Bírság jár az alapjáraton melegített motorért

Bírság jár az alapjáraton melegített motorért

- Kategória: Kiemelt cikk
9

Az osztrák autóklub szakemberei alaposan körbejárták a témát, és arra jutottak, hogy egyre több országban, így például Ausztriában és Svájcban is megbírságolják a kocsijukat, motorjukat álló helyzetben melegítő vezetőket. Tegyük hozzá: aki kicsit is vigyáz a technikára, az egyébként sem tesz ilyet…

December utolsó napjaiban jelent meg az ÖAMTC cikke, melyből feketén-fehéren kiderül, hogy rossz ötlet, egyben komoly bírság forrása az álló helyzetben, hidegen ketyegő motor. Mint írták, a 102-es paragrafus negyedik bekezdése külön foglalkozik a nem éppen környezetbarát módszerrel, és kiemelik, hogy az egyenruhások 75 és 150 euró közötti összeggel „díjazzák”, ha valaki indokolatlanul hosszú ideig járatja egy helyben a motort. Egyébként a bírság egészen 5000 euróig terjedhet, de nem jellemző, hogy 150 eurónál többet kiszabnának.

A bírság célja elsősorban a rossz beidegződések legyőzése, hogy a közlekedők tényleg csak addig melegítsék reggel a járgányt, ameddig feltétlenül szükséges

Németországban és Svájcban is hasonló a helyzet, vagyis tilos hosszú időn át állóhelyzetben melegíteni, igaz, arrafelé szerényebb, 10-50 eurós csekk jár érte.

Itthon nem tervezik hasonló szankció bevezetését, pedig hatékony módja lenne, hogy megváltozzanak az emberek közlekedési szokásai.

Miért hajtsam hidegen a gépet?!

Az intézkedés hátterében az áll, hogy szeretnék felszámolni a városokban a felesleges zajterhelést és környezetszennyezést, egyszersmind „leszoktassák” a közlekedőket a régi, rossz beidegződésről. Ennek oka, hogy még mindig sokan vannak, akik

addig nem indulnak el autóikkal, motorjaikkal, amíg a hűtőfolyadék el nem éri vagy meg nem közelíti az üzemi hőfokot.

Számukra tanulságos lehet az ADAC tesztje, amiben azt vizsgálták, hogy mennyit melegszik a motor alapjáraton.

Egy téli reggelen, -10 fokos külső hőmérséklet mellett járatták a motort, miközben folyamatosan figyelték a motorolaj hőmérsékletét. Miként sejthettük, szinte nem történt változás: négy perc alatt mindössze három fokot (!) melegedett a kenőanyag, s ezzel el is felejthetjük a „hideg olajjal nem kínozzuk a motort” elméletet…

Kapcsolódó anyag – Öt érv, hogy miért káros télen járatni a motort!

Az ÖAMTC szakemberei most is hangsúlyozták: a leghatékonyabb módszer, ha indítás után csak rövid ideig áll egy helyben a jármű, és utána alacsony vagy közepes fordulatszámon, kis gázon haladsz vele, hiszen így sokkal hamarabb bemelegszik a gép, azaz kevésbé kopik és nem mellesleg kevésbé szennyezi a környezetét.