Öt jó tanács, hogy esés után is visszaülj

Öt jó tanács, hogy esés után is visszaülj

- Kategória: Baleset-megelőzés, Kiemelt cikk
0

Tegyél rendet! – no nem csak magadban, hanem a ruházatodban és körülötted is… Jó tanácsok, hogy a perec csak egy mosolyogtató sztori maradjon.

Sokaknak nyomasztó emlék, sőt, egyeseknél a motorozás végét jelenti, ha egyszer alaposan odaverik magukat. Legtöbbször nem a súlyos fizikai sérülések miatt fordítanak hátat a szeretett vasnak, sokkal inkább a lelki tényező dominál. Ez persze bolondság, hiszen a kádban is bármikor elcsúszhat az ember, mégsem mond le örökre a fürdésről… Lássuk hát, mit érdemes átvenned a perec után, hogy elkerüld a traumát!

1. Csak karcos? Esés után dobd ki a sisakot!

Ha a bukód földet ért, legyen bármely része is sérült, sajnos a kukában a helye. Egyrészt nem túl esztétikus, másfelől nem is biztonságos ilyen fejvédőben tovább nyomnod. Azt nem is említve, hogy minden felvételkor a rossz emléket juttatja eszedbe a karcos kupak, és csak nyomaszt, hogy a motorozás első pillanatai a keserű emléket idézik fel.

serult-torott-bukosisak
Ha kapott egy csókot az aszfalttól, mennie kell – kivétel nincs

2. Ismételj, legyél úrrá a félelmeden!

Az első utad lehetőleg ugyanarra vezessen, ahol legutóbb a földön fekve átkoztad a kátyúkat, a csúszós aszfaltot vagy éppen a saját hülyeséged! Vedd be újra és újra azt a kanyart: előbb szépen lassan, majd egyre magabiztosabban, hogy ne mumusként hátráltassa, hanem tanulságként segítse további pályafutásodat! Hidd el, sokkal könnyebb lesz így!

3. Számolj le a démonokkal!

Ha esőben ütött be a krach, ruházz be egy olyan olcsó vasra, amit nem sajnálsz eldobni, és minden alkalommal menj ki a vizes flaszterra! Keress olyan részeket, ahol a nagy tér révén biztonságosan kitapasztalhatod, hogy például a megcsúszó első kereket miért is gázadással (és nem ösztönös, kapkodó fékezéssel!) kell helyre tenni, és azt is próbálgathatod, hogy miként hozd egyenesbe a túl nagy gáz miatt megcsúszó motort. Sokat segít majd a legközelebbi veszélyes szituban, ha akkor már tudatosan, higgadtan cselekszel.

4. Tanulj, okulj!

Hajlamos az ember külső tényezőkre fogni az őt ért rossz élményeket – így egy motorbalesetet is -, de az igazság rendszerint máshol keresendő. A másik fél hibájából bekövetkezett bukást is kivédhetted volna, de legalább is csökkenthetted volna a sérüléseid, ha nem a hátsó féket taposod görcsösen, hanem tudatos, hatékony lassítás mellett tudatosan keresed a menekülőutat, és próbálod minimalizálni a sérülés esélyét.

Tanulni, tanulni, tanulni... Ingyenes és fizetős képzések tucatjai várnak, hogy motorost faragjanak belőled
Tanulni, tanulni, tanulni… Ingyenes és fizetős képzések tucatjai várnak, hogy motorost faragjanak belőled

Látogass hát el egy vezetéstechnikai tréningre, gyakorold be a lassítás, vészfékezés és kikerülés mozdulatait, hogy legközelebb már okosabban, felkészültebben reagálj a hasonló szitukra!

5. Le a ruhával!

Ahogy magadat rábízod az orvosokra, a gépedet is szakemberrel szedesd ízeire, nehogy az idomzat alatt megbúvó törés vagy repedés okozzon legközelebb galibát. Olyan, elsőre nem látható hibákat fedezhettek fel így a bukás után, mely megkeserítheti később a túrák hangulatát, pedig elhárításuk lehet, hogy csak filléres költség. Nézesd hát át a vasat a legapróbb részletekig, hiszen csak akkor motorozol nyugodtan, magabiztosan, ha tudod, hogy a technika az utolsó csavarig rendben van! Hidd el, tapasztalatból mondom, hogy eszméletlen jó érzés, mikor lekerül a gipsz, és a motorod is felkészülten várja, hogy visszapattanj a nyergébe…

Egyszóval ne hagyd magad lenyomni, légy alapos, és számolj le a démonokkal! Egy esés még nem a világ vége, és ha tanulsz belőle, akkor a rossz élmény révén válhatsz jobb motorossá, s utána tapasztaltabban ülhetsz nyeregbe.