Hibázott az önvezető autó?

Hibázott az önvezető autó?

- Kategória: Hírek
4

Motorossal ütközött a Cruise Automation egyik teljesen automatikus négykerekűje. Az eset kis sebességnél történt, így nem lett komolyabb baj, de attól még számos tanulsággal szolgált…

Mint a rendőrségi jelentésből kiderült, a San Franciscóban közlekedő önvezető jármű éppen a középső sávban haladt, amikor sávváltás közben észlelte, hogy nem hajtható végre biztonságosan a manőver, ezért annak befejezése előtt visszatért a középső sávba. Hátulról azonban egy motorkerékpár érkezett a sorok között, mely a sávba visszatérő kocsinak csapódott, de szerencsére mindketten lassan, 20-30 km/órával haladtak, míg sebességkülönbségük csupán 6-8 km/h volt.

Az egyenruhások hozzátették: a baleset tipikus, ráadásul önmagában az előzési kísérletért a motoros nem tehető felelőssé, hiszen az államban – hazánkhoz hasonlóan – a sorok közötti szabad helyet is kihasználhatják a kétkerekűek. Ugyanakkor mégis a bukósisakos résztvevőt marasztalták el a vizsgálat végén, mivel úgy kezdte meg a kocsi előzését, hogy nem győződött meg arról, minden feltétel adott-e az előzéshez.

Az úgynevezett V2V kommunikációs rendszer a jövőben kiszűrheti az elsőbbségadási szabályok megszegése miatt bekövetkező motorbaleseteket

Tanulság? Lehet szidni az automatizált sofőrt, hogy váratlan reakciója ilyen balesethez vezet, de ne felejtsük el, hogy a hús-vér vezetők ennél hajmeresztőbb manővereket mutatnak be nap mint nap, sőt az adott helyzetben lehet, hogy még rosszabbul reagálnának. Akárhogy is, az eddigi gyakorlat szerint a robotok ezt – is – jobban csinálják, mint az emberek, sőt amint kombinálják a működésüket a járművek automatikus kommunikációs rendszerével, már aktívan tehetnek a legjellemzőbb motorbalesetek bekövetkezése ellen.

  • LaciK

    Az emberi reakciók kiszámíthatóak, ha más nem abban, hogy látom hogy egy bizonytalan mazsola, vagy agresszív kapkodó barom, és akkor elkerülöm. Egy automatánál viszont nincs ráutaló viselkedés.
    Hogy ki a hibás nem tudom ennyiből.
    Jó lenne egy onboard felvétel, mert ilyen visszakozásra a humán sofőrnél is lehet számítani, de ha tiszta a sáv váltás akkor azért nem jellemző. Ilyenkor visszarántja azért a robotot kéne picsán rúgni a félrevezetésért, meg azért hogy nem figyelt hova megy.

  • Madda Fakka

    Az önvezető járművek elol hatul kamerázottak (DDVR plusz telemetria), ez kotelező is, hiszen baleset esetén ha nincs másik fél, nem derül ki mi tortent. Valszeg visszanézték a felvèteleket és azok alapján marasztalgattak el. Az onvezeto jarmuvek nem kapkodják a kormany, pont a kiszamithatosag miatt. . Amugy városi környezetben 35kmh a megengedett legnagyobb sebességuk egyelore. Szoval nem a sorok kozt amokfuto robotokrol van szo. En nyaron 70%ban motorral jarok. Barcsak minden autot robot vezetne. Kiszamithatalan az emberi reakcio hiszen nem mesz annyit egy egy auto mogott hogy tanulmanyozhasd a sofor lelki vilagat.

  • gabimany

    Nem ismerem az ottani szabályokat. De nálunk ez sima ügy, és valóban a motorost veszik elő. Hiszen ha az autó nem hagyja el teljesen a sávját, akkor oda másik jármű nem mehet még be. Gondolom pont ezen elv miatt nem programozták bele az önvezetőbe, hogy nézze meg szabad-e a sáv. És pont ezeket tartom az önvezető autók legnagyobb kihívásának. Mert az tiszta sor, hogy amit leprogramoztak neki, azt pontosabban hajtja végre, mint egy ember, de amit nem, azt sehogy!

  • Lbx

    Lehet örvendezni az önvezető járművek balesetmentes működésének, de ez oda vezet, hogy a motorozást, mint élményszerző tevékenységet elfelejthetjük.