Teszt: Honda Monkey 125 – Szeretlek, te kis majom!

Teszt: Honda Monkey 125 – Szeretlek, te kis majom!

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
6

A 2018-as Honda Monkey pont olyan csábító, mint ötven éve született elődje, de senkit ne tévesszen meg a klasszikus forma! Ez a szerethető kismajom naprakész technikával, azaz fordított teleszkópokkal, IMU-alapú blokkolásgátlóval és rekordgyanús, 1,5 l/100 km-es (!) átlagfogyasztással száll harcba a vevőkért!

Madarat lehetett volna fogatni velem, mikor kiderült, hogy Európa egyik legszebb városában, Nizza történelmi épületei között, kanyargós utcácskákon próbálhatom ki a Honda idei újdonságait, közöttük a 125-ös Monkey-t. Első találkozásunkkor szinte letaglózott az apró masina: hihetetlen, hogy a csöppség még szebb, még csábítóbb, mint a képeken. Vagány, magasra húzott, krómozott sárvédőivel, klasszikus, mégis „mindentudó” folyadékkristályos kijelzőjével, no meg új, 125-ös erőforrásával tényleg lenyűgöző, és a városi motorozás esszenciáját nyújtja.

Az SOHC-vezérlésű, léghűtéses egyhengeres teljesítménye 9,4 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 11 Nm

Így aztán nem csoda, hogy a tesztnap főszereplői, a fürge és vonzó Honda Forzák hiába hívogattak motorozásra, a rövidke szünetben azonnal a vicces Monkey kulcsáért nyúltam, és már robogtam is a lenyűgöző nizzai utcákon.

Noha a tengelytáv csak bő 110 centi, a magas ülőlapnak és kormánynak köszönhetően a colosabb kollégák sem úgy néztek ki rajta, mint – stílusosan – majom a köszörűkövön

Bevallom, a Honda mérnökei elhalmoztak minket jobbnál jobb programokkal, mégis a remek motorok – és motorozások – közül a Monkey nyergében töltött pillanatok voltak a legemlékezetesebbek, egyszersmind legvidámabbak.

Honda Monkey 125 – Felnőtt a feladathoz!

Ne tévesszen meg senkit az elsőre aprónak tűnő termet, ugyanis a kismajom – elődeihez mérten – jócskán megnőtt. Erről árulkodik az is, hogy ülésmagassága csaknem 78 centiméter, amivel olyan modellek fölé nő, mint például a Ducati Monster, sőt van a BMW F 750 GS-nek is olyan kiadása, ami csak 77 centis ülőlapmagassággal kerül piacra.  Így aztán kényelmesen elfértem rajta, igaz, nem vagyok langaléta – akárhogy is, nekem az üléshelyzet olyan természetes volt, mintha mindig is ilyen vassal jártam volna.

Retró, mégis modern, szinte termeli a benzint, könnyű és fordulékony, vagyis igazi mókagyár a kis Monkey
Retró, mégis modern, szinte termeli a benzint, könnyű és fordulékony, vagyis igazi mókagyár a kis Monkey. Az már csak hab a tortán, hogy igazán szemrevaló: minden részlete teljesen letisztult, semmi csicsa, ugyanakkor nagyon jól festenek az olyan modern részletek, mint a fénydiódás (LED) lámpatestek vagy épp a folyadékkristályos műszerek.

Érdekes, hogy a retró formavilág, a dőlésérzékelős blokkolásgátló alkatrészei vagy éppen a LED-es lámpák egyáltalán nem keltenek ambivalens benyomást, sőt kifejezetten harmonikus lett az összkép, nem csoda, hogy a bringa lépten-nyomon elismerő pillantásokat zsebelt be a nizzai utcákon.

Tudtad?

A Honda Monkey eredetileg nem közúti járműként látott napvilágot – a Tama Tech vidámpark megrendelésére készítették az első, felfüggesztés nélküli, ötcolos tömörgumikon futó változatot.

Honda Monkey 2018

Végül olyan sikeres lett, hogy két évvel később megkezdődött az utcán is használható változat forgalmazása, és ezzel kezdetét vette a Monkey sikersztorija.

Ereje – városban – bőven elég, a közel tízlovas teljesítmény csak úgy repíti a csurig tankolva is csak 107 (!) kilós csöppséget, így a lámpáktól elrajtolva nem kell a tükröt lesnünk, hogy mikor suhannak el mellettünk a sportosabban kilövő autók, márpedig Nizzában ezekből is akadt szép számmal.

Emellett a használati értékre sem lehet panasz, hiszen apró termete ellenére a Honda ülése meglepően nagy és kényelmes, ráadásul a modell technikailag is kifejezetten modernnek mondható, régies külső ide vagy oda.

Pillantsunk csak a kisebb úthibákat ügyesen kivasaló, fordított első teleszkóppárra, a masszív kétoldali hátsó rugóstagra, no és ne feledjük az IMU-alapú blokkolásgátlóval kiegészített fékrendszert sem! Akárhogy is, rendesen a szívemhez nőtt a Monkey a franciaországi villámteszten, pedig legnagyobb sajnálatomra csak egy órát tölthettünk együtt a Forza-próba szünetében. Nem véletlen, hogy azóta ha kérdeznek róla, csak úgy emlegetem: Monkey? Ó, az egy igazi kis mókagyár!

A hosszabb egyenesekben sem jött zavarba a kis Monkey, s ami még meglepőbb, nagy tempónál is hihetetlenül stabilan futott apró, 12 colos kerekein

Műszaki adatok – Honda Monkey – 2018

ERŐFORRÁS
Motorkonstrukció Léghűtésű, négyütemű, kétszelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres
Hengerűrtartalom 125 cm3
Furat x löket 52,4 x 57,9mm
Sűrítési viszony 9.3:1
Maximális teljesítmény 6,9 kW/7000 f./perc
Maximális forgatónyomaték 11 Nm/5250 f./perc
Motorolaj mennyisége 0,9 – 1,1 liter
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER
Befecskendező PGM-FI PGM-FI elektronikus befecskendezés
Üzemanyagtartály kapacitása 5.6 liter
Üzemanyag-fogyasztás kb. 1,5 l/100 km
ELEKTROMOS RENDSZER
Indítás Önindító
Akkumulátor típusa YTZ5S
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló Többtárcsás, olajban futó
Erőátvitel fajtája Négyfokozatú
VÁZ
Konstrukció Acél gerincváz
MÉRETEK
Méretek (HxSzxM) 1710 x 755 x 1029 mm
Tengelytáv 1155 mm
Villaszög 25°
Utánfutás 82 mm
Ülésmagasság 776 mm
Szabad hasmagasság 160 mm
Menetkész tömeg 107 kg
Fordulókör sugara 1,9 m
FELFÜGGESZTÉS
Elöl Teleszkópvilla 100 mm-es
Hátul Kétoldali rugóstag 104 mm-es rugóúttal
KEREKEK
Elöl Tízküllős öntött alumíniumfelni
Hátul Tízküllős öntött alumíniumfelni
Gumiabroncs mérete elöl 120/80-12 65J
Gumiabroncs mérete hátul 130/80-12 69J
FÉKRENDSZER
Elöl 220 mm-es átmérőjű tárcsa IMU-alapú ABS-szel
Hátul 190 mm-es átmérőjű tárcsa
VILÁGÍTÁS
Elöl LED
Hátul LED