Európa legszebb hágói – Korzika déli része

Európa legszebb hágói – Korzika déli része

- Kategória: Események, Kiemelt cikk, Túra
0

Nem is olyan régen Haute-Corse szépséges tájaira kalauzoltunk el titeket, most pedig a sziget déli oldalán és annak legszebb aszfaltcsíkjain folytatjuk virtuális utazásunkat. Mi tagadás, Dél-Korzikán sincs hiány lenyűgöző látnivalókból...

Azon kedves olvasóink, akik követik cikksorozatunkat, bizonyára észrevették, hogy bemutatóinkat mindig azonos módon épülnek fel. Ezúttal azonban elrugaszkodunk a megszokásoktól, mégpedig azon egyszerű oknál fogva, hogy a legutóbbi epizódban már bemutattuk Korzika általános jellemzőit a közlekedésre, időjárásra, pénzügyekre vonatkozóan, így ezt most nem tennénk meg újra. Inkább vágjunk a közepébe, s lássuk, mely hágókat és hegyi utakat érdemes felkeresni Dél-Korzikán!

Col de Bavella

Az Alta Rocca hegycsoport dél-keleti oldalának lankáin át kanyarog a D268-as jelzésű út részét képező Bavella-hágó, mégpedig 1218 méter magasan a tengerszint felett. Maga az út rendkívül hosszú, hiszen a keleti parttól indulva átszeli szinte a fél szigetet, lebilincselő hajtűkanyarokkal tűzdelt, változatos nyomvonaláról fantasztikus panoráma tárul az arra kalandozó motoros elé. Végiggurulva megcsodálhatjuk a környék hegyeit, a kristálytiszta Solenzara folyót, de a meseszép erdők és sziklák nyújtotta látványt önmagában is feledhetetlen. Aki hosszabban csodálná a természet páratlan szépségeit, az megteheti akár egy finom ebéd vagy kávé mellett, hiszen a szakasz mentén több pihenőt is kialakítottak.

A Bavella-hágó és környéke pazar minőségű aszfalttal, izgalmas etapokkal, s elképesztően gyönyörű kilátással csábítja a kanyarvadászokat
A Bavella-hágó és környéke pazar minőségű aszfalttal, izgalmas etapokkal, s elképesztően gyönyörű kilátással csábítja a kanyarvadászokat (kép: korsika.fr)

A hágót többféle módon is megközelíthetjük, például Porto-Vecchio irányából, ez esetben 47 kilométer a leküzdendő távolság, csekély, mindössze 2,6 százalékos szintemelkedés mellett. Solenzara felől támadva 30 kilométer alatt célba érhetünk, ám némileg meredekebb, 4,1 százalékos szintemelkedésre számíthatunk. A kemény kihívásokat kedvelő, haladó szintű aszfaltbetyároknak javasolható, hogy induljanak Zonzából, mert bár így csupán 8,9 kilométer a táv, meredekebb – átlag 4,9-11 százalékos – emelkedőkön kaptathatunk felfelé. Lévén a mediterrán sziget egyik legelbűvölőbb útjáról beszélhetünk, számítsunk rá, hogy nyáron olykor erősen megnövekedhet a forgalom!

Col de Verde…

…avagy Bocca di Verdi, 1289 méteres magasságban húzódó hágó a csodasziget kellős közepén. Ha a D69-es és a D433-es találkozásától közelítjük meg a helyszínt, közel 17 leküzdendő kilométer vár minket 619 méter szintemelkedéssel, ugyanakkor ha hosszabb menetre vágyunk, csoroghatunk felfelé Guitera-les-Bains irányából is. Az átlagos szintemelkedés egyébként nem túl nagy, mindössze 3,2 százalék, s a burkolat közel sem mindenhol kifogástalan, de a lenyűgöző környezet bőven kárpótol.

Col de Sorba

Apropó, D69-es út! A Korzika-rali egyes futamainak is otthont adó aszfaltcsíkon érdemes lehet teljes egészében végiggurulni, hiszen fantasztikusan szép és változatos, no és sűrű egymásutánban következő, olykor extrém kanyarjai okán biztosan nem az abroncs közepe kopik majd.

A Sorba-hágó
A motorosok körében népszerű Sorba-hágó (kép: Wikipédia)

Így aztán az ugyancsak itt található, 1131 méteren húzódó Bocca di Sorbán, ami viszont meredekebb pálya, van, ahol a 10,7 százalékos emelkedést is eléri – bár az átlag 6,7 százalék körül van -, ám ami nemcsak emiatt tartogathat meglepetéseket, hanem mert olykor beszűkül és kevésbé jó állapotúvá válik.

