Sisakkommunikáció-teszt – Hallasd a hangod!

Sisakkommunikáció-teszt – Hallasd a hangod!

- Kategória: Kiemelt cikk
5

Drágán príma holmit venni nem nagy kunszt. Kifejezetten olcsón hozzájutni egy szinte tökéletes eszközhöz – ez már döfi! Íme, ezt tudja a V6-1200 párosa.

Motoros fórumokon gyakran felbukkanó kérdés, hogy milyen sisakkomunikációs rendszert érdemes venni, amire válaszként általában a legismertebb márkák nevei érkeznek. Innen két út áll a kérdező előtt – elkölti egy egész szezon benzinköltségét a tényleg hibátlan és sokoldalú kütyükre, vagy elmerül az internet bugyraiban, és megpróbál olcsóbban (közel) teljes értékű megoldást találni.

A tesztelt készülék itt kapható: V6 – 9500 Ft

Intercom fillérekből – ennyit tud nyolcezer forintért…

Ma már kifejezetten egyszerű és gyors a távol-keleti gyártóktól rendelni, köszönhetően a Gearbest európai raktárainak. Nem kell hónapokat várni, öt-tíz nap alatt megérkezik a termék, az ár pedig már-már hihetetlenül olcsó, jelen esetben 35 dollár, azaz alig tíz rugó forint darabonként.

Vétel előtt érdemes több modellt is kipróbálni, mert a hangminőség – árkategórián belül is – igencsak eltérő lehet. A hangerőt feltekerve főleg a basszus „veri ki a biztosítékot”, és hamar torzítani kezdenek az olcsó hangszórók

A mi párosunk nyolc nappal a vásárlás után landolt garázsunkban, s nem sokkal később neki is láttunk a beépítésnek. Szerencsére a sisakjaink (Schuberth SR1 és Shoei Multitec) úgy készültek, hogy átalakítás nélkül alkalmasak az intercom fogadására, így a szét- és összeszerelés, no meg az élesítés tényleg percek kérdése volt. Miután elhelyeztük a hangszórókat és a mikrofonokat, jöhetett a társítás. A nem éppen egyértelmű leírás miatt előbb kicsit bajlódtunk és hangosan szidtuk a kínai-angol fordítókat, de öt perccel később már minden a helyére került, „megtalálták egymást” az eszközök, és indulhatott a csevej.

Komoly pozitívum, hogy a V6 telefonnal és másik intercommal is rendkívül könnyen társítható, már ha sikerül kibogozni a használati útmutatóból, hogy ehhez pontosan mit kell tennünk. A készülék oldalán felvillanó LED jelzi, pontosan mi is történik a vízhatlan burkolat alatt…

Kezdésként a ki- és bekapcsolást, valamint a kezelhetőséget teszteltük, s mit tagadjam, rögtön fel is jegyezhettük az első égbekiáltó hibát. Mivel ez a készülék jóval többet tud elődeinél, a gombok mennyisége is több – szám szerint kilenc -, és ezt kesztyűben kezelni finoman szólva is bonyolult. Tényleg az jutott eszembe, hogy

válogasson kölest egyujjas téli bundakesztyűben, aki ilyen 3-4 millis gombokat tesz a motorosoknak szánt kütyüre. Mégis, ki gondolta komolyan, hogy a gombostűfejnyi gombok kitapinthatók motoroskesztyűben?

Szerencsére menet közben nem kell babrálni, mivel a telefont automatikusan felveszi helyettünk, és egyébként is magától csatlakozik a korábban társított eszközökhöz, de ez így akkor sem teljesen átgondolt.

Minőség 29 dollárért? Szinte hihetetlen…

Bevallom, több szettet is rendeltünk, de ami ennél olcsóbb volt, az mind olyan gyalázatos hangminőséggel szolgált, hogy további tesztjüktől el is tekintettünk. Egyébként jellemző, hogy a gyártók a hangszórón spórolnak, ami érthető is – egy-egy használható pár sugárzó legalább 15-20 dollár, azaz nyilván nem ilyen kerül a szállítás nélkül csak 29 dollárt kóstáló csomagba. A V6-1200 ilyen téren éppen megüti a középmezőny szintjét: 160-180-as tempónál még hallható – ha nem is túlzottan élvezhető – a zene, s ugyanilyen sebességgel telefonálni is lehet, minden szó érthető, s minket is tisztán hall a másik fél. Ami az 550 mAh-s akksik élettartamát és tudását illeti, eddig „csak” bő félnapos, reggeltől délutánig tartó túrákon vallattuk az eszközöket, de nem tudtuk annyit nyúzni őket – beszélgetéssel és zenehallgatással -, hogy ezalatt lemerüljenek, azaz próbánk alapján napközben nem szorulnak töltésre. Ez utóbbira egyébként sajnos csak saját kábelük alkalmas, mert a hangszóróbemenet egyben töltőnyílás is, azaz nem tudjuk a telefon vagy a sisakkamera kábelével visszapumpálni az eltrécselt ampereket.

Másfél kilométerről is hallottuk, értettük egymást – ennél többet nem is kívánhatnák egy ilyen olcsó készüléktől. Ha kevesebb és nagyobb méretű gomb lenne a V6-on, tényleg nem tudnánk belekötni…

Méréseink alapján a töltés egyébként viszonylag gyorsan, bő két óra alatt lezajlik, ezalatt sem az adapter, sem a készülék nem melegedett számottevően.

Többet kapsz, mint amiért fizetsz

A mikrofon és a hangszóró tehát „megéri a pénzét”, elváráson felül teljesít, ahogy az akkumulátorra sem lehet panasz. Ezek után már csak az a kérdés, vajon mekkorát lódítottak a kínai szakemberek, amikor a V6-1200 – azaz 1200 méteres hatótávú – nevet adták a kütyünek? Kezdjük a feketelevessel: ha társunk több ház, nagyobb szikla takarásában halad, esetleg olyan meredek emelkedő túloldalán, hogy nem látjuk őt, akkor úgy 3-400 méter után szakadozni kezd, majd végleg megszűnik a kapcsolat.

Nyílt terepre érve egész más a helyzet: úgy 8-900 méternél kezdett torz lenni a hang, de lassan, tagoltan beszélve még 1400 méterről is hallottuk, megértettük egymást, ami tényleg parádés, főleg ilyen áron.

Igaz, jelenleg nem fut már az akció, így most már kicsivel többet, 36 dollárt kóstál vízálló, nagy teljesítményű intercom, de az első próbák után bátran leszögezhetjük: ennyit is simán megér. Akik alkalomszerűen és „csak” napi néhány órán át használják, azok – hozzánk hasonlóan – elégedettek lesznek vele. Ráadásul akkor sincs nagy baj, ha valakinek mégsem jön be – fejenként negyven dollárért tényleg ajándék, és nulla veszteséggel eladható, ha mégis jobbat, komolyabbat szeretne helyette.

Műszaki adatok – V6-1200 motoros intercom:

Tömeg: 90 gramm

Méret: 22 x 14 x 5 mm

Akkumulátor típusa: 550 mAh, Li-Polimer

Készenléti idő: 150 óra

Töltési idő: 150 perc

Elméleti hatótáv: 1200 m, gyakorlati hatótáv: 350-1500 m