Különvélemény: Tényleg csak öt lépés?

Különvélemény: Tényleg csak öt lépés?

- Kategória: Vélemény
5

Baleset-megelőzési írásunk, illetve az abban leírt gondolatok szöget ütöttek rendszeres olvasónk – és írónk -, Tamás fejébe, ezért megosztotta velünk, ő miben látja a biztos célba érés zálogát. Fogadjátok szeretettel!

Ha legközelebb bármelyik sofőr azzal „érvel”, hogy a motorosok száguldanak és sok galibát okoznak, csak mutasd meg neki ezt a képet. Igenis mi lettünk a közlekedők bezzeg osztálya, az elit, akikre hivatkozni lehet – lám, mennyivel jobban vezetnek, és milyen felelősségteljesek az utakon:

A motorok száma folyamatosan nő, mégis egyre kevesebb balesetet okozunk. Az már csak hab a tortán, hogy a tendencia az utóbbi öt évben is folytatódott: ma már 170 ezer nagymotor közlekedik útjainkon, a balesetek száma pedig 875-ről 599-re csökkent. Le a kalappal a motorosok előtt!

Akár hátra is dőlhetnénk, hogy ez aztán parádés, de van még egy fontos dolgunk. Hiába nem ütünk el senkit, ha közben a motorosokat érintő ütközések száma jottányit sem változik. Minden évben 40-50 társunk veszíti életét, és nagyjából 1400-1500-szor riasztják a mentőket olyan esethez, ahol motoros sérül meg. Tegyük hozzá: tízből hét-nyolc alkalommal az autóvezető hibája miatt. Mit tehetünk? Nos, nincs más hátra: nekünk kell kivédeni a sofőrök hanyagságából, figyelmetlenségéből fakadó karambolokat is.

Hogy ezt minél könnyebben megtehesd, kigyűjtöttük az öt leggyakoribb baleseti forrást, és most igyekszünk konyhanyelven, sallangok nélkül, mégis alaposan kivesézni, hogy miként úszhatod meg ezeket.

  1. Megfordulás irányjelző nélkül

Legutóbb éppen most csütörtökön történt ilyen ütközés: pár fiatal egy öreg VW Golfot szeretett volna megvenni, de a próba során úgy fordultak meg vele, hogy közben elütötték az egyenes úton érkező yamahást. A balesetben az 52 éves férfi életét veszítette:

Mit tehetsz ellene? Ha azt látod, hogy egy autó az út szélén feltűnően lassan halad, számíthatsz rá, hogy megáll vagy megfordul. Csökkentsd a sebességed, és tegyél meg mindent, hogy észrevegyen: kapcsold fel a fényszórót, s ha elég közel vagy, röviden nyomd meg a kürtgombot, hogy biztos legyél benne: lát téged, és nem kezdi meg a figyelmetlen manővert.

Különvélemény:

Gyakorlatilag már az összes (új vagy fiatal) motor fényszórója automatikusan bekapcsol, ha jár a motor. Amit megtehetsz, hogy beljebb húzódsz az úttesten a felezővonalhoz (terelővonal), így veszély esetén bőséges helyed marad a manőverezésre. Szerintem érdemes kettéválasztani: hívd fel magadra a figyelmet, tegyél meg mindent, hogy a kanyarodás előtt meglásson, de ha már elkezdte a manővert, akkor ne dudálj, ha egy mód van rá. Hogy miért?

A dudálással szerintem csak a fékezés és manőverezéshez szükséges energiáidat összpontosítod arra, hogy ledudáld az útról. Az egésszel egyetlen dolgot érsz el: frászt hozod a sofőrre, a teljes reakcióidődet kitolod vele, s már ott vagy, hogy megtettél 5-10 métert, mire nekiállsz egyáltalán intenzíven fékezni. De ekkor már elkéstél. Ha a duda helyett a kikerülőmanővert kezdenéd meg, akkor lehetséges, hogy minden gond nélkül kikerülheted. Amennyiben sikerült kikerülni és megálltál, nyomhatod a dudát. Hibázott az autós? Igen. Azonban, téged pont nem fog vigasztalni, ha az aszfalton találod magad. Füledben csak a saját dudaszód fog csengeni míg kiérnek a mentők. Ha tényleg tétlenkedik és kezdeni a helyzettel, akkor dudálj rá, hogy kapja össze magát.