Col de Scalella

A D27-es, merészen kanyargó, hihetetlenül változatos út része a Scalella-hágó. A szakasz 1193 méteren húzódik, bizonyos részein módfelett szűk, olykor kevésbé jó állapotú, s bizony akad, ahol egyes-kettes sebességi fokozatnál nem lehet, vagyis nem érdemes feljebb váltani, mert a beláthatatlan hajtűkanyarok még a tapasztaltabb lovasoknak is kihívást jelentenek. Már csak azért is érdemes óvatosan vezetni, mert a széleken nincs védőkorlát, az aszfalt véget értével már a mélység vár. Abban az esetben, ha a bátor kalandor Taverából indul, a csúcsig 11 kilométer és 792 méter szintkülönbség várja, átlagosan 7,2 százalékos emelkedéssel. Bastelicából rajtot véve csupán hat kilométer a táv, s a szintemelkedés is csekélyebb, 422 méter, illetve 7 százalék.

Jól visszaadja Dél-Korzika lebilincselő hangulatát ez a Bastelica könyékén készült fotó
Jól visszaadja Dél-Korzika lebilincselő hangulatát ez a Bastelica könyékén készült fotó (kép: bonacherafj)

Col de la Vaccia

Ugyancsak 1193 méter magasan húzódik a Vaccia-hágó. A D69-es jelzésű főút – melynek a részét képezi – rendkívül változó színvonalú, van, ahol igencsak viharvert, keskeny és murvás, van, ahol már „vállalhatóbb”, maga a hágószakasz aránylag jónak tekinthető burkolattal ellátott és kellően széles. Többféle módon megközelíthető ez a rész, például Aullène, esetleg Guitera les Bains vagy Loreto di Tallano felől, egy biztos, akármelyiket is választjuk, lehengerlő élményben lesz részünk!  Egyébként a leküzdendő szintkülönbség 357-766 méter, míg az átlagos szintemelkedés 4 százalék körüli, noha akad, ahol a hatot is eléri.

Dél-Korzika látnivalói, nevezetességei

- Megér egy sétát Bonaparte Napóleon szülővárosa, Ajaccio, ahol magától értetődően minden a császárt idézi, így többek között a szülőházából kialakított múzeum is. Ezen felül a kultúra rajongói ellátogathatnak például a Musée Fesch szépművészeti múzeumba.

- Ha már múzeum, számos remek intézményt alakítottak ki a szigeten, itt van mindjárt a Musée de l'Alta Rocca archeológiai múzeum, vagy a Hermitage De La Trinite.

- Nagyszerű programnak tűnik az őstörténeti park felkeresése.

- Aki nem fáradt el kellően a motorozásban, és túrázna egyet, annak kiváló célpont lehet a Trou de la Bombe barlang.

A sziget legdélebbi csücskének ékköve, a lenyűgöző Bonifacio
A sziget legdélebbi csücskének ékköve, a lenyűgöző Bonifacio (kép: port de Bonifacio)

- „Ami a szépséget illeti, Bonifacio Korzika fővárosa” – írta a szigeten született költő, Paul Valéry. A település óvárosát – melybe az Aragon-lépcső juthatunk fel – gyakran említik Citadellaként, hiszen erődszerű fal veszi körül, igazán különleges jelleget kölcsönözve a helynek. A város nevezetességei emellett a Tengerésztemető, a Grotte Sdragonatto vagy a Sárkány barlangja.

- Szép látványosság az ugyancsak itt található Oroszlán-szikla, s a mellette magasodó genovai őrtorony.

Szállástippek a környéken és a helyszínen

Ha a klasszikus hoteles megoldást választanánk, ajánlható a hangulatos L'Aiglon, ahol már 42 ezer forintért bérelhet két fő két éjre szobát. Puritán, de a környékhez mérten kifejezetten olcsó ez a szálló, ahol már 6500 forint/fő/éj összegért is megpihenhetünk.

Amennyiben a még pénztárcabarátabb kempingezés mellett tesszük le a voksunkat, például ezen az ajacciói helyen akár már 12 euró/fő/éj összegért sátrat verhetünk, miként a Kévano kempingben is ugyanennyiért megtehetjük. Ha szimpatikusabb a nyugati part, ott is akadnak jó lehetőségek, mint mondjuk a Mozziconaccio, ahol összességében 14,4 euró egy éjszaka sátorral, de akár mobilházat vagy más alkalmatosságot is bérelhetünk.

Kempingezés valahol a Monte d'Oro lankái között
Kempingezés valahol a Monte d'Oro lankái között (kép: Adventure Rider)

Az Airbnb-n is kifoghatunk jó lehetőségeket, például ezt az exkluzív stúdiólakást Bonifacióban, ahol két fő/egy éj 61 786 forintot kóstál. S ha már a jó áraknál tartunk, érdemes kihasználni a szezonvégi akciókat, ugyanis szeptemberben féláron, fejenként 20 (!) euróért visz a komp Livornóból Bastiába (2 fő/motor esetén).
Foglalás és részletek a MobyLines oldalán elérhetőek.

Következő epizódunkban ismét "közelebb jövünk" hazánkhoz, s az egyik szomszédos ország leglátványosabb hágóit mutatjuk be, tartsatok velünk akkor is!

Continental 2019