet, aztán kinyalhatják. Sokkal célszerűbb útadó formájában beszedni, de azt a benzinesektől is be fogják. Sőt rátesznek még környezet terhelési adót, szóval megoldják hogy többe legyen benzinnel menni, úgyhogy te fogsz könyörögni hogy villannyal mehess.
      Viszont egy villanyautó 2 literes benzinfogyasztással egyenértékű fogyasztást művel autópálya tempónál is, minimális a karbantartás igénye, és összességében kevesebb terhet ró az emberiségre, végeredményben olcsóbban fogsz többet kapni ha elterjed és beáll a piaci egyensúly.

      -Nyitott kipufogó szart sem ér önmagában. Többnyire csak ront a motor teljesítményén. Ahhoz át kell hangolni a teljes motort és motorvezérlést, és ha csúcsban javul is, a karakterisztikája romlik a motornak. Az csak a nagy hang miatti placebó, hogy erősebb lesz. Ezzel ellentétben a villanymotort nagyon könnyű tuningolni, csak erősebb hűtés, feszültségnövelés és akár a dupláját is tudhatja. Nem mintha tuningra szorulnának, mert eleve durva teljesítményre képesek. Villanymotorok lazán alázzák a legjobb belsőégésűt is. Nem ez a hátránya az elektromos hajtásnak, hanem az hogy az akku nehéz, kicsi kapacitású és drága. Ezen a téren van még mit fejlődni, és ezért is lenne nagy szám egy ilyen 3*-os fajlagos kapacitású akku, mert ez kb. meg is szüntetné az első két problémát.

      • x102

        “100-150kW-osak a gyors töltők. Majd szólj ha ez kevés”
        Szerintem ő az otthoni töltőkre gondol…

        “hanem az hogy az akku nehéz, kicsi kapacitású és drága”
        A rövid élettartam kimaradt, főleg ha gyakran gyors töltöd…

      • Lbx

        Miért kellene az államnak akár egyetlen töltőpontot is építenie. Ez üzlet, semmi köze hozzá az államnak. Támogassa kedvezményekkel a töltőpont építését, ha szorgalmazni akarja az e-közlekedést. Benzinkutat sem épít, legfeljebb áttételesen pl. a MOL által.