Motorfényezés a gyakorlatban

Motorfényezés a gyakorlatban

- Kategória: Kiemelt cikk
5

Szeretnéd lefényeztetni a motorod, de nem tudod, mibe kerül, mivel jár és hol találsz igazán jó szakembert? Alaposan körbejártuk a témát, hogy Neked ne kelljen felesleges köröket futnod…

A motorkerékpárok fényezésének technológiája és folyamata tulajdonképpen megegyezik az autókéval, a legfőbb különbséget az jelenti, hogy sok a díszítőmatrica, illetve, hogy kisebb felületek festését és a jármű teljes szétszerelését vonja maga után, no meg jellemzően nagyobb a műanyag felületek aránya, mint a négykerekűeken. Az idomzat, az üzemanyagtartály és a sárvédő fényezése viszonylag egyszerű feladat, a problémát inkább a váz okozza, festése ugyanis rengeteg szerelést igényel és a fényezők többsége nem vállalja az összetett, s drága feladatot.

Motorfényezés előkészítése

A járművek fényezését minden esetben állapotellenőrzés előzi meg, ez idő alatt a mester felméri, hogy szükségeltetik-e valamiféle lakatosmunka a festés előtt. Ha igen, először a lakatoshoz irányít, ha nem, akkor jöhet a fényezés előkészítése, amelynek első lépése a felületek csiszolása, illetve homokszórása.

Érdemes az üzemanyagtartály belsejének állapotát is felmérni, mert felületkezelés híján belül is elkezdhet rozsdásodni a fém

Ezután egy speciális, üvegszálas kittel kiegyenlítik a kisebb karcokat, horpadásokat, majd ismét csiszolási fázis következik, immáron finomabb papírokkal . Folytatásként maszkolópapírral letakarják azokat a felületeket, amelyekre nem kell, hogy festék kerüljön, az üzemanyagtartálynál például leragasztják a betöltőnyílást. Ezek után ún. töltőalapozót (becenevén filler vagy füller) visznek fel a festeni kívánt felületre, ennek feladata, hogy a legapróbb réseket, karcokat is „síkba hozza”, tökéletesen sima felületet adva az adott elemnek.

Fényezési fázis

Amint megszáradt és kikeményedett a töltőanyag, kezdetét veheti maga a fényezés. A tökéletes munka elengedhetetlen kelléke a kifejezetten festésre kialakított, megfelelő hőmérsékletet biztosító fényezőkabin. Azért nem javasolt otthon a garázsban próbálkozni ezzel a munkafolyamattal, mert a levegőben található porszemek és különböző szennyeződések belepiszkítanak a felületbe.

A szerszámok ára miatt is drága a motorok fényezése, ugyanis egy kompresszor körülbelül 200 ezer forintba kerül

Még mielőtt a festés megkezdődne, utolsó simításként zsírtalanítóval tisztítják le a javítani kívánt elemet, majd a továbbiakban a festéket a körülbelül 3 Baros nyomással működő szórópisztollyal hordják fel a bevonni kívánt felületre. A szórópisztolyoknak több fajtáját különböztetjük meg, vannak melyek sűrített levegővel működnek, illetve léteznek elektromos és direkt szivattyús változatok is. Legelterjedtebb az elektromos és a sűrített levegős pisztoly. Az egyenletes színhatás és vastagság elérése érdekében több réteget fúj egymásra a piktor, melyek között általában pár perc száradási időt hagy. Vannak olyan színek, amelyek jól fedik egymást, ezekből elég két réteget egymásra fújni, de előfordulhat, hogy akár négyszer is le kell festeni ugyanazt az idomot.

Segítünk, hogy könnyebben eligazodj! A rovat támogatója a legnépszerűbb hazai túramotoros alkalmazás, az RBiker

Lakkozás és szárítás

Miután befejeződött a festési fázis, az elemek lakkozásával folytatódik a művelet. Amennyiben a fényezésnél metál festéket használt a fényező, akkor minimum két lakkrétegre lesz szüksége, ugyanis ezek az egykomponensű festékek igen sérülékenyek. Ezután a szárítási fázis következik, mivel ezek a speciális egy, vagy többkomponensű festékek szobahőmérsékleten lassan száradnának és nem keményednének kis rendesen, ezért erre a célra kialakított speciális kamrában folyik ez  művelet. A szárítási hőmérséklet a festéktípusok függvényében változhat 60-80°C között. Maga a szárítási folyamat körülbelül 30 percet vesz igénybe.

A matricákkal kapcsolatban érdemes előre konzultálni a fényezővel, mert akár a lakkréteg alá is fel lehet helyezni őket (Fotó: Horváth Ákos-Redline Moto Design Garage)

Amint megszáradtak a munkadarabok óvatosan összeszerelik a motort, ami körülbelül 1-3 nap után újra használatba is vehető. Több portálon is felhívják a frissen festett motortulajdonosok figyelmét arra, hogy a fényezést követő 2-3 hétben nem javasolt a jármű vegyszeres, valamint magasnyomású, vizes tisztítása, mert sérüléseket okozhat a lakkrétegen.

Motorfényezők Magyarországon

Kutatómunkánk eredményei azt mutatják, hogy Magyarországon számos helyen foglalkoznak autó-, illetve motorfényezéssel, de a kifejezetten motorkerékpárok festésére szakosodott műhelyek száma igen csekély. Ennek egyik legfőbb oka a szigorú szabályozás, ami a veszélyes anyagok használatára vonatkozik. A 17/1993. (VII.1.) KHVM rendelet 6. bekezdése, mely a munkahelyek kialakításának követelményeiről szól, kimondja, hogy a festőhelyiségeknek, valamint a szárító helyiségeknek mindenképpen meg kell felelnie az erre vonatkozó szabványoknak. Nehéz ezt pusztán motorkerékpárok fényezéséből kigazdálkodni…

motorfényezés
Egy ehhez hasonló fényezőkamra építésének költsége nagyjából 12 millió forinttól indul

Azt is meghatározza a jogszabály, hogy a fényezőkamra padozatát szikramentes burkolattal kell ellátni, illetve a különböző tűzveszélyességi osztályba tartozó vegyszerek is csak olyan helyen tárolhatók, melyek megfelelnek a robbanásbiztos területekre vonatkozó előírásoknak. Ez persze csak töredéke azoknak az irányelveknek, amiket a fényező műhelyeknek kollektívan be kell tartaniuk az EU-ban, különben egy esetleges ellenőrzés során komoly bírságra, akár bezárásra is számíthatnak.

Főbb motorkerékpár-fényező műhelyek és motorfényező mesterek

Kis hazánkban a motort festetni kívánóknak érdemes lehet felkeresniük a Moto Painting Designt, ami motorkerékpárok fényezése mellett airbrush-sal, VTN-fóliázással és műanyag idomok javításával is foglalkozik Gyálon. Az árakról és a vállalási időről a +36 30 983 9699 telefonszámon érdeklődhettek.

Budapesten többek között a XXI. kerületben található Novacar foglalkozik dedikáltan a kétkerekűek színezésével, ahol fényezésen kívül bőrfelújítást is vállalnak. További információkért a +36 70 389 8290 számot hívhatjátok.

A Fejér  megyében élőknek a székesfehérvári Color Bike-ba érdemes elgurulniuk, ha azt szeretnék, hogy új színben tündököljön vasparipájuk. Az Eger közelében élő rájdereknek érdemes lehet a Szépmotort meglátogatniuk, amennyiben fényeztetni szeretnének vagy műanyag elemet kívánnak javíttatni. Az alkatrészek átadásáról-átvételéről a +36 20 571 5649 számon tudtok bővebb információkat kérni.

Airbrush és motormatrica

Biztosan mindenki látott már művészi pontossággal kipingált tankot vagy bukósisakot, nos, ezt hívják az airbrushnak. Ez a típusú festés egyebek mellett abban különbözik a klasszikus értelemben vett fényezéstől, hogy itt már a készre fújt felületen dolgozik a művész, és nem kell minden réteget eltávolítani a díszíteni kívánt részről. A műfajnak itthon is rengeteg tiszteletre méltó követője van, velük külön cikkben foglalkozunk majd.

A motorosok körében az airbrush technológia csak az ’50-es években kezdett elterjedni, pedig ezt a fajta festés módszert már a XIX. század végén feltalálták

Mivel az airbrush festés elég költséges, sokaknak megfordulhat a fejében, hogy inkább a matricák nyújtotta lehetőségekkel éljenek, bár ez sem olyan olcsó mulatság, mint ahogy elsőre gondolná az ember. Persze vannak a piacon kifejezetten olcsó, pár száz forintért megvásárolható matricák, de ezek minősége hagynak némi kívánnivalót maguk után. Aki komolyabb, akár lakkozható díszítő elemeket szeretne a motorjára, annak kicsit több pénzt szükséges az ügyre áldoznia, mert ezek az utángyárott, kíváló minőségű matricák körülbelül 8-10 ezer forintba kerülnek. Egy másik megoldásként felmerülhet, hogy a matricakészletet egyenesen a gyártótól szerezzük be, de talán ez az egyik legdrágább módja a motordíszítésnek, ugyanis egy gyári matricacsomag akár 45-50 ezer forintba is kerülhet.

Mennyibe kerül egy motor fényezése?

Íme, néhány adat azok számára, akik a közeljövőben tervezték motorjuk újrafényeztetését. Egy sportmotor teljes, egyszínű, metál fényezése nagyságrendileg 120 ezer forintba kerül matricázás nélkül. Noha vannak olyan műhelyek, akik a matricák legyártását és felhelyezését is vállalják, előfordulhat, hogy a spéci díszítéseket az ügyfélnek kell beszereznie. Egy tank újrafestése nagyjából 20 ezer, míg egy sárvédőé 12 ezer forintot kóstál, a váz porfestése műhelytől függően 15-25 ezer Ft.

Vannak olyan cégek is a piacon, melyek webes árkalkulátorral is rendelkeznek, csak meg kell adnunk a motorunk paramétereit és már érkezik is az árajánlat a fényezésre

Mint ahogy feljebb is olvashattátok, a motorkerékpárok újrafényeztetése nem olcsó mulatság, de nagyon sokat dob a gépek összképén a szépen csillogó lakkréteg. Eladás előtt tehát aligha éri meg ennyit rááldozni, ha csak nem vállalhatatlanul karcos, leharcolt a vas, mert a teljes munka 150-200 ezer forintos költségét csak igazán drága és fiatal járművek esetén lehet „behajtani” a vevőn. Más kérdés, ha valaki éppen egy ilyen, kopottas gépet újít be, neki igazán jó beruházás vételkor rendbe tenni, hogy minden motorozás alkalmával büszke lehessen lenyűgöző, makulátlan megjelenésű motorjára.