2. Ütközés sávváltás közben

Gyakori hiba: az autós a tükörbe néz, majd azzal a lendülettel átsorol a belső sávba. Hiába oktatták neki anno, hogy előbb nézzen hátra – azóta elfelejtette, fáj a nyaka vagy egyszerűen csak lusta, ezért nem fordítja el a fejét, és már el is csapta a holttérben haladó motorost.

Soha ne haladj huzamosabb ideig az autó holtterében, főleg akkor ne, ha nagyobb, zárt karosszériájú teherautóról, furgonról van szó!

Mit tehetsz? Előzés közben minél kevesebb ideig haladj a kocsi mellett! Ha többsávos úton mégis erre kényszerülsz, az autó visszapillantójában keresd a sofőr tekintetét – ha Te nem látod őt, akkor ő sem téged, szóval inkább maradj le, vagy mielőbb kerülj elé, de ne haladj huzamosabb ideig a holtterében!

Különvélemény:

Sokat beszélgettem “álruhába bújva” az autósokkal, akik szentül megvannak győződve arról, hogy tökéletesen vezetnek, és a KRESZ minden paragrafusát fejből tudják. Megsúgom, száz autósból kettő-három (!) tudta ténylegesen KRESZ-t, a többiek saját berögződéseinek áldozatai. Tegyük hát tisztába, és válasszuk szét a dolgokat, mert amit TE sávváltásnak érzékelsz, az lehet egy kátyú, egy döglött sündisznó, egy kiakart bringás kikerülése az úttesten. Tessék: Máris bajba kerültél.

Mit tehetsz ebben a helyzetben? Hagyj mozgásteret a másiknak! Persze, tartózkodj minél kevesebbet az autó, autósor mellett, de vedd figyelembe, hogy hiába a hangos vagy ordító kipufogó, 60-80-100 km/h-s tempónál, mikor mellé érsz, csak akkor kapja a nyakába a hangorkánt. Ha megijeszted, akkor ismét Te kerülhetsz bajba. Ha túl nagy tempóval húzol el mellette, szintén. Gyakorlati életből szeretnél hallani tapasztalatot? Tessék: Számtalan alkalommal jártam úgy, hogy elhúztam az autós mellett, az pedig felkapta a fejét mikor már mellé értem, és az én irányomba rántotta a kormányt, ahogy a fejét oldalra fordította. Ahová nézett, oda ment…

Pedig nekem gyári dob van a GSX-R-emen, és így is megijedt. A hangos dobot sem hallotta volna messzebbről, ha az autójának motorja zúg, mint egy traktor. Ha pedig bömböl a zene a kocsiban, vagy nagyon jól hangszigetelt az autó, akkor pláne nem fogja meghallani. Ráadásul az autósok túlnyomó többsége ugyanis – számomra érthetetlen okból – egy hihetetlenül téves berögződést követnek. Hogy is van? Mennek az úton, belenéznek a tükörbe, aztán mikor a manővert megkezdik, kiteszik az indexet mutatván, hogy “én bizony most sávot váltok”.

Számíts rá tehát, hogy ezzel kell szembenézned! Ha látod, hogy az autós túlságosan a terelővonal irányába húzódik, számíts rá, hogy bizony nem vett észre téged, és sávot vált, aki bújt, aki nem. Ugyanerre számíts akkor is, ha azt látod, hogy az út jobb és bal széle között “mászkál”, és van előtte egy másik, lassabb jármű. Ő is próbálja felmérni a terepet, de pont emiatt nem fog rád figyelni…

3. Azt hittem, lát engem…

Tegyél egy próbát! Támaszd le a motorod, és menj el úgy 20-25 lépésnyire tőle. Ha megfordulsz és felemeled a hüvelykujjad, meglepve tapasztalod majd, hogy a Te nézőpontodból egy ujjal simán eltakarhatod a két-három mázsás gépet, mintha ott sem lenne…

Viselj feltűnő színű sisakot és/vagy mellényt, ezzel is elősegítve, hogy az autósok könnyebben észrevegyenek!

Szóval, ha kereszteződéshez közelítesz, és éppen kikanyarodni készül egy autó, akkor csökkentsd a sebességed, hogy vészhelyzetben is legyen időd megállni. Készülj arra, hogy jó pár dolog (például a kocsi A-oszlopa, egy tereptárgy vagy akár a szélvédőre rögzített mobiltelefon is!) kitakarhatja az érkező motort, és az utolsó pillanatban is „meglepheted” a sofőrt!

Különvélemény:

A feltűnő színű ruházat gyakorlati haszna főként szürkületben, korlátozott látási viszonyok mellett érezhető, tehát a forgalom mellett fényviszonyokra figyelned kell. Ha alacsony szögben mögötted van a nap, akkor a mellény nem ment meg attól, hogy a vaksi ne vegyen észre. Íme, egy gyakorlati példa!

Székesfehérvár, Rákóczi út: Világoskék robogó, elől két lámpa, egy kilométerről is tökéletesen látható a jármű. Rajtam egy “kukásmellény” és egy fehér színű bukósisak. Úgy fordultak elém, hogy a motorháztetőtől alig pár centire sikerült vészfékezéssel megállnom. Igen, robogóval! Ha nagymotorral lettem volna, lehetséges, hogy kiterülök a flaszteren. Barátunk pont nem látott engem, hiába volt rajtam megfelelő figyelemfelkeltő öltözék. Hasonló szituációban pedig már számtalanszor volt alkalmam megtapasztalni, hogy ha kitakar valami, ha a nap elvakítja az autóst, akkor nem fognak észrevenni, akármi van rajtam. Ezzel nem azt mondom, hogy hatástalan a láthatósági mellény, de számtalan helyzet adódhat, amikor ez kevés ahhoz, hogy észrevegyenek.

4. Küzdj az ősi ösztön ellen!

A harmincezer évvel ezelőtt kihalt Neandervölgyi embert viszonylag egyszerű ösztönök vezérelték. Ha éhes volt, vadászott, ha ő lett a préda, akkor menekült. Márpedig, ha a rá vadászó állat balról érkezett, ő jobbra indult – mi sem természetesebb. Sajnos ma már ez a taktika nem válik be, sőt gyakran ez okozza a vesztünket.

Ne feledd: mindig az ösztönökkel ellentétes, tudatos mozdulatra lesz szükséged, hogy megmentsd az irhád! Persze ez csak gyakorlással elsajátítható – ezt szolgálják a vezetéstechnikai képzések kikerülési feladatai is

Szóval, ha befordul eléd egy szemből érkező kocsi, akkor ne „menekülj”, ne jobbra indulj, hanem határozott lassítással próbálj megállni! Amennyiben erre nincs elég helyed, akkor tudatosan, balról kerüld ki az akadályt, hiszen mire odaérsz, a kocsi jó eséllyel már félig vagy teljesen befordul, így a sávod bal szélén, a felezővonal környékén elsuhanhatsz mellette. Persze ehhez elengedhetetlen, hogy ne a kocsit bambuld, mert akkor óhatatlanul bele is hajtasz. Még mindig igaz: ahová nézel, pont oda vezeted a motort.

Különvélemény:

Pontosan, ahogy leírtam az egyes pontban: ehhez többet nem is fűznék hozzá. Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni. Ja, és persze nem szájhősködni, hogy hány ezer kilométert sikerült autópályán, meg alig forgalmas utakon levezetni balesetmentesen. Inkább egy tucat kanyar, mint ezer kilométer egyenesen – csak ettől fejlődsz!

5. Ne vigy minket a kísértésbe!

Elég csak a múlt heti, Héreg környéki kettős motoros ütközésre gondolni, hogy belássuk: van még teendő a saját portánkon is… A kisodródások, elcsúszások jelentős része abból fakad, hogy a vezető nem volt elég felkészült, vagyis túlvállalta magát.

ütközés
Hiába mentél a megengedettnél lassabban, ha annyival sem tudtad bevenni a kanyart. Érdemes megnézni a képet: mindkét pilóta a veszélyt, vagyis a másik motort nézi, és egyenesen odavezeti a gépet, ahelyett, hogy a menekülőútra fókuszálna

Gyakran elbagatellizálják a relatív gyorshajtás jelentőségét, pedig ez áll a kicsúszások többsége mögött. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy Rossi, Marquez és az összes TT-menő el tudna fordulni százzal a visszafordítóban, de Te hatvannal is árkot fogsz… Mit tehetsz ellene? Nos, két lehetőséged van: addig képezed magad és csiszolod a tudásod, amíg neked is kiadja százzal az a hajtűkanyar, s utána benevezel a GP-re, hogy jól lealázd az olasz és spanyol géniuszokat. Vagy belátod, hogy erre egy élet is kevés lesz, és inkább visszaveszel a gázból.

Helyi hősök a híres-hírhedt osztrák 21-esen. Láthatóan nem először járnak erre, simán befűzik az íveket, de ez nem azt jelenti, hogy Neked is muszáj ennyivel elfordulnod a Kalte Kuche előtt…

Hogy az előtted haladó bőrruhás arc is bevette annyival? Attól neked még nem ez a mérce, szóval ne az hajtson, hogy mindenáron lenyomd a sokat látott térdkoptatót viselő arcot. Itt nincs bukótér, ezért mindig annyival érkezz az ívre, hogy biztos legyél benne: történjen bármi, be tudod venni a kanyart. Ez az ötödik jótanács: ha már a többiek figyeltek rád, tedd meg Te is ugyanezt, és legalább saját magadat ne sodord veszélybe.

Különvélemény:

Gyakran észreveszem, hogy bizony túlvállalják magukat egyesek. Szimplán vérszemet kapnak, hogy mekkora tempóval elhúztak mások… Pár hete volt ebből kifolyólag egy halálos kimenetelű motoros baleset. Nem szeretném részletezni az esetet, de azt elmesélem, hogy ismerősök értek oda először a helyszínre. Senkinek nem kívánok ilyet.

Más motor, más gumi, más tapasztalat, más beállítások. De ez nem elég neked, hogy kétszer is meggondold mit készülsz tenni? Az aki elhúzott melletted már több perce vagy akár egy órája, minden idegszálával nekifeszülve koncentrált az útra, a tempóra. Te meg éppen lazán nézelődve faltad a kilométereket? Másnak hazudhatsz, de legalább magadnak ne tedd – csak ésszel! Nagyon régi, már-már közhelyes motoros mondás, mégis ide illik: Nem az a jó motoros, aki előbb ér oda, hanem az aki mindig.

Szeretnéd kipróbálni, hogy milyen tempósan kanyarogni? Menj ki a Kakucsra, Euroringre vagy ott vannak a különböző, sokszor ingyenes motoros összejövetelek a Hungaroringen! Nézz meg egy-két videót, vagy akár nézd meg az én videóimat, hogy miként próbálgatom a különböző kanyarokat különböző szögből és helyzetből bevenni. Ne vedd magadra, de muszáj kissé vulgárisan idéznek a filmcímet… Csak egy dolgod van: Ne légy barom!

Kutyához hasonlóan magam is jó utat, élményekben és kilométerekben gazdag, balesetmentes szezont kívánok minden motorostársunknak